PDA

Bekijk Volledige Versie : Gehandicaptenbeleid in de pretparken



borisvdd
13-12-17, 19:04
Hopelijk wordt één en ander gemoderniseerd. Er zitten behoorlijk wat vervelende stukken in de Phantom Manor: het kleine zaaltje waar je op elkaar gepropt wordt, het geduw en getrek bij het einde van de lift, het deel met de deuren waarvan de deurknoppen bewegen, bepaalde delen zijn gewoon zwart zonder decor, het ontelbare aantal keren dat "spoken de attractie stilleggen",...).

Xarbero
13-12-17, 19:32
het ontelbare aantal keren dat "spoken de attractie stilleggen"
Je weet toch dat dat voor de personen met een handicap is, dat hij dan expres stil gelegd word hé?

borisvdd
17-12-17, 17:44
Je weet toch dat dat voor de personen met een handicap is, dat hij dan expres stil gelegd word hé?

Ja, maar dat kan gegroepeerd toch? Je laat een vijftal andersvaliden in één keer instappen in plaats van om de twee minuten één iemand. Op die manier wordt de attractie maar één keer stilgelegd in plaats van om de haverklap. Als ze gewoon zorgen voor een instapstation voor andersvaliden waar hun begeleiders hen dan méé helpen instappen. En in de ganse rij karretjes voorzie je er vijf direct naast elkaar voor andersvaliden.
Probleem opgelost. Dank u Boris.

Nielsje
17-12-17, 19:23
Beste Boris
Volgens mij snap de je regeling voor andersvaliden in DLP niet. Er mogen geen vijf karretjes vol met andersvaliden vlak achter elkaar in de attracties zitten. Er mag maar een bepaald aantal personen per rit in een attractie zitten wegens veiligheidsredenen. En ze moeten de attractie toch nog altijd stilzetten in jouw redenering. Deze mensen kunnen niet in deze attractie als deze draait, de attractie moet sowieso stil gelegd worden, dus met jouw idee is je ergernis nog niet opgelost.

Xarbero
17-12-17, 23:47
En ergernis precies :p da hangt ervanaf waar je stilstaat! :p ik had vorige keer het geluk bij Madame Leota te staan :D da vondk nu helemaal niet erg!

borisvdd
18-12-17, 17:40
Toen wij er eens inzaten, is de rit zeker acht keer onderbroken... Mensen riepen zelfs "awoe" vanuit de attractie omdat we zo vaak stil stonden.
Als er geen vijf karretjes na elkaar mogen staan, dat ze er dan twee zetten... dan wordt elke rit één keer onderbroken om twee mindervaliden te laten in- en uitstappen, en voor de rest kan de rit ononderbroken doorgaan.

Dus Nielsje, vooraleer je me denigrerend toespreekt, denk even na wat ik precies bedoel in plaats van mij vast te pinnen op "het cijfer vijf" of "mijn ergernis", want ik ben heus niet de enige die graag een vlotte attractie bezoekt.

Joran
18-12-17, 18:15
Toen wij er eens inzaten, is de rit zeker acht keer onderbroken... Mensen riepen zelfs "awoe" vanuit de attractie omdat we zo vaak stil stonden.
Als er geen vijf karretjes na elkaar mogen staan, dat ze er dan twee zetten... dan wordt elke rit één keer onderbroken om twee mindervaliden te laten in- en uitstappen, en voor de rest kan de rit ononderbroken doorgaan.

Dus Nielsje, vooraleer je me denigrerend toespreekt, denk even na wat ik precies bedoel in plaats van mij vast te pinnen op "het cijfer vijf" of "mijn ergernis", want ik ben heus niet de enige die graag een vlotte attractie bezoekt.

Sorry, maar ik vind het een beetje egocentrisch om te vinden dat jouw ritervaring boven de ritervaring van mindervaliden gaat, daar ze alles moeten aanpassen om 'jouw' ervaring zo min mogelijk te onderbreken.

Van mij mogen ze het zo veel stil leggen in PM als dat is om die mensen de tijd te geven om in en uit te stappen. Je verliest hoogstens 1-2 minuten (oke, 8x stil staan is dan 10 minuten kwijt. O nee. Stel je voor, 10 minuten in een mensenleven.).

borisvdd
19-12-17, 15:40
Sorry, maar ik vind het een beetje egocentrisch om te vinden dat jouw ritervaring boven de ritervaring van mindervaliden gaat, daar ze alles moeten aanpassen om 'jouw' ervaring zo min mogelijk te onderbreken.
.

Je kan dat egocentrisch vinden, maar ook "normale" mensen hebben recht op een ritervaring... Een aantal karretjes speciaal voor mindervaliden voorzien op één plaats in de ketting zorgt ervoor dat de rit voor iedereen één keer onderbroken wordt.
Dat is samen-leven...

bobby turbo
19-12-17, 18:46
Je kan dat egocentrisch vinden, maar ook "normale" mensen hebben recht op een ritervaring... Een aantal karretjes speciaal voor mindervaliden voorzien op één plaats in de ketting zorgt ervoor dat de rit voor iedereen één keer onderbroken wordt.
Dat is samen-leven...

Meerdere karretjes voorzien zorgt voor een langere evacuatietijd, daar wringt voornamelijk het schoentje.

coasterfrenzy
19-12-17, 19:20
Meerdere karretjes voorzien zorgt voor een langere evacuatietijd, daar wringt voornamelijk het schoentje.

Eigenlijk is dat nog een reden om niet te veel mindervaliden tegelijk toe te laten. Het zorgt voor meer risico bij evacuatie.

borisvdd
20-12-17, 13:06
Eigenlijk is dat nog een reden om niet te veel mindervaliden tegelijk toe te laten. Het zorgt voor meer risico bij evacuatie.

Daarom dat ik zei "twee of drie"... En eigenlijk kan dat bij elke attractie. Ik zag al bij It's a small world dat er een speciaal bootje is voor mindervaliden - waar ook hun begeleiders mee kunnen instappen".
Als Disney nu zorgt voor een iets meer sfeervollere wachtrij voor mindervaliden, dan heeft iedereen een sfeervolle dag. Op drukke dagen staan mindervaliden nu echter in een lange rij te wachten doorheen de winkel - en erbuiten - aan de uitgang van Pirates. Dat moet beter kunnen.
Langs de andere kant zag ik daar ook gewoon mensen op krukken staan met vijf familieleden erbij... dat noem ik dan weer "profiteren".

Nielsje
20-12-17, 13:24
Langs de andere kant zag ik daar ook gewoon mensen op krukken staan met vijf familieleden erbij... dat noem ik dan weer "profiteren".

Waarom vind jij dit profiteren. Wat als papa/mama met krukken rond loopt en de andere ouder mee is en hun drie/vier kinderen. Dan snap ik niet wat jij daar profiteren van vind.

borisvdd
21-12-17, 14:51
Waarom vind jij dit profiteren. Wat als papa/mama met krukken rond loopt en de andere ouder mee is en hun drie/vier kinderen. Dan snap ik niet wat jij daar profiteren van vind.

Met een gebroken been in de mindervalidenrij staan, dat vind ik profiteren... "Mijn been is gebroken, dus ik wil dezelfde voorzieningen als iemand die als mindervalide door het leven moet", dat vind ik erover. Maar dat is misschien ook weer egocentrisch van mij.
Moeten ouders met een kind dat ADHD heeft of een autisme-stoornis ook in de andersvalidenrij staan dan?

Xarbero
21-12-17, 15:10
Met een gebroken been in de mindervalidenrij staan, dat vind ik profiteren... "Mijn been is gebroken, dus ik wil dezelfde voorzieningen als iemand die als mindervalide door het leven moet", dat vind ik erover. Maar dat is misschien ook weer egocentrisch van mij.
Moeten ouders met een kind dat ADHD heeft of een autisme-stoornis ook in de andersvalidenrij staan dan?

