PDA

Bekijk Volledige Versie : [Efteling] 2018



Talocan
21-11-17, 10:48
In 2018 komt Efteling met een Droomvlucht alternatief voor mindervalide.


Vanaf het voorjaar van 2018 is Droomvlucht ook toegankelijk voor bezoekers met een beperking dankzij 'Virtuele Droomvlucht'! 🙌

De gast met een beperking zit niet letterlijk in de Droomvlucht, maar beleeft de attractie wel precies zoals die bedoeld is dankzij virtual reality en andere technieken.

Door middel van een koptelefoon en microfoon is de gast met een beperking verbonden met zijn of haar gezelschap. Zij beleven de attractie dus helemaal samen! ✨

https://www.efteling.com/nl/pers/efteling-komt-met-een-virtuele-beleving-van-droomvlucht/

Zelf ben ik geen fan van VR(achtbanen), maar als het op deze manier gebruikt wordt geeft het best wel een meerwaarde denk ik.

GriffonofNemesis
21-11-17, 10:56
Leuk dat het concept wordt uitgewerkt! Inderdaad, ik ben ook geen VR fan maar dit is inderdaad wel een mooie manier.

Komt er eigenlijk geen nieuw sprookje trouwens in 2018?

Zeuske83
21-11-17, 11:10
Goed gevonden. Ik hoop dat andere parken volgen want dit is echt mooi van de Efteling

Ik hoop dat ze er geen geld uitslaan. Waarschijnlijk niet maar je weet nooit.

simon
21-11-17, 11:11
Leuke oplossing inderdaad, maar wel grappig dat de baas hier nu op terugkeert. Ik dacht namelijk dat hij VR maar helemaal niets vond.

GriffonofNemesis
21-11-17, 14:07
Met wat aanvullingen van op Twitter en Facebook, ook ons artikel (http://www.pretparken.be/NL/article/1868/Droomvlucht%20VR%20komt%20naar%20de%20Efteling).

Indien het een succes wordt, is Villa Volta misschien de volgende trouwens.

jeroen_twee
23-11-17, 16:20
Ik dacht namelijk dat hij VR maar helemaal niets vond.

Dat kwam omdat VR een erg persoonlijke beleving is, en op achtbanen dus een minderwaarde geeft.
Mindervaliden kunnen niet in Droomvlucht, dus kan het alleen maar beter. En met die headsets kunnen ze ook met de rest van hun groepjes praten.

simon
24-11-17, 10:22
Dat kwam omdat VR een erg persoonlijke beleving is, en op achtbanen dus een minderwaarde geeft.
Mindervaliden kunnen niet in Droomvlucht, dus kan het alleen maar beter. En met die headsets kunnen ze ook met de rest van hun groepjes praten.

Geef ik je volledig gelijk in! Ik vind het een goede zaak dat ook rolstoelgebruikers zo de kans krijgen om de attractie te kunnen volgen. Ik vond het gewoon opmerkelijk dat ze opeens van gedacht veranderd zijn.

jeroen_twee
11-01-18, 22:12
De sloop van de Python is begonnen!


https://www.youtube.com/watch?v=htDfA8mGzcc



De allerlaatste voorstelling van de voorstelling Pinokkio's Restaurant in Theaterrestaurant Applaus.


https://www.youtube.com/watch?v=R06aoIGuSQ8

Het theaterrestaurant blijft hetzelfde menu aanbieden, maar nu zonder entertainment.

Ignace
11-01-18, 22:20
Het doet toch een beetje pijn om die schaar door de track te zien knippen... Ik ben toch heel blij dat de Efteling de baan wilt vernieuwen, want anders was dit écht zeer pijnlijk geweest.

PyongWon
14-01-18, 18:26
Het doet toch een beetje pijn om die schaar door de track te zien knippen... Ik ben toch heel blij dat de Efteling de baan wilt vernieuwen, want anders was dit écht zeer pijnlijk geweest.

Ongelooflijk dat zo een knap staaltje techniek ons jaren lang op een veilige manier heeft laten genieten en deze schaar het nu verknipt alsof het maar wat twijgjes zijn... Ik zou er nochtans niet graag te dichtbij willen rond lopen als zo een stukje track naar beneden valt...

Azmidiske
14-01-18, 19:48
Het doet toch een beetje pijn om die schaar door de track te zien knippen... Ik ben toch heel blij dat de Efteling de baan wilt vernieuwen, want anders was dit écht zeer pijnlijk geweest.

Volledig mee eens! Ik ben dan toch niet het enige forumlid dat gehecht is aan de Python :o

Niet mijn eerste achtbaan, ook niet mijn eerste keer overkop ... maar wel mijn eerste achtbaan die overkop ging.
Ik herinner me nog altijd de verbaasde reacties één dag na onze schoolreis omdat uitgerekend ik hierin was gedurfd.
En dat alles maakt deze baan voor mij toch wel erg bijzonder!

coasterfrenzy
15-01-18, 09:12
Tsja.. De Python hoort nu eenmaal bij de Efteling. Toch had ik het niet erg gevonden als ze de baan wat verder naar achteren hadden gezet, of ze de kans hadden aangegrepen voor een grotere, waarbij de Loops en Kurketrekkers wel herkenbaar bleven.

Zeuske83
15-01-18, 11:37
Het doet toch een beetje pijn om die schaar door de track te zien knippen... Ik ben toch heel blij dat de Efteling de baan wilt vernieuwen, want anders was dit écht zeer pijnlijk geweest.

Had net hetzelfde gevoel...

Rickie97
20-01-18, 02:02
Ik dacht dat alleen het station en de lift zouden blijven staan, maar ik kwam nu net dit filmpje tegen dat stelt dat alles dat weg moet, weg is en dat de eerste bocht dus ook blijft staan (en de remise ook, zo te zien).

U__vh00GNhE

Tegen eind deze maand gingen de afbraakwerken gedaan zijn, die deadline is in ieder geval gehaald dan. :p

Verder dacht ik ook ergens gelezen te hebben dat die constructie van de lift vervangen zou worden door ronde kolommen, maar dat zal ik waarschijnlijk verkeerd begrepen hebben dan? Ik heb sowieso nooit gesnapt hoe ze dat gingen doen als ze de track van de lift zelf wilden laten staan. :p

Ik vind het wel jammer dat ze het nodig vonden om samen met de track een groot deel bomen ook door te knippen, die zet je zo makkelijk niet terug...

coasterfrenzy
21-01-18, 11:25
Gisteren in het park geweest en wat me op viel was dat ook de grond rondom het stationsgebouw volledig afgegraven is. De hellingen om in het station te komen, of er weer uit te komen bestaan momenteel niet meer. Het zou me dan ook zeker niet verbazen als er een volledig nieuwe ingang/wachtrij komt die wellicht wat beter bij de baan past.

Moet de first drop trouwens niet ook nog afgebroken worden? Dacht dat enkel de lifthill en station bleven staan? ook zie ik nog een aardig stuk van de remsectie. Die mag wat mij betreft ook weg en vervangen worden door een meer wintervaste variant.

Earlyspencer
28-01-18, 21:08
Uitgebreid artikel in HLN over remake Python - focus op staalbedrijf CSM uit (Belgisch) Limburg:
https://www.hln.be/regio/hamont-achel/-zo-n-achtbaan-mogen-bouwen-geweldig~aa6cfd87d

Rickie97
30-01-18, 00:04
8ZYkK7RKOPk

Dit moet met voorsprong de stevigste Vekoma zijn die ik ooit gezien heb... Kijk hoe de baandelen aan elkaar gaan, vooral de rail zelf. Vroeger geen boutje te bespeuren in de hele baan, nu is't ineens allemaal bouten wat je ziet. :p

zie ook https://www.looopings.nl/weblog/9457/Efteling-plaatst-eerste-baandelen-van-vernieuwde-Python.html

bobby turbo
30-01-18, 00:12
Nu je de oude en nieuwe delen vergelijkt hoop ik wel dat er een verfborstel over de oude baandelen en supports gaat.

Rickie97
30-01-18, 00:22
Nu je de oude en nieuwe delen vergelijkt hoop ik wel dat er een verfborstel over de oude baandelen en supports gaat.

Ik meen op een eerdere video ook al iemand met een verfborstel gezien te hebben bij de bocht na het station, dus ik denk wel dat dat goedkomt. Het zou maar een schande zijn als ze dat niet deden, nu hun nieuwe delen nog proper zijn...

Edit: het was deze video:

0GJkFlML7Ws

Ik ben benieuwd hoe het er zal uitzien met die twee soorten track door elkaar. Ook grappig vind ik hoe ze beslist hebben dat de onderste supports in de loopings de baan beter 'supporten' als ze een beetje verder staan, en dat ze dan ook effectief de supportplaats op de baan veranderen, maar dan zo'n vreemde knik in de palen maken omdat ze uiteindelijk wel op de oude funderingen moeten staan. :p

Talocan
30-01-18, 01:54
Ik dacht dat alleen het station en de lift zouden blijven staan, maar ik kwam nu net dit filmpje tegen dat stelt dat alles dat weg moet, weg is en dat de eerste bocht dus ook blijft staan (en de remise ook, zo te zien).


Tegen eind deze maand gingen de afbraakwerken gedaan zijn, die deadline is in ieder geval gehaald dan. :p

Verder dacht ik ook ergens gelezen te hebben dat die constructie van de lift vervangen zou worden door ronde kolommen, maar dat zal ik waarschijnlijk verkeerd begrepen hebben dan? Ik heb sowieso nooit gesnapt hoe ze dat gingen doen als ze de track van de lift zelf wilden laten staan. :p


De bedenking komt misschien al wat laat. Maar zou dat erop wijzen dat het probleem van de oude Python vooral in de supports zat en niet zozeer op de track delen zelf? Alle kolommen zijn blijven staan en de vernieuwing begint op het moment dat ook de ronde supports startte(n).

vampire
30-01-18, 15:50
De bedenking komt misschien al wat laat. Maar zou dat erop wijzen dat het probleem van de oude Python vooral in de supports zat en niet zozeer op de track delen zelf? Alle kolommen zijn blijven staan en de vernieuwing begint op het moment dat ook de ronde supports startte(n).

Een probleem zou ik het niet echt noemen. Een baan die zo lang dienst heeft gedaan is best goed ontworpen. De laatste jaren moest de baan zelfs een heel jaar rond open zijn. De slijtage gebeurd dan ook veel sneller. Een stalen achtbaan die deze leeftijd bereikt is zeer degelijk te noemen!

yelle8
30-01-18, 16:22
De bedenking komt misschien al wat laat. Maar zou dat erop wijzen dat het probleem van de oude Python vooral in de supports zat en niet zozeer op de track delen zelf? Alle kolommen zijn blijven staan en de vernieuwing begint op het moment dat ook de ronde supports startte(n).

Het stuk dat wordt vervangen is natuurlijk ook het stuk waar de G-krachten flink hun werk kunnen op uitoefenen. Logisch dat dat deel dan ook (dringender) aan vervanging toe is.

coasterfrenzy
30-01-18, 16:36
Het stuk dat wordt vervangen is natuurlijk ook het stuk waar de G-krachten flink hun werk kunnen op uitoefenen. Logisch dat dat deel dan ook (dringender) aan vervanging toe is.

Juist daarom vind ik het eigenlijk raar dat het onderste deel van de first drop is blijven staan. Net daar worden de krachten van de drop opgevangen, dus je zou verwachten dat dit deel toch ook wel aardig te leiden heeft gehad.

Het valt inderdaad wel heel erg op dat de delen met de "ouderwetse" constructie blijven staan en de delen met de "normale" supports worden vervangen.

yelle8
30-01-18, 16:42
Juist daarom vind ik het eigenlijk raar dat het onderste deel van de first drop is blijven staan. Net daar worden de krachten van de drop opgevangen, dus je zou verwachten dat dit deel toch ook wel aardig te leiden heeft gehad.

Wel, helemaal mee eens! Dat stukje begrijp ik ook helemaal voor geen meter. Je zou denken dat ze vlak na de bocht bovenaan opnieuw zouden beginnen, of toch net voor het dal.

traveler
31-01-18, 13:08
Met die nieuwe een oude tracks zou je wel wat temming kunnen brengen je woord opgeslokt door de pitton. Voor een verhaal kijk naar het Egyptische verhaal vaan de dag een nacht vooral het vijfde uur van de nacht is een gevecht met een hongerige slang die je wilt opeten. Het licht er nu toch slecht bij kom op Efteling je kan het. Maak een verhaaltje.

Ignace
31-01-18, 13:10
Ik vind niet dat de Python een matig uitgewerkt verhaal nodig heeft voor de Python. Neemt niet weg dat een iets meer stijlvolle wachtrij en station wel mooi meegenomen zouden zijn.

borisvdd
31-01-18, 13:55
Hopelijk zit die knik in de helix op het einde er niet meer in. Dat alleen al zou de baan stukken beter maken.

yelle8
31-01-18, 15:26
Hopelijk zit die knik in de helix op het einde er niet meer in. Dat alleen al zou de baan stukken beter maken.

