-
Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Ignace
Is Juvelen dan ook een slecht ontwerp volgens jou? Want zijn hoogste punt na de tweede lancering is zowat het laatste element van de baan. Je originele stelling klopt gewoon niet en het zou je sieren dit toe te geven.
Zoals je letterlijk van mij quoteerd geef ik aan dat er inderdaad uitzonderingen bestaan. Maar zoals ik ook uit leg is dat niet zonder risico en is dat inderdaad niet bepaald een sterk ontwerp. Wellicht dat het bij Djurs niet zo heel veel uit maakt als de baan een tijdje moet plat liggen om een gestalde trein weg te halen. Misschien hebben ze standaard een takelwagen vlak bij de baan staan. De baan loopt (in tegenstelling tot FLY) niet bepaald door een sterk gethematiseerd gebied heen, dus is het makkelijk om even een takelwagen er naartoe te rijden en de trein over de helling te trekken, maar ook dat is niet bepaald van toepassing bij FLY.
Kijk, als je mijn opmerking volstrekt uit context rukt en je gaat allerhande - voor deze contact niet van toepassing zijnde - randvoorwaarden erbij betrekken.. Dan klopt mijn uitspraak inderdaad niet. Maar dat is precies waarom wetboeken zo belachelijk dik zijn en er uitspraken als "Bijvoorbeeld doch niet uitsluitend" bestaan.. Maar we zijn hier op een forum, een beetje normale spreektaal moet kunnen zonder dat er direct iemand allerhande voorwaarden bij gaat betrekken om mazen in een opmerking te vinden.
-
Terug on topic:
Op diverse fora is deze tekening al opgedoken:
https://www.phantafriends.de/uploads...66f82348ef.jpg
De theorie is dat er onder het hotel een stuk track zou lopen. Dit zou dan één van de punten zijn waar hotel interactie heeft met de baan.
Klinkt voor mij wel als een redelijke mogelijk. Het lijkt er op dat de track wel vaker zekere "interactie" met gebouwen gaat krijgen. Zo onder een trappenhuis door (wat ik tenminste denk dat het is) zou een mooi moment zijn.
-
Citaat:
coasterfrenzy
Kijk, als je mijn opmerking volstrekt uit context rukt en je gaat allerhande - voor deze contact niet van toepassing zijnde - randvoorwaarden erbij betrekken.. Dan klopt mijn uitspraak inderdaad niet. Maar dat is precies waarom wetboeken zo belachelijk dik zijn en er uitspraken als "Bijvoorbeeld doch niet uitsluitend" bestaan.. Maar we zijn hier op een forum, een beetje normale spreektaal moet kunnen zonder dat er direct iemand allerhande voorwaarden bij gaat betrekken om mazen in een opmerking te vinden.
Je kan toch perfect zeggen dat 'bijna alle lanceerachtbanen hun hoogste punt bereiken meteen na de launch'? Ingewikkeld is dat niet, en het voorkomt dat mensen verkeerde conclusies trekken en onwaarheden zoals die gaan verspreiden.
-
Citaat:
coasterfrenzy
6: Dat is niet hoe het werkt. Je krijgt X werk gedaan in Y manuren. Je gaat geen mensen over je bouwwerf laten lopen, die niet aan het werk zijn. Bijvoorbeeld: Als een project 40 uur duurt, maakt het niet uit of ik die 40 uur in één week doe, of verspreid over een hele maand. Uiteindelijk heb ik slechts 40 uur aan dat project gewerkt en heb je dus ook voor die 40 uur kosten. Het kan zijn dat er wat meer betaald wordt als de bouwfirma een ongebruikte torenkraan op de bouwwwerf moet laten staan. Maar dat zijn bedragen die eerder een druppel op de gloeiende plaat zijn.
Wat je zegt klopt, maar ik denk dat Traveler het eerder anders bedoelde. De inschatting van het aantal uren dat aan het project gebouwd moet worden, kan ook verkeerd geweest zijn. Als je 40 uren er plots 60 worden zal het afhangen van de afspraken die op papier staan of PHL deze 20 extra uren moet betalen of dat de bouwfirma er zijn broek aan scheurt.
En hierop wil ik toch ook even inpikken :p
Citaat:
coasterfrenzy
Er zijn inderdaad enkele uitzonderingen, [...] Dat zijn veelal oude banen met een slecht design die ook bijna allemaal wel al eens gestald zijn op een punt waar je de trein niet zonder takelwagen weg kunt krijgen.
Volgens mij heeft zo'n stallpunt niks te maken met al dan niet het hoogste punt na de launch hebben. Een achtbaan kan perfect tussen twee lage heuveltjes stilvallen, als hij om diverse redenen te veel energie is verloren onderweg, door tegenwind of zo. Op Youtube kan je een filmpje van de Boomerang tijdens Winter Bellewaerde vinden die echt maar net zijn looping haalt omdat het een lege trein was en de wielen koud waren. Dit heeft absoluut niks met het hoogste punt te maken.
Citaat:
coasterfrenzy
Als ik een schwarzkopf shuttle loop als voorbeeld neem: Als hij op de heenweg door de loop komt, is de kans vrij klein dat hij de terugweg niet haalt.
