PDA

Bekijk Volledige Versie : Het huwelijk van Disney & Fox



GriffonofNemesis
15-12-17, 13:17
Zoals je wellicht al gelezen had, zit er een grote overname te wachten voor 21st Century Fox. Niemand minder dan Disney zal zowel op film- als televisie vlak heel wat overnemen van Fox. Er zijn enkele mooie en logische toevoegingen voor de portefeuille van Disney zoals X-men, Deadpool (welkom terug in de Marvel familie!) en Avatar. Daarnaast zijn er nog andere nieuwigheden zoals Ice Age, The Simpsons, Family Guy, Titanic... qua IP. Ook nog op tv krijgen ze er ondere andere National Geographic er bij. In tegenstelling tot wat sommige bronnen beweren zit Dreamworks (Kungfu Panda, How To Train Your Dragon...) daar niet bij.

Die overname betekent dus zeker ook een invloed voor de pretparken. Alleen daar zitten we weer met een Universal probleem in de U.S. Zo is er bijvoorbeeld een themadeel van the Simpsons in zowel Orlando als Anaheim dus een Mississippi regeling zal deze keer niet werken. Daarnaast is er de vraag wat wel en wat niet zal kunnen thuis horen in de Disney parken. 1 ding is zeker, het zal makkelijker zijn om zaken van deze nieuwe tak toe te voegen in de Aziatische parken en ons Disneyland Parijs.

Wat denken jullie hierover? Welke franchise zou je graag zien verschijnen en welke absoluut niet?

Nielsje
15-12-17, 13:25
Disney hoeft geen van deze zaken toe te voegen in zijn parken, alle tekenfilms zijn het niveau van Disney zeker niet waard. De deal is alleen handig voor films. De enigste IP die Disney kan gebruiken in zijn parken bestaat al, bv. Avatar. Deze zou nog mooi staan in andere Disney parken, maar een themagebied van Ice Age zal je nooit in een Disney park gaan vinden.

siroccofreakske
15-12-17, 13:52
Disney hoeft geen van deze zaken toe te voegen in zijn parken, alle tekenfilms zijn het niveau van Disney zeker niet waard.

The Simpsons is toch gewoon top? Ik zeg niet dat ik Disney dat meteen zie introduceren in hun pretparken, maar ik zou niet weten wat er mis is met een mooie Simpsonszone. In Universal vind ik dat alleszins de max!

Nielsje
15-12-17, 14:12
De Simpsons zijn wel leuk, in universal is het wel een mooie zone, maar ik zie het toch niet komen in een Disney park

Evejur
15-12-17, 14:22
Idd de koop ging, volgens mij, vooral over de overige Marvel characters en Avatar.
Ik denk dat ze voor de overige IP's gerust mooie overeenkomsten kunnen regelen met Universal.
Het is ook in Disney's voordeel dat Universal deze IPs houdt.
De IP's worden in stand gehouden en gepromoot door een 3de party die dat (laat ons eerlijk zijn) op een zeer mooi afgewerkte manier doet.

Zeuske83
15-12-17, 15:05
Zoals je wellicht al gelezen had, zit er een grote overname te wachten voor 21st Century Fox. Niemand minder dan Disney zal zowel op film- als televisie vlak heel wat overnemen van Fox. Er zijn enkele mooie en logische toevoegingen voor de portefeuille van Disney zoals X-men, Deadpool (welkom terug in de Marvel familie!) en Avatar. Daarnaast zijn er nog andere nieuwigheden zoals Ice Age, The Simpsons, Family Guy, Titanic... qua IP. Ook nog op tv krijgen ze er ondere andere National Geographic er bij. In tegenstelling tot wat sommige bronnen beweren zit Dreamworks (Kungfu Panda, How To Train Your Dragon...) daar niet bij.

Die overname betekent dus zeker ook een invloed voor de pretparken. Alleen daar zitten we weer met een Universal probleem in de U.S. Zo is er bijvoorbeeld een themadeel van the Simpsons in zowel Orlando als Anaheim dus een Mississippi regeling zal deze keer niet werken. Daarnaast is er de vraag wat wel en wat niet zal kunnen thuis horen in de Disney parken. 1 ding is zeker, het zal makkelijker zijn om zaken van deze nieuwe tak toe te voegen in de Aziatische parken en ons Disneyland Parijs.

Wat denken jullie hierover? Welke franchise zou je graag zien verschijnen en welke absoluut niet?

De zender FOX wordt niet overgenomen e:). De zender gaat zelfstandig verder. Wel de streamingdienst Hulu.

Een andere ,niet pretpark, vraag is wordt Disney niet te machtig op deze manier?

GriffonofNemesis
15-12-17, 16:29
De zender FOX wordt niet overgenomen e:). De zender gaat zelfstandig verder. Wel de streamingdienst Hulu.

Een andere ,niet pretpark, vraag is wordt Disney niet te machtig op deze manier?

Heb ook niet gezegd dat de zender wordt overgenomen? ;)
Maar effectief, het gaat hem over de content.

Ze worden machtig op bepaalde vlakken namelijk in de filmindustrie en op vlak van sport (door bijvoorbeeld de overname van de regionale sport zenders). De kans dat ze nog wat tegenwind krijgen van de overheid is groot want ook bij de superdeal van AT&T en Time/Warner zijn er problemen op dit moment terwijl in het begin alles in kannen en kruiken leek.

Zeuske83
15-12-17, 18:03
Heb ook niet gezegd dat de zender wordt overgenomen? ;)
Maar effectief, het gaat hem over de content.

.

Was gewoon aanvullend.:) Geen aanval ofzo op u e. :)

Het zal wel tegenwind krijgen, wees daar maar zeker van. :) Het gaat ook over een enorm bedrag e :).

PyongWon
16-12-17, 12:35
Disney zou ook nog graag Hasbro overnemen: Dan hebben ze Monopoly ook in handen :-p

Zeuske83
16-12-17, 13:51
Disney zou ook nog graag Hasbro overnemen: Dan hebben ze Monopoly ook in handen :-p


Haha dubbelzinnig goed gevonden.

coasterfrenzy
16-12-17, 19:52
Heb ook niet gezegd dat de zender wordt overgenomen? ;)
Maar effectief, het gaat hem over de content.

Ze worden machtig op bepaalde vlakken namelijk in de filmindustrie en op vlak van sport (door bijvoorbeeld de overname van de regionale sport zenders). De kans dat ze nog wat tegenwind krijgen van de overheid is groot want ook bij de superdeal van AT&T en Time/Warner zijn er problemen op dit moment terwijl in het begin alles in kannen en kruiken leek.

Disney IS al veel te machtig. Ze hebben in het verleden al vaker regels aan hun laars gelapt om vervolgens gewoon de boete te betalen die - voor een bedrijf van dit formaat - peanuts is (terwijl andere bedrijven er aan kapot zouden gaan). Een voorbeeld daarvan is bij de maak van Soarin'.

Voor Filmliefhebbers lijkt me dit in elk geval in geen enkel opzicht goed nieuws. 20th Century Fox was een maatschappij die risico's durfde nemen en daarmee soms pareltjes kon neerzetten. Disney doet dat niet. Ze zullen nooit een écht slechte film neerzetten, maar ook nooit iets dat mindblowing of simpelweg: écht goed is, want daar is risico voor nodig. Er is wellicht nog wat hoop als ze TCF (Twentieth Century Fox) over nemen, maar zich er verder amper mee moeien, maar of dat lang goed blijft gaan is nog maar de vraag, want net zoals Lucasarts en Pixar zal ook TCF KPI's opgelegd krijgen die ervoor zullen zorgen dat ze noodgedwongen moeten gaan melken en er minder aandacht in de details wordt gestoken.

Voor pretparken kan dit ook geen goed nieuws zijn. Bestaande contracten zal Disney mee over moeten nemen, maar zodra die afgelopen zijn vrees ik dat verlengingen voor licenties dusdanig duur worden dat parken hun TCF attracties gaan verbouwen/slopen. Universal zal daar nog relatief makkelijk mee weg komen (die zijn immers ook niet klein), maar voor bijvoorbeeld het TCF-pretpark dat momenteel in de buurt van Kuala Lumpur gebouwd wordt kan dat rampzalig zijn, maar ook voor kleiner parkjes die met dergelijke licenties zitten - zoals MPG, dat al moeite heeft het hoofd boven water te houden - betekent dat weer minder kansen om filmrechten te verwerven, of tegen prijzen die zich niet (meer) lonen.

