PDA

Bekijk Volledige Versie : AquaBrava. Roses (Girona), Catalunya



Apollo
18-11-17, 18:31
Als je ooit via de weg naar Spanje bent gereden, dan is de eerste grote stad die je tegenkomt als je de Frans-Spaanse grens bent gepasseerd het stadje Figueres. Een stadje dat draait om kunst, en waar Dali een zeer groot aandeel heeft.
Gaan we vandaar richting kust, dan passeer je Empuriabrava. Een zeer speciaal stadje. De top 1% van Spanje en Frankrijk heeft daar minstens een buitenverblijf. Het stadje is net 50 jaar geworden, en is uniek om zijn combinatie stad-haven. Zowat elke woning heeft een eigen aanlegstijger met dikke boot voor de deur. Je kan het van ver een beetje vergelijken met Venetie of Brugge. Maar dan zonder geschiedenis, en volledig door een ontwikkelaar aangelegd. Een heel leuk uitgaansgebied, 50 restaurantjes. Maar maar 1 hotel.

Goed. Daar moeten we niet zijn, we rijden een paar km door naar Roses. En daar is het te doen.
In Roses vinden we Aquabrava. (www.aquabrava.com) Een waterpark met toch een paar leuke blikvangers en waar ik afgelopen zomer zelf 3x geweest ben.

Een goed waterpark beschikt over een aantal dingen, waaronder een Wave-Pool er uiteraard 1 van is.
Ze hebben dat, en het is groot. In ieder geval het grootste wat ik ooit gezien heb. En krachtig.
Helaas zijn de golven maar elke half uur een paar minuten.

Een goed waterpark beschikt ook over een Lazy River. Ook dat hebben ze hier, en wederom is dit er eentje van een fameuze lengte.
Een rondje duurt ongeveer 15 minuten, en gaat door overdekte delen wat goed is tegen de zon af en toe. Banden in alle vormen en maten zijn voldoende aanwezig.

Het park beschikt over 2 kinderzones. Het oudere Tropic Island kinderbadje met simpele schuif af en wat waterspeelgoed.
Sinds dit jaar nieuw is het Piraten eiland. Zeer mooi uitgewerkt, met een aantal glijbanen, de emmer en een mooi groot piatenschip met de nodige waterspuiten.

Het park beschikt over 19 glijbanen in alle vormen en maten.
Allemaal apart bespreken ga ik niet doen, maar er enkele uitpikken wèl.

Amazonas: een mix tussen een lazy river en een wild water rivier. Met banden. Mooi aangekleed, met een paar leuke afdalingen er in.
Cobra: Een bandenglijbaan met Half-Pipe. Gaat veel harder als je zou verwachten.
Bullet: 17 meter min of meer recht naar beneden. Stevige zwemkledij aangeraden.

Verder vindt je er nog een leuke klimmuur waarop velen falen en het water in donderen, wirhlpool en dergelijke.

Het park ziet er proper uit, echter op onderhoud van de baden zelf kan het iets beter. Hier en daar toch gebroken tegeltjes, aanslag en dergelijke. Veiligheid is ok. De redders, meer als voldoende en redelijk streng, schuiven elk half uur door van positie.

Wat eten betreft. Je mag geen eigen eten mee binnen nemen. Hier wordt streng op gecontroleerd. Je kan weliswaar naar buiten met een stempel om daar je lunchpakket op te eten. In het park is uiteraard eten te krijgen. Kwaliteit is best ok, en de keuze ook.

Plus en min punten:

+ Het is een behoorlijk groot waterpark, de glijbanen zijn ok. Niets écht orgineel, maar ook niets echt slecht.
+ Het is proper, personeel is vriendelijk
+ Gratis parking
+ Redders zijn er meer als voldoende en oplettend

- Inkom is toch aan de hoge kant. Kassaprijs was €30 afgelopen seizoen. Gelet op het feit dat een kastje ook geld kost (€9, waarvan €5 als waarborg), ligstoelen betalend zijn (€3), het eten aan de dure kant. Dan kan een uitstapje er naar toe best oplopen.
- Het kan zeer druk zijn, met wachttijden als gevolg. Een half uur aanschuiven voor een attractie komt regelmatig voor. En dat is best lang in de brandende zon.
- Het water vond ik persoonlijk nogal fris. Leuk om even af te koelen, maar als je er lang in zit gaat mij dat in ieder geval toch tegen steken. Al moet ik zeggen dat ik dat in een Center Parks ook nogal rap heb.

Conclusie: Ik geef het een 7,5/10. Geen 8, daarvoor zijn de prijzen simpelweg te hoog.