PDA

Bekijk Volledige Versie : [ Liseberg ] 2023 Jubileumuitbreiding met Hotel en Waterpark.



Pretparkfreak7
28-11-17, 13:41
Liseberg plant voor haar honderdjarig jubileum een uitbreiding met een hotel en waterpark. Er wordt ongeveer 200 miljoen euro geïnvesteerd in het project. Als thema koos men voor de Zweedse Oost-Indische Compagnie omdat deze een nauwe band heeft met de geschiedenis van de stad. De uitbreiding komt er langs de zuidkant van het park op de voormalige bedrijfsterreinen van Saab, welke het park reeds opkocht in 2013.
http://www.pretparken.be/dynamic_pics/thumb_1f1ffabcd9b99796df9692b0d89bab52_660_300_0.j pg

WATERPARK
Het waterpark krijgt een oppervlakte van 17 000 m2. Dat is zeker niet onaardig. Ter vergelijking: Oceade en Aqualibi klokken elk af op ongeveer 6000 m2, Plopsaqua en Bellewaerde aquapark zijn respectievelijk 4000 en 3000 m2. Het waterpark wordt ontwikkeld door de firma Water Technology Inc. Er komen tien glijbanen, acht ‘belevingszwembaden’, twee waterspeeltuinen en een restaurant met een capaciteit voor 400 bezoekers.
http://www.pretparken.be/dynamic_pics/thumb_8f37ddac6543378ed078ecc499c8dd66_640_480_1.j pg

http://www.pretparken.be/dynamic_pics/thumb_65f5fb0c22390e8b7e55c53fef43a3ed_640_480_1.j pg

HOTEL
Het hotel krijgt een oppervlakte van 35 000 m2 waarin plaats is voor 453 kamers, een hoofdrestaurant met een capaciteit van 500 personen en een kleiner themarestaurant voor 250 personen. Er is ook ruimte gereserveerd voor het inrichten van een spa- en wellnesszone.
http://www.pretparken.be/dynamic_pics/thumb_e842b24aa7bd69b426827f6ae530936d_640_480_1.j pg

http://www.pretparken.be/dynamic_pics/thumb_6cd28181a6ef2be0f7c068fb1e858f99_640_480_1.j pg

De details kan je nalezen in ons artikel (http://www.pretparken.be/NL/article/1872/Liseberg%20plant%20jubileumuitbreiding%20met%20wat erpark%20en%20hotel).

TREINTUNNELKLOOF
Op mobiliteitsvlak beweegt er ook al enige tijd iets in Göteborg. Men plant al enkele jaren een ondergrondse treintunnel die van het centraal station een transit-station maakt eerder dan een eindhalte. Het is een beetje vergelijkbaar met het ondergronds doortrekken van de sporen in Antwerpen Centraal. De bouw van deze ondergrondse verbinding zou ongeveer in dezelfde periode lopen als die van Lisebergs Jubileumcomplex. Pittig detail daarbij: het 'Västlänken'-traject loopt dwars door Liseberg en de bouw zou een open sleuf vereisen in het park. Voor die werkzaamheden dienen verschillende gebouwen gesloopt te worden, waaronder enkele restaurants en een zaal waarvan de functie me even ontglipt. Volgens mij doet zo'n constructiesleuf niet veel goed aan eender welk pretpark.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Vastlanken_train_tunnel_in_Gothenburg_Sweden_map_b ased_on_OpenStreetMaps.png

Ignace
28-11-17, 13:53
Gelukkig nog dat die spoorlijn niet onder de attracties heen loopt zover ik kan zien. Eén van de ingangen zal dan allicht tijdelijk moeten sluiten, maar dan nog is het geluk hebben dat het park er twee heeft.

Op zich wel een voordeel dat het park van de stad is en dat er goede afspraken kunnen gemaakt worden omtrent al deze projecten, maar ook dingen zoals deze spoorlijn.

Rein
28-11-17, 13:54
Voor die werkzaamheden dienen verschillende gebouwen gesloopt te worden, waaronder enkele restaurants en een zaal waarvan de functie me even ontglipt.

Op basis van de rode lijn op de afbeelding loopt deze door het Lisebergsteatern en deels door de Lisebergshallen aan de ingang van het park.