GriffonofNemesis
18-12-17, 09:30
Was gewoon aanvullend.:) Geen aanval ofzo op u e. :)

Het zal wel tegenwind krijgen, wees daar maar zeker van. :) Het gaat ook over een enorm bedrag e :).

Cv ze :p Heb heel voorzichtig ook het nieuws verwoord want zoals vele van die deals is het niet altijd even duidelijk wat er nu wel en niet in zit :p


Disney IS al veel te machtig. Ze hebben in het verleden al vaker regels aan hun laars gelapt om vervolgens gewoon de boete te betalen die - voor een bedrijf van dit formaat - peanuts is (terwijl andere bedrijven er aan kapot zouden gaan). Een voorbeeld daarvan is bij de maak van Soarin'.

Voor Filmliefhebbers lijkt me dit in elk geval in geen enkel opzicht goed nieuws. 20th Century Fox was een maatschappij die risico's durfde nemen en daarmee soms pareltjes kon neerzetten. Disney doet dat niet. Ze zullen nooit een écht slechte film neerzetten, maar ook nooit iets dat mindblowing of simpelweg: écht goed is, want daar is risico voor nodig. Er is wellicht nog wat hoop als ze TCF (Twentieth Century Fox) over nemen, maar zich er verder amper mee moeien, maar of dat lang goed blijft gaan is nog maar de vraag, want net zoals Lucasarts en Pixar zal ook TCF KPI's opgelegd krijgen die ervoor zullen zorgen dat ze noodgedwongen moeten gaan melken en er minder aandacht in de details wordt gestoken.

Voor pretparken kan dit ook geen goed nieuws zijn. Bestaande contracten zal Disney mee over moeten nemen, maar zodra die afgelopen zijn vrees ik dat verlengingen voor licenties dusdanig duur worden dat parken hun TCF attracties gaan verbouwen/slopen. Universal zal daar nog relatief makkelijk mee weg komen (die zijn immers ook niet klein), maar voor bijvoorbeeld het TCF-pretpark dat momenteel in de buurt van Kuala Lumpur gebouwd wordt kan dat rampzalig zijn, maar ook voor kleiner parkjes die met dergelijke licenties zitten - zoals MPG, dat al moeite heeft het hoofd boven water te houden - betekent dat weer minder kansen om filmrechten te verwerven, of tegen prijzen die zich niet (meer) lonen.

Wat films betreft, heb je gelijk denk ik. Ze schakelen een concurrent uit die films maakt met elementen waar Disney niet eens durft over na te denken. De enige manier dat ze dit kunnen blijven doen is om de twee merken gescheiden te houden en verder te doen onder dezelfde naam volgens mij. Moeien gaan ze zeker wel doen, maar heb je zo het gevoel dat details verloren gaan dan? Ik denk dat Disney wel doorhad dat het geen zin heeft en nu meer kiest voor een mix van kwaliteit en "we gaan dat er insteken om veel merch te verkopen". De Porgs in de laatste Star Wars zijn een mooi voorbeeld daarvan, maar ik vind ze wel een toegevoegde waarde hebben voor de film in zijn geheel.

Wat pretparken betreft, haal je inderdaard een sterk punt aan. Bij sommige franchise zal Disney het misschien liever zelf claimen dan nog verder uit te lenen zelfs. Al kan ik mij moeilijk een Springfield thema deel in een Disney park voorstellen...

coasterfrenzy
18-12-17, 13:52
Wat pretparken betreft, haal je inderdaard een sterk punt aan. Bij sommige franchise zal Disney het misschien liever zelf claimen dan nog verder uit te lenen zelfs. Al kan ik mij moeilijk een Springfield thema deel in een Disney park voorstellen...

Een punt dat ik vaker lees. Maar wat belet Disney om met een volledig nieuw park op de proppen te komen? California Adventure wordt steeds meer een Pixar Park. Ik zie ze ook nog wel een nieuw park maken dat gericht wordt op meer volwassener publiek met themazones voor Marvel, Family Guy, Simpsons, Alien, etc. Misschien dat ze zelfs wel hun studio-parken (die toch al een heel andere sfeer hebben) gaan ombouwen naar deze doelgroep/thema's, net zoals ze California Adventure gaandweg hebben verbouwd.

California Adventure, Epcot en Animal Kingdom bewijzen wel dat Disney toch wat betreft hun parken eens een andere kant op durven proberen.

Ga eens voor de grap naar een Disney film kijken. Op zich maakt het Genre niet uit, maar voor het gemak neem ik Pirates of the Carribean. Een thema dat op zich wel redelijk verbonden is met het nodige vergieten van bloed. Toch weet Disney de films zo te maken dat er volstrekt geen bloed aan te pas komt, behalve op die enkele momenten dat het functioneel is, en dan is het niet echt gewelddadig, want Jack snijdt in zijn eigen hand en voor Elisabeth praat je over een klein prikje waar een bezoek bij de dokter nog bloederig bij is. Verder kun je gerust een piraat met je zwaart doorboren, zonder dat er ook maar een druppel bloed op de grond valt, of zelfs aan je zwaard blijft plakken.

Op die manier kunnen ze filmen die 12+ of ouder zijn ook makkelijk terug brengen naar een attractie in hun parken. Grofgebektheid kan er uit. Er kunnen grappen in zitten die dubbelzinnig zijn zodat volwassenen het begrijpen, maar kinderen niet. Maar juist de punten die de films/series 12, 16 of 18+ maken laten zich er wel uit filteren voor gebruik in een pretpark.

Phadd-F
18-12-17, 15:33
Ga eens voor de grap naar een Disney film kijken. Op zich maakt het Genre niet uit

Ja echt, nu al drie Star Wars films onder Disney en NIEMAND heeft een hand verloren! Teleurstellend :D

coasterfrenzy
18-12-17, 16:44
Ja echt, nu al drie Star Wars films onder Disney en NIEMAND heeft een hand verloren! Teleurstellend :D

Maar heb je ook maar één druppel bloed gezien? Alles wat ook maar enigszins bloedering of grof is wordt weg gewerkt. Het verliezen van die hand ziet er min of meer hetzelfde uit alsof ik de hand van een pop uit mijn mouw laat vallen (minder fake natuurlijk, maar net zo totaal NIET-shockerend).

Phadd-F
18-12-17, 17:04
Het verliezen van die hand ziet er min of meer hetzelfde uit alsof ik de hand van een pop uit mijn mouw laat vallen (minder fake natuurlijk, maar net zo totaal NIET-shockerend).


Maar dat was in de originele films ook al zo he. In feite, alhoewel er heel wat gevechten en dergelijke plaatsvinden in de SW films blijft het bloederige zoals jij het omschrijft heel beperkt.

En het was trouwens ook maar een grap he :p

Ignace
18-12-17, 17:09
Een leuk weetje: jaren geleden wilde Disney de Alien-franchise gebruiken in één van hun attracties in WDW, maar omdat deze toch als 'te eng' gezien werd Extra TERRORestrial: alien encounter een IP-loze attractie, tot de meest recente verbouwing (nu is het Stitch's Great Escape!).

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat Disney en Universal, zo'n grote namen met zoveel films en IP's, toch attracties bouwen rond IP's waarvoor ze moeten betalen...

simon
21-12-17, 15:11
Ik had het ook liever apart gezien, maar nu ze samensmelten hoop ik dat ze toch als 2 aparte entiteiten verder zullen functioneren ook. Het hoeft voor mij niet allemaal Disney in de cinema te zijn. De films op zich kan ik meestal wel smaken, maar toch heb ik graag de variatie aan studio's. Ook voor de attracties mag dit gerust zo blijven.

En wat Ignace aanhaalt klopt inderdaad. Het blijft vreemd dat zo'n grote filmstudio's toch IP's kopen van buitenaf.

Naar de toekomst toe zie ik hier nu wel mogelijkheden verschijnen voor een derde park in Paris naar theming uit de stal van 20th Century Fox. Misschien dat Marvel een steeds grotere rol zal krijgen in het Studios Park en het derde park geen Marvel, maar Fox-thema zal meekrijgen.