Alle knikken zijn eruit gehaald zegt de Efteling. Bijzonder dat je de helix aanhaalt, daar had ik nooit een probleem mee. Het was vooral het begin van de bocht na de loopings en de overgang naar de kurkentrekkers die 'vreselijk' waren.

yelle8
09-02-18, 23:23
Vandaag in de Efteling geweest. Gisteren zijn er nieuwe baandelen en supports toegeleverd voor de Python en is men richting de eerste kurkentrekker gegaan. Ik heb me door een Eftelingfan vandaag laten vertellen dat vandaag de eerste kurkentrekker gepland stond maar daar is totaal geen werk van gemaakt. Er zouden nl. problemen zijn.
Men was vandaag druk bezig aan de eerste looping. Koorden waren opgespannen aan baandelen en supports en men was aan alle bouten bezig met hoogtewerkers. Onder de overgang van oude track naar nieuwe, het gat dat maar niet opgevuld wordt, ligt nu ook het verbindingsstuk. Blijkbaar zou het stuk niet passen en zijn ze aan het proberen de looping wat te verschuiven/forceren om hem toch te laten passen.
Op het einde van de dag waren ze er nog steeds mee bezig en waren er geen nieuwe trackdelen geplaatst. Hopelijk lopen ze geen vertraging hiermee of gaan ze de baan niet forceren!
Let op: ik heb het me maar laten vertellen en is dus een gerucht, maar het leek er effectief wel op dat er iets mis was met de eerste looping aangezien ze hier ineens terug constant mee bezig waren.

Foto's en filmpje:

https://i.imgur.com/g7NqQzd.jpg

https://i.imgur.com/CZCLrzj.jpg

https://i.imgur.com/Yqp7uQp.jpg

https://i.imgur.com/2XOHmAA.jpg

https://i.imgur.com/DPBxFQG.jpg


https://youtu.be/iRKtYkTnvOI

Foto's en video: © Yelle Kleykens - Pretparken.be

jeroen_twee
10-02-18, 11:31
Ik was er donderdag. Toen waren ze wel met de baandelen bezig.



https://www.youtube.com/watch?v=-ypJUGs12Zg

Rickie97
13-02-18, 00:08
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het ze lukt om hem zonder problemen in elkaar te zetten. Stel dat hier ook weer zo'n fiasco optreedt zou dit toch een facepalm-moment van formaat zijn, eerlijk, dat park dat nooit eens iets speciaals probeert en daardoor ook in het verleden nog nooit problemen heeft gehad... aheum... :p Even een korte zijsprong en ik zweer het, dit is niet gezeverd: ik was op weekend van vrijdag tot zondag en ik was vrijdagavond nog aan mijn neef aan het vertellen over het DVH-gedoe en dat ze nu Python aan het vervangen zijn, volgens een niet geheel standaard procedure. Dat alles vertelde ik een klein beetje op spottende wijze, en na mijn vertelling deed ik dit forumtopic open om hem wat bouwfoto's te laten zien en toen las ik Yelle's post. Je kan je zijn (en mijn) reactie wel voorstellen, denk ik. ;)

Goed, terug ontopic - ik was net het nieuwe bouwfilmpje van Eftelwesley aan het bekijken van de voortgang van vandaag en ik zag dit: (edit, technische forumvraag: ik slaag er weer niet in de video vanaf 50 seconden te laten beginnen met de manier waarop dit forum de video's embedt, is er een manier waarop dit kan of is dit gewoon niet mogelijk?)

4YC-BIdS2q8

Ik schrok me dood, niks gebeurd maar dat had slechter kunnen aflopen als je 't mij vraagt! Of overdrijf ik? :p

Nog een hoopje dingen (sorry, maar elke video die ik bekijk levert meer vragen op :p):
- Het hele remsysteem wordt blijkbaar ook vervangen. Wat is dan eigenlijk de reden dat dat stuk baan is blijven staan?
- Zou de speciale supportstructuur onder de first drop de reden zijn dat de baan pas onderin het dal van de first drop overgaat op de nieuwe (= de plaats waar volgens mij de meeste krachten worden opgebouwd, vreemd?)
- De baan is een beetje vloeiender gemaakt dan de vorige, maar de aanpassingen zijn wel iets groter dan ik dacht. Zo gaat de bocht na de loopings bijvoorbeeld een stuk wijder dan de vorige (te zien aan de supports die vroeger recht waren en nu schuin, maar wel op dezelfde fundering staan). Ik word toch meer en meer fan van deze hele operatie, het zal gewoon een betere achtbaan zijn achteraf. Efteling had in mijn ogen van in het begin in hun communicatie beter gezegd dat de baan volledig geoptimaliseerd zou worden ipv alleen te benadrukken dat het ritverloop niet veranderde vind ik, maargoed. Ik vind het positief, maar ik hoop dat er nu niet te veel mensen teleurgesteld gaan zijn dat hij toch wel wat veranderd is.
- Als je nu naar de twee loopings kijkt zijn ze zeer duidelijk verschillend. Ik weet dat die van de vorige baan ook niet identiek waren, de tweee stond altijd al lager dan de eerste, maar er is iets dat het nu veel opvallender maakt vind ik, maar wat? Is de tweede nu ronder dan de eerste? Of zijn al die foto's gewoon uit een perspectief genomen van waaruit de oude baan nooit gefotografeerd is geweest? :p

coasterfrenzy
13-02-18, 09:16
Ik heb er geen flauw benul van waar je het over hebt. Video volledig bekeken, niets vreemds gezien. Kun je aangeven wat er gebeurd? of waar in de video?

Waarom bepaalde delen track zijn blijven staan is voor ons eigenlijk ook een raadsel. De remsectie vangt normaal toch de kracht op om de trein tot stilstand te brengen, dus je zou wel verwachten dat daar de nodige slijtage aan is. Hetzelfde voor het laaste stuk van de first drop (het deel dat van drop naar recht gaat). Dat de aparte supportstructuur hiermee samen hangt, heb ik ook al gespeculeerd (zie eerder in dit topic). De nieuwe track lijkt me aanzienlijk zwaarder, wellicht dat de oude supports dat niet kunnen dragen? Maar dan nog: Voor de hele baan zijn ook de supports vervangen, dus waarom zou je dat rondom de first drop niet ook doen?

Dat de track is aangepast viel me ook op. Ook de ingang naar de kurketrekker ziet er vloeiender uit. Stel je zou door de kurketrekkers heen kijken, zou je vroeger een circel zien. Nu lijkt het meer ee omgekeerde U te zijn.

Of de loops echt anders zijn durf ik niet te zeggen. Zelf heb ik het idee dat ze enkel wat verder uit elkaar staan.

Azmidiske
13-02-18, 17:24
Rickie gaf in zijn post al aan dat het ergens rond de vijftigste seconde van het filmpje gebeurt, dus daar heb ik speciaal opgelet. En er is inderdaad een arbeider die ei zo na een stuk kurketrekker tegen zijn hoofd krijgt :eek: je ziet duidelijk dat hij zich moet bukken om niet geraakt te worden! Lijkt me inderdaad nogal gevaarlijk, ik vermoed dat zo'n stalen baandeel best heel veel weegt.

Verder stelt Rickie interessante vragen, vind ik. Zelf loop ik trouwens ook al een hele tijd met een vraag rond: Riskeert de Efteling niet dat ze over XXX aantal jaar eigenlijk net hetzelfde probleem met de Python zullen krijgen als nu het geval was? Dat wil zeggen, de baan zelf is in goede staat maar de lifthill en first drop zijn rotversleten? Kunnen we opnieuw de helft slopen en vervangen, maar dan de andere helft deze keer :p

Ik hoop ook echt heel erg dat ze hem zonder al te grote problemen in elkaar zullen krijgen, want de Python is een jeugdherinnering van mij.

Rickie97
13-02-18, 20:00
@coasterfrenzy Ja sorry, waarschijnlijk heb je het deel tussen haakjes niet gelezen omdat ik er "technische forumvraag" voor had getypt, maar ik bedoelde dus het shot vanaf 50 seconden in de video. Ik had het duidelijker moeten vermelden maar de bedoeling was de video vanaf daar te laten beginnen, wat maar niet wou lukken. :p De arbeider die met hoogtewerker omhoog gaat staat met zijn rug naar het baandeel dat naar hem toekomt, en wordt er bijna door van zijn hoogtewerker geduwd, maar heeft nog net genoeg ruimte links van de reeds gemonteerde baan om zich er onderuit te wurmen... Hij wordt effectief geraakt hoor @Azmidiske, en zo'n zwaar stalen onderdeel staat volgens mij niet meteen stil als dat in beweging is dus volgens mij heeft die man geluk gehad... :p

Om op de rest te antwoorden, ik dacht dat het stuk van de remmen tot de lift bleef staan omdat er dan alleen "echte baan" gemaakt moest worden door CSM, en dat men dan niet aan de ketting moest prutsen of de mechaniek van de remmen. Op voorhand was ook nooit aangekondigd dat de first drop ook ging blijven staan dacht ik, dus toen leek het me nog logisch. Maar nu vervangen ze dus toch de remmen en bij de afbraak is ook het eerste dat ze gedaan hebben de ketting eruithalen. Nu begrijp ik inderdaad ook helemaal niet meer waarom er uberhaupt een stuk is blijven staan. Kan best dat de lift nog goed is want daar zit niet veel kracht op behalve het gewicht van de trein, maar de first drop en inderdaad de remmen... Bovendien zal het veel moeilijker zijn om deze delen later nog te vervangen omdat de nieuwe baan er nu voor staat dus ze kunnen daar niet meer zo makkelijk met kranen bij. Tenzij ze dan de lift ook volledig platgooien maar dat zie ik ze nog niet meteen doen.

Dat de loopings verder uit elkaar staan denk ik niet, gezien de funderingen nog dezelfde zijn en die palen staan mooi symmetrisch.
Ik vond deze afbeelding van de oude loopings vanuit ongeveer dat standpunt: https://www.pinterest.com/pin/571957221400515836/ ik weet niet wat er anders aan is maar deze zien er toch veel gelijkaardiger uit, of ligt het aan mij? :p

Talocan
09-03-18, 18:53
Hebben ze nu een te kort baanstuk gemaakt of was die verbinding altijd al op deze manier gepland?


https://www.youtube.com/watch?v=SA9ZFWaPSPI

Rickie97
09-03-18, 19:25
Hebben ze nu een te kort baanstuk gemaakt of was die verbinding altijd al op deze manier gepland?

Het was zeker niet te kort, ze hebben dat passtuk zéér ruim gemaakt, maar ze hebben het stuk toen het er al een paar weken lag bijgezaagd tot "de juiste lengte". Ook hebben ze toen de oude baan ook nog een meter of zo ingekort. Geen idee of het de bedoeling was dat het nu dan op deze manier te doen. Misschien hebben ze het zo 'opgelost' omdat ze het anders niet soepel aan elkaar konden krijgen?

Met zo'n schijf ertussen is het wellicht ook handiger om te lassen, dat je niet de baanstukken rechtstreeks aan elkaar hoeft te lassen, zo'n schijf heeft ook een groter contactoppervlak dus het zal wel de bedoeling zijn.

yelle8
12-03-18, 14:59
Vandaag werden de oude en nieuwe Python-baandelen aan elkaar vast gelast! tevens zullen er Python-aandenkens verkocht worden in de Efteling-winkels, in beperkte oplage!

► Meer info en foto's: http://www.pretparken.be/NL/article/1918/Laatste%20onderdelen%20vernieuwde%20Python%20in%20 Efteling%20zijn%20aan%20elkaar%20gelast!

http://www.pretparken.be/dynamic_pics/thumb_2836fa03a5535d382e2293e0909e751b_640_480_1.j pg

http://www.pretparken.be/dynamic_pics/thumb_32ace267526489fd6258e342a2859aa6_640_480_1.j pg

coasterfrenzy
12-03-18, 15:41
Het was zeker niet te kort, ze hebben dat passtuk zéér ruim gemaakt, maar ze hebben het stuk toen het er al een paar weken lag bijgezaagd tot "de juiste lengte". Ook hebben ze toen de oude baan ook nog een meter of zo ingekort. Geen idee of het de bedoeling was dat het nu dan op deze manier te doen. Misschien hebben ze het zo 'opgelost' omdat ze het anders niet soepel aan elkaar konden krijgen?

Met zo'n schijf ertussen is het wellicht ook handiger om te lassen, dat je niet de baanstukken rechtstreeks aan elkaar hoeft te lassen, zo'n schijf heeft ook een groter contactoppervlak dus het zal wel de bedoeling zijn.

Bij de sluiting van een baan komt het zelden tot nooit voor dat het exact past. Dat kan makkelijk enkele centimeters schelen. Daar zijn uiteraard ook oplossingen voor, zoals deze.

yelle8
20-03-18, 10:47
En die werkt ook weer!

https://www.facebook.com/Efteling/videos/10156318264428854/

jeroen_twee
25-03-18, 20:46
Vandaag werd er geschilderd en werden planten geplant.
Nog even, en hij kan weer open!



https://www.youtube.com/watch?v=Rl9w7ht2oi4

Rickie97
27-03-18, 15:30
De oude moeren die je kan kopen zaterdag zullen 30 euro kosten. (Brooo (https://www.looopings.nl/weblog/9791/Efteling-brengt-nieuwe-Python-pins-uit.html)n)

Wel vervelend dat we nog altijd niet weten hoe ze eruit gaan zien. Hoe moet ik dan weten of ik moet gaan om er een te kopen? :p

bobby turbo
27-03-18, 15:37
De oude moeren die je kan kopen zaterdag zullen 30 euro kosten. (Brooo (https://www.looopings.nl/weblog/9791/Efteling-brengt-nieuwe-Python-pins-uit.html)n)

Wel vervelend dat we nog altijd niet weten hoe ze eruit gaan zien. Hoe moet ik dan weten of ik moet gaan om er een te kopen? :p

Dat weten we wel hoor, heeft het park onlangs gedeeld via facabook ;)

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/29472872_10156321853403854_887701299779338240_n.jp g?_nc_cat=0&oh=01149e9ea5096192f6d0c793cd0846f1&oe=5B284DF3

tvc
27-03-18, 16:01
Dat weten we wel hoor, heeft het park onlangs gedeeld via facabook ;)

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/29472872_10156321853403854_887701299779338240_n.jp g?_nc_cat=0&oh=01149e9ea5096192f6d0c793cd0846f1&oe=5B284DF3

Helaas kun je deze moer alleen maar winnen bij een wedstrijd.
De moer die te koop zal zijn in de Efteling is
465

bron:https://www.efteling.com/nl/blog/souvenirs/python-moeren

Rickie97
27-03-18, 16:04
Oh, dat heb ik gemist. Wat vreemd dat de ooo-vrienden hier geen artikel over geschreven hebben, of zouden ze toch af willen van het imago uit de dagen dat steeds de helft van de berichten op de homepage over de Efteling ging? :p

Anyway, ik had eerlijk gezegd wel iets creatievers verwacht, maar ok :D

Opmerking: even de post opgezocht en in de reacties lees ik (posts van het Efteling-account zelf):

j€ kunt deze speciale moeren all€€n winn€n! (klik (https://www.facebook.com/Efteling/posts/10156321856128854?comment_id=10156324538168854&reply_comment_id=163878524273798&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R9%22%7D))

We verkopen kleine(re) varianten (5x5x7cm) die je vanaf 31 maart kunt kopen voor 30,- De oplage is 500 stuks! (klik (https://www.facebook.com/Efteling/posts/10156321856128854?comment_id=10156324538168854&reply_comment_id=163881414273509&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R9%22%7D))

Talocan
27-03-18, 16:09
Oh, dat heb ik gemist. Wat vreemd dat de ooo-vrienden hier geen artikel over geschreven hebben, of zouden ze toch af willen van het imago uit de dagen dat steeds de helft van de berichten op de homepage over de Efteling ging? :p

Staat verscholen onder het artikel van de nieuwe python pins. Met een linkje naar een artikel uit januari.

Talocan
30-03-18, 07:41
Je kind je eerste credit laten beleven, dat kan vanaf nu op dag 1 al. Maakt het principe van de babyswitch ook meteen overbodig.


https://www.youtube.com/watch?v=j4mJPDRXyQc&feature=push-u&attr_tag=0CdIZYaryzrkQszx-6

Nathan G
30-03-18, 07:58
Haha fantastisch! Dit moet de beste 1 aprilgrap zijn die ik een pretpark ooit heb zien doen.

jefke88
30-03-18, 08:03
Ocharme die medewerkers bij de Python, die gaan de eerste weken waarschijnlijk behoorlijk wat discussies krijgen met bezoekers die met hun baby willen instappen :p.

Leuk gevonden, alleen jammer dat 1 aprilgrappen alleen maar echt grappig zijn op 1 april.

Talocan
30-03-18, 08:03
Haha fantastisch! Dit moet de beste 1 aprilgrap zijn die ik een pretpark ooit heb zien doen.

1 april of niet, dat stoeltje ziet er wel fantastisch uit!

Nathan G
30-03-18, 08:12
1 april of niet, dat stoeltje ziet er wel fantastisch uit!

Dat zal ik niet ontkennen :p Efteling heeft er zeker tijd en moeite in gestoken. Onder andere door het stoeltje, maar ook de productie van de video.

simon
30-03-18, 16:38
Jawadde, moet een dure 1 aprilgrap geweest zijn! Maar tegelijk wel een heel mooie promostunt voor de nieuwe Python ook, want het is toch wel hier en daar opgepikt in de media :)

Azmidiske
30-03-18, 17:59
Hahaha, geniale actie van de Efteling!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik na een lange werkdag nogal moe ben en mijn aandacht werd ook nog eens afgeleid door mijn ouders die zitten te roepen dat het eten klaar is. En de eerste 15 seconden van het filmpje zijn uiteraard volledig correct. Maar desondanks vond ik het toch een erg bizar idee, baby's in een achtbaan zoals de Python .... en ergens iets over de helft van het filmpje besefte ik dat we vrij dicht tegen 1 april aan zitten. Bij het allerlaatste beeld - waar de datum 1 april verschijnt - begon ik al helemaal te twijfelen aan de geloofwaardigheid hiervan!

Ik zou het misschien iets eerder hebben doorgehad als ik niet moe en afgeleid was. Maar alsnog ben ik opgelucht dat ik er eigenlijk niet écht ingetrapt ben, want ik voelde dus wel dat er iets niet klopte ... en ik had gelijk :D

Maar die Maxi-Cosi in Pythonkarretjesstijl, die mogen ze wat mij betreft echt maken en in de souvenirwinkels van de Efteling verkopen. Zeer mooi kinderzitje! Zoals het mar niet dient om baby's echt in de Python te steken natuurlijk :)

@Talocan: Proficiat om in jouw post te doen alsof het om een "echt" bericht gaat, want zo hoort het ook bij 1 aprilgrappen!

Earlyspencer
30-03-18, 20:06
Inhoudelijk: geniaal!;)
Timing (ik wik mijn woorden): debiel! :mad: 1 april = 1 april en niet 30 of 31 maart. En Paaszondag heeft daar niks mee van doen. Ik lees op de drie nullen dat de Bobbaan eerstdaags terug opent, is dat ook een 1 april grap? Of dat Vekoma door de Jappen is overgenomen?

8banen
31-03-18, 15:14
De python rijdt weer!

Onride:


https://www.youtube.com/watch?v=mJ2KPMK6XwU

jeroen_twee
31-03-18, 19:47
En offride:


https://www.youtube.com/watch?v=6Qka8x4OQqU

jeroen_twee
08-04-18, 12:49
De parkshow Raveleijn is weer vernieuwd. Vooral de gevechten zijn aangepast. Er worden nieuwe wapens gebruikt, bepaalde decorstukken zijn verplaatst (en de bijbehorende stunts van een aantal zijn meeverhuisd), en er is nu een gevecht op de poort.


De show gezien vanuit rechts:


https://www.youtube.com/watch?v=kTkMBSlSqyc


De show gezien vanuit links:


https://www.youtube.com/watch?v=DLnz9mWUano

dsoffers
09-04-18, 11:54
Gisteren de nieuwe Python gaan uitproberen en ik was echt stomverbaasd hoe smooth de baan is geworden.. Oorspronkelijk vond ik de ombouw het budget niet waard en had er van mij gerust een nieuwigheid mogen komen maar nu moet ik toch toegeven dat het een goeie keuze is geweest van de Efteling om d'oude (Python)pracht te bewaren voor het nageslacht. ;)

Gisteren vroeg ik me opeens wel af.. Nu 85% van de baan niet meer van Vekoma afkomstig is, mogen we dit nu nog wel een Vekoma noemen? :p

Verder was het druk maar 'gezellig druk' en heb ik dankzij de Single Rider rijen toch redelijk wat wachttijden weten te skippen. Ook het hele Boarding Pass systeem heeft een positieve indruk nagelaten, al zie ik toch liever dat er ook nog een standby rij beschikbaar is.

bobby turbo
09-04-18, 16:20
Gisteren vroeg ik me opeens wel af.. Nu 85% van de baan niet meer van Vekoma afkomstig is, mogen we dit nu nog wel een Vekoma noemen? :p

DAn is Pulsar ook geen Mack Ride :p

jeroen_twee
15-04-18, 11:03
Ik heb gister de mogelijkheid gehad de virtuele Droomvlucht te beleven.

Er mogen drie begeleiders mee, maar twee daarvan moeten via de wachtrij. Eerst moet de hele groep zich aanmelden (1x per groep, niet per persoon, want dan worden ze binnen gek...).

De personen die via de wachtrij gaan, krijgen een pinkoord met een pasje met de regels. Zodra ze het station binnen lopen, zien de medewerkers dat aan het pasje, en worden de virtuele reizigers klaargezet. In het station krijgt men een headset op, en zodra zij het station verlaten wordt de film aangezet. Deze hele flow moet nog verder uitgewerkt worden, op dit moment proberen ze nog uit wat het beste werkt.

Omdat wij maar met twee personen waren (en er een lege kamer was), konden wij gelijk gebruik maken van de VR-ruimte. De VR-ruimte bestaat uit twee kamers die met gordijnen afgesloten kunnen worden. Er zijn twee stoelen per kamer: een met armleuningen en een zonder. Er is ook een 'beugel', waaraan je je vast kunt houden.
Je krijgt hier de bril op. Indien je al een bril op had, krijg je de VR-bril er gewoon overheen. Hoe strakker hij zit, hoe scherper het beeld wordt, maar het is geen HD. Nog niet tenminste... De film is in de zomer opgenomen.
Er wordt uitgelegd hoe het werkt: als je misselijk wordt moet je niet de bril op de grond gooien, maar op je voorhoofd zetten. Daarna spelen ze de film verder af op het scherm.
Als een deel van de groep via de gewone rij gaat, kun je via de headsets met elkaar praten. Wij waren met twee, en dan kunnen ze dat ook aanzetten. Medewerkers kunnen meeluisteren, in de kamer (logisch) en in de voertuigen.

De film begint met een scherm met het Droomvluchtlogo, met daaronder in vier talen een tekst. Ik weet niet meer precies welke tekst. Daarna start je, ongeveer in de bocht naar het Kastelenrijk. De camera lijkt vóór het voertuig te hangen, daardoor lijk je overal dichterbij te komen en lijkt het soms sneller te gaan dan de fysieke rit. In de eerste ruimte leek ik wat te ruiken, maar later later rook ik duidelijkere dingen (bloemengeur). De tunnels tussen de scenes zijn in de film gehouden. De tunnel tussen de Hemelburchten en Zompenwoud is vervangen door (ik geloof) de tunnel vanaf het Kastelenrijk naar het Wonderwoud, maar dan achteruit. In het Zompenwoud voel je de wind waaien. Dit is een stuk dat misselijkmakend kan zijn, het voelt raar om de beelden snel zijwaarts te zien gaan, wind van voren te krijgen en gewoon stil te zitten.
Na de blauwe lichten hoor je een stem: "Dit is het einde van de virtuele Droomvlucht. Houd de bril op, wij doen hem voor u af." Ik weet niet of die stem in te stellen is voor andere talen.

De Efteling heeft trouwens niet al te veel bekendheid gegeven aan dit systeem. Ik vermoed vanwege mogelijke kinderziektes en de beperkte capaciteit. Wel staat het in het park en de app aangegeven, en staat de info ook op de nieuwe plattegrond voor mensen met een (mobiele) beperking.


478

479

480

481

482

483

484

jeroen_twee
15-04-18, 13:22
Er is meer nieuws uit het park:

Betere beelden van het nieuwe poortgevecht bij Raveleijn, aangezien dat niet goed te zien was vanuit andere plekken.


https://www.youtube.com/watch?v=eWg3nLGtVFI


Onderhoud bij Aquanura:


https://www.youtube.com/watch?v=avVc8gtMzg0

jeroen_twee
15-04-18, 13:22
Ook zijn er veranderingen in Symbolica:


Een nieuwe zwevende taart (op dag 2 al kapot...)


https://www.youtube.com/watch?v=XQcKX7sqSy8


Bij het Botanicum zijn nieuwe scheuren, nieuwe luchtbellen en een nieuw lichteffect te zien:


https://www.youtube.com/watch?v=zqGkmWIVijw

Hanskuh
15-04-18, 19:22
Ligt het aan mij? Ik zie die taart helemaal niet zweven :D.

Rickie97
15-04-18, 21:37
Ligt het aan mij? Ik zie die taart helemaal niet zweven :D.


(op dag 2 al kapot...)

;) In dit filmpje van Eftelwesley kun je hem wel nog zien zweven:


A55zg-9ev1s

GriffonofNemesis
16-04-18, 07:36
Jammer van de Fabelvis dat hij niet meer naar beneden komt, maar op zich wel goed opgelost.
Het is toch wel opvallend dat ze blijven (proberen) om nieuwe dingen te introduceren voor deze attractie.

simon
16-04-18, 16:44
De nieuwe effecten bij de Fabelvis vind ik meer realistisch dan het vroeger was, dus zeker en vast een geslaagde toevoeging! Hopelijk krijgen ze de Fabelvis zelf ook snel terug in orde.

De zwevende taart vind ik dan wat minder geslaagd... Vooral omdat het het enige zwevende is. Indien ze nog meer effecten toevoegen aan het eten, zal dit beter uitpakken.

Ignace
16-04-18, 19:21
Ik denk niet dat ze meer effecten moeten toevoegen aan het eten. Je krijgt nauwelijks tijd om deze (overig zeer fraaie) hoek van de kamer te bewonderen, volgens mij zelfs té weinig tijd; nog meer effecten zouden volgens mij aan de meeste bezoekers voorbij gaan. Het zou me niets verbazen mochten er nu al een heleboel mensen zijn die die kikker niet zien of de zwevende taart (als hij daadwerkelijk werkt) niet opmerken.

Ik vermoed dat de Efteling snel werk gaat maken van de Fabelvis, maar ik vrees ergens ook wel een beetje dat dit defect zéér lang gaat kunnen aanhouden... De bewegingen van de reus in Fata Morgana hebben ook decenia lang niet goed gewerkt zonder dat het park er iets aan deed. Jammer, want toen de fabelvisscene volledig werkte vond ik het één van de allersterkste darkridescenes die ik ooit gezien heb.

Talocan
19-04-18, 08:26
Voor zij die ze in hun aanbevelingen op YouTube nog niet zijn tegen gekomen. De virtuele droomvlucht in beeld gebracht door Omroep Brabant en NU.nl. Top initiatief! Wat mij betreft een perfect voorbeeld hoe VR wel te gebruiken in een pretpark.

https://www.youtube.com/watch?v=QcdP1Rg1vlQ
https://www.youtube.com/watch?v=FBDKCo-4tOY

Earlyspencer
25-04-18, 16:51
Twee fotootjes van de wachtrij van Python2.0.

https://i.imgur.com/ywFMxNe.jpg

https://i.imgur.com/MWYU8sb.jpg

Bron: https://twitter.com/teamlooopings

Ik vind de wijzigingen zeker een verbetering, maar het blijft toch nog een kale-kermis-wachtrij. Dit staat voor mij haaks op de wachtrijen en stations van quasi alle andere grote attracties in het park (Bob en JeDD kunnen ook beter).

Met die rechthoekige supports is misschien niet zo veel aan te vangen en platen-decoratie à la Ghost Chasers in MPG zou misschien wat goedkoop overkomen. Bovendien ben je dan het natuur-effect kwijt in die toch wel aangenaam groene omgeving. Maar de dikkere ronde supports van beide loopings smeken toch gewoon om een slangenvel-motief. Daar heb ik geen nieuwe beelden van, ik vermoed dus dat het daar 'bij het oude' gebleven is.

Ik heb er voorts het raden naar of het interieur van het station (eindelijk) van decoratie werd voorzien. Die onride-beelden van ergens in de jaren '80 die boven de poortjes worden vertoond, zijn wel voor één keer een leuke gimmick, maar beantwoorden m.i. toch niet meer aan de Efteling-standaards anno 2018.

Ignace
25-04-18, 21:11
Als je het er echt kermisachtig wil laten uitzien, kan je inderdaad een motiefje aan de supports plakken :p... Nee ik vind de baan prima zo qua looks. In mijn ogen moet niet elke ride een overkill aan details hebben.

Pretparkfreak7
25-04-18, 23:42
Ik vind de wijzigingen zeker een verbetering, maar het blijft toch nog een kale-kermis-wachtrij. Dit staat voor mij haaks op de wachtrijen en stations van quasi alle andere grote attracties in het park
De efteling heeft anders wel een traditie wat betreft veestallen en voornamelijk op zigzags-gebaseerde wachtrijen. Villa Volta, Droomvlucht, Carnaval Festival, Piraña, Droomvlucht, Vogel Rok, Gondoletta... Zelfs Fatamorgana is niet bijster origineel of immersive. Ook de jongste telgen in de familie (Symbolica, Joris en Baron) zijn vrij summier in hun aankleding en variatie.

De hele opzet van de vernieuwingsoperatie was om trouw te blijven aan het origineel. Anders hadden ze het evengoed kunnen vervangen door een blitse hedendaagse themacoaster. Zeker omdat de achtbaan zelf kaal gebleven is, zou het gewoonweg bizar zijn om de wachtrij dan opeens wel (uitvoerig) te gaan thematiseren.

Talocan
26-04-18, 08:13
De efteling heeft anders wel een traditie wat betreft veestallen en voornamelijk op zigzags-gebaseerde wachtrijen. Villa Volta, Droomvlucht, Carnaval Festival, Piraña, Droomvlucht, Vogel Rok, Gondoletta... Zelfs Fatamorgana is niet bijster origineel of immersive. Ook de jongste telgen in de familie (Symbolica, Joris en Baron) zijn vrij summier in hun aankleding en variatie.

De hele opzet van de vernieuwingsoperatie was om trouw te blijven aan het origineel. Anders hadden ze het evengoed kunnen vervangen door een blitse hedendaagse themacoaster. Zeker omdat de achtbaan zelf kaal gebleven is, zou het gewoonweg bizar zijn om de wachtrij dan opeens wel (uitvoerig) te gaan thematiseren.

Een ingeklede wachtrij, station en een bijpassende sound doet naar mijn mening geen inbreuk op de nostalgische waarde van de Python. Ik zie dit toch als een gemiste kans. Het klopt wel dat Efteling veel minder sterk in wachtrijen is dan we soms in eerste instantie denken.

coasterfrenzy
26-04-18, 09:38
Eens. Daarnaast is het zeker niet ongebruikelijk om een Wachtrij + Station te themen en vervolgens de baan zelf niet meer. Dus ze hadden prima wat aan dat gedeelte kunnen doen. Ze hebben de wachtrij van Vogel Rok en Droomvlucht ook een upgrade gegeven om beter in het thema te passen, dus waarom zou het hier opeens niet kunnen?

Ignace
26-04-18, 13:21
Daar zeg je het zelf: Droomvlucht en vogel rok hebben een wachtrij die bij het thema past. Python heeft geen thema, en dat er achteraf opplakken voelt zelden tot nooit geslaagd aan.

En neen, 'pythons' zie ik niet als het thema van de baan, enkel een naam die ze erop geplakt hebben zoals bij weerwolf en vampire.

Michielsken
26-04-18, 14:55
Daar zeg je het zelf: Droomvlucht en vogel rok hebben een wachtrij die bij het thema past. Python heeft geen thema, en dat er achteraf opplakken voelt zelden tot nooit geslaagd aan.

En neen, 'pythons' zie ik niet als het thema van de baan, enkel een naam die ze erop geplakt hebben zoals bij weerwolf en vampire.

Maar past Python dan wel nog in het Efteling-park van de 21ste eeuw? Ergens hoopte ik dat Efteling zelf doorhad hoe anders Python is tov andere attracties in het park en dat ze de baan dan ook gingen liquideren ipv renoveren. Maar nu zit je met een volledig vernieuwde maar nog altijd themaloze baan in een park dat zwaar inzet op thema en beleving. Bizarre zet, niet?

Earlyspencer
26-04-18, 16:38
Het grote grasveld meteen achter Python en naast Station Oost (rechts op de eerste wachtrij-foto) is - denk ik - vrij te betreden voor elke parkbezoeker. Zijn er ooit plannen geweest om daar iets te zetten of heeft daar al een evenement plaats gehad?

Niet dat de Efteling elk groen plekje moet volbouwen natuurlijk, maar het is wel een enorme lap waar maar zelden iemand komt. Bij iets neerpoten denk ik b.v. ook aan extra beplanting of decoratie voor de stoomtrein-rit of een speeltuin voor kinderen die niet mee mogen op de ruige attracties.

Ik meen dat dit stuk niet tot het uitbreidingsgebied behoort, maar ik kan me vergissen. Heel duidelijk is onderstaand kaartje voor mij niet:

http://www.themeparkinsider.com/art/2018/expansion-efteling.jpg

Ignace
26-04-18, 18:14
Vroeger stond er in de winter een tent met activiteiten, de enige plannen die ze hadden voor dat veld dat me meteen te binnen schieten is Python plus. Ik verwacht niet dat dit bij strookrijk word gevoegd en dus een picknickweide zal blijven op korte termijn.

jeroen_twee
06-05-18, 12:23
Dat veld is vrij te betreden, en is gebruikt voor allerlei evenementen (zomeravonden en de Santarun bijvoorbeeld) en de Winter Efteling.


De Sprookjesboomshow heeft nieuwe dierenpoppen. Deze lijken meer op de poppen uit de televisieserie.


https://www.youtube.com/watch?v=ZUJHABY1Foc


Nieuwe verlichting in de Koningszaal van Symbolica. Ze zijn nog niet in werking.


https://www.youtube.com/watch?v=BZcbdMdevxY

Rickie97
24-05-18, 09:52
Blijkbaar was er tot nu toe alleen een "groene zone" wat betreft lengte-eisen bij Symbolica, en heeft men nu een begeleider vereist voor kinderen tot 1.20 meter. Op het eerste zicht dacht ik, "ok". Maar het geniale aan dit idee is dat alleen mensen in de groene zone van de single riders-rij gebruik kunnen maken. Ik vind dit wel echt een slim trucje om het misbruik van die SRL tegen te gaan. :p

Simon42
27-05-18, 19:30
Nieuwe verlichting in de Koningszaal van Symbolica. Ze zijn nog niet in werking.


https://www.youtube.com/watch?v=BZcbdMdevxY

deze vind ik verschrikkelijk lelijk. Past totaal niet in een koningszaal. Doet voor mij echt heel veel afbreuk aan de attractie. Lijkt er zo amateuristisch bijgehangen. Nergens voor nodig ook. Geen geslaagde toevoeging, ik hoop dat ze 't weer weghalen :p

Simon42
09-06-18, 18:54
Interessant berichtje op Looopings. Het is een feit dat JEDD een ontoereikende capaciteit heeft wanneer er maar met één trein per baan wordt gereden. Een extra trein toevoegen zou inderdaad een slimme en relatief goedkope methode zijn om dat te vermijden d.m.v. roterend onderhoud. Een snuggere commenter merkt op dat dat treintje dan aan beide kanten van de trein anderskleurige decoraties kan krijgen en zodoende vanuit elk opstapperron er "juist" uitziet. Ideaal zou het natuurlijk zijn als ze 2 treinen extra aankopen, maar de gesuggereerde optie van slechts één extra trein lijkt me meer kostenefficiënt met eenzelfde effectiviteit. Hopelijk maken ze er werk van!

https://www.looopings.nl/weblog/10199/Efteling-wil-extra-trein-toevoegen-aan-houten-achtbaan-Joris-en-de-Draak.html

jeroen_twee
09-06-18, 21:07
Het onderhoud bij Sneeuwwitje is nu afgerond.
Dit is het resultaat:


https://www.youtube.com/watch?v=C8-npxk56KU

Ignace
09-06-18, 23:30
De laatste keer dat ik er was ontbrak er zoveel decoratie op de treinen dat het nauwelijks gaat opvallen als ze er een kale trein opzetten.

Wel positief dat ze aan de capaciteit proberen te werken van de baan.

jeroen_twee
17-06-18, 19:18
De lichtjes in de Koningszaal werken nu. De complete belichting in de scene is aangepast: het begint donker, en zodra Pardoes zijn betovering uitspreekt begint de zaal te leven.


https://www.youtube.com/watch?v=jefQrycSApA

yelle8
17-06-18, 19:28
Hmm, toch spijtig denk ik. Ik snap niet vanwaar dit idee plots kwam? In welk paleis heeft de Efteling dit al zien hangen? Ook nu het nog eens donker is gemaakt, zie je veel minder de afwerking en details. Die moonflowers maakten het ook feestelijk en een echte 'dansvloer', spijtig dat dat allemaal plaats heeft moeten ruimen door de partyverlichting.

Pretparkfreak7
17-06-18, 19:40
Ik ben er ook niet van gecharmeerd. Maar ik geloof wel dat ik begrijp waar het vandaan komt. Dat de slotscène van de attractie een beetje een anticlimax is, is een vaak gehoorde commentaar.
Ik denk dat ze dat hiermee wilden recht trekken, maar ik geloof nooit dat je dat probleem met wat simpele partylichtjes kan verhelpen. :/

simon
20-06-18, 16:51
Enkele nieuwtjes op een rij:
- De problemen bij de Bob blijven aanslepen, waardoor deze t.e.m. vrijdag gesloten blijft. Laten we hopen dat deze zaterdag heropent!
- Enkele grote attracties krijgen een groter onderhoud dit jaar: Fata Morgana (03/09 - 19/10), Vogel Rok (17/09 - 09/11) en Carnaval Festival (12/11 - 21/12)
- De reclameborden langs de toegangsweg naar de Efteling worden (eindelijk) weggehaald.
- Verwacht wordt dat later dit jaar een nieuw restaurant opent aan de ingang van het park, op het Dwarrelplein. Dit restaurant zal uitgebaat worden door La Place en doet hopen op een restaurant dat ook na sluitingstijd maaltijden aanbiedt.
- Intussen kan je al terecht bij de Corona Bar, nabij Piraña, waar je o.a. cocktails en nacho's kan bestellen.
- De duiven in het Sprookjesbos worden niet langer gekleurd, maar zijn gewoon wit!
- Sinds kort kan je met de 'Magische Kijker' met augmented reality naar de Siervijver kijken, waar draken overheen vliegen.
- Nog meer magie komt tevoorschijn als het regent: een nieuwe, magische paraplu verkleurt als er regendruppels op vallen.
- Voor Symbolica werd een nieuw interactief podium gebouwd waarop je als koppel elk een voet kan steken in een Pardoes-schoen, om zo een magisch hart te activeren.
- Deze zomer kunnen gasten van de vakantieparken een gratis shuttlebus gebruiken om van hun vakantiepark naar het park gebracht te worden. Het is een proefproject, waarbij je ook op voorhand moet reserveren.