Earlyspencer
28-11-17, 15:06
De hoofdingang leek me ter plaatse - op het moment dat het park opende - de minst drukke. De tweede ingang (ook wel 'zuid-ingang') bevindt zich namelijk nabij de parking. Maar voor de locals en/of later op de dag is de hoofdingang wellicht belangrijker: die bezoekers komen minder per wagen en zijn dan meteen ook dichter bij één of ander concert-gebeuren.

Is er al geweten of die parking blijft? Eerlijk gezegd hoop ik op een betere parking, want de betaalparking is onbewaakt en heeft een kwalijke reputatie.

Pretparkfreak7
28-11-17, 15:18
Is er al geweten of die parking blijft? Eerlijk gezegd hoop ik op een betere parking, want de betaalparking is onbewaakt en heeft een kwalijke reputatie.
Ik ben ergens iets tegengekomen over een langgerekte parkeergarage vlak tegen de snelweg. De originele parking is in dat concept alleszins niet meer te zien, maar de blauwe intamin is er nog wél te zien. :p

http://ftp.themeparkreview.com/forum/files/lisebergsplan_med-rundqvists.jpg
Bron: themeparkreview (http://ftp.themeparkreview.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=46937&start=2450)

Earlyspencer
28-11-17, 15:26
Uiterst rechts op de schets hierboven (t.h.v. 'Nypark') bevindt zich momenteel een overdekte en nog duurdere parkeercomplex met meerdere verdiepingen. Ik had tijdens m'n bezoeken niet de indruk dat dit complex in hoofdzaak op park-bezoekers gericht was.

Beetje muggenzifterij over de schets hierboven, maar dat bescheiden reuzenrad tussen de bomen, dat is toch al verwijderd, niet?. Een stukje van het grote reuzenrad meen ik te zien in de linkerbovenhoek. Loke staat niet op de schets en de stalen coaster nabij Balder ziet er nogal Kanonen-achtig uit. Durven ze de nieuwe B&M niet te tekenen uit schrik één en ander te verraden? Straf, want heel de rit werd afgelopen seizoen al verraden middels VR tegen betaling. Ik zou m'n geld terug vragen aan de graphic designer.

"maar de blauwe intamin is er nog wél te zien. " ideeën-dief!

Rein
28-11-17, 15:49
Beetje muggenzifterij over de schets hierboven, maar dat bescheiden reuzenrad tussen de bomen, dat is toch al verwijderd, niet?. Een stukje van het grote reuzenrad meen ik te zien in de linkerbovenhoek. Loke staat niet op de schets en de stalen coaster nabij Balder ziet er nogal Kanonen-achtig uit. Durven ze de nieuwe B&M niet te tekenen uit schrik één en ander te verraden? Straf, want heel de rit werd afgelopen seizoen al verraden middels VR tegen betaling. Ik zou m'n geld terug vragen aan de graphic designer.

"maar de blauwe intamin is er nog wél te zien. " ideeën-dief!

Deze conceptart is dan ook al enkele jaren oud, vandaar dat niet alles meer klopt...
Komt reeds voor in een artikel uit maart 2014: Göteborgs-Posten (http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/h%C3%A4r-%C3%A4r-lisebergs-v%C3%A5ta-dr%C3%B6m-1.451535).

simon
28-11-17, 17:42
Leuke plannen, maar deze waren toch al eens aangekondigd?

Pretparkfreak7
28-11-17, 18:51
Leuke plannen, maar deze waren toch al eens aangekondigd?
Dat is zeer juist: de plannen werden al goedgekeurd in februari en het merendeel van de concept-arts werd al gepresenteerd tijdens de EAS-beurs van vorig jaar. Maar zowel een topic als een artikel bleken hier niet te vinden. Dan geldt 'beter laat dan nooit'. :p

simon
30-11-17, 13:51
Dat is zeer juist: de plannen werden al goedgekeurd in februari en het merendeel van de concept-arts werd al gepresenteerd tijdens de EAS-beurs van vorig jaar. Maar zowel een topic als een artikel bleken hier niet te vinden. Dan geldt 'beter laat dan nooit'. :p

Haha ok, ik dacht even dat ik een visioen had :)

Putoor
07-12-17, 21:41
Heel interessant project vind ik. Op de website van Water Technology Inc. zag ik dat ze ook bij het waterpark van Alton Towers waren betrokken. Ik was daar niet echt van onder de indruk, vooral omdat het veel te klein was. Dit project van Liseberg ziet er echter alweer een stuk beter en groter uit. Ik vind het vaak een goed idee als een pretpark uitbreidt met een zwembad, maar het moet dan wel pretpark-waardig zijn, met aantrekkelijke glijbanen. Dat lijkt hier het geval te zijn, dus ik volg het project graag op!

Pretparkfreak7
25-09-19, 21:37
Schop. Nieuwe concept Arts.

Buitenzijde hotel:
1294

Binnenzijde hotel:

1295

1296

1297

1298

Zwembad:
1299

Bron: Liseberg

simon
26-09-19, 15:50
Ziet er in elk geval mooi uit! Ergens krijg ik hier ook een beetje 'Night in the Museum' feat. 'Mr. Magorium Wonder Emporium' gevoel. Hopelijk zal het er inderdaad ook zo komen uit te zien en krijgen we binnenkort nieuwe concepts te zien.

Rein
06-07-20, 15:48
Ondertussen is men begonnen met de bouw van het hotel ondanks dat men gesloten zal moeten blijven tijdens de zomer. De opening is nog steeds voorzien voor 2023.


https://www.youtube.com/watch?v=NQMJgsQcApc

Persbericht (https://www.mynewsdesk.com/se/liseberg/pressreleases/liseberg-lays-foundation-for-the-future-grand-curiosa-hotel-3019984)

siroccofreakske
07-07-20, 12:21
Meevaller voor de pretparkfans om te zien dat er toch ook projecten zijn die niet worden uitgesteld :)

coasterfrenzy
08-07-20, 12:04
Ik neem aan dat de kosten al geraamd en besteed zijn. 2023 is natuurlijk nog ver en het jubileum zullen ze niet willen uitstellen.

Benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uit zien. Het zou jammer zijn als ze die palen in het zwembad zou zouden houden. Temeer omdat ze behoorlijk in de zichtlijnen staan en je het tempeltje rechts eigenlijk maar een beetje hoeft te verplaatsen om weer een paal minder in je zichtslijn te hebben staan. Met het gekozen thema zouden ze dat toch kunnen wegwerken als een heel oud uitziende stenen pilaar, of als grote boomstammen.

Pretparkfreak7
10-07-20, 19:15
Een jubileumuitbreiding is natuurlijk minder sprankelend als het jubileum gerateerd wordt. :p

Zo'n steunpalen zien er zelden goed uit, waarschijnlijk omdat ze vrijwel overal hun best doen om ze weg te moffelen, wat met een paal van de vloer tot het plafond bijzonder ambitieus is. Het zou misschien interessanter zijn om eens een design te zien waarbij ze worden benadrukt.

Rein
12-11-20, 12:00
De bouw van het waterpark is ondertussen begonnen en er zijn nieuwe (gewijzigde) concept arts! Er is nu een soort cilindervormig gebouw met glijbanentoren.

- 14 glijbanen en attracties (ik zie een Master Blaster!)
- Capaciteit: 1750 gasten
- Kostprijs: ongeveer 100 miljoen Euro
- Opening: 2024.

2202
2203
2205
2204
2206
Bron (https://www.mynewsdesk.com/se/liseberg/pressreleases/nu-boerjar-bygget-av-lisebergs-vattenpark-3050271)

Pretparkfreak7
12-11-20, 15:15
Oei: dat lijkt een sterk versoberde versie van de eerdere ontwerpen. Het lijkt alsof het hele gedeelte aan de straatkant gehalveerd is in hoogte en de aankleding van het gebouw aan de buitenzijde straalt een stuk minder prestige uit dan voordien. Al het rijkelijk ingetekende groen ten spijt gaat er in de praktijk volgens mijn inschatting redelijk kaal uitzien.

Vier topglijbanen is ook niet bijzonder veel meer dan wat Aqualibi presteert en ik had dit project bij aanvang toch een klasse hoger ingeschat.

Rein
12-11-20, 15:49
Oei: dat lijkt een sterk versoberde versie van de eerdere ontwerpen. Het lijkt alsof het hele gedeelte aan de straatkant gehalveerd is in hoogte en de aankleding van het gebouw aan de buitenzijde straalt een stuk minder prestige uit dan voordien. Al het rijkelijk ingetekende groen ten spijt gaat er in de praktijk volgens mijn inschatting redelijk kaal uitzien.

Vier topglijbanen is ook niet bijzonder veel meer dan wat Aqualibi presteert en ik had dit project bij aanvang toch een klasse hoger ingeschat.

Mij lijkt vooral het "type" van van hal veranderd te zijn, hierdoor zijn er geen steunpijlers meer nodig. Ook de glijbanen zijn zo goed als gelijk gebleven. Dat de uitgebreide theming weggevallen is of op zen minst sterk afgezwakt werd, is inderdaad zeer spijtig (budget cuts??). Het gedeelte aan de straatkant zijn volgens mij vooral de kleedkamers en dergelijke, dus niet nodig om hoogbouw te voorzien.

Earlyspencer
13-11-20, 10:01
Ik vind o.b.v. de concept-tekeningen de binnen-theming best OK. Die verzameling plantjes heeft meer weg van Tropical Islands dan van Aqualibi of Tikibad. En die kindertoren in 't Chinees is toch origineler dan een zoveelste piraten-thema.

Maar ... het buiten-deel richting hotel en pretpark oogt weinig belovend. Uit ervaring (Bø Sommarland, Fårup e.a.) weet ik dat Scandinaviërs hun neus niet ophalen voor wat frisse waterpret. Dat (vermoedelijk) gesloten buitenbaan-parcours lijkt me niet meteen een 'wild river' met verrassende bochten, splitsingen en reliëfs. Misschien eerder de type 'dobberaartje'. Binnen zie ik ook al geen ruimte voor een soort Rapido.

Aan de andere kant onder de de glijbanen-spaghetti komt een rechthoekig buitenbad. Dat lijkt me een erg 'gesloten' buiten-deel te worden. Jammer dat het niet aansluit op het grotere buiten-deel. En omdat hier niet meteen waterattracties te zien zijn, denk ik niet dat dit een golfslagbad wordt. Misschien heeft één van de baden binnen wel een golfslag-functie. Ergens wel logisch als je 'all seasons' wil open houden.

Toegegeven: ik heb me nog niet verdiept in dit project, geen idee wat precies de 14 attracties zullen zijn. En idd fijn dat de investeringen doorgaan na een verschrikkelijk jaar voor de meeste Zweedse parken. Al hoeft dat in het geval van Liseberg niet te verbazen: de stad Göteborg is (mede-)eigenaar.

Rein
13-11-20, 10:34
Maar ... het buiten-deel richting hotel en pretpark oogt weinig belovend. Uit ervaring (Bø Sommarland, Fårup e.a.) weet ik dat Scandinaviërs hun neus niet ophalen voor wat frisse waterpret. Dat (vermoedelijk) gesloten buitenbaan-parcours lijkt me niet meteen een 'wild river' met verrassende bochten, splitsingen en reliëfs. Misschien eerder de type 'dobberaartje'. Binnen zie ik ook al geen ruimte voor een soort Rapido.

Toegegeven: ik heb me nog niet verdiept in dit project, geen idee wat precies de 14 attracties zullen zijn. En idd fijn dat de investeringen doorgaan na een verschrikkelijk jaar voor de meeste Zweedse parken. Al hoeft dat in het geval van Liseberg niet te verbazen: de stad Göteborg is (mede-)eigenaar.

Via Google Translate haal ik dit uit het persbericht: "Number of attractions: 14 of which 4 major water attractions + family river and wave pool and water play for different ages."
Ik veronderstel dat het buiten om een lazyriver gaat en de zwembaden in de 14 attracties inbegrepen zijn...

Het klopt dat de stad deze investering ook nodig acht om de economie opnieuw aan te wakkeren.

Pretparkfreak7
13-11-20, 14:56
Aan de andere kant onder de de glijbanen-spaghetti komt een rechthoekig buitenbad.

Het dak is in de concept-art gewoon open gelaten zodat je kan zien wat er is: er is op die plaats geen buitenbad.

Rein
08-12-20, 14:05
Het hotel schiet snel de hoogte in:
2245
Bron: Twitter (https://twitter.com/veilstrup/status/1334896961317646337)

simon
11-12-20, 13:54
Het zwembad vind ik ook wat eenvoudiger dan ik eerst gedacht had. Hier lijkt het meer een Plopsaqua te worden dan een Rulantica. Jammer, maar heeft misschien ook te maken met bouwvoorschriften?

coasterfrenzy
15-12-20, 21:59
Het zwembad vind ik ook wat eenvoudiger dan ik eerst gedacht had. Hier lijkt het meer een Plopsaqua te worden dan een Rulantica. Jammer, maar heeft misschien ook te maken met bouwvoorschriften?