Kinderen met autisme mogen dan ook via de andersvalideningang! Je ziet wel duidelijk dat jij nog nooit met iemand met een beperking een park hebt bezocht. Misschien eens doen, je zal ervan versteld staan wat er bij zo'n dag komt kijken!

knessel
21-12-17, 16:35
sommige reacties........
Tip voor de criticasters: ga er eens een dagje op uit met iemand die een gebroken been heeft, of invalide is. Of probeer zelf eens een toiletbezoekje, jezelf aan te kleden of een warme maaltijd te eten waarbij je slechts één arm gebruikt....
Alle lof voor de vele vrijwilligers die zich inzetten om mensen die volgens sommigen 'profiteren' ook een mooie dag te geven. Wat kan mij die paar minuten extra wachttijd maken...

coasterfrenzy
22-12-17, 09:54
Waarom vind jij dit profiteren. Wat als papa/mama met krukken rond loopt en de andere ouder mee is en hun drie/vier kinderen. Dan snap ik niet wat jij daar profiteren van vind.

Naja.. ik ken al situaties waarbij personen een handicap faketen om te kunnen profiteren. Niet voor niets dat bij bepaalde parken inmiddels een doktersverklaring

Maar of het nou een gebroken been is, of een daadwerkelijke handicap. Niemand vraagt daar om. Maar wat ik niet vind kunnen is dat er dan opeens massa's familie mee gaan die dan daadwerkelijk mee gaan om te profiteren. En dat is nogal moeilijk te controleren.

Hoe dan ook. Bij een handicap wil je mensen dezelfde kansen geven. je wilt attracties dus zo veel mogelijk open stellen. Echter betekent gelijkheid niet dat je alle lusten hebt, maar ook de lasten. Dat wil zeggen dat ik het niet meer dan fair vind dat een gehandicapte persoon gewoon moet wachten net zoals de andere bezoekers. Dat dit niet in de wachtrij kan: Logisch. Er zijn parken die laten een familielid in de rij staan en als deze aan de beurt is, mag de rest mee in stappen via de uitgang.


Nu heb ik het hierboven wel over dezelfde kansen geven, maar dat moet wel nog steeds veilig kunnen. En daar wringt in veel gevallen toch ook een schoentje. Ik vind het heel merkwaardig waar gehandicapte mensen soms op toegalaten worden. Niet al te lang geleden had ik nog een discussie op dit forum met iemand over het gehandicaptenbeleid in bepaalde parken in Duitsland Vs. (in dat geval) Disneyland Parijs.

Het is heel leuk dat in Disney gehandicapte bezoekers worden toegelaten op banen zoals BTM, maar wat als er brand ontstaat op het eiland? De trein valt stil op éen van de lifthills en moet geëvacueerd worden. Dan is dat niet alleen een levensgevaarlijke situatie voor een gehandicapt persoon (dat zich niet kan redden op de trap van een lifthill, of in de tunnel), maar ook voor andere passagiers (als gehandicapte persoon valt, kan hij anderen met zich mee nemen).

Nu gebeurt het in de praktijk natuurlijk zelden dat er een calamiteit is op een attractie, waardoor dit soort dingen door dagbezoekers makkelijk vergeten worden, maar dat maakt het niet minder een issue voor die keer dat er wél een calamiteit is. In plaats van gehandicapten overal toegang toe te geven waar ze een probleem (kunnen) vormen met de evacuatie vind ik het systeem van de Efteling geniaal: Een VR-versie van de attractie. Die kan voor sommige attracties nog zo ver gaan dat de gehandicapte persoon op een bewegende plaat gezet wordt met rolstoel en al.

Natuurlijk was het prima mogelijk geweest om voor Droomvlucht een cabine te maken waar je een rolstoel in kunt rollen die dan mee gaat de attractie in. Maar die kun je dan niet met een hoogtewerker evacueren als het nodig is. Daar is blijkbaar over nagedacht, waardoor dat systeem er nooit is gekomen (ik heb wel al attracties gezien die zoiets hebben) en de VR oplossing lijkt me dan prima.