X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

  • Plopsaqua - 22/03/15

    Weet je, wij als pretparkgangers zijn relatief verwend hier in onze contreien. En ergens ook wat op vlak van waterparken. Subtropische baden is een tijdje lang een grote trend geweest binnen België, en het scoort ook nog steeds heel goed. Kijk maar naar het succes van alle Centerparcs en Sunparks baden, Oceade etc.

    Maar in België was er tot dusver maar één park welke een combinatie aanbood van een dagje coasterplezier met een avondje plonsen. Aqualibi is erg lange tijd, en nu nog steeds, een perfecte combinatie met een dagje Walibi. En tot voor kort waren zij de enige met dit unieke aanbod. Totdat Plopsa opeens besloot om Plopsaqua te creëren en zo te bewijzen dat zij dit ook kunnen.

    De criticaster die ik ben was natuurlijk niet volledig content met wat Plopsa ons bij de start voorschotelde aan concepts arts. Het leek mij allemaal te klein, te weinig en wat saai. Maar over één ding kon ik nagenoeg niets fout zeggen uit deze tekeningen: de verbluffend mooie theming.



    Net vandaag, enkele maanden later, ging het park voor het grote publiek open. Natuurlijk zag ik dé kans om het park maar eens van dichtbij te bekijken. Nieuwe projecten bekijk ik altijd wat sceptisch, maar mijn eindoordeel vel ik nooit onmiddellijk. Daarom dacht ik "laten we eens idioot speciaal doen en op openingsdag gaan, because why not". Was voor mij een soort 'win-win' situatie: ik heb nu nog (de kleine beetjes) tijd, plus kan een van de eerste mijn persoonlijke mening uitspauwen, geweldig!

    En zo geschiede. Lekker een uurtje en half in de auto, maar hé kijk! De afrit naar Plopsaland is fille-loos. Jammer, te laat voor de foto! Bekroon het graag als het eerste legendarische moment van de dag, want ja er komen er nog! Aan jou om te bepalen of dit al dan niet goed is!
    En dan volgt natuurlijk het bekende rondpunt met kabouter Flop... (Neen Samson, het is) Plop natuurlijk. En kijk is aan! Legendarisch moment twee gewoon al zeg! Een GRATIS parking wanneer het hoofdpark niet open is! En alweer geen foto kunnen nemen, damn! Waar gaan we dat schrijven mensen? Plopsa die het woord GRATIS publiekelijk vertoont in hun parken, laat staan in het algemeen. De dag kan gewoon niet meer stuk zou ik zeggen!



    "Zwijg nu maar gewoon, wij willen weten hoe Plopsaqua is verdorie!"

    Ja ja, sorry sorry. Ik zal mij wat meer 'to the point' houden. Dus, Plopsaqua!



    Bij het binnenwandelen van de best wel kleine inkom, werd het tweede legendarische moment te niet gedaan in het derde legendarische moment van de dag. Nu dacht ik echt dat ze het concept van gratis wat probeerden te kennen, maar helaas. Wat bedoel ik nu eigenlijk? Wel, als je een locker wil hebben voor je kleren en andere brol in te gooien, moet je een soort 'munt' aankopen. Je kan denken: "Ja en? Is toch net eenvoudiger dan die klote één en twee euromunten nodeloos te zoeken?". Correct, volledig mee eens. Maar, en ja maar, je betaalt er vijf euro voor. Op zich, je hoort mij niet klagen als je al dat geld terugkrijgt. Maar neen, helaas niet. Je krijgt vier euro terug, maar die ene euro wordt mooi in hun eigen zakken gestoken. Voor een locker te huren... Wait, what? Je kan de munt ook gewoon lekker bijhouden, ben je wel een goeie vijf euro kwijt maar kom. Je kan die dan wel later nogmaals gebruiken, maar gemiddeld gezien gaan enkel abonnementhouders en omwonenden dit vaak gebruiken. Had ik liever het bandjessysteem van Aqualibi gehad (persoonlijk).







    Bon, het zwembad dan. 'Wauw' of 'OMG' is best een goed woord om te beschrijven wat je denkt als je de eerste maal binnenkomt. Theming is er overal, lekker sfeertje, goede belichting. Superieure eerste indruk dus! Het Wickie thema is echt wel knap uitgewerkt, zeker met de 'fake sneeuw'. Zelfs de kunstboompjes hadden sneeuw! Legendarisch moment vier, jawel!







    Wel, en daar ben ik weer, was er heel veel copy paste met de beelden die eigenlijk een paar meter verder in het park staan. Jammer, maar marketing technisch ook gewoon een logische zet. Is goedkoper en niet iedereen die Plopsaqua doet, doet Plopsaland en omgekeerd. Dus het verschil zal voor de gewone man niet hard opvallen (hoop ik).



    "Piet piraat, Piet Pira... Eehm: Daar heb je Wickie!"

    Ja, dat ene liedje over die ene piraat kreeg ik in mijn hoofd in het golfslagbad, het eerste wat we die dag deden. Reden? Wel, net als elk golfslagbad (jezus wat een woord weer), zijn er golven (mind-blowing). Maar, Plopsa zou Plopsa niet zijn zonder dit toch iets anders toe te passen. Boven het golfslagbad zijn een heel deel waterleidingen die, tijdens de golven, 'bakken' water laten vallen onder de vorm van duizenden waterdruppeltjes. Maar dat is nog niet alles! Er waren ook nog geluidseffecten én ook lichteffecten door witte stroboscopen als de sfeerverlichting die opeens mee veranderde. Dit was in één woord echt AWESOME! Tijdens dit (Piet Piraat) fenomeen, veranderd de gehele sfeer over heel het bad. Het wordt akeliger, spannender... name it! Maar, helaas, kan het weer niet anders dan dat het ook een 'downside' heeft. Ten eerste, het golfslagbad is best klein. Of laten we zeggen, de oppervlakte die de waterleidingen innemen is misschien té klein (en die was al best groot). Ik zeg dit omdat merendeel van de gasten in de kunstmatige regen wilt staan, wat maakt dat het precies aanvoelt alsof we tegen elkaar plakken als in een blikje sardientjes. Ook was het regenwater ook chloor water. Voor mij persoonlijk geen probleem, maar mijn gezelschap hun ogen pikten achteraf enorm (maar kennelijk wordt hier al iets tegen gedaan, dus kuddo's voor Plopsa)!





    Desondanks was het bad echt wel een aangename plek om te genieten van de vele theming en de sfeer. Het storm-moment kan je dus wel degelijk aanschouwen als het volgende legendarische moment. We zitten dus aan vijf!

    "'De Glijdende Banden', dat is toch puur een naam die gekozen is om de lokale bevolking te kloten, neen?"

    Namen kiezen is nooit echt de beste kant geweest van Plopsa. Enkel weten ze wel een 'onride' op een slide een 'onslide' te noemen, maar tot daar de creativiteit. Maar namen zijn meestal nietszeggend, dat de ride/slide maar goed is!

    Plopsaqua biedt 3 'grote' slides aan, 3 kleinere en een wildwaterbaan(tje):
    'Sky drop' is dé sensatie van het waterpark. Ongezien in België, een waterglijbaan met valluik! Dat maakt hem al direct 'legendarisch moment number six'! Maar natuurlijk, ik had het ukkepukje in Keulen al gedaan, dus kende het systeem wel. Maar desondanks is deze slide echt heel heel goed vond ik. Je gaat er wel als een stoere Viking in, maar het kloppend hart in de cabine, in combinatie met het telsysteem (en het feit dat je onder je al kan zien hoe diep je valt), geeft je wel een 'f*ck' gevoel vlak voor je valt. Enige jammere is dat je gewoon niks kan zien tijdens de rit, waardoor het glazen stuk 0 meerwaarde heeft. Misschien volgende keer een zwembrilletje meenemen?



    'De Glijdende banden' (creativiteit alla Plopsa/Studio 100) kan je bekijken als een Anaconda in Oceade, maar dan on steroids. Dan doel ik voornamelijk op de eerste twee bochten. Merendeel van het glijden is zeer kalm en best fijn, maar die twee eerste bochten zijn gewoon ZIEK. Twee keer bijna omgekanteld en één keer hard mijn voet en gat tegen de onderkant van de buis gevlogen door de bruukse beweging die daar wordt gecreëerd. Kan je dus zeker als het zevende legendarische moment bekijken! Grappig baan dus, maar wees voorzichtig/voorbereid!


    De laatste 'grote' (want dat is vrij relatief) glijbaan is niets minder dan de 'Disco Slide'. Abba, Lady Gaga en Beethoven (correct me if I'm wrong) kon je kiezen tijdens je afdaling. Komaan, zeg nu zelf, zijn toch echt Studio 100 klassiekers komaan?! Neen dus. Opzich vond ik het geen wereldramp (JAWEL), maar best gek dat een Plopsa park, met zoveel custom eigen producties, deze liedjes kiest. Maar de slide zelf was ook heel tof! Ook een écht ziek moment is het laatste stuk van de glijbaan. Voor de splashbak is er nog een korte stijle afdaling waardoor je echt in die bak valt bijna. Jaja, je kan het al raden, legendarisch moment acht is daar!


    Wel een kritische noot omtrent de slidetoren. Deze is nu echt te chaotisch. Mensen die met banden aanschuiven, versperren de weg voor de mensen voor Sky Drop en ook de mensen voor Disco Slide kunnen bij een ophoping al voor de nodige chaos zorgen. Ook heb je van die mensen die zich plost bedenken en banden in het midden van de trap neerleggen en gewoon te lui zijn om dit terug mee te nemen...
    Maar dit valt eigenlijk best eenvoudig op te lossen hoor. De trap is best breed, dus het is misschien een goed idee om met hekjes een soort 'wachtrij' te ontwikkelen voor zowel de start van de Disco Slide als De Glijdende Banden. Zo kan je aan de rechterkant voor deze twee slides aanschuiven, en aan de linkerkant stappen voor naar Skydrop te gaan. Het is maar een ideetje!

