PDA

Bekijk Volledige Versie : [Plopsaqua's België] - 20XX



yelle8
14-05-17, 01:08
Hans Bourlon, CEO van Studio 100, geeft in een interview met Gazet Van Antwerpen aan dat hij hoopt dat de stad Antwerpen nog dit jaar de toelating verleent om een Plopsaqua te bouwen op de site van skipiste Zondal aan de Ruggeveldlaan in Deurne. Indien dit zou gebeuren, dan start de bouw meteen, m.a.w. nog dit jaar!


De plannen voor een nieuw Plopsaqua in het Antwerpse Deurne werden voor het eerst publiekelijk gemaakt drie maanden geleden (Nieuwe Plopsaqua in Antwerpen (Deurne)?). Intussen heeft de Raad van Bestuur van Studio 100 beslist dat er effectief twee nieuwe, grote waterparken in België zullen gebouwd worden. Op dit ogenblik zijn er drie gemeenten waarbij de plannen en besprekingen in een vergevorderde fase zitten: Antwerpen, Mechelen en Landen. "Wellicht zullen andere gemeenten zich ook aanmelden, omdat veel van de bestaande zwembaden verouderd zijn", aldus de directeur.


Antwerpen en Mechelen liggen relatief dicht bij elkaar, de kans dat in beide gemeenten een Plopsaqua uit de grond zal verrijzen, lijkt eerder klein aldus Hans Bourlon. Voorlopig staat Antwerpen het verst met de procedure. "Als het stadsbestuur ons de toelating geeft om het waterpark te bouwen, zullen we dat ook doen. We hopen om die toelating dit jaar te krijgen". De bouw van het waterpark zou dan meteen opgestart worden en ongeveer anderhalf jaar in beslag nemen. M.a.w. in de loop van 2019 zou Plopsaqua Antwerpen dan de deuren kunnen openen.


Tevens geeft Hans Bourlon aan dat ze niet zomaar voor een lokaal zwembad gaan, de ambitie is om een bijzonder waterpark te bouwen waarvoor mensen bereid zijn om een uur onderweg te zijn. Met de versie in De Panne trekt Plopsa ongeveer 350 000 bezoekers aan, het waterpark in Antwerpen zal vermoedelijk nog iets groter worden.

yelle8
02-10-17, 18:41
Plopsa werd afgewezen door Deurne om een nieuwe Plopsaqua te bouwen! In de plaats zal Sportoase dat doen. De kans op een Plopsaqua in Mechelen of Landen wordt daardoor dus alleen maar groter. Vorige maand werd Plopsa ook al telleurgesteld in Hassloch voor de bouw van een Plopsaqua. Daar gaat het park echter hoe dan ook een waterpark bouwen.

Meer info vind je in het uitgebreid nieuwsbericht: http://www.pretparken.be/article/1841/Plannen%20voor%20Plopsaqua's%20in%20Deurne%20en%20 Hassloch%20afgewezen

Earlyspencer
02-10-17, 20:08
In Deurne: de logica zelve. Nu al verkeerscongestie met o.a. Shopping Wijnegem. Volgens Wiki wonen er een kleine 80.000 mensen in Deurne. Ik vermoed dat het % kinderen er hoger ligt dan het landelijk gemiddelde. Het zwembad aanbieden voor schoolzwemmen lijkt me er dan ook veel moeilijker dan in De Panne, Landen e.a. (was Aartselaar langs de Boomsesteenweg ook geen kandidaat?).

In Duitsland: een recreatiebad als aanvulling op het pretpark is toch deels een ander verhaal. Maar opnieuw begrip voor de lokale overheid. Zolang die overheid zich maar niet kant tegen een nieuw Plopsa-bad, al ben ik persoonlijk maar een koele minnaar. Bademaxx Speyer is - zeker bij zonnig weer - een goedkoop alternatief. Plopsa zal er dus met deftige theming en dito slides moeten uitpakken. Alleen is Hassloch en omgeving net iets minder toeristisch dan onze kust. Ik durf daarom te twijfelen of het bad aldaar groter zal zijn dan in De Panne.

jefke88
03-10-17, 09:16
Als ze zowel Deurne als Hassloch verloren hebben, zou het me niet verbazen dat Plopsa hun gierigheid hen de das omgedaan heeft. De gemeentes zullen wel teveel hebben moeten bijdragen en Plopsa meende waarschijnlijk met alle centjes te kunnen gaan lopen.

traveler
03-10-17, 09:24
Alleen is Hassloch en omgeving net iets minder toeristisch dan onze kust. Ik durf daarom te twijfelen of het bad aldaar groter zal zijn dan in De Panne.

Ik denk net het omgekeerde als je volk wilt lokken moet er iets zijn om te lokken. Zoals je zelf al zegt de kust is een toeristische trekpleister. Of plopsa veel of weinig moeite doet er zal volk komen kijk maar naar het zwembad van Oostende stelt niet veel voor een toch vrij druk.