Ook deze stelling is helemaal niet waar. Dit heeft helemaal niks met elkaar te maken. Als je door de voorwaartse looping zou komen met een snelheid van een Vekoma Boomerang in de looping, ga je de looping terug nooit halen. Je moet waarschijnlijk zelfs heel de looping met positieve G-kracht doorlopen om de terugweg te kunnen halen.
Hetgeen waarvoor de kans wél klein is, is dat hij ondersteboven blijft hangen. En inderdaad is dat exact wat ooit gebeurde. :p
Citaat:
coasterfrenzy
In elk geval: Bij coasterdesign Anno 2018 is het "best Practice" (en niet meer dan common sense) om bij een *full circuit coaster* het hoogste punt na de launch te laten volgen, alvorens de trein een daling te laten doen.
Het is het eenvoudigste om zoveel mogelijk potentieel uit je hoogte te halen, maar zeker niet de regel. Je verliest natuurlijk energie als je eerst omhoog, daarna naar beneden en dan weer omhoog gaat, dus om dan een tweede hogere heuvel te maken moet je al grote negatieve kracht hebben als je over de eerste gaat dus eenvoudig om zoiets te maken is het niet, daarom vind je het ook (bijna?) niet, maar het zou kunnen. Ik zou dat zeker niet per definitie een slecht design noemen, eerder 'alternatief'. :)
Om ook ontopic te blijven: ik vermoed toch ook dat ze vertraging hebben opgelopen als het dit jaar niet opengaat. (Wat ik sterk betwijfel als ik het gebied zie). Je zou verwachten dat Vekoma hun model presenteert in het jaar dat je prototype opengaat, toch? Vooral vermits PHL adverteert met eerste gelanceerde vliegende achtbaan in de wereld en de lancering standaard bij dit type is...
Eigenlijk vind ik het raar dat ze zo snel gezegd hebben dat er een flying coaster komt. Er wordt enorm weinig gedeeld, maar dit dan wel, zo danig lang op voorhand dat het enthousiasme bij de mensen alweer aan het minderen zou kunnen zijn. Wij kunnen het nog een beetje volgen en inschatten, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand die volgend jaar in het park komt denkt: is dat nu nog niet af?
Verder, dit had ik eerder deze maand nog willen typen maar bij deze: wauw, wat is dit topic toch ongelooflijk interessant de laatste tijd. Ik leer hier zowaar bij dat er een weg dwars door PHL loopt. Hier had ik dus echt geen flauw benul van, prachtig hoe dat is weggewerkt in het park :p Dit vind ik ook echt leuk om pas te ontdekken nà een eerste bezoek. Als je al dit soort dingen al op voorhand weet ga je ernaar zoeken als je er bent en kun je niet meer oordelen of het geslaagd is. Dat is dit voor mij dus zeker wel :)
Ook dat de parkings niet van het park zijn wist ik eigenlijk niet. Vandaar dus dat je moet betalen bij het oprijden! Wij vonden dit eigenlijk nog een goed systeem gezien je dan veel vlotter weer weg bent 's avonds, in plaats van de klassieke file om van de parking af te geraken, mensen die de boel ophouden omdat ze geen ticket gekocht hebben... Al waren wij er wel al voor 10u, dus ik weet niet hoe het nu met file richting het park 's morgens zit? Ik vermoed dat het feit dat geen andere parken dit doen wel een aanduiding is dat het geen goed idee is om zoiets in te voeren. :p
-
Citaat:
Ignace
Je kan toch perfect zeggen dat 'bijna alle lanceerachtbanen hun hoogste punt bereiken meteen na de launch'? Ingewikkeld is dat niet, en het voorkomt dat mensen verkeerde conclusies trekken en onwaarheden zoals die gaan verspreiden.
Daar heb je inderdaad een goed punt mee. Mijn uitspraak betrok zich op Fly en daarmee op 90% van de gevallen, maar iemand met minder kennis zou het als waarheid voor 100% kunnen opvatten.
Citaat:
Rickie97
Wat je zegt klopt, maar ik denk dat Traveler het eerder anders bedoelde. De inschatting van het aantal uren dat aan het project gebouwd moet worden, kan ook verkeerd geweest zijn. Als je 40 uren er plots 60 worden zal het afhangen van de afspraken die op papier staan of PHL deze 20 extra uren moet betalen of dat de bouwfirma er zijn broek aan scheurt.
Maar dan is het gewoon een verkeerde inschatting in niet perse een vertraging, dat kan eventueel opgevangen worden (niet altijd natuurlijk) door meer man in te zetten (hebben we in PHL ook al zien gebeuren). En laten we eerlijk zijn: Als je de bouwwerf een beetje volgt lijkt het er niet op dat men man en macht bij schakelt om extra uren te verwerken. In tegendeel. Het is meestal erg stil op de bouwwerf. Waar je bij Taron vele teams door elkaar zag wemelen (Universal Rocks, Vekoma, Intamin, Constructie, beton, staal, etc.) zie je dat bij FLY totaal niet. Enkel Universal lijkt goed door te werken, en zelfs daar lijken ze het met de achterkant van de muur opeens relatief rustig aan te doen.