    De kinderslides, daar mochten we in twee niet in. Buiten in 'Viking Race', welke niet zo speciaal was (en best pijn deed aan de rug).
    Plopsa heeft ook de (dappere) moeite gedaan om een eigen wildwaterbaan(tje) te maken. Prachtig en leuk aangekleed, maar Rapido staat mijlenver voor, zelfs op thema naar mijn mening. Zelfs het zwembad van Overijse heeft een 'coolere' wildwaterbaan (ondanks 0 thema). Maar, kalm, het is niet terecht van mij om deze af te breken. Hij is leuk, niet pijnlijk en heeft leuke effectjes en mooie theming. Kan er dus zeker mee door!









    "Is daar nu al zand in dat water?"


    Je kan al raden waar we nu zitten: het buitenbad! Dit is nu echt een leuke zet van Plopsa. Heerlijk relaxend, zeker als het weer goed mee zit. Zwembadje, bubbelbadje, saunatje, terrasje... perfect! Legendarisch moment negen! Maar ja, er zat nu al een soort van zand in het water. Wereldschokkend is het niet, als is het gras waar je op kan lopen van kunstgras. Wel een jammere zaak aan het buitenbad is het feit dat alle rokers het zo nodig vinden om al hun puiken te smijten aan de gevel van het zwembad, de plaats waar normaal bloementjes moeten groeien (Hippie!)... Niks tegen rokers, maar misschien is het een idee om er een asbak te zetten? Dag 1 en dat stuk lag al vol, hemeltje lief!







    "Bicky's in een pret/waterpark, dat is pas episch ja"

    Dat was toch mijn gedachte toen ik vernam dat Plopsa het eerste park in België was die het geliefde broodje ging verkopen. Natuurlijk moest ik dat eens testen. Plopsaqua heeft één horecapunt waar je dus frieten met een paar diverse soorten vlees kan kopen, waaronder dus de befaamde Bicky's. Maar ook Slush Puppies, ijsjes, pannekoeken en wafels. You name it!



    Een Bicky Menu kon je krijgen voor een schappelijke 9,50 euro. Dat is zeker te doen! Hierin zat een Bicky, een portie friet, een potje saus en een drankje van 33 cl. Over de kwaliteit kon ik niet echt klagen. Zoals een Bicky dus hoorde te zijn, gewoonweg heerlijk dus. Zelfs met de overdreven veel Bicky saus, ooh ik kwijl er nu nog zelfs van! Legendarisch gewoon! Alle omdat het een Bicky is, legendarisch moment tien, hoezeej!





    Als ik toch een puntje van kritiek mag geven, moet ik wel zeggen dat de bediening bijzonder lang in beslag nam Iemand van ons gezelschap moest zelfs meer dan een half uur wachten voor een simpele Bicky... Zal wel te maken hebben met het feit dat vandaag de opstart dag was. Laat ons hopen dat dit snel uit den boze is!

    "Amai dit tijd is voorbijgevlogen!"

    Zeg dat wel! Plopsaqua is zeker leuk om enkele uren in te vertoeven. Misschien is vier uur wel wat te veel, maar kon mij er best wel lang vermaken eerlijk gezegd! Het park is mooi, sfeervol en biedt zowat dingentjes voor iedereen. Is het park dan te klein voor mij? Gho, ik moet wel besluiten dat het eigenlijk wel een klein bad is hoor. Door de loodsopstelling voelt het al sneller drukker en kleiner aan dan het eigenlijk is, wat soms wel minder fijn is. Dus desondanks was mijn eerdere 'kritiek' wel juist, het is niet groot.



    Maar daarom is het natuurlijk niet slecht, in tegendeel zelfs! Maar ik voel nu al de volgende vraag aankomen: "Welk park is nu beter? Aqualibi of Plopsaqua?!". Wel, eerlijk? Ze zijn naar mijn idee gelijkwaardig. Aqualibi voelt naar mijn idee groter aan door de dome en heeft ook leuke extra's als de lagunes (en meer slides). Maar Plopsaqua is extreem hard gethemed, heeft een fantastische dubbele sfeer (het goed en slecht weer gevoel), heeft een buitenbad en drie zeer goede slides. Dus, eindconclusie? Beide zwembaden zijn even top! Ik ben zeer blij dat Plopsaqua zo is zoals het nu is, en ik denk dat we zeker een super extra zwembad erbij hebben!

    Jha, die munt was vijf euro, maar zal hem al gauw bijhouden!

    Ik heb de munt inderdaad bijgehouden, maar niet als souvernir. Het zwembad wist mij te verassen op een zeer positieve manier waarom ik dacht "weet je, ik ga gegarandeerd nog ooit eens willen terugkomen, dus hou hem al gauw gewoon bij voor de volgende keer!". Want ja, jullie zien mij er zeker ooit nog eens terugkomen Plopsaqua! Tot de volgende keer maar weer!


    Bedankt om het volledige TR te lezen! Aan allen die dit deed: proficiat! Aan allen die dit niet deed: ook proficiat!

    - Bedankt aan Bram voor enkele foto's te mogen gebruiken! -
    This article was originally published in forum thread: [TR]Plopsaqua: een waarlijk Vicking avontuur! - 22/03/15 started by Belgiumcoasterfreak View original post