Simon42
20-06-18, 22:33
Ik ben zaterdag in de Efteling en ik hoop echt op een ritje bob, het is wegens al die technische problemen al ellenlang geleden dat ik er nog eens een ritje kon op maken!

Ik snap niet goed wat het probleem is met dat dwarrelpleinrestaurant. Dat plein is zo leeg en onaantrekkelijk. Waarom plaats de Efteling daar zelf niet eens een karaktervol restaurant? Polle's Keuken zit op sluitingstijd steeds vol, als je belt om te reserveren ben je er meestal aan voor de moeite! Veel gasten hebben dus blijkbaar echt wel zin om 's avonds nog in het park te tafelen. Een restaurant net aan de uitgang is dan toch ideaal? Hoewel la place wel fijne dingen voorschotelt, zal dat restaurant niet zo Eftelings aangekleed zijn, wat jammer is.

Die augmented reality ga ik zaterdag ook eens uitproberen. EftelWesley postte er al een video van. Die draken hebben wat weg van de Terzielers uit de Harry Potterfilms. Niet echt Eftelings, en al helemaal niet passend bij het Reizenrijk dat je vanuit de verrekijker ziet. Kan wel een fijne gimmick zijn, moesten ze er ten minste toepasselijke figuren invoegen.

Simon42
23-06-18, 22:04
Vandaag was ik in de Efteling. Het was best druk (40 minuten wachten voor alle grote attracties de hele dag lang) maar ik kan zeer positief zijn over de operations die zeer vlot liepen. Er stond overal heel veel personeel, soms op het Disney-style af. Zo stonden er 4 operators op het perron van Vogel Rok en 6 in de opstaphal van de Baron. Misschien wat overdaad.

De Bob was dus toch nog niet open - bummer. Zorgenkindje.

De verrekijker was heel populair, er stond zelf een wachtrij om hem uit te proberen!

Het is heel fijn dat we nu sinds kort tot op het sluitingsuur kunnen aanschuiven bij attracties en ze niet langer vooraf de wachtrij sluiten. De Efteling speelt hier echter wel een niet zo netjes spelletje: bij de grote attracties stonden kort voor sluitingstijd nog hoge wachttijden aangeduid. Wij zijn zo de Symbolicawachtrij met "40 minuten wachttijd" ingedoken; de reële wachttijd was 15 minuten. Ze doen dit waarschijnlijk om te voorkomen dat veel mensen nog last minute erbij komen. Toch niet zo netjes.

Verder was al het personeel overal heel vriendelijk en enthousiast, er werd goed doorgewerkt en het park lag er piekfijn bij. Top dagje.

Toch één merkwaardig ding opgemerkt in de wachtrij van Symbolica. Volgens mij stond dit er vroeger nog niet. Dit vreemdsoortig vogelhuisje op een gigantisch grote paal stond wat verloren voor de verlichtingspaal. Het gat in het metalen huisje lijkt te klein om er een camera doorheen te laten piepen. Iemand enig idee wat dit is?
https://lh3.googleusercontent.com/CJG4Ab4YnkZlCKaWk2O5xwmg_yymyndNUPqb03d49JQa-IYit_X9yod-btZ0sbam2SgdCBEzPFPXenBqIKgb1NAYs7FEsXNxw9M9JWeSpm jWFVOvTt-eOX0Bb6_3fSgiGbpgnCyspAOXWcgLpJs-cqI-eu8hPI4veK6tycmkNibf4gHX2IZoAjuJ7oGPAEt77CcHf6QJYo Eh7TG5ChKxeTtwvzje2BPTY6BP-8cBaP7yxoteL8XMqYRbql66Z69mrrxzx8AT45FK7mvHGVKsdSL joyAEY3CI9XMgYrq5j4z5Rl_sm4J_wgD5sjyKLZvuc0fcqP4K3 BPQaLzn405Jc3-WhSRQb1xYt8YtAwJFfHGUHGZ6-TLsteN17w5m3e2axvU-3BTzLuq3ifQHoRkVRC2q_OwtCKRwSi1HQ4VPyD4CGAF76Uc_YQ 6MGF5FA0S7qRENbwZNefzIAQnKqi1w1A4a0escqhx3U-hk5SzpYgpECGbAVSj6h7gzDBYDFIoUV6fGqqyCEb_x3ic0RVbm hNLppm0xcoS7uqtgp8Mz74GahoFN6ebMnHYMHb_a8Zb0V69Mub xEKLmbaZVwnIbZeFnIr2Ov1xCauAxy8vS5nR06mbEcv0hFQwgF p9rNzu2YQ53VMDwtTlI_uEFWpQotNW22daj8Ji_O5Q=w718-h957-no

Azmidiske
24-06-18, 09:17
De Bob was dus toch nog niet open - bummer. Zorgenkindje.

Het is heel fijn dat we nu sinds kort tot op het sluitingsuur kunnen aanschuiven bij attracties en ze niet langer vooraf de wachtrij sluiten. De Efteling speelt hier echter wel een niet zo netjes spelletje: bij de grote attracties stonden kort voor sluitingstijd nog hoge wachttijden aangeduid. Wij zijn zo de Symbolicawachtrij met "40 minuten wachttijd" ingedoken; de reële wachttijd was 15 minuten. Ze doen dit waarschijnlijk om te voorkomen dat veel mensen nog last minute erbij komen. Toch niet zo netjes.

Bedankt voor dit korte verslagje, mijn laatste bezoek dateert al van december 2016.

De problemen met de Bobslee blijven dus aanslepen. Voor mij maakt het weinig uit - ik heb lang geleden al besloten om deze coaster zelf nooit meer te berijden - maar het blijft wel een spijtige zaak natuurlijk. Ik vrees dat de dagen van deze baan stilaan geteld zijn :(

Wat betreft de fout aangegeven wachttijden kort voor het sluitingsuur: In Walibi BE heb ik ook eens zoiets meegemaakt. Net zoals jij vermoedde ik toen dat dit een manier was om te vermijden dat iedereen nog snel gaat aanschuiven. Maar eerlijk gezegd maak ik daar zelf helemaal geen probleem van. Ik vind dat het personeel het recht heeft om op een redelijk uur naar huis te kunnen gaan. Ook zij hebben een gezinsleven, een autorit of treinrit naar huis, soms ook kinderen die uit een crèche gehaald moeten worden, etc. De strategie met de foutief aangegeven wachttijden is volgens mij één van de subtielere manieren om een bomvolle wachtrij bij sluitingstijd te vermijden. Er zijn andere manieren, waarbij je bezoekers zich veel meer 'buitengekeken' zouden voelen. Dan kies ik liever voor iets als dit.

Rickie97
24-06-18, 14:15
Wat betreft de fout aangegeven wachttijden kort voor het sluitingsuur: In Walibi BE heb ik ook eens zoiets meegemaakt. Net zoals jij vermoedde ik toen dat dit een manier was om te vermijden dat iedereen nog snel gaat aanschuiven. Maar eerlijk gezegd maak ik daar zelf helemaal geen probleem van. Ik vind dat het personeel het recht heeft om op een redelijk uur naar huis te kunnen gaan. Ook zij hebben een gezinsleven, een autorit of treinrit naar huis, soms ook kinderen die uit een crèche gehaald moeten worden, etc. De strategie met de foutief aangegeven wachttijden is volgens mij één van de subtielere manieren om een bomvolle wachtrij bij sluitingstijd te vermijden. Er zijn andere manieren, waarbij je bezoekers zich veel meer 'buitengekeken' zouden voelen. Dan kies ik liever voor iets als dit.

Blijkbaar ben ik een van de weinige mensen die het logisch vindt dat parken hun wachtrijen vroeger sluiten om op het sluitingsuur de attractie te kunnen sluiten. In Bellewaerde heb ik daar nooit een probleem mee gehad, en vaak sloten ze ze dan nét iets te laat, maar dan uiteraard niet zoals de Efteling-manier (of dat heb ik soms toch gelezen vroeger) dat attracties een kwartier voor sluitingstijd al dicht zijn.

Wachtrij open tot sluitingstijd is wel een leuke toegifte, maar ik vind het toch vreemd dat ze het nu zo doen. Als je een eindshow hebt moeten mensen nu dus beslissen of ze nog de gok wagen in de rij te gaan aanschuiven of de attractie links laten liggen om het begin van de show niet te missen. Ik vind het leuker als je gegarandeerd wordt door de sluitingstijd van de attractie dat je die show niet gaat missen. Zij het nu aquanura of een vuur(werk)show in een ander park. Maargoed, dat is mijn mening. :p

Wat die foutief lange wachttijden dan hier betreft: hoe dit een oplossing kan zijn om te vermijden dat mensen aanschuiven snap ik eigenlijk niet: als het sowieso de laatste attractie is die je kan doen, wat maakt het dan uit of je nog een kwartier of 40 minuten in de rij moet staan? Meestal kies ik in zo'n geval zelfs met opzet een lange rij, bv een attractie die ik overdag niet veel gedaan heb omdat er de hele dag al een lange rij stond. Dan heb je die attractie toch nog eens gedaan plus je bent langer in het park, wat ik altijd toch leuk vind... :p

Earlyspencer
24-06-18, 21:32
Of ze de wachttijd rond sluitingstijd met opzet overschatten om volk af te schrikken... dat zou toch niet mogen. Vraag is eerder 1°hoe en 2°hoe frequent ze de wachtrijen meten.

1° Hoe? gewoon visueel inschatten door een personeelslid? Bij peter Pan in DL Parijs kreeg ik ooit als enige bij het betreden van de wachtrij een kaartje dat ik bij het betreden van de attractie moest afgeven. Dit is wel een meer accurate manier van meten.

2° Frequentie? Het kan dat ze geen meting meer doen het laatste uur voor parksluiting. Als ze dan de oude wachttijd laten staan, is dat wel een beetje desinformatie.

Feit is dat ik ooit op een kalme weekdag in sept. om 17:00 (1 uur voor park-sluiting) niet meer tot de Symb. wachtrij werd toegelaten. Ik heb er toen een protest-TR over geschreven. Fijn hier nu te lezen dat zo iets niet meer zou kunnen voorvallen (hoewel ... een drukke zaterdag is geen kalme weekdag).

coasterfrenzy
24-06-18, 21:59
Of ze de wachttijd rond sluitingstijd met opzet overschatten om volk af te schrikken... dat zou toch niet mogen. Vraag is eerder 1°hoe en 2°hoe frequent ze de wachtrijen meten.

1° Hoe? gewoon visueel inschatten door een personeelslid? Bij peter Pan in DL Parijs kreeg ik ooit als enige bij het betreden van de wachtrij een kaartje dat ik bij het betreden van de attractie moest afgeven. Dit is wel een meer accurate manier van meten.

.

Dat valt vies tegen. Hoe langer de wachtrij is, hoe minder accuraat dit is.. Goed, ze weten dat JIJ een uur gewacht hebt.. maar mensen die NU aan sluiten (Dus een uur later dan jou) staan wellicht anderhalf uur, of juist maar een half uurtje in de rij.

normaalgesproken weet je best wel hoe veel mensen er in een rij passen en wat je capaciteit op dat moment is. Dus als de rij x-meter lang is en dus y-aantal personen in passen. Je hebt Z-Capaciteit, dus je weet hoe lang je staat te wachten.

De kaartjes van Disney helpen enkel met het ijken van die formule.

simon
25-06-18, 16:52
De Bob blijft inderdaad langer gesloten, namelijk tot 29 juni (volgens hun website (https://www.efteling.com/nl/park/informatie/in-onderhoud)). Wat ik wel minder proper vindt, is dat deze zogezegd in onderhoud is sinds 23 juni... (en niet eerder!)

Wat betreft het vroeger sluiten van attracties zit ik met een dubbel gevoel, vooral omwille van de avondshow (zoals Rickie ook aangaf). Ik zou het dan beter vinden dat de avondshow iets later dan sluitingstijd opgevoerd wordt. En dat is wat de Efteling nu ook doet. De foutieve informatie van wachtrijen doorgeven vind ik dan weer niet kunnen. Ik zou dan ook een attractie skippen om Aquanura te zien i.p.v. nog aanschuiven en het risico nemen deze te missen. Tenzij mijn gezelschap er niet mee inzit om deze show te missen en toch nog een attractie met lange wachtrij wil aandoen.

Ignace
25-06-18, 17:01
Wachtrijen vroeger sluiten zodat de attracties tegen sluiting leeg zijn vind ik al erg genoeg, maar dan ook nog eens gaan liegen over de wachttijd zodat je de attracties nog vroeger dicht kunt gooien... Dat is een 'toppark' toch echt niet waardig. Jammer dit, Efteling komt hier bij zijn bezoekers veel te makkelijk mee weg.

Simon42
25-06-18, 20:07
Feit is dat ik ooit op een kalme weekdag in sept. om 17:00 (1 uur voor park-sluiting) niet meer tot de Symb. wachtrij werd toegelaten. Ik heb er toen een protest-TR over geschreven. Fijn hier nu te lezen dat zo iets niet meer zou kunnen voorvallen (hoewel ... een drukke zaterdag is geen kalme weekdag).

https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/sluitingstijden

Hier geeft de Efteling aan dat drukte er nu niet meer toe doet :) Enkel op de laatavondopenstellingen hanteren ze het oude principe

T-Bô
26-06-18, 10:09
Wachtrijen vroeger sluiten zodat de attracties tegen sluiting leeg zijn vind ik al erg genoeg, maar dan ook nog eens gaan liegen over de wachttijd zodat je de attracties nog vroeger dicht kunt gooien... Dat is een 'toppark' toch echt niet waardig. Jammer dit, Efteling komt hier bij zijn bezoekers veel te makkelijk mee weg.

Goh, ik weet niet of ik het hier helemaal mee eens ben.
Topparken liegen wel vaker over wachttijden. Zo is de reële wachttijd bij Disney attracties (in de parken wereldwijd) gemiddeld 20% minder lang dan aangegeven (en dat de hele dag door) omdat dit de klanttevredenheid ten goede komt. Het is namelijk leuk om uit een attractie te stappen nog voor de wachttijd waar je mentaal op voorbereid was verstreken is. En vaak zal Disney ook kunstmatig wachttijden in bepaalde delen van het park verhogen om aan betere 'crowd control' te doen. Stel dat al het volk zich in Fantasyland bevindt maar het is nog rustig in Discoveryland, dan verhogen ze wachttijden in Fantasyland om het volk beter te spreiden (wat uiteindelijk beter is voor de goede doorstroming in het park).

Universal en Six Flags leggen de wachttijden soms 40 tot 60 minuten hoger dan de echte wachttijd (en dat de hele dag lang). Om zo de verkoop van voorsteek-passen te stimuleren (of de klanttevredenheid van zij die er reeds eens kochten mee omhoog te schroeven). En zij die toch de gewone rij trotseren zullen achteraf blij zijn dat hun wachttijd niet zo lang was.

De techniek is dus zeker niet iets waar topparken zich voor schuwen. En in het geval van de Efteling (of andere parken) wil ik best begrijpen dat ze een kwartier voor sluiting mensen wat willen 'ontmoedigen' om nog een rij in te gaan. Een groot verschil met het tot voor kort 'weigeren' van bezoekers net voor sluiting. De regel is nu zeer helder: Wil je hem doen, dan kan je tot sluiting in de rij.

Zij die schrikken van '40 minuten' kiezen dan zelf om hem niet te doen. En zij die kiezen om toch 40 minuten te wachten en na een kwartier reeds in de attractie zitten zullen zeer blij zijn dat het geen 40 minuten was. In ieder geval, de klanttevredenheid zal er niet onder leiden, en dat lijkt me voldoende om zulk een regeling te verantwoorden. Alles kent zijn grenzen.

Ignace
26-06-18, 16:39
Ik denk niet dat we tot een consensus gaan komen, want ik vind liegen over wachttijden - om welke reden dan ook - gewoon klantonvriendelijk. Ik begrijp niet goed hoe het klantvriendelijk kan zijn mensen te ontmoedigen een attractie te doen, al dan niet zonder betalende fastpass. Zeker om mensen die betalen voor een fastpass tevreden te houden is liegen over wachttijden toch gewoon misbruik maken van de goedgelovigheid van de bezoekers?

Maargoed, ik begrijp dat jij dit anders ziet hoor, ik deel de mening gewoon totaal niet.

Pretparkfreak7
27-06-18, 00:45
Persoonlijk heb ik ook wel liever dat een park mij de gordijnen injaagt met een hoge aangekondigde wachttijd, die uiteindelijk goed blijkt mee te vallen dan dat een park mij een lagere wachttijd aangeeft die uiteindelijk hoger blijkt te zijn. In dat laatste geval telt élke minuut extra zwaarder door.

Los daarvan maak ik me niet druk over vroegere sluitingstijden om wachtrijen af te werken tegen sluitingstijd, zeker niet als dat goed is aangegeven. Maar dat is in Efteling zelfs al niet meer het geval. Dan zal het mij worst wezen hoe correct het getal is dat bij die wachtrij aangegeven staat. Da's altijd een schatting en het is logisch dat die sterker afwijkt wanneer de bezoekersstroom plots sterk afneemt zoals 's avonds. Daar hoeven ze volgens mij niet eens voor te liegen.

dusk
27-06-18, 02:20
Pffff,

Als ik bepaalde reacties zo zie vraag ik me af wat ik eigenlijk nog op dit forum kom doen...
Velen onder jullie zouden beschaamd moeten zijn. Zeker als je jezelf pretparkfan , of zelfs kenner wil noemen.

Een pretpark heeft zoals elke zelfstandige zaak een sluitingsuur, verwachten dat een wachtrij openblijft tot dat sluitingsuur getuigd al van weinig inzicht. Operatoren moeten deze wachtrij nog wegwerken en hoe langer deze is hoe later zij kunne beginnen aan hun taken na het afsluiten van de attractie. Wie een paar minuten voor tijd nog in een wachtrij gaat staan heeft me dunkt geen enkel respect voor deze operatoren (die dan , en zeker in Nederland onbetaald mogen overblijven).

Wat het aangeven van de wachttijden betreft : als die op het einde verkeerd worden weergegeven, wie zegt dat dat doelbewust is? Ik zie hier weer veel reacties van 'liegen' en 'not done', maar al bij stil gestaan dat die personen andere dingen hebben te doen vanaf een bepaald uur? Nog nooit gehoord van een planning? De rommel die jullie achterlaten opkuisen bvb? Zorgen dat er 's morgens al niet te veel kuiswerk meer is dag nadien...

Het park en de attracties hebben een sluitingsuur, punt! En het personeel verdient ook zijn rust zonder dat jullie die moeten gaan beoordelen. Ben beschaamd om lid te zijn van dit forum in jullie plaats.

dusk
27-06-18, 02:21
Pffff,

Als ik bepaalde reacties zo zie vraag ik me af wat ik eigenlijk nog op dit forum kom doen...
Velen onder jullie zouden beschaamd moeten zijn. Zeker als je jezelf pretparkfan , of zelfs kenner wil noemen.

Een pretpark heeft zoals elke zelfstandige zaak een sluitingsuur, verwachten dat een wachtrij openblijft tot dat sluitingsuur getuigd al van weinig inzicht. Operatoren moeten deze wachtrij nog wegwerken en hoe langer deze is hoe later zij kunnen beginnen aan hun taken na het afsluiten van de attractie. Wie een paar minuten voor tijd nog in een wachtrij gaat staan heeft me dunkt geen enkel respect voor deze operatoren (die dan , en zeker in Nederland onbetaald mogen overblijven).

Wat het aangeven van de wachttijden betreft : als die op het einde verkeerd worden weergegeven, wie zegt dat dat doelbewust is? Ik zie hier weer veel reacties van 'liegen' en 'not done', maar al bij stil gestaan dat die personen andere dingen hebben te doen vanaf een bepaald uur? Nog nooit gehoord van een planning? De rommel die jullie achterlaten opkuisen bvb? Zorgen dat er 's morgens al niet te veel kuiswerk meer is dag nadien...

Het park en de attracties hebben een sluitingsuur, punt! En het personeel verdient ook zijn rust zonder dat jullie die moeten gaan beoordelen. Ben beschaamd om lid te zijn van dit forum in jullie plaats.

T-Bô
27-06-18, 08:09
Ik begrijp niet goed hoe het klantvriendelijk kan zijn mensen te ontmoedigen een attractie te doen, al dan niet zonder betalende fastpass. Zeker om mensen die betalen voor een fastpass tevreden te houden is liegen over wachttijden toch gewoon misbruik maken van de goedgelovigheid van de bezoekers?

Daar ben ik het zeker mee eens. Wat de Efteling doet kan ik begrijpen, maar de praktijk van Six Flags/Universal waarbij de verkoop van de voorkruipkaarten wordt gestimuleerd vind ik wel een brug te ver. Het is verre van klantvriendelijk, maar de klanttevredenheid leidt er volgens mij niet onder. Waarschijnlijk de reden waarom ze zich dit permiteren.

Ik doelde eerder op je stelling dat wat de Efteling doet een 'toppark' onwaardig is. Want naar mijn ervaring zijn het met name de 'topparken' die het meest met geafficheerde wachttijden goochelen. Uiteraard mag je het nog steeds onwaardig vinden, maar het is wel een constante bij de topparken naar mijn gevoel.

Pretparkfreak7
27-06-18, 08:29
Pffff,
Een pretpark heeft zoals elke zelfstandige zaak een sluitingsuur, verwachten dat een wachtrij openblijft tot dat sluitingsuur getuigd al van weinig inzicht. Het park en de attracties hebben een sluitingsuur, punt! En het personeel verdient ook zijn rust zonder dat jullie die moeten gaan beoordelen.

Dat is wat kort door de bocht. In de laatste reacties heb ik net vooral zien passeren dat mensen er begrip voor hebben dat een attractie vroeger sluit. De voorwaarde om zo'n zaken te respecteren is heldere communicatie van het park. Als je een goed overzicht hebt van welke attractie wanneer sluit maakt niemand daar een probleem van en zeker niet als de wachttijden overeen komen met het vervroegde sluitingsuur. De problemen beginnen wanneer het schijnbaar willekeurig en onaangekondigd gebeurt.

Op zich is zelfs de verwachting dat een park zijn wachtrijen open houdt tot het sluitingsuur niet zo schandalig. Als jij last minute een supermarkt insjeest ga je er ook niet mee kunnen lachen dat de helft van de rayons al onbereikbaar is omdat men daar de gangen is beginnen dweilen zodat het personeel dit niet meer na sluitingstijd moet doen.

Als je als operator plots een half uur of meer moet overwerken is dat jammer, maar dat is ook een beetje deel van de job. Als die overuren in Nederland effectief onbetaald zijn is dat vooral een aanfluiting van de rechten van de werknemer in dat land: daar kan de bezoeker op zich weinig aan doen. In België telt die tijd gewoon mee als werkuren. In plopsaland sparen ze die overuren bijvoorbeeld op om ook nog hetzelfde maandloon uitbetaald te krijgen wanneer het park maar drie dagen per week open is. Ik neem aan dat dat ze bij andere parken gelijkaardig werken.

Rickie97
27-06-18, 08:46
Op zich is zelfs de verwachting dat een park zijn wachtrijen open houdt tot het sluitingsuur niet zo schandalig. Als jij last minute een supermarkt insjeest ga je er ook niet mee kunnen lachen dat de helft van de rayons al onbereikbaar is omdat men daar de gangen is beginnen dweilen zodat het personeel dit niet meer na sluitingstijd moet doen.

Meh. Je zou ervan versteld staan als een winkel tot 19u open is hoeveel mensen om 18:58 nog naar binnen gaan en dan verwachten dat ze dan alle tijd van de wereld kunnen nemen om te winkelen. Sluitingsuur is niet het uur waarop je ten laatste binnen mag komen. Als een winkel om 19u sluit zorg je dat je er bijvoorbeeld ten laatste om 18u30 bent als je wat respect hebt. Helaas is dit in onze maatschappij ver te zoeken. Van mij zouden supermarkten gerust om 18u30 de schuifdeuren mogen instellen dat ze alleen nog van binnenuit opengaan om om 19u effectief te kunnen sluiten hoor. Hetzelfde principe als een wachtrij vroeger sluiten dus. Zodanig dat ze meteen kunnen beginnen kuisen en whatever er nog moet gebeuren, om dan op een deftig uur thuis te zijn.

Bij restaurants heb ik dit soms al gezien dat men dit doet een uur voor sluiting. Zo heeft iedereen die binnen is ruim de tijd om op het gemak zijn maaltijd te nuttigen en kunnen ze in de keuken al beginnen opruimen ipv een kwartier voor sluitingstijd nog een maaltijd te moeten beginnen maken.

Dat gezegd zijnde :p Het is dan wel nogal 'krachtig' verwoord van dusk, maar ik volg wel zijn mening.

Ignace
27-06-18, 10:18
In en winkel of restaurant betaal je niet voor je binnen komt, punt. Heel die vergelijking is volledig scheef in mijn ogen. Het is inderdaad een deel van de job.

Michielsken
27-06-18, 10:19
Ik werk zelf in een outdoorspullen-winkel en daar is sluitingstijd ook het tijdstip waarop de deuren toe gaan. Dat wil dus zeggen, iemand die 1 minuut voor tijd binnen komt kan nog beginnen met winkelen, alleen zal die snel merken dat we gaan sluiten doordat die de enige klant is. Wat wel een groot verschil is, een klant in een winkel heeft nog niets betaald, terwijl je in een pretpark wel al betaald hebt. Een bezoeker verwacht dus waar voor zijn geld en dus ook toegang tot de attracties tot sluitingsuur, in een winkel niet, daar kan die op elk ander moment terugkomen. Enkel indien hij/zij geen tijd heeft, maar die klanten weten meestal wat ze nodig hebben en staan snel terug buiten.

Is dat aangenaam als werknemer? Nee. Is dat begrijpelijk dat mensen dat soms doen? Ja. Ben je klantvriendelijk en wacht je tot de klant buiten is? Ja, want elke bezoeker verdient het om evenwaardig geholpen te worden. Krijg je betaald (evt. overuren)? Duh, anders overtreedt de werkgever de wet. Wist je dit als werknemer op voorhand dat dit kon gebeuren? Hopelijk wel, maar normaal gezien wel.

Ik heb minder respect voor parken die hun wachtrijen sneller sluiten/later openen om personeelskosten te sparen, terwijl ze wel met jouw geld aan de haal gaan. Parken die hun wachttijd verhogen ifv drukte en/of mensen ontraden om in de wachtrij te gaan staan begrijp ik wel en heb ik ook begrip voor. Maar ze verbieden niet om te gaan aanschuiven. Kleine nuance, maar gigantisch verschil in beleving/klantvriendelijkheid

jefke88
27-06-18, 10:33
Als ik merk dat parken de aangegeven wachttijden kunstmatig verhogen voel ik mij evengoed belazerd. Alleen als je weet dat de aangegeven wachttijd niet klopt omdat je zelf een inschatting kan maken van de wachttijd is het in je eigen voordeel.

Als een wachttijd aangegeven staat ga ik er vanuit dat deze bij benadering juist is, een soort eerlijkheid die je verwacht. Anders haal je die borden beter weg. Mensen gaan attracties skippen als de wachttijd die aangegeven is te hoog is naar hun goesting. En hoe gaan die mensen naar huis? Met het gevoel dat het er - onterecht - (te) druk was.

Michielsken
27-06-18, 13:39
Als ik merk dat parken de aangegeven wachttijden kunstmatig verhogen voel ik mij evengoed belazerd. Alleen als je weet dat de aangegeven wachttijd niet klopt omdat je zelf een inschatting kan maken van de wachttijd is het in je eigen voordeel.

Als een wachttijd aangegeven staat ga ik er vanuit dat deze bij benadering juist is, een soort eerlijkheid die je verwacht. Anders haal je die borden beter weg. Mensen gaan attracties skippen als de wachttijd die aangegeven is te hoog is naar hun goesting. En hoe gaan die mensen naar huis? Met het gevoel dat het er - onterecht - (te) druk was.
Natuurlijk hoop je op een zo correct mogelijke wachttijd, maar in geval van een andere (hogere) wachttijd begrijp ik de parken wel nog. Zo kan je effectief de bezoekers beter spreiden in je park, maar ook 's avonds laat je de keuze tot aanschuiven door de wachtrij open te houden. De bezoeker kan in beide gevallen zelf kiezen wat hem/haar het beste uitkomt.
Is dat klantvriendelijk? Ja en neen, want je misleidt de bezoekers, maar je kan zo een betere spreiding doen zodat overal de wachttijden lager zijn. En 's avonds verplicht je niemand naar huis te gaan, maar je zorgt er ook wel voor dat iedereen tevreden naar huis gaat. Want bezoekers die opteren om niet meer aan te schuiven wegens te lange wachttijd, die gaan niet wakker liggen dat ze die ene attractie niet gedaan hebben, anders hadden ze wel aangeschoven.

slimmerik
27-06-18, 13:51
De vergelijking met een winkel vind ik nergens op slaan. Je moet tenslotte ook niet uren wachten om een product te nemen en je bent er geen uren binnen.. als een winkel 10 min voor sluiting de deuren dichtdoet, who cares? De meeste zijn al open vanaf 8u en tot 19u/20u. En als je om 19.59u nog snel een winkel binnen wilt dan zal je aankoop wel niet zo belangrijk en levensbedreigend zijn en kan deze wsl wachten tot morgen.

In de Efteling betaal je en moet je uren wachten. Dan is het openhouden van de wachtrij tot 18u wel het minste dat je mag doen.

dusk
27-06-18, 14:42
De vergelijking met een winkel vind ik nergens op slaan. Je moet tenslotte ook niet uren wachten om een product te nemen en je bent er geen uren binnen.. als een winkel 10 min voor sluiting de deuren dichtdoet, who cares? De meeste zijn al open vanaf 8u en tot 19u/20u. En als je om 19.59u nog snel een winkel binnen wilt dan zal je aankoop wel niet zo belangrijk en levensbedreigend zijn en kan deze wsl wachten tot morgen.

In de Efteling betaal je en moet je uren wachten. Dan is het openhouden van de wachtrij tot 18u wel het minste dat je mag doen.

Willen we wedden? Ik ben zelf manager in een Doe-het-zelf zaak en wees er maar zeker van dat net die klanten die op het laatste moment binnenkomen nog het meeste nodig hebben. Binnenkomen met de smoes van 'k moet enkel dit of dat hebben, en dan nog even de verfmengmachine ervoor opnieuw moeten starten. En de vergelijking is echt niet zover gezocht hoor, operators moeten ook nog hun attractie kuisen en soms zelfs testen voor die word stilgelegd.

dusk
27-06-18, 14:46
Wat die laatste wachttijden betreft : ik herhaal het nogmaals : is er nog iemand mee bezig op dat moment? ; een park gaan verwijten dat ze leugens verkondigen zonder enig onderzoek of het wel degelijk zo is en hoe alles in zijn werk gaat.....nah. Janken en zeveren kan iedereen.

simon
27-06-18, 16:28
Amai, er is nogal wat afgeweken van het onderwerp. Dit lijkt me eerder voer voor een ander topic of een poll?

Ik wou nog even toevoegen dat je komend weekend mag rekening houden dat de Efteling de wachtrijen vroeger sluit (oud systeem), omdat ze 's avonds met een privé-evenement zitten.

Azmidiske
27-06-18, 18:32
Het is dan wel nogal 'krachtig' verwoord van dusk, maar ik volg wel zijn mening.

Ik volg ook de mening van Dusk. In mijn vorige post kan je mijn argumenten hiervoor terugvinden. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn mening nogal beïnvloed is door persoonlijke ervaringen. Momenteel heb ik een vaste job waarin alles al een jaar of vier vlot verloopt. Maar als werknemer met arbeidshandicap heb ik in het verleden enkele dingen meegemaakt die we zonder al te veel overdrijving als horror kunnen omschrijven :(

Sindsdien vind ik het belangrijk dat werkgevers, waaronder dus ook pretparkdirecties, hun personeel correct behandelen. Zelfs als dat af en toe een klein beetje in het nadeel van de klant is. Ik voel me als bezoeker beter bij het idee dat een park een beetje 'foefelt' om de operators op een redelijk uur naar huis te laten gaan en zou me minder goed voelen bij het idee dat die mensen 's avonds nog een hele tijd onverwachts moeten doorwerken. Het zijn operators, geen slaven.

(Tussen haakjes: hoewel de meningen nogal sterk verschillen, wordt deze discussie tot mijn opluchting gevoerd zonder persoonlijke aanvallen :) maar een apart topic is misschien een goed idee.)

knessel
27-06-18, 21:08
je kan dat toch perfect ondervangen door de werktijd van het personeel anders in te delen dan de openingsuren van het park/attractie ?
Attracties open tot 18h, werkshift loopt bvb af om 18.30h. Klanten worden goed bediend, en werknemer moet niet automatisch overuren maken....

dusk
27-06-18, 21:30
je kan dat toch perfect ondervangen door de werktijd van het personeel anders in te delen dan de openingsuren van het park/attractie ?
Attracties open tot 18h, werkshift loopt bvb af om 18.30h. Klanten worden goed bediend, en werknemer moet niet automatisch overuren maken....

Dat kan inderdaad, maar dan kan je evengoed gaan aanhalen dat het park zijn openingsuren maar moet gaan aanpassen. En wees gerust dat het personeel echt niet 'gepland' staat tot het sluitingsuur maar tot minimum een uur na sluiting. Als we dan gaan schuiven moeten die mensen sowieso toch langer blijven om hun ander werk nog rond te krijgen. Vergeet ook niet dat het park (telt trouwens ook in retail) vanaf 18h zijn personeel meer moet gaan betalen, dit is ook in ons Belgenland zo.

Ikzelf vind het doodnormaal dat wachtrijen sluiten een kwartier/20minuten of zelfs meer naargelang de lengte van de bestaande wachtrij. Al begrijp ik ook de mening dat als je een dagje uit gaat, je dan liever het onderste uit de kan haalt van het bezoek. Naar mijn mening en gevoel moeten we een beetje afstappen van 'ik wil' naar de term 'begrip opbrengen'.

Bij deze ook mijn excuses om off topic te gaan, maar ik vond het naargelang de reacties nodig zelf eens te reageren (en ja, ik kan soms krachtig uit de hoek komen).

bobby turbo
27-06-18, 22:11
Dat kan inderdaad, maar dan kan je evengoed gaan aanhalen dat het park zijn openingsuren maar moet gaan aanpassen. En wees gerust dat het personeel echt niet 'gepland' staat tot het sluitingsuur maar tot minimum een uur na sluiting. Als we dan gaan schuiven moeten die mensen sowieso toch langer blijven om hun ander werk nog rond te krijgen. Vergeet ook niet dat het park (telt trouwens ook in retail) vanaf 18h zijn personeel meer moet gaan betalen, dit is ook in ons Belgenland zo..

In ons Belgenland weet ik dat in de parken met een sluitingsperiode, de overuren niet meer worden uitbetaald maar dat men een vast schema heeft. De overuren worden dan ingezet op de dagen dat het personeelslid niet moet werken en dan uitbetaald, zodat er minder gestempeld moet worden.

jeroen_twee
30-06-18, 21:29
Er staat nu een Magische Kijker aan de Gondolettavijveroever. Als je daar doorheen kijkt, zie je draken vliegen.


https://www.youtube.com/watch?v=nS3Fgz0GWG4



Bouwupdate 04 van La Place: Het gebouw staat en de eerste details worden zichtbaar.


https://www.youtube.com/watch?v=4IC9SGU9Pr0

simon
27-09-18, 16:44
Naast het nieuwe sprookje dat volgend jaar opent, mogen we ook dit najaar nog een nieuwe bewoner in het Sprookjesbos verwelkomen: Kniesoor, de Babbelboom!

https://www.efteling.com/nl/-/media/images/blog/nieuws/20180823-babbelboom/650x370-babbelboom-schets.jpg?h=370&w=650&la=nl&hash=976F9B85698A961DF4FD9DABEE9B77D03A55E536

De nieuwe bewoner kan je dit najaar vinden tussen het sprookje van het Meisje met de Zwavelstokjes en De Nieuwe Kleren van de Keizer. Kniesoor kan soms een beetje mopperig zijn, maar bedoelt het altijd goed. Bovendien let hij op de allerkleinste details. Een nieuwe haardos? Of een vlekje op je jas? Kniesoor ziet het. Ondanks zijn hoge leeftijd ontgaat hem niets.

Wil jij dat deze babbelende boom je aanspreekt tijdens je wandeling door het Sprookjesbos? Download dan de officiële Efteling-app en zet het vinkje ‘Persoonlijke diensten en belevingen tijdens je bezoek’ aan bij communicatie-voorkeuren.

Bron (https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/20180924-babbelboom-sprookjesbos)

Pretparkfreak7
08-10-18, 13:56
Kniezende kniesoor blijkt ook een jokkebrok te zijn, zo wordt duidelijk op 1:24


https://youtu.be/eAra6-rGqaA?t=84

Earlyspencer
11-10-18, 22:15
Afgelopen woensdag voor het eerst in > 365 dagen nog eens geëftelingd. Zonnig en dus iets drukker dan op een doordeweekse dag te verwachten is.

Python was niet te reserveren (ik zie nergens een resevatieknop op de app, ter plaatse en met 4G en 'mijn locatie' op actief). En de schermen van de 2 ticket-boots waren wel opgelicht maar gaven geen krimp. En geen operator in de buurt. Dus was het 'gewoon' aanschuiven via de ingangspoorten waar je normaal je reservatie moet tonen.

Kort na de middag: 2 treinen in bedrijf op deze vernieuwde slang en ... verplicht aangewezen plaatsen in het station. Krijg nou tieten! Niet dat ik Python als een coaster-type ervaar waar je voor- dan wel achteraan een totaal andere beleving hebt, maar ik zit wel graag vooraan in een wagentje met m'n 8-jarige ernaast. Nu moesten we dus verplicht midden in de trein en op de achterste tweezit van een wagentje. Later op de avond: maar één trein, waardoor het wachten in een kalmer park langer duurde en ... vrije keuze in het station.

Bij JeDD waar het nooit > 10 min. wachten was, waren er gelukkig geen plaatsaanwijzende operatoren. zijn ze daarvan afgestapt of doen ze dat nog bij mer drukte?

BTW Python2.0 vond ik minder schudden, vooral in de laatste (360°) bocht. Jammer dat het kale statio en dito wachtrij geen upgrade hebben gekregen.

dsoffers
12-10-18, 12:15
Bij JeDD waar het nooit > 10 min. wachten was, waren er gelukkig geen plaatsaanwijzende operatoren. zijn ze daarvan afgestapt of doen ze dat nog bij mer drukte?

Voor zover ik weet doen ze het hier enkel bij drukte. :)

jefke88
12-10-18, 12:23
Later op de avond: maar één trein, waardoor het wachten in een kalmer park langer duurde en ... vrije keuze in het station.

Daar krijg ik het dus van he. Treinen van een achtbaan afhalen terwijl het park open is. Ik weet niet hoe lang de rij met 2 treinen was, neem een minuut of 10. Die trein eraf halen kost al gauw 10-15 minuten en de wachttijd loopt ondertussen verder op. Nooit of te nooit krijg je die rij nog weggewerkt. Wij hebben dat eens met Joris en de Draak gehad. 10 minuten rij met 2 treinen, ze halen er een trein af en de wachtrij is nooit meer onder de 40 minuten geraakt. Compleet belachelijk is dit en voor mij 1 van de redenen waarom ik de Efteling als zogezegd Europees toppark nooit serieus zal nemen. Dit is toch je bezoekers uitlachen waar ze zelf bij staan?

Azmidiske
13-10-18, 09:55
ik zit wel graag vooraan in een wagentje met m'n 8-jarige ernaast. Nu moesten we dus verplicht midden in de trein en op de achterste tweezit van een wagentje.

Is er een reden waarom je de voorste tweezit van een wagentje verkiest? Bij sommige banen heb ik ook een voorkeur (wegens extra handvatten of verschillen in beenruimte) maar bij Python kan ik me zelf niet direct zoiets herinneren.

Earlyspencer
14-10-18, 18:52
Omdat ik in dit topic of elders weinig (geen) ervaringen heb gelezen over de Ptyhon-reservering, vermeld ik graag mijn wedervaren en tips.

- Nog voor de park-ingang kregen we op afgelopen drukke zondag van een personeelslid een klein infoblaadje over de Python-reservering. Niet informatiever dan wat op de webstek staat.

- Via de app reserveerde ik in het park - de functie 'mijn locatie' moet actief zijn - een tijdslot (11:15 - 11:30) voor drie personen. Er verscheen een grote QR-code waarvan ik voor de veiligheid een screenshot nam.

- We konden quasi elk kwartier van de dag vrij kiezen, dus niet zoals bij Disney waar één slot wordt bepaald. Je kon 's ochtends ook een tijdslot kiezen dat amper 5 à 10 minuten na de reële tijd zou aanvangen.

- Omdat we tijdens het tijdslot nog in de rij van Piraña stonden, kon ik het tijdslot rond 11:25 simpel via de app veranderen in 11:50 - 12:05. Of we dat initiële tijdslot ook hadden kunnen veranderen indien het al was ingegaan (dus om 11:30 of later) weet ik niet.

- Aan de ticket-booth voor papieren reservaties was het enorm druk, je leest iets verder wel waarom. Wij hadden daar gelukkig niets te zoeken.

- Nog voor de Python-poorten moesten we van een personeelslid in een rij staan en werd iets later onder toeziend oog van een ander personeelslid gescand. Als je voor 3 personen hebt gereserveerd, moet je dezelfde QR 3 keer scannen.

- Meteen daarna sloten we aan in de gereserveerde rij, die er 100% uitziet als de gewone rij op andere dagen. Het was nog +/- 6 treinen wachten, wat met twee treinen in bedrijf wel meeviel. Opnieuw werden de plaatsen in het station toegewezen en opgevuld met singles.

- Florian had 's ochtends ook via de app een slot gereserveerd (14:30-14:45). We sloten om 14:30 opnieuw in de rij voor een scan-poort aan, maar dat was onnodig. In die rij stonden immers mensen van wie het tijdslot nog niet begonnen was. Licht asociaal/onwetend maar uiteindelijk wel 100% correct verlieten we die rij en gingen naar de rij-loze 2e scan-poort. Het vervolg is zoals bij onze eerste sessie: een 6-tal beurten geduld en vaste plaatsen.

- En wat met de 'gewone' rij? Wel, volgens mij bestaat die niet wanneer Python in reservatie-modus opereert. Er zijn in elk geval maar drie toegangen: 2 met scan en 1 voor singles. Mensen zonder reservering werden - denk ik - verplicht om ter plaatse een papieren reservering of gauw een reservering via de app aan te maken.

- Op de app en digitale infoborden werd gemeld "vanaf 16:55 vrije inloop". Wij waren toen al het park uit, dus of er toen enkel vrije inloop (+ singles) was of vrije inloop + singles + gereserveerde toegang, weet ik niet.

- Het reservatiesysteem zorgde ervoor dat wij twee keer relatief weinig moesten wachten, gelet op de parkdrukte. Maar het voelde toch anders aan dan bij Disney's fastpassen: eerder dan dan wij een versnelde toegang kregen, leek het alsof het onwetende volk de toegang tot de wachtrij enige tijd werd ontzegd.

- Of één persoon/smartphone met de app meermaals per dag kan reserveren, hebben we niet uitgeprobeerd. Voor de snoodaards: je kan misschien een tijdslot kiezen, een screenshot maken, je slot wijzigen en opnieuw een screenshot maken enz. Bij de scan zou je dan je screenshots kunnen laten scannen maar nee, dat hebben wij niet getest.

BTW: de interactief vechtende harnassen van Symbolica's Heldentour zijn stuk: ze bewegen niet meer en zien er zelfs deels geamputeerd uit.

Earlyspencer
14-10-18, 18:57
Is er een reden waarom je de voorste tweezit van een wagentje verkiest? Bij sommige banen heb ik ook een voorkeur (wegens extra handvatten of verschillen in beenruimte) maar bij Python kan ik me zelf niet direct zoiets herinneren.

Zicht (voor de kinderen). Intamin en sommige andere constructeurs verstaan al langer de kunst om de 2e (en eventueel de 3e) rij van karretjes te verhogen, bij (oudere) Vekoma's is dat meestal niet het geval.

jeroen_twee
07-12-18, 19:15
Het Kabouterdorp is terug uit onderhoud. Er zijn nieuwe klokken, bosdiertjes en stemmen!



https://www.youtube.com/watch?v=Ff3Wmdjmz-s

jeroen_twee
09-12-18, 20:41
De Twinkeltoortsen komen eraan!
Op een aantal plekken zijn al activatiepunten zichtbaar. Ik heb er een paar gefilmd. Die bij Efteldingen geven al licht.
De effecten zelf zijn nog niet in werking.



https://www.youtube.com/watch?v=PzXZdS6IlnY

jeroen_twee
17-12-18, 21:54
Vandaag waren de nieuwe, interactieve Twinkeltoortsen te koop!
Hier een filmpje van de effecten (Nog niet de definitieve versies):



https://www.youtube.com/watch?v=qm9avBwoF40

jeroen_twee
18-12-18, 07:27
Filmpje van de Schattentour (inclusief voorshow) met interactieve twinkeltoorts:


https://www.youtube.com/watch?v=Fb4-pJ2i7ow


Ik heb er zelf geen gekocht. Ik moet gewoon werken, en ik kwam dus pas laat in het park. Ik kon ze nergens vinden, en toen we bij Efteldingen keken was Efteldingen al gesloten. De Twinkeltoorts uit het filmpje is in Symbolica gekocht.
We merkten dat de effecten het 's avonds beter deden dan 's middags. Er schijnt een update van het systeem geweest te zijn. Ze leken beter te reageren, en omdat er veel met licht werkt, zie je alles ook beter als het donker is.

Ik heb afgelopen zomer ook getoverd in Toverland. Het lijkt op elkaar, al denk ik dat het systeem in de Efteling (wanneer het correct werkt) veel makkelijker is. Je hoeft alleen maar op de knop te drukken en de twinkeltoorts op de plaat te leggen, de 'sierlijke beweging' en de spreuk Ilumina Fantasia zijn meer voor de sier. Bij Toverland moet je de exacte beweging na doen op precies het juiste moment, en we merkten dat veel mensen dat lastig vonden. Zelf verzon ik dat ze steeds een stukje beweging vergeten waren op de kaart te zetten, waardoor we de effecten tóch werkend kregen. Dat is in de Efteling niet nodig.

Wanneer de twinkeltoorts verbinding maakt met iets, dan knippert hij bij het aanzetten één keer rood. Daarna gaat hij als er een aantal seconden niets gebeurt uit. Dat is niet handig bij Symbolica, aangezien je hem dan om de 20 seconden (ofzo) opnieuw aan moet zetten.

coasterfrenzy
18-12-18, 08:44
Bij Harry Potter in Orlando moet je ook een preciese beweging maken. Er liep daar ook wat personeel rond om bezoekers te helpen. Van de ene kant toonde dat een zwakte in het systeem, van de andere kant vond ik het eigenlijk ook wel wat hebben, juist omdat het hierdoor veel meer leek alsof er studenten van de toverschool bezig waren de spreuken te leren.

Ignace
23-12-18, 22:51
Vandaag nog eens naar de Efteling geweest. Ik had redelijk wat drukte verwacht (zondag, vakantie, lange openingsuren) maar het miezerde heel de dag en dusgevolg was het zeer rustig. We hebben hier en daar twintig minuutjes geduld moeten hebben (Baron, Symbolica en Droomvlucht) maar de rest was instappen. Desondanks reden ze op het eerste zicht overal op volle capaciteit, prima dus!

Het meest teleurstellende was dat de Bob door de regen gesloten bleef, al hadden we ons hieraan kunnen verwachten. Geen Bob voor mij dit jaar, ik ga hem toch missen volgend jaar!

Voor de rest alleen maar leuk nieuws. De nieuwe Python bevalt me zeker en vast (op het boarding pass systeem na, dat totaal geen steek houd). De baan is even intens maar totaal niet meer ruw. Nu nog Sunkidtreinen :)!

Ravelijn leek me een update te hebben gehad, maar ik moet bekennen dat het een hele poos geleden is dat ik de show nog zag. Alle leuke dingen zaten er nog in, en ik zag deze keer veel nieuwe dingen die ook leuk waren. Misschien heb ik dit gewoon steeds gemist, maar ik denk het niet. Nu heb ik de show altijd al leuk gevonden, maar nu vond ik hem dus nog een stuk beter.

Symbolica gaf me ook veel meer voldoening dan anders. Geen idee wat het verschil met vroeger is, maar ik zou hem ondertussen zelfs al op ten minste gelijke voet met Droomvlucht zetten... Een prachtattractie, maar dat de rij volledig outdoor is blijft een grote handicap vind ik.

Al met al een hele leuke en volledige dag gehad. Het park bleef open tot acht uur en we hebben ons ook zo lang kunnen amuseren met zeer weinig bisnummers (enkel Symbolica en Droomvlucht), door het hele Sprookjesbos nog eens te doen. De updates aan het kabouterdorpje zijn ook heel leuk. Jammer dat de nieuwe pratende boom ook enkel met de smartphone werkt, daar ga ik me niet mee bezig houden in een pretpark.

Iets dat opviel is dat het effectje bij de bankautomaat aan de ingang enkel leek te werken met zo'n toverstaf van twintig euro... Nogal een klantonvriendelijke downgrade dat je iets dat al jaren gratis toegankelijk is ineens 'exclusief' maakt. Als dit betekend dat ze binnenkort diverse gelijkaardige effectjes in het sprookjesbos (de klink bij Hans en Grietje, de mattenklopper bij Vrouwe Holle enz.) ook enkel met de toverstok gaan laten werken gaan ze héél veel ontevreden fans hebben.

T-Bô
24-12-18, 14:11
Iets dat opviel is dat het effectje bij de bankautomaat aan de ingang enkel leek te werken met zo'n toverstaf van twintig euro... Nogal een klantonvriendelijke downgrade dat je iets dat al jaren gratis toegankelijk is ineens 'exclusief' maakt.

Inderdaad zonde. Ik had al een vermoeden dat ze deze weg zouden bewandelen toen ik hoorde dat aan zowel het bankautomaat als de schatkist een effect zou komen te zitten. Deze hadden al een effect, vanaf nu dus enkel te activeren met zulk een toverstaf. Ook de andere effecten die achter de toverstaf zitten vind ik zeer flauw en oninteressant. Het concept is al matig, maar de uitvoering is ronduit ondermaats.

Wat de Efteling hier doet is trouwens niet anders dan in Universal. Toen ik in het openingsjaar de Harry Potter zone te Islands of Adventure bezocht zaten de straten vol van effecten. De toverstokken waren toen nog niet interactief en al deze effecten gingen dus zonder meerkost en gedoe vanzelf aan. Dat veranderde volledig met de komst van de interactiviteit...