Het is in elk geval drastisch veranderd ten opzichte van eerdere concepten.

Ik denk echter dat vooral ruimte een issue is, niet zozeer bouwvoorschriften. Het enige wat we kunnen hopen is dat er nog een 2e toren bij komt waarvan de glijbanen over het buitengebied lopen, maar ik vermoed wel dat men in Zweden erg gesteld is op het buitengebied en dat dus wilt behouden.

Rein
21-12-21, 09:42
Liseberg heeft zonet de plannen voor een nieuw themagebied aangekondigd (https://www.mynewsdesk.com/se/liseberg/pressreleases/liseberg-kicks-off-centennial-celebration-with-a-new-themed-area-luna-park-3152258) als deel van hun 100-jarig bestaan: Luna Park. Er komt een Vekoma family boomerang en 2 kleinere attracties: Zamperla Nebulaz en Technical Park Sidecar XL carousel.

2673
2674

Dit ziet er al vast ook heel leuk uit:
1472972522614366222

siroccofreakske
21-12-21, 13:26
Ik ben al fan van de rooftop bar! ;)

Dat nieuwe themagebied kan ook wel in het park passen, al is het met zoiets altijd wel opletten dat het niet te goedkoop en/of kitscherig oogt. Die Zamperla Nebulaz zag ik afgelopen zomer in Walibi Rhône-Alpes en vind ik wel een toffe attractie om naar te kijken!

Rein
28-06-22, 09:37
De website voor het hotel staat live. Booken vanaf de herfst.
https://www.liseberg.se/grandcuriosa

Earlyspencer
10-08-22, 14:57
Een beetje off-topic maar mogelijk wel nuttig voor wie Liseberg bezoekt.

Gratis fast-ticket ofte virtueel aanschuiven gebeurt via de park-app. Deze is niet gebonden aan je toegangsticket en in sommige gevallen kan je met 1 toestel voor meerdere personen een gegeven tijdslot aanvaarden.

Het is dus een mix van het systeem EP (geen timing kiezen: te nemen of te laten) en destijds Elfetlings Python. Met meerder smartphones kan je hier wel je dag mee redden bij drukte zoals ik het nu ervaar.

Er is een speling van amper 3 minuten per tijdslot. Voor het aangegeven tijdstip wordt je scan niet aanvaard. Soms gebeurt die scan na een stukje aanschuiven. Dan loont het om daar al van enige minuten tevoren te staan.

Bepaalde attracties (Hellix, Valk., ...) zijn virtueel enkel individueel te boeken en kort na park-opening al helemaal niet meer.

Op Atmosfear wordt nu gratis een VR headset gegeven als je dat wil. De capaciteit daalt hierdoor dramatisch (1 minuut rit + 11 minuten dispatch). Ik zag een meisje huilen en net voor de rit de attractie verlaten omdat haar blonde lokken vastzaten in de VR-tragend onding.

Bij Valkyria moet je nog steeds vooraf je tas opbergen in een locker. Dit is nu niet meer gratis. 5 SEK ofte 50 P.I.M.P -cent voor drie rugzakken vind ik wel meevallen. Helaas ... wij lieten onze tassen daar bewust een uur of twee / drie om zonder gedoe andere attracties te doen. Bij terugkeer in het chaotische locker-hok moest wegens overschrijding van 1 uur daartoe een boete van ... 80 SEK = 8 volle euro's betaald worden!@#€ Vergelijk dat maar eens met de gratis service bij EP's Arthur of zelfs bij de geldwolven van Merlin (Krake, Wickerman, destijds Smiler, ...)

Nog meer azijn: de parking is slecht aangeduid, geen parkeerpersoneelte zien en na 10:30 quasi al volzet.

Rein
03-10-22, 10:02
Bouw van de family boomerang is begonnen:

2855
Bron: Twitter (https://twitter.com/veilstrup/status/1576009468051132416)

Rein
16-01-23, 14:24
De bouw van Luna schiet goed op. Het koepelvormige gebouw is het station.
Uiteindelijk zal het de langste en hoogste family boomerang van Vekoma worden.

CnZaY1mtyom

CnZoxrntlI4