Ik hoop dat ze uitpakken met een groot waterparadijs. Ik ben er niet de grootste fan van maar als je ziet wat er in het buitenland gebeurd. Misschien kunnen ze een kanalisator vormen.

traveler
03-10-17, 09:59
in HLN vind je dit artikel: https://www.hln.be/regio/antwerpen/nieuw-zwembad-krijgt-doorkijkbodem~a5122e56/
ziet er best wel nog goed uit

Earlyspencer
04-10-17, 12:55
Nieuwsblad 04 okt:
https://i.imgur.com/1vRWDG5.jpg

1. De redactie heeft nog niet van Aqualand Köln gehoord en gaat het verder zoeken (of ze zochten buitenfoto's van een looping-glijbaan).
2. Ik heb de voorbije zomer toch wel een aardig zwembadje laten schieten, aan het Meer van Genève (gratis met Hellendoorn-abo).:mad:

Talocan
19-12-17, 13:18
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171219_03251598

De optie om de 2de Plopsaqua in Mechelen te bouwen wordt bij deze al wat concreter.
Plopsa stelt voor om het nieuwe complex naast het huidge Technopolis te bouwen. De plannen bevinden zich duidelijk nog wel in een begin fase.

Misschien moet een mod het topic even aanpassen naar "2de Plopsaqua" of zoiets.

vampire
19-12-17, 13:56
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171219_03251598

De optie om de 2de Plopsaqua in Mechelen te bouwen wordt bij deze al wat concreter.
Plopsa stelt voor om het nieuwe complex naast het huidge Technopolis te bouwen. De plannen bevinden zich duidelijk nog wel in een begin fase.

Misschien moet een mod het topic even aanpassen naar "2de Plopsaqua" of zoiets.

Dat zou Mechelen wel in een hele sterke postitie brengen! Van Brussel is er ook een goede verbinding met de trein. (Naast tal van geschiedenis o.a. Holocaust museum, brouwerij Het Anker, Plopsaqua, Technopolis, Planckendael,...) Voor een stad van dit formaat een meer dan behoorlijk toeristisch aanbod!

flyingtiger
24-12-17, 14:03
Ook voor Landen worden de plannen nu concreter. Plopsa Fans meldt dat het park moet openen net over de taalgrens, in het Luikse Hannuit. Daarmee bouwt Plopsa al een derde zwembad sinds Plopsaqua De Panne. Eerder deze week raakte ook al bekend dat de plannen voor een Plopsaqua in Mechelen al vergevorderd zijn. Een definitieve beslissing wordt verwacht eind januari.

Meer info in ons nieuwsbericht (http://www.pretparken.be/NL/article/1882/Plopsaqua%20ook%20naar%20Landen).

Jak
09-02-18, 18:26
> Jupla, we krijgen een nieuw Plopsaqua! In Hannuit-Landen opent er binnenkort een nieuw zwemparadijs! Dit verklaart ook meteen de investeringsdrang in Aqualibi. Het ligt daar niet zo ver af. Aqualibi zal het nodig hebben!

Pretparken.be schreef een nieuwsbericht (http://www.pretparken.be/NL/article/1912/Definitief:%20Plopsa%20bouwt%20nieuw%20waterpark%2 0in%20samenwerking%20met%20Hannuit%20en%20Landen).

Nathan G
09-02-18, 18:33
Ughh... ik had hier zo veel meer van verwacht... die glijbanen zijn letterlijk allemaal dezelfde! Waarom zou ik daar eigenlijk naartoe gaan?

etwien
09-02-18, 19:06
Ughh... ik had hier zo veel meer van verwacht... die glijbanen zijn letterlijk allemaal dezelfde! Waarom zou ik daar eigenlijk naartoe gaan?

Idem, wéér dat walgelijke kopieergedrag ...

Debbaut
11-02-18, 14:10
Behalve de drie glijbanen zie ik eigenlijk geen kopieergedrag?
Oké, het is op zich jammer dat ze geen leuk element hebben toegevoegd aan een van de drie glijbanen. Zo had een aqualoop wel tof geweest in de SkyDrop.

coasterfrenzy
13-02-18, 15:40
Vooral omdat de bestaande drie glijbanen echt waardeloos slecht zijn. Hadden ze een letterlijk kopie neergezet van de 2 familieglijbanen in Duinrell, zou ik dat zeker niet erg hebben gevonden.

De rest van het zwembad is ietwat aangepast aan de andere dimensies van de bouwgrond, maar bevat verder ook geen verschil. Van het tekort aan capaciteit voor hun jaccuzzi's hebben ze in elk geval (weer) niet geleerd.

Michielsken
13-02-18, 21:56
Vooral omdat de bestaande drie glijbanen echt waardeloos slecht zijn. Hadden ze een letterlijk kopie neergezet van de 2 familieglijbanen in Duinrell, zou ik dat zeker niet erg hebben gevonden.

De rest van het zwembad is ietwat aangepast aan de andere dimensies van de bouwgrond, maar bevat verder ook geen verschil. Van het tekort aan capaciteit voor hun jaccuzzi's hebben ze in elk geval (weer) niet geleerd.

Is dat laatste niet bewust gedaan om de mensen sneller naar het restaurant te krijgen en/of uit het zwembad? Zo hebben ze meer inkomsten. Want de jaccuzzi's zijn nu toch wel dé plaats waar bezoekers het langst blijven vermoed ik (toch naar mijn gevoel)

Jak
14-02-18, 13:18
Is dat laatste niet bewust gedaan om de mensen sneller naar het restaurant te krijgen en/of uit het zwembad? Zo hebben ze meer inkomsten. Want de jaccuzzi's zijn nu toch wel dé plaats waar bezoekers het langst blijven vermoed ik (toch naar mijn gevoel)

Kan ook zijn. In Aqualibi zie je dat ook goed. Mama en papa zitten in de Lagune naast de Rapido terwijl de jongeren en kinderen alleen de glijbanen uittesten en de wildwaterbaan bedwingen. Nu vind ik dat wel een krachtig middel om ouders te overhalen om te gaan. Als ouder weet die niet van wilde glijbanen houdt, weet je dat je ook nog een fijne dag gaat hebben.

Helaas heeft PlopsAqua de kracht dat de kinderen zo hard hun figuurtjes willen zien, dat ouders bijna verplicht worden om mee te gaan zwemmen. En inderdaad, als de jacuzzi's dan altijd overvol zitten, ga je eerder iets gaan drinken, wat de omzet weer ten goede komt.

patrix
16-04-18, 16:18
Het kan nu met zekerheid gezegd worden ! ;-)
Enkele uren geleden - op weg naar de winkel - passeerde ik deze aankondiging op een veld langs de N80 Reu de Landen (Landen - Hannuit)

485

486

Hanskuh
16-04-18, 16:36
Het kan nu met zekerheid gezegd worden ! ;-)
Enkele uren geleden - op weg naar de winkel - passeerde ik deze aankondiging op een veld langs de N80 Reu de Landen (Landen - Hannuit)

485

486

Kan je eens aanduiden op een kaartje waar op de baan dit juist is?

patrix
16-04-18, 16:56
Het stuk grond ligt tussen Landen en Hannut, langs de N80 Reu De Landen
Het ligt net onder de E40 (Brussel - Luik) aan afrit 28

487

Aan de linker zijde van het stuk grond, passeert de Ravel (een fietssnelweg)

488

Hanskuh
16-04-18, 18:23
Het stuk grond ligt tussen Landen en Hannut, langs de N80 Reu De Landen
Het ligt net onder de E40 (Brussel - Luik) aan afrit 28

487

Aan de linker zijde van het stuk grond, passeert de Ravel (een fietssnelweg)

488

Ik dacht wel dat het daar ergens was, bedankt :)! Hoewel het in eerste instantie in the middle of nowhere lijkt, is het denk ik toch wel een geschikte locatie. Dit is toch best wel een drukke verbindingsweg.

matx30
16-04-18, 19:51
Ik dacht wel dat het daar ergens was, bedankt :)! Hoewel het in eerste instantie in the middle of nowhere lijkt, is het denk ik toch wel een geschikte locatie. Dit is toch best wel een drukke verbindingsweg.

Geschikte locatie? Ja, als je met de auto komt wel. Moest het nu eens dichter bij het station van Landen hebben gelegen konden ook mensen er met de trein geraken. Achja in België steunen ze slechte ruimtelijke ordening graag. Het positieve eraan: ze hebben genoeg plaats om uit te breiden (alhoewel zie ik de grens tussen Vlaanderen/Wallonië in dit land wel nog een probleem zijn hiervoor :p ).

Hanskuh
16-04-18, 20:10
Geschikte locatie? Ja, als je met de auto komt wel. Moest het nu eens dichter bij het station van Landen hebben gelegen konden ook mensen er met de trein geraken. Achja in België steunen ze slechte ruimtelijke ordening graag. Het positieve eraan: ze hebben genoeg plaats om uit te breiden (alhoewel zie ik de grens tussen Vlaanderen/Wallonië in dit land wel nog een probleem zijn hiervoor :p ).

Wat wil je dan doen? Alle winkels, recreatieparken en andere uitgaansgebieden allemaal rond stations bouwen? Er loopt een buslijn van Landen tot Hannuit. Op een kwartiertje brengt die je van het station tot de locatie van het zwembad. Daarnaast denk ik dat dit zwembad vooral regionale aantrekkingskracht zal hebben en zich niet meteen zal richten op de nationale markt.

patrix
16-04-18, 20:14
Met het idee om van de trein te stappen, en dan meteen aan de ingang van het zwembad te staan, dan kom je inderdaad bedrogen uit. Er is rond Landen station trouwens ook geen plaats om zo'n complex neer te zetten.

Het station van Landen is eigenlijk niet zo veraf (5 km) en met De Lijn of Tec zal er ongetwijfeld nog bekeken worden hoe de dienstregeling van bussen wat verfijnd kan worden.
Het is inderdaad vrij landelijk, maar dat valt eigenlijk nog goed mee want wat verderop start de bebouwing reeds met ook heel wat winkels/supermarkten. Moest je een plooifiets meenemen, is er ook nog de Ravel (fietssnelweg) die vanuit Landen vlak achter het zwembad passeert. Dan zou je na de treinrit nog maar een klein stukje moeten fietsen.

De Ravel
509

510

Pikketjes in de grond om het terrein af te meten
van 481 naar 620: 139 meter lang
512
511

De achterzijde, waar de Ravel doorloopt
513

Michielsken
14-02-19, 12:04
Schop.
Plopsa begint in mei te bouwen aan het waterpark dat 22.5 miljoen euro zal kosten. Ze hopen op 400.000 bezoeker per jaar. Het is voorzien om eind 2020 te openen.

Bron: vrtnws (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/13/plopsa-bouwt-waterpretpark-in-landen/?fbclid=IwAR1q5p2ihbz3RM41w0RU82vUcteRxaq3Mub1o-IS4dULjmm-HYLhnGqceGw)

simon
08-05-19, 11:53
Vandaag werd het offici?le startschot gegeven voor de bouw van het nieuwe Plopsaqua Landen-Hannuit, welke over 18 maanden de deuren moet openen. De bouw start nu maandag!

Enkele feiten op een rij:
- Investering van 25 miljoen euro
- 4 800 m? groot
- Zone rond Bumba’s kleurrijke circuswereld
- Zone rond Maya de Bij, waarbij de natuur in al haar schoonheid centraal staat
- Er wordt gewerkt met scenografische verlichting die per setting aangepast wordt, waardoor de beleving volledig anders zal zijn dan in een klassiek subtropisch zwembad
- Sportaanbod met 25 m-bad met 8 banen en instructiebad met 4 banen
- 3 spectaculaire glijbanen (o.a. de 19 m hoge Sky Drop)
- Golfslagbad
- Wild River
- Water Playhouse
- Peuterbad
- Bubbelbaden
- Buitenzwembad met ligweide
- Sauna

Bron (https://plopsafans.be/nieuws/startschot-gegeven-voor-bouw-nieuw-plopsa-waterpark-in-hannuit/)

patrix
05-04-20, 17:37
Een kleine update:

Een stand van zaken vanuit Landen / Hannut

1601

1602

1603

1604

Einde van de werken: vermoedelijk december 2020 ?!

1605

1606

Pretparkfreak7
05-04-20, 18:41
Leuk om daar een update van te zien! :D

Ik geloof dat de werf stil lag door de crisis... Dus dat zou dan met wat pech kunnen opschuiven tot 2021...

Eftelplopsa
05-04-20, 19:16
Leuk! Wel weer jammer dat ze dezelfde glijbanen gaan gebruiken...
Waarom toch??

Pretparkfreak7
05-04-20, 19:31
Waarom toch??
Dat spaart designkosten uit en op zich liggen de zwembaden wel ver genoeg van elkaar om niet hetzelfde doelpubliek te bereiken lijkt me. Het is de befaamde geef-geen-overbodig-geld-uit-ratio van de plopsagroep.

Eftelplopsa
05-04-20, 19:37
Toch een gemiste kans vind ik. Kijk als je nu kort bij dit zwembad woont. En je gaat bv op vakantie naar de panne, plopsaland, hotel. En daar hoort een keertje zwemmen en zo ook bij. En dan zie je plots dat alles zo goed als het zelfde is, alleen het decor dat anders is... toch jammer? Ze hadden toch op zen minst 1 andere glijbaan kunnen zetten. :)

etwien
06-04-20, 10:57
Leuk! Wel weer jammer dat ze dezelfde glijbanen gaan gebruiken...
Waarom toch??

Because Plopsa? 80% van alle inhoud van de Plopsa parken samen is copy-past werk, daar zijn ze inmiddels voor bekend (of eerder berucht).

Ik ben iemand die met plezier de gehele Benelux, Frankrijk en Duitsland een pretpark probeert te combineren met een zwembad, maar voor iets als dit zou ik echt geen extra kilometers afleggen (al komt dat vast omdat ik die vreselijke Loods in De Panne die een zwembad moet voorstellen (maar eerder een verzamelplek van kinderen met Hypothermie is) echt nooit nog een bezoek gun.

bobby turbo
06-04-20, 12:43
Because Plopsa? 80% van alle inhoud van de Plopsa parken samen is copy-past werk, daar zijn ze inmiddels voor bekend (of eerder berucht).

Ik ben iemand die met plezier de gehele Benelux, Frankrijk en Duitsland een pretpark probeert te combineren met een zwembad, maar voor iets als dit zou ik echt geen extra kilometers afleggen (al komt dat vast omdat ik die vreselijke Loods in De Panne die een zwembad moet voorstellen (maar eerder een verzamelplek van kinderen met Hypothermie is) echt nooit nog een bezoek gun.

Kinderen met onderkoeling?

Eftelplopsa
06-04-20, 21:16
Vind het plopsaqua nu niet echt een loods eigenlijk. ;) Vind het een mooi bad.
Het terrein in plopsaqua landen lijkt ook zo groot? Of lijkt dit maar?

patrix
06-04-20, 21:50
In een krantenartikel had ik gelezen dat Plopsaqua Landen/Hannut een kwart groter zou zijn dan De Panne (4800 vierkante meter). Op het eerste zicht is het wel iets groter. Het terrein naast het gebouw moet nog parking worden, dus vandaar dat er nog wat vrije ruimte is.

Jak
07-04-20, 16:30
Zoals al vaak gezegd: het bad is eerder voor de Limburger, Vlaams-Brabander of personen uit noord-Wallonië. Voor hen is de afstand tot De Panne ook wel groot en veel subtropische zwembaden heb je hier niet (meer). De enigste soortgelijke is Aqualibi, Océade is dicht gegaan... Dan heb je nog enkel de stadszwelbaden zoals de Sportoase in Leuven waar we een glijbaan kunnen vinden of de provinciedomeinen in Leuven, Halle of Diest waar we enkele glijbanen met enige omvang kunnen vinden, bovendien ook enkel buiten.

Over het algemeen maakt het voor een gezin dan niet uit wat daar in staat, zolang het kind maar van de glijbaan kan gaan. De toerist die zomers naar De Panne trekt en daar zowel het zwembad en het pretpark bezoekt, lijkt me ook een minderheid. De toerist die de Belgische kust niet verkiest en eerder naar het Zuiden van Frankrijk trekt, kan dan nog gerust tijdens een andere vakantie of in een weekend naar Landen trekken. Dat is dan meer winst, want dat gezin zou anders naar een provinciaal domein, stadszwembad, ... of dergelijke gaan. Het lijkt me dat afstand tot het zwembad en het regionale karakter een grotere rol speelt bij een zwembad dan bij een pretpark.

Ik kijk alvast uit naar een bezoekje aan Landen, want voor mij is dat niet zo ver :-).
Al moeten ze misschien in Mechelen met een ander concept komen, want dat is inderdaad heel dicht op elkaar.

etwien
07-04-20, 17:35
Kinderen met onderkoeling?

Eén van de meest terugkerende klachten is te koud water, en bij mijn enige bezoek die ik er zelf bracht had ik ook echt koud en kon mij nergens comfortabel amuseren omdat het water echt niet warm was, voor diezelfde reden (en de woekerprijzen) ken ik al meerdere koppels die hun abonnement van Plopsaqua niet meer verlengd hebben.

ExpeditionGeForce
07-04-20, 18:16
Al moeten ze misschien in Mechelen met een ander concept komen, want dat is inderdaad heel dicht op elkaar.

Ik ben niet 100% zeker, maar ik dacht dat ze op de fandag gezegd hadden dat in Mechelen de nadruk voornamelijk op de glijbanen gelegd zou worden en dat er dus veel meer glijbanen zouden komen dan in De Panne of Landen.

Phadd-F
07-04-20, 18:58
Eén van de meest terugkerende klachten is te koud water, en bij mijn enige bezoek die ik er zelf bracht had ik ook echt koud en kon mij nergens comfortabel amuseren omdat het water echt niet warm was, voor diezelfde reden (en de woekerprijzen) ken ik al meerdere koppels die hun abonnement van Plopsaqua niet meer verlengd hebben.


Het water is wat aan de koudere kant bij momenten, maar nooit van die mate geweest dat het echt stoorde. Van onderkoeling spreken is dan ook wel enorm overdreven in mijn ogen...

Pretparkfreak7
07-04-20, 22:43
Ik ben niet 100% zeker, maar ik dacht dat ze op de fandag gezegd hadden dat in Mechelen de nadruk voornamelijk op de glijbanen gelegd zou worden en dat er dus veel meer glijbanen zouden komen dan in De Panne of Landen.

Mechelen wordt ook twee keer zo duur als Landen en Landen was al 6 a 8 miljoen meer. Daar gaan ze met iets moeten afkomen dat redelijk uniek is, maar niet prototype. Ik heb Plopsa nog nooit een prototype weten in huis halen, dus het zou mij verbazen dat ze dat voor een zwembad wel zouden doen.

etwien
08-04-20, 10:19
Het water is wat aan de koudere kant bij momenten, maar nooit van die mate geweest dat het echt stoorde. Van onderkoeling spreken is dan ook wel enorm overdreven in mijn ogen...

Neem onderkoeling nu eens niet zo letterlijk ... De hal zelf is ook veelal koud, en bij kinderen heeft dit veel sneller fysische klachten dan een volwassen persoon. The point is: het is niet aangenaam warm zwemmen.

bobby turbo
08-04-20, 17:54
Neem onderkoeling nu eens niet zo letterlijk ... De hal zelf is ook veelal koud, en bij kinderen heeft dit veel sneller fysische klachten dan een volwassen persoon. The point is: het is niet aangenaam warm zwemmen.

Sorry, maar als je termen als onderkoeling gebruikt, dan nemen we dat toch serieus hoor, druk je dan iets genuanceerder uit ;)

etwien
09-04-20, 10:36
Sorry, maar als je termen als onderkoeling gebruikt, dan nemen we dat toch serieus hoor, druk je dan iets genuanceerder uit ;)

Nuanceren is nooit mijn beste vak geweest, sorry daarvoor :D

Crazy2girlken
09-04-20, 13:51
Ik moet eerlijk gezegd als koukleum zijnde wel toegeven dat Plopsaqua 1 van de zwembaden is waar ik inderdaad het meeste loop te klappertanden. Wij gaan regelmatig naar verschillende Centerparcsparken etc. en heb er daar altijd minder last van dan in Plopsa, dusja, echt warm kan je het daar toch niet noemen qua omgevingstemperatuur. :)

simon
14-04-20, 12:01
Ik vind het ook jammer dat de glijbanen identiek zullen zijn aan De Panne, ook al liggen beide parken best ver uit elkaar. Ze kozen wel een ander thema, dus waarom geen andere glijbanen (= hoofdattracties van een waterpark)? Uiteraard is het park geen exacte kopie, maar een uitbreiding en verbetering van De Panne.

Voor Mechelen wordt het geheel inderdaad nog groter, en werd op de fandag bevestigd dat ze daar ook extra attracties zullen voorzien. Hier zullen er inderdaad ook andere zaken te vinden zijn, waaronder ook een echte wildwaterbaan (i.p.v. lazy river) - als ik me dat nog goed herinner.

En akkoord, een waterpark is anders dan een pretpark, maar toch... Zowel de Lago's als Center Parcsen hebben soortgelijke, maar geen identieke waterglijbanen in hun zwembaden. Waarom kan dit hier dan ook niet?

Rein
25-06-20, 15:00
Update van de werken aan Plopsaqua Landen-Hannuit:
1276121614644580353

Rein
20-08-20, 13:40
Het zal ook gaan regenen in Plopsaqua Landen-Hannuit:

2077
(Bron onbekend)

Rein
18-11-20, 13:12
Binnenkijken in Plopsaqua Landen-Hannuit:
2213
2214
2215
2216
Bron: Air Time News (https://twitter.com/AirTimeNews_org/status/1328775160367702016)

etwien
18-11-20, 13:54
Sja, ik blijf erbij, zo’n lelijk zwart dak geeft een gigantisch loods-factor en is uiterst ongezellig. Jammer dat Plopsa blijft hanteren voor deze goedkope maar lelijke optie ...

Phadd-F
18-11-20, 14:07
Sja, ik blijf erbij, zo’n lelijk zwart dak geeft een gigantisch loods-factor en is uiterst ongezellig. Jammer dat Plopsa blijft hanteren voor deze goedkope maar lelijke optie ...


Maar laat de Belgische wet wel gethematiseerde daken toe? Ik kan me niet echt een zwembad - of grote indoor hal - met iets anders dan een 'open' dak herinneren.

Ggolt
18-11-20, 14:34
Niet per se een gethematiseerd dak, maar gewoon een lichte kleur zou al een hele verbetering zijn. Nu lijkt het inderdaad wel een loods of een of andere tijdelijke opnamestudio...

jefke88
18-11-20, 14:51
Plopsaqua is toch volledig uitgelicht binnen, zelfs redelijk donker? Dat dak valt daar dan niet eens op. Het een lichte kleur gaan geven, dat zou pas opvallen lijkt me...

etwien
18-11-20, 15:49
Een koepeldak zoals de Aqua Mundo’s van Center Parcs of Aqualibi is een mogelijkheid, en zelfs Bellewaerde Aquapark heeft een (ja ik ben nuchter) mooi dak waar zelfs op bepaalde plaatsen natuurlijk licht binnenkan.

Uitgelicht of niet, Plopsaqua De Panne is en blijft een doos/loods met een lelijk dak die voor mij enorm de sfeer verpest (voor zovee Plopsaqua al sfeer heeft).

Het is Plopsa, zo goedkoop mogelijk bouwen om er nadien zoveel mogelijk geld uit te kloppen. I’ll pass ...

Phantasiastisch
22-11-20, 21:47
Plopsaqua is toch volledig uitgelicht binnen, zelfs redelijk donker? Dat dak valt daar dan niet eens op. Het een lichte kleur gaan geven, dat zou pas opvallen lijkt me...

Inderdaad, ik deel je mening. Mij stoort het dak in Plopsaqua de Panne nu niet, maar ik kijk niet recht naar boven en ik denk dat de gemiddelde bezoeker dat ook niet doet. :D

Ggolt
23-11-20, 01:24
Nu ja, smaken verschillen uiteraard! Persoonlijk lijkt het voor mij alsof ze de eerste de beste leegstaande loods gekozen hebben en daar hun waterpark in hebben geploft. Of het dak nu opvalt als je binnen bent of niet, als je het ziet is het toch echt gewoon lelijk en verpest het voor mij de sfeer, zo’n donkere kleur. Ik vind dan de aanpak van bijv. Bellewaerde veel beter: een licht plafond gecombineerd met natuurlijk licht.

patrix
28-11-20, 17:54
Via de plopsa website is de site van Landen/Hannuit online: https://www.plopsaqualandenhannuit.be/nl#/convious

Wat opvalt : de prijzen !!
Individueel ticket = 22,50 euro
Parking = 10 euro

Prijzen voor buurtbewoners zijn er op het eerste zicht (nog) niet. Die zullen er waarschijnlijk nog wel komen (zoals in De Panne) Alleen vrees ik dat de bewonerskorting effectief enkel zal gelden voor inwoners van Landen en Hannuit. Terwijl er binnen de straal van 5 a 10 km rond het zwembad nog andere kleinere gemeenten zijn.

simon
30-11-20, 10:01
Plopsa kiest vooral voor zwarte daken omdat ze daar beter met verlichting kunnen spelen lijkt mij. Ook het 'onweersysteem' aan het plafond kunnen ze zo beter inwerken. Is het de beste keuze? Ik weet het niet, maar die constructie zou niet passen op een bleek plafond of een glazen dak...

traveler
30-11-20, 10:58
Via de plopsa website is de site van Landen/Hannuit online: https://www.plopsaqualandenhannuit.be/nl#/convious

Wat opvalt : de prijzen !!
Individueel ticket = 22,50 euro
Parking = 10 euro

Prijzen voor buurtbewoners zijn er op het eerste zicht (nog) niet. Die zullen er waarschijnlijk nog wel komen (zoals in De Panne) Alleen vrees ik dat de bewonerskorting effectief enkel zal gelden voor inwoners van Landen en Hannuit. Terwijl er binnen de straal van 5 a 10 km rond het zwembad nog andere kleinere gemeenten zijn.

Ik zal misschien een krent zijn maar die prijzen voor zwembaden lijken mij toch duur met andere baden rond de 12 a 15 euro vaak met gratis parking. Oke de 'premium van de plopsa figuren' Het kan aan mij liggen maar De panne was toen ik er ging druk. overal wachtrijen terwijl vroeger in Oceade (nog altijd mijn referentie) je bijna nooit meer dan 5 min moest wachten.

jefke88
01-12-20, 14:37
Die 10 euro parking is slim gezien, maar er los over. Er is werkelijk nergens ruimte in de buurt van het park om de auto ergens kwijt te kunnen, tenzij de mini carpoolparking 600 meter verderop of een weiland aan de overkant van de straat.

Rein
07-12-20, 15:26
En er is water!
https://fb.watch/2dZeeUi3RE/

jefke88
07-12-20, 15:43
Tof dat de wildwaterbaan een stuk langer is en je ook de keuze lijkt te hebben om een stuk via buiten te gaan.

Qua thema ziet het er goed uit, alleen lijkt het vanaf het sportbad gezien wat chaotisch over te komen, aangezien het daar een redelijk neutraal thema is (met vrij opvallend doek) en je daar zicht hebt op zowel een Bumbathema als Maya De Bij-thema. Al is hier wel een betere poging gedaan om het sportbad meer af te zonderen, waar het in De Panne erg opvalt en toch een beetje afsteekt met de rest.

Ben wel benieuwd, hopelijk kunnen we hier snel een keer naartoe.

etwien
08-12-20, 14:02
Ik blijf helaas bij m’n mening. Qua voorzieningen (wildwaterbaan, glijbanen) lijkt dit al iets beter dan De Panne, en ook thematisch gezien vind ik het iets mooier, maar ik blijf erbij dat zo’n lelijk dak en muren met slechts “doeken” met een print geen gezellige omgeving zijn voor een “subtropisch” zwembad. Het is donker, geeft niet bepaald een warme sfeer en is duidelijk ook weer de goedkoopste optie geweest.

Dit allen, samen met de belachelijk hoge entree en parkingprijs maken het voor mij zeker geen must-do ...

ExpeditionGeForce
09-12-20, 14:16
Qua voorzieningen (wildwaterbaan, glijbanen) lijkt dit al iets beter dan De Panne

De 'grote' glijbanen zijn als ik het goed voor heb een gespiegelde versie van die van De Panne, dus op dat gebied vind ik het geen verbetering t.o.v. De Panne. Het is vooral de wildwaterbaan en de speelzones voor de kinderen die groter/uitgebreider zijn.

traveler
09-12-20, 17:28
Het probleem is voor mij dat er geen echte concurrentie in eigen land is.

simon
11-12-20, 13:59
Het probleem is voor mij dat er geen echte concurrentie in eigen land is.

Toch zeker niet in de directe omgeving daar... Jammer dat er geen uitdaging komt van CDA om nieuwe Aqualibi's te bouwen.

Jak
26-09-21, 14:12
Een beetje een asociale vraag tav de buurt van Plopsaqua:
Kan ik ergens in de buurt van Plopsaqua Landen-Hannuit parkeren zonder de parking te gebruiken van Plopsa. 10 euro is toch echt wel veel voor enkele uurtjes op een doordeweekse werkdag en dan betaal ik liever in de buurt enkele euro's voor die uren dat ik daar daadwerkelijk ben. Of een alternatief van een parking, gecombineerd met een korte wandeling/busrit?

Steventje
26-09-21, 17:26
De trein nemen tot Landen en vanaf daar de bus kan ook of trein + fiets via de oude spoorbedding (nu fietspad) van landen richting Namur. Deze komt langs het domein van Plopsauqa.
De auto in omgeving Landen plaatsen en de bus nemen. PlopsaDeals Landen ligt uit het centrum in het veld dus niet veel opties op korte wandelafstand.

Nathan G
26-09-21, 22:23
Een beetje een asociale vraag tav de buurt van Plopsaqua:
Kan ik ergens in de buurt van Plopsaqua Landen-Hannuit parkeren zonder de parking te gebruiken van Plopsa. 10 euro is toch echt wel veel voor enkele uurtjes op een doordeweekse werkdag en dan betaal ik liever in de buurt enkele euro's voor die uren dat ik daar daadwerkelijk ben. Of een alternatief van een parking, gecombineerd met een korte wandeling/busrit?

Op 600 meter wandelen van het waterpark (aan het kruispunt met de E40) is een carpoolparking. Wij hebben ons daar gezet toen we gingen :p

Earlyspencer
03-10-21, 19:57
Vandaag een first visit gebracht aan Landen-Hannuit. Dan jeukt het om hier één en ander publiek te delen, excuses dat het een op een (mini-)TR uitdraait.

We moesten bij de ticket-reservering een aankomstuur kiezen, ik koos nog dezelfde ochtend voor vertrek vanuit noordelijk Antwerpen voor 11:00. Om 10:30 mochten we al voorbij de kassa en kregen een zelfklevend polsbandje met opschrift '5' mee. Eerdere badgasten zagen we met een anderskleurig bandje met daarop een '4'. Ik vermoed dat dit het aantal uur betreft na het officiële openingsuur van de dag, waarop de gast verondersteld wordt het bad te verlaten. De website vermeldt immers een zwembeurt van max. 4 uur. In ons geval zou dat dan 10:00 + 5 = 15:00 zijn, voor vroegere vogels is de lol dan afgelopen om 14:00. Alle begrip dat men op die manier de drukte een beetje probeert te kanaliseren. En ook mooi dat men dit nu ook weer niet met 'Duitse' strengheid hanteert. Fijn dus dat wij een half uur voor 'onze' tijd binnen mochten en hierbij blijkbaar 4,5 uur bad-tijd kregen. Natuurlijk hielden we het niet zo lang uit. Bij het verlaten zag ik in elk geval nergens een polsband-controleur.

De inf-f-f-f-rastructuur leek me hier beter ingericht dan in De Panne. In Landen-Hannuit hebben ze twee (?) sportbaden en die liggen zoals in Lago Kortrijk wat opzij van de veelkleurige pret-zones. In De Panne lijkt dat ene sportbad kleiner (dat is het misschien niet) maar het ligt daar i.m.o. wel provocatief in de weg van de pret-zoekers. Ik snap natuurlijk wel de noodzakelijke participatie van gemeentelijke overheden waarbij een sportbad verplicht wordt.

De 3 grote glijbanen vind ik niet zo bijzonder. Eén van beide niet-klepjes-banen hadden ze onslide interactief kunnen maken zoals die aanraak-targets in Lago Brugge. De klepjes-glijbaan was continu operatief, terwijl ik al meerdere keren in een veel drukker De Panne mij moest ergeren aan een half uur open, een half uur dicht. Zou dat met personeels-schaartse aan de kust te maken hebben en met lucratievere subsidiëring van tewerkstelling in Wallonistan? De taalgrens ligt letterlijk op een halve steenworp van het gehele complex en we weten dankzij gifgroene Anuna dat VDK, Verhulstje en co gewiekste, blanke, overjaarse hetero zakenlui zijn.

De buitenzone was gesloten middels een kakbruine garagepoort op het einde van een speels aangeklede zwemtunnel. En dat terwijl we het warme buitenwater damp zagen produceren en de rugmassage-spuitdingen in open lucht ook in operatieve modus verkeerden. Even dachten we nog 'Dit is Plopsa, misschien opent de buitenzone later' maar rond half twee was deze zone nog steeds niet toegankelijk, tenzij voor nicotinejunkies op het droge.

De wildwaterbaan - met permanente opzichter bij de start - is op zijn zachts gezegd bijzonder. Ik plaats mijn ervaring toch maar achter een spoiler-knop. Het eerste deel is opvallend - en vervelend - traag. Net wanneer het lekker snel gaat, is er een splitsing. Bij mijn eerste beurt had ik dit amper door, waardoor ik - ongewild - het binnen-parcours vervolgde en mijn kinderen - al dan niet gewild - in de buitenbaan terechtkwamen. Op het moment en op de plaats waar beide parcours terug samenkomen en de baan ten einde is, gaat het ook nog vrij hard. Het is dan soms tastend en stampend de trap op. Omdat het buitenparcours langer en daardoor ook trager is, kwamen we elkaar niet tegen in het finale opvangbassin.

Bij een tweede poging ging ik resoluut voor het buitenparcours. Ik knalde evenwel op het tussenstuk tussen beide parcours en spartelde naar het buitenparcours. Dit herhaalde zich bij haast elke volgende poging die ik ondernam. Soms belandde ik op het andere dan het beoogde parcours. Op zich klinkt dat wel spannend, maar weet dat dit park middels IP en aankleding toch mikt op kindertjes en hun vrijgevige ouders. Situaties met ouders op het ene parcours en onervaren kinderen op het andere, of een + 100 kg wegende die knalt tegen een spartelend kind op dat verdomde middenstuk, ... iets zegt me dat hier niet voor safety first werd geopteerd met dit doelpubliek. Wij vonden het natuurlijk wel vette fun en de herhalingswaarde ligt net omwille van de niet altijd vrije keuze aanzienlijk hoog. Effe buiten glijden op één van de hevigste regendagen van dit kletsnatte jaar heeft ook wel iets, en het compenseerde een beetje de gesloten buitenbaden.
De jacuzzi's vind ik gelet op hun beperkte capaciteit en opnieuw het algemene doelpubliek plaatsverspilling. Misschien kan je dat ook denken van de sauna. Ik was godverdomme de enige die zich hier aan de handdoek-regel hield. Twee koppels Vlaamse Brabanders dwongen hun kinderen in de relatief kleine sauna. "Je blijft hier als straf" en "Wie dit het langste volhoudt, krijgt een cola" mogen dan wel speels bedoeld zijn, hier had ik liever wel wat 'Duitse' strengheid gezien vanwege het personeel. Zowat elke halve minuut ging de deur van de sauna open ... en dan vaak maar half zijn gat terug dicht. Heel vaak kindertjes, al dan niet met ouders. Maak hier een +12 zone van en opgelost.

Leon (11) leefde zich kortstondig uit in het kinder-complex met enkele glijbaantjes en wat gesproei. De Panne biedt op dat gebied mogelijk meer kindervertier, al is het daar wel een stuk minder overzichtelijk.

Veel meer lol beleefden we in het periodieke golfslagbad waar alle effecten functioneerden, nog een contrast met mijn laatste bezoek aan De Panne. Totaal onverstaanbaar door de speakers wordt - denk ik - de activatie aangekondigd. Deze duurt toch al gauw 10 volle minuten en wij maakten tussen het glijden en wildwaterbanen door toch drie volle 'golfbeurten' mee. Een aftellende klok zoals al jaren in Tikibad zou hier ook wel mogen, of heb ik ernaast gekeken?

En dan is er nog het kastensysteem waar elke radicale Hindoe bij verbleekt: € 5 voor een locker-jeton en na teruggave in een automaat krijg je ... € 3 terug. Natuurlijk ken ik die kloterij van in De Panne. Mijn rebellie manifesteerde zich ten eerste door maar twee jetons te kopen voor ons drietal. Bij het verlaten zagen we nieuwe badgasten onwennig doen om jetons aan te schaffen. We verkochten onze jetons aan de gunstprijs van € 4 / stuk en gaven de kopers hier bovenop nog het advies om maar één jeton per twee badgasten te gebruiken. Daar heeft de Plopsa-geldwolf lekker niet van terug!

Positieve slotnoot: Dat er omheen het hele complex ontzettend veel vrije ruimte is, opent misschien perspectieven voor eventuele uitbreidingen in de toekomst. Concurrentie met de Lago's en de Sportoases kunnen dit proces misschien nog versnellen.

Earlyspencer
11-10-21, 21:40
Blij dat ik mijn wedervaren kon navertellen https://www.hln.be/binnenland/man-in-levensgevaar-nadat-hij-bijna-verdrinkt-in-plopsaqua~acd61580/

knessel
20-10-21, 07:22
Helaas blijkt dat de getroffen man niet meer kon geholpen worden, en hij overleden is.