Citaat:
Volgens mij heeft zo'n stallpunt niks te maken met al dan niet het hoogste punt na de launch hebben. Een achtbaan kan perfect tussen twee lage heuveltjes stilvallen, als hij om diverse redenen te veel energie is verloren onderweg, door tegenwind of zo. Op Youtube kan je een filmpje van de Boomerang tijdens Winter Bellewaerde vinden die echt maar net zijn looping haalt omdat het een lege trein was en de wielen koud waren. Dit heeft absoluut niks met het hoogste punt te maken.
Op zich is dat volledig correct. Ik heb me zelfs eens van een vekoma medewerker laten vertellen dat het voor veel banen niet helemaal gek is dat ze stil vallen bij het testen, omdat ze dan nog koud zijn en de trein niet beladen is. Colorado Adventure heeft om deze reden een anti-rollback in de bocht voor zijn laatste rem zitten. De oplettende rijder zal het ook zijn opgevallen dat er op dat punt een takel is geinstalleerd om hem verder de remsectie in te trekken.
De launch zelf is hierbij ook de zwakste schakel. Zeker bij een magnetische launch kan relatief gemakkelijk iets mis gaan waardoor de de beoogde snelheid niet behaalt wordt. En dát is eigenlijk de allerbelangrijkste reden om het hoogste punt vlak na de launch te doen. Alle andere punten waar de baan kan stallen zijn dan eigenlijk niet meer afhankelijk van de launch. Je spreekt dan altijd over een situatie die even goed had kunnen gebeuren bij een achtbaan met kettinglift.
Ik wil graag toch even ingaan op de door jouw genoemde voorbeelden, in de hoop zo wat meer op één pagina te komen (en omdat ik het een interessant onderwerp vind :p ). Er spelen wel enkele nuances een rol die ik hierboven al aanstipte, maar waar ik wat dieper op in kan gaan. Het gaat namelijk vooral om het beperken van risico. Je kunt een stall nooit 100% voorkomen, maar wel het risico er op verkleinen.
De boomerang gaat bijvoorbeeld al sinds de jaren 80 mee. En ook hier is vekoma er eigenlijk wat te laat achter gekomen dat deze layout redelijk gemakkelijk kan stallen op plekken waar je het niet wilt. Vandaar dat veel exemplaren uitgerust zijn met een catwalk op de plek waar dit het meeste voor komt. Een soort pleister op de wond, maar niet echt een oplossing. Fout is erkend door vekoma.
Een baan die stil valt door te veel tegenwind kennen we maar al te goed in "The Big One". Maar ook hier weer: Slecht design. Ook hier gaat het om uitzonderlijke situaties. De banen die het meeste last hebben van wind zijn de banen die een rollback kunnen veroorloven en dan gewoon opnieuw gelanceerd worden. Het zal je opvallen dat dit bij meer moderne banen eigenlijk nog amper voor komt. Deels doordat treinen natuurlijk beter gestroomlijnd worden, maar ook omdat banen doorgaans te snel door hun track gaan dat de wind een stall kan veroorzaken. Er wordt dan hooguit wat minder geremd op trimbrakes of brakesections. Je voelt dat bijvoorbeeld heel goed bij Expedition Ge-Force. De eerste keer dat ik die baan deed was ik erg underwhelmed. De trein leek niet echt vaart te maken. De airtime viel daardoor ook mee, maar opvallend genoeg waren ook de trimbrakes toen niet te merken. Toen ik de baan later nog eens deed snapte ik waarom iedereen deze zo geweldig vind, maar toen waren ook de trimbrakes behoorlijk te merken. Dat is basically hoe de meeste banen de wind opvangen. Al zijn er voor sommige banen vanuit de fabrikant ook limieten gezet op gebruik bij wind. Als een park zich daar niet aan houdt, zijn de gevolgen voor zichzelf.
Andere wrijvingen die je noemt worden eigenlijk maar door één reden veroorzaakt: Slecht onderhoud. Daar kun je als fabrikant geen rekening mee houden. Je praat hier over een menselijke factor die voorkomen kan worden. Ik denk niet dat je PHL kunt betrappen op slecht onderhoud van hun systemen (buiten de animatronics misschien :p )
Ongacht of het om wind of om frictie gaat: Het hoogste punt is key. Stel dat een baan 1% meer snelheidsverlies heeft dan normaal. Vlak na de launch is dat peanuts. Maar als je het hoogste punt tegen het einde gaat zetten - zoals bij Juvelen - dan is het effect tegen die tijd behoorlijk geaccumuleerd. De kans op een stall wordt daardoor wel degelijk (aanzienlijk) hoger dan wanneer dat hoogste punt vlak na de launch volgt. - For the record: 1% is een fictief getal. Normaliter zit er een veiligheidsmarge in gebouwd, zodat een bepaald percentage extra wrijving opgevangen kan worden (dit is overigens heel vaak de oorzaak van storingen. Het systeem verwacht een trein op een bepaalde plek, maar die trein is er op dat moment nog niet omdat deze "vertraagd" is waardoor een alarm gegeven wordt. Dit was bijvoorbeeld telkens weer het geval bij Smiler vóórdat de trein daadwerkelijk gestald is bij het fatale ongeluk)
Gezien de bouwwijze van fly en het goede onderhoud dat PHL normaalgesproken doet, ga ik er echter van uit dat zowel Frictie als Tegenwind geen issue gaan vormen bij FLY.
Citaat:
Ook deze stelling is helemaal niet waar. Dit heeft helemaal niks met elkaar te maken. Als je door de voorwaartse looping zou komen met een snelheid van een Vekoma Boomerang in de looping, ga je de looping terug nooit halen. Je moet waarschijnlijk zelfs heel de looping met positieve G-kracht doorlopen om de terugweg te kunnen halen.
Hetgeen waarvoor de kans wél klein is, is dat hij ondersteboven blijft hangen. En inderdaad is dat exact wat ooit gebeurde. :p
De clue zit hem hier natuurlijk in het woordje "Vrij" dat voor het woordje "klein" staat en dat is natuurlijk voor interpretatie vatbaar.
Je hebt gelijk: Relatief aan het stallen boven in de looping, is de kans op een stall tussen loop en spike enorm groot.
Hoe je mijn opmerking mag interpreteren (hoe hij bedoeld is) is als volgt:
Je hebt snelheid X die de trein minimaal nodig heeft om helemaal rond te komen (meestal wil je daar iets boven zitten om een marge te hebben).
Vervolgens heb je Snelheid Y waarmee de trein de looping bij voorbaat al nét niet haalt en terug het station in rolt.
Het verschil tussen X en Y is de range waarbinnen je trein zou stallen tussen de loop en de spike in. Echter dat verschil is aardig klein in vergelijk met de topsnelheid die de baan normaliter hoort te hebben en zowel X als Y liggen normaalgesproken een aardig eindje onder die topsnelheid. In de tijd van Schwarzkopf werden er nog niet echt veel veiligheidsmarges ingebouwd zoals dat nu het geval is (zie hierboven) dus het zal allemaal wel wat nipter zijn dan zoals een goede baan nu ontworpen wordt. Daarvoor ken ik helaas de exacte specificaties niet.
Excuses voor de onduidelijkheid hierin.
Citaat:
Het is het eenvoudigste om zoveel mogelijk potentieel uit je hoogte te halen, maar zeker niet de regel. Je verliest natuurlijk energie als je eerst omhoog, daarna naar beneden en dan weer omhoog gaat, dus om dan een tweede hogere heuvel te maken moet je al grote negatieve kracht hebben als je over de eerste gaat dus eenvoudig om zoiets te maken is het niet, daarom vind je het ook (bijna?) niet, maar het zou kunnen. Ik zou dat zeker niet per definitie een slecht design noemen, eerder 'alternatief'. :)
Nouja.. De energie die je verliest is eigenlijk puur en alleen de wrijving die je hebt. De energie die je normaalgesproken ook zou verliezen als je dezelfde afstand af legt. Je verliest daar bovenop normaalgesproken geen extra energie.
Airtime hangt niet alleen van de snelheid, maar ook van de "Scherpte" van de heuvel af. Het scenario dat je schetst kan zodoende prima zonder enige vorm van Airtime gebeuren (voorbeeld: Do Dodonpa).
Er zijn inderdaad wel mogelijkheden om een hoger punt later in de baan op te vangen. Bij Do Dodonpa zijn bijvoorbeeld boosterwheels ingebouwd die de trein genoeg snelheid kunnen geven om weer terug in de lanceerstrook te komen (en sinds looping: Om de loop daadwerkelijk te kunnen halen - over slecht design gesproken). Je kunt je echter voorstellen dat je dat soort dingen liever wilt vermijden. Betekent namelijk meer techniek, dus meer onderhoud en meer kosten. Daarnaast blijft het een tijdrovend karwij om na een stall de baan te resetten en weer op gang te krijgen, wat betekent dat je baan weer een tijd stil moet leggen en je weer publiek hebt dat er niet blij mee is.
Samenvattend:
Gaat het hoogste punt na de launch de kans op een stall dus 100% vermijden? Nee, absoluut niet (heb ik ook nooit zo beweerd), maar het verlaagd de kans dat het gebeurd er wel enorm mee. Daarnaast bespaar je er ook flink op in zowel aanschaf als onderhoud omdat je minder systemen nodig hebt om de extra risico's op te vangen. In de situatie waarin FLY gebouwd wordt is er geen ruimte voor dergelijke onnodige risico's.
Citaat:
Om ook ontopic te blijven: ik vermoed toch ook dat ze vertraging hebben opgelopen als het dit jaar niet opengaat. (Wat ik sterk betwijfel als ik het gebied zie). Je zou verwachten dat Vekoma hun model presenteert in het jaar dat je prototype opengaat, toch? Vooral vermits PHL adverteert met eerste gelanceerde vliegende achtbaan in de wereld en de lancering standaard bij dit type is...
Eigenlijk vind ik het raar dat ze zo snel gezegd hebben dat er een flying coaster komt. Er wordt enorm weinig gedeeld, maar dit dan wel, zo danig lang op voorhand dat het enthousiasme bij de mensen alweer aan het minderen zou kunnen zijn. Wij kunnen het nog een beetje volgen en inschatten, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand die volgend jaar in het park komt denkt: is dat nu nog niet af?
Echt he?
Ik denk dat ze het vroeg bekend hebben gemaakt juist omdat het iets is dat uniek in de wereld is en zo een hype te creëren (dat is gelukt) en dat het oorspronkelijk wel het plan was er meer over te communiceren, maar dit uitgesteld is omdat de openingsdag van de baan nog niet zeker is. Als ze inderdaad in 2019 open hadden willen gaan, dan klopt dat wel redelijk met je opmerking over de presentatie van Vekoma die eind 2018 is geweest. Bestellen kan dan in 2019 en oplevering in 2020. Mocht er een contract zijn, bestaat er een kans dat er ergens een park is dat net één dag later dan PHL hun baan opent.
Citaat:
Verder, dit had ik eerder deze maand nog willen typen maar bij deze: wauw, wat is dit topic toch ongelooflijk interessant de laatste tijd. Ik leer hier zowaar bij dat er een weg dwars door PHL loopt. Hier had ik dus echt geen flauw benul van, prachtig hoe dat is weggewerkt in het park :p Dit vind ik ook echt leuk om pas te ontdekken nà een eerste bezoek. Als je al dit soort dingen al op voorhand weet ga je ernaar zoeken als je er bent en kun je niet meer oordelen of het geslaagd is. Dat is dit voor mij dus zeker wel :)
Ook dat de parkings niet van het park zijn wist ik eigenlijk niet. Vandaar dus dat je moet betalen bij het oprijden! Wij vonden dit eigenlijk nog een goed systeem gezien je dan veel vlotter weer weg bent 's avonds, in plaats van de klassieke file om van de parking af te geraken, mensen die de boel ophouden omdat ze geen ticket gekocht hebben... Al waren wij er wel al voor 10u, dus ik weet niet hoe het nu met file richting het park 's morgens zit? Ik vermoed dat het feit dat geen andere parken dit doen wel een aanduiding is dat het geen goed idee is om zoiets in te voeren. :p
Op drukke dagen kan er een file staan tot aan knooppunt Bliesheim. Dus dat beantwoord je vraag over de file voor de parking wel denk ik.
Echter zie je dezelfde file ook voor andere parken staan. Phantasialand heeft dan nog het voordeel dat ze de auto's kunnen verspreiden over 2 parkeerplaatsen. De meeste parken hebben dat niet.
Het betalen vooraf doet echter weinig aan de capaciteit. Normaalgesproken sta je nadat je betaald hebt alsnog in de file om de auto te parkeren. Als het echt druk is wordt dit op de parking zelf ook nog wel opgeslitst, zodat auto's op meerdere plekken tegelijk kunnen manouvreren, maar de file voorkom je niet helemaal.
Het heeft echter tot voordeel dat je nu iedereen te pakken hebt. Vroeger gingen we wel eens na parksluit naar een hotelrestaurant om te eten, of een bar om nog wat na te genieten. Tegen de tijd dat we aan de parking kwamen was het personeel naar huis en konden we gratis uitrijden. Dat werkt nu niet meer.
-
Op de site met de drie o's is wederom een non-artikel verschenen met een bouwfoto erbij. Geen idee hoe recent die foto is. Iemand anders wel?
-
Die foto heb ik al zeker een week, misschien zelfs 2 weken, geleden op verschillende fora zien passeren.
-
Ik begrijp de timing van de bouwput en zijn aankondigingen nog steeds. Phantasialand houdt steeds de controle over wat er geweten is en als er een kans bestaat dat iemand anders dingen zou kunnen beginnen afleiden, houden ze die eer aan zichzelf.
-Vanaf dat er zichtbaar track wordt geinstalleerd: Aankondiging FLY
-Nog voor er over een hotel zou kunnen gedacht worden: Aankondiging hotel
-Geen openingsdata zolang je er niet 100% zeker van bent dat je ze gaat halen.
In het geval het gebied in komend seizoen zou afgeraken acht ik ze zelfs in staat om de boekingen van hun hotel maar een week of drie van te voren op te starten, zodat dat niets zou weggeven.
Wie zich aan het investeringsritme van het park vastklampt om op opening in 2019 te hopen, kan wel bedrogen uitkomen wanneer ze Klugheim (met recht en rede) als twee attracties tellen. Er zit meestal twee jaar tussen grote attracties: dus heb je met Raïk én Taron 'recht' op een pauze tot 2020.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy
hoogste punt volgt altijd vlak na de (launch of iets dergelijk)
Als daar een hele pagina over gediscussieerd kan worden en je zelf zo'n uitgebreide posts nodig hebt om de uitspraak te rechtvaardigen, lijkt het me gemakkelijker om ze gewoon niet te proberen te rechtvaardigen. :p
Citaat:
coasterfrenzy
Het betalen vooraf doet echter weinig aan de capaciteit. Normaalgesproken sta je nadat je betaald hebt alsnog in de file om de auto te parkeren. Het heeft echter tot voordeel dat je nu iedereen te pakken hebt.
Er komen inderdaad geen extra plaatsen bij door bij het inrijden, dan wel het uitrijden te betalen. Maar aankomen gebeurt tussen 9 en 15u, terwijl IEDEREEN meestal binnen het uur na parksluiting van de parking af wil.
Ik lees af en toe van abonnementhouders die zo laat aankomen dat er al geen parkeergeld meer wordt gevraagd bij het binnenrijden: dan schijn je alsnog de dans te ontspringen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97
Ik leer hier zowaar bij dat er een weg dwars door PHL loopt. Hier had ik dus echt geen flauw benul van, prachtig hoe dat is weggewerkt in het park
Nog nooit op de Mystery-parking moeten parkeren? Dan rijd je telkens onder phantasialand door.
-
Citaat:
Pretparkfreak7
Nog nooit op de Mystery-parking moeten parkeren? Dan rijd je telkens onder phantasialand door.
Nee, we stonden beide keren op de China-parking. Ik vroeg mij zelfs af hoe je uberhaupt op die parking geraakte, want ik zag op kaarten geen weg ernaartoe :p
-
Citaat:
Pretparkfreak7
Wie zich aan het investeringsritme van het park vastklampt om op opening in 2019 te hopen, kan wel bedrogen uitkomen wanneer ze Klugheim (met recht en rede) als twee attracties tellen. Er zit meestal twee jaar tussen grote attracties: dus heb je met Raïk én Taron 'recht' op een pauze tot 2020.
Ja, maar zo denken de dagbezoekers niet. Zij denken na een bezoekje: "Goed, we hebben het hier weer eens gezien tot een nieuwe attractie opent.".
Die mensen nemen Klugheim aan als 1 geheel, ongeacht het aantal attracties. Zij wachten dus gewoon tot de volgende nieuwigheid.
Je zegt zelf dat er tussen 2 grote attracties 2 jaar tussen zit. Wel, Raik is geen grote attracties dus is 1 jaar voor Raik wel genoeg. Dus rekensommetje: 2 jaar Taron + 1 jaar Raik = 3 jaar (tot Rookburgh/F.L.Y.)
2019 dus. Haha.
-
Citaat:
Pretparkfreak7
Ik lees af en toe van abonnementhouders die zo laat aankomen dat er al geen parkeergeld meer wordt gevraagd bij het binnenrijden: dan schijn je alsnog de dans te ontspringen.
Klopt, maar dan ben je ook al meer dan een halve dag park kwijt. Als je in de buurt woont kan dat zeker lonen, maar zelfs met een abonnement: Als je van ver moet komen doe je dat toch liever niet.
Ik vraag me trouwens af hoe dat zit met parking Mystery. Ze hadden daar betaalautomaten en slagbomen. Je hoefde niet vooraf te betalen maar moest een parkeermunt uit een automaat kopen. Ik begreep echter dat deze winter het systeem niet gebruikt wordt (of toch niet de dag dat ik er was).
Citaat:
Phantasiastisch
Ja, maar zo denken de dagbezoekers niet. Zij denken na een bezoekje: "Goed, we hebben het hier weer eens gezien tot een nieuwe attractie opent.".
Die mensen nemen Klugheim aan als 1 geheel, ongeacht het aantal attracties. Zij wachten dus gewoon tot de volgende nieuwigheid.
Je zegt zelf dat er tussen 2 grote attracties 2 jaar tussen zit. Wel, Raik is geen grote attracties dus is 1 jaar voor Raik wel genoeg. Dus rekensommetje: 2 jaar Taron + 1 jaar Raik = 3 jaar (tot Rookburgh/F.L.Y.)
2019 dus. Haha.
Klopt. 2 dingen in 1 jaar openen werkt niet cululatief. PHL heeft ooit een grootse actie gehad met de slogan "Zo veel nieuws was er nog nooit". In dat jaar openden ze Wuze town (met 2 achtbanen en een para tower), River Quest en Feng Ju Palace.
PHL heeft naderhand ook aangegeven: Dat doen we nooit meer. Simpelweg omdat het qua marketing niet werkt. Bezoekers komen op iets nieuws af en het maakt niet uit of dat 1, 2 of 10 dingen zijn. En het marketing effect blijft ongeveer even lang hangen.
Er zijn enkele nuances daar op:
- Een zone kan meerdere attracties hebben, maar doordat het één zone is mag je het zien als één ding (zoals de vele kleine kiddy-rides in Wuze town of Klugheim).
- Hoe indrukwekkender een attractie, hoe langer het marketing effect werkt. Je schoolboek geeft een goed gemiddelde van 3 jaar, maar een nieuwe draaimolen heeft echt geen 3 jaar effect, terwijl een baan als Taron veel langer zijn effect kan hebben. Denk aan een aantal legendarische banen in de Verenigde staten. Die kunnen gerust ouder zijn dan 10 jaar, terwijl ze nog steeds als must-do attracties gezien worden en er nog steeds fans van over de wereld naar het park komen speciaal voor die ene grote achtbaan.
-
Over het Must do gedeelte heb je gelijk maar zelf een baan zoals Taron kent zijn zwaktes.
Die baan heeft iedere keer dat ik er was niet onder de 50 min gezeten.
Op het moment dat de andere banen 20 min aangeven begin je ook te denken doen we Taron of bv 2X Mamba.
Ik heb vrinden die niet in Taron gaan door de tijd en tot dit wat beter verspreid word gaan ze hem niet doen.
Op zulke momenten verliest een attractie zijn glans. Ik weet er al twee die niet meer gaan tot er iets nieuw is dat de druk van Taron wegneemt.
Als F.L.Y. in de lijn van de lastte investeringen licht zie ik deze vrinden het park mijden uit het principe 'te druk'.
Mijn vader heeft als buschauffeur al vaak gehoord over hoe druk het wel niet is. Een echte topper kan ook en vloek voor een park zijn als ze er niet in slagen te spreiden.
-
Ik begrijp je punt.
In beginsel zegt drukte niets over het al dan niet naar het park komen. Mensen weten dat er een geweldig iets is en willen graag komen. De drukte komt daar pas als gevolg van en laat zien dat het inderdaad een success is.
En dan wordt het inderdaad tweeledig. Zelf probeer ik standaard drukte zo veel mogelijk te mijden, maar de gemiddelde dagbezoeker heeft er vaak geen benul van hoe ze dat kunnen doen.
Diverse parken helpen daar in. Sommigen met drukte kalenders. Anderen met dynamisch prijsbeleid en Phantasialand probeert dat voor elkaar te krijgen met 2 voor de prijs van 1 acties.
Ik ken geen enkel perfect park. Ze hebben allemaal wel iets dat slecht is. Mensen zijn echter bereid dat erbij te nemen zo lang dat op een andere manier gecompenseerd wordt. Als er hele goede attracties zijn, wil men daar graag lang voor in de rij staan. Als een park maar weinig of matige attracties heeft, komen mensen toch als de entreeprijs naar gelang is, etc.
In jouw specifieke voorbeeld: Voor ons is Black Mamba al ruim 10 jaar oud. Maar voor iemand die zelden/nooit in het park is geweest, blijft dat een fantastische achtbaan. Ik kan me dan best voorstellen dat die op zelfde niveau geplaatst wordt als Taron, of maar een klein beetje lager. Dan snap ik best dat iemand liever nog eens 2x mamba doet dan 1x taron.
Nu ken ik PHL al erg lang. Ik weet hoe enorm het probleem van de drukte vroeger was. Ze hebben zich enorm verbeterd in de laatste 10 jaar, waarvoor respect. Helaas blijft het park qua oppervlakte simpelweg te klein om het écht goed te doen. Ondanks de verbeteringen blijven er bottlenecks bestaan. Ik vrees dat dat ook altijd een zwaktepunt van het park zal blijven. Zelfs als ze ooit grond krijgen om uit te breiden.
Met FLY zullen ze ongetwijfeld een deel van de drukte die hoek in trekken, maar ik betwijfel of Taron daar héél veel van gaat merken (ongetwijfeld wel iets). Voordeel van Rookburgh is wel dat er effectief grond bij komt waar volk zich op kan verdelen. Maar als het park blijft groeien (qua bezoekersaantallen) is ook die rek er snel genoeg uit.
-
Is da nu aan mij, of hoeft een groot park echt niet elke 3 jaar een attractie te openen om populair te blijven..
Hoe lang heeft de stilstand geduurd in parken zoals:
- Walibi België
- Bobbejaanland
- Eurodisney
- ...
Hebben die dan telkens 3 jaar na het openen van een mega-acthbaan of andere grote attractie zo een terugval gekend?
PHL gaat echt niet de boeken dicht moeten doen, als iedere bezoeker duidelijk ziet dat ze er weer een grote achtbaan aan het bij zetten zijn en die in totaal pas na 5 jaar open gaat na de vorige spectaculaire opening. Dat merk trouwens nog steeds erg goed aan de drukte en gaat volgens mij de eerste jaren niet minderen.
Maar ik pas mijn stelling lichtjes aan:
2019: Nope, gaat niet gebeuren, Het sprookjesbos bestaat er al jaren niet meer, dus ik geloof niet meer in sprookjes.
2020: Kans is groot, zeker als de achtbaan alleen open gaat en het hotel pas in een latere fase.
2021: Zou me echt niet verbazen. Zeker als ze de achtbaan samen met het hotel willen laten openen.
2022: Dit doe je een pretpark fan niet aan, hier zouden gevangenis straffen op moeten staan.
-
Bobbejaanland merk je zo dat de bezoekersaantallen achteruit gegaan zijn, maar je kan niet zeggen dat ze niet elke 3 jaar iets nieuws openen, enkel dat het niet de juiste investeringen waren.
EuroDisney bestaat trouwens niet meer, je mag ook gewoon Disneyland Paris zeggen ;)
-
Citaat:
coasterfrenzy
Voor ons is Black Mamba al ruim 10 jaar oud. Maar voor iemand die zelden/nooit in het park is geweest, blijft dat een fantastische achtbaan. Ik kan me dan best voorstellen dat die op zelfde niveau geplaatst wordt als Taron, of maar een klein beetje lager. Dan snap ik best dat iemand liever nog eens 2x mamba doet dan 1x taron.
Ik ben meer dan "zelden of nooit" in Phantasialand geweest en zelfs ik zet Black Mamba steevast met Taron samen op nummer 1. Ik kan niet kiezen.
Beide banen zijn fantastisch en totaal verschillend maar toch is de thrill factor gelijkwaardig, IMHO. :)
-
Citaat:
Phantasiastisch
Ik ben meer dan "zelden of nooit" in Phantasialand geweest en zelfs ik zet Black Mamba steevast met Taron samen op nummer 1. Ik kan niet kiezen.
Beide banen zijn fantastisch en totaal verschillend maar toch is de thrill factor gelijkwaardig, IMHO. :)
Ja.. en dan heb je nog colorado adventure die gewoon een enorm hoge fun-factor heeft :p
Raik heb ik dan eigenlijk weinig mee.. en de Winja's vind ik toch eigenlijk net te kort om lang voor aan te schuiven. Om een of andere reden heb ik dan weer wel een zwak voor Temple of the Night Hawk.
-
Ik ben benieuwd als FLY eenmaal geopend is of er dan eindelijk een Quick Pass ingang komt bij Taron. Vind het jammer dat de Quick Pass nu niet meer geldig is bij River Quest!
-
Citaat:
Idol
Ik ben benieuwd als FLY eenmaal geopend is of er dan eindelijk een Quick Pass ingang komt bij Taron. Vind het jammer dat de Quick Pass nu niet meer geldig is bij River Quest!
Ik denk dat quick passen kwaad bloed zetten zodra de gewone wachtrij boven de 50 en zeker boven de 70 minuten gaat.
Ik veronderstel dat Taron pas een quick pass krijgt als de aantrek wat begint af te zwakken. Ik geloof dat er bij River quest problemen waren/zijn met de lift waardoor de capaciteit min of meer gehalveerd zou zijn: dan is een quick pass een oorlogsverklaring aan je klantentevredenheid.
-
Citaat:
coasterfrenzy
Ja.. en dan heb je nog colorado adventure die gewoon een enorm hoge fun-factor heeft :p
Raik heb ik dan eigenlijk weinig mee.. en de Winja's vind ik toch eigenlijk net te kort om lang voor aan te schuiven. Om een of andere reden heb ik dan weer wel een zwak voor Temple of the Night Hawk.
In gedachten genomen dat Raik eigenlijk een kinderachtbaan is, vind ik hem best heftig. Zeker op het laagste punt in de tunnel. Het is het effect dat de theming op mij heeft dat mij heel hard aanspreekt bij Raik.
Inderdaad is het wel een kort baantje dat ik daarom enkel doe als de wachtrij niet langer dan 15 à 20 minuten is. Meestal doe ik hem enkel (meermaals) tijdens ERT, dat is het voordeel als je altijd twee dagen gaat.
Colorado Adventure is een rammelbak, maar tegelijkertijd toch een pareltje. Ik hoop enkel dat de rugkussens aangepast worden bij de volgende renovatie.
-
Voor mijn gevoel zijn toch aardig veel custom junior-coasters van Vekoma best heftig (voor een kiddy coaster dan).. daar is Raik inderdaad geen uitzondering op. Maar voor mij mist Raik aan elementen. Een standaard model geeft toch net iets meer afwisseling.
Het rammelen van CA heb ik eigenlijk maar zelden last van. Er zijn dagen dat hij inderdaad wat stuitert (zelfs BM heeft daar soms last van), maar vind het enorm mee vallen ten opzichte van de meeste vekoma's van zijn leeftijd.
-
Citaat:
coasterfrenzy
Voor mijn gevoel zijn toch aardig veel custom junior-coasters van Vekoma best heftig (voor een kiddy coaster dan).. daar is Raik inderdaad geen uitzondering op. Maar voor mij mist Raik aan elementen. Een standaard model geeft toch net iets meer afwisseling.
Het rammelen van CA heb ik eigenlijk maar zelden last van. Er zijn dagen dat hij inderdaad wat stuitert (zelfs BM heeft daar soms last van), maar vind het enorm mee vallen ten opzichte van de meeste vekoma's van zijn leeftijd.
Zelfs de standaard Rollerskater - het model van in Plopsaland - vind ik behoorlijk intens. Op warme dagen krijg ik op zulke banen af en toe zelfs een blackout...
Colorado Adventure heb ik nog nooit weten rammelen eigenlijk. Als je vooraan de trein zit, zijn veel knikken in de baan niet erg comfortabel, maar dat is niet rammelen. Ik ga eigenlijk steeds vanachter zitten, zo voorkom je een ietwat bruuske rit. Behalve dan als je over elke drop gesleurd word met een mooie portie airtime! Nu moet ik daar wel bij zeggen dat het sinds de opening van Taron geleden was dat ik het park bezocht heb :p.
-
Citaat:
coasterfrenzy
Van het rammelen zelf heb ik ook geen last ze, ik vind dit juist heel grappig omdat je tegen je medepassagier vliegt, wat zorgt voor hilarische momenten. Het is de rugleuning die niet comfortabel en acceptabel meer is anno 2019.
Ik heb er wel alle vertrouwen in dat ze in de toekomst dit zullen oplossen. :)
-
1 Bijlage(n)
Phantasialand smeet een nieuwe video op hun youtube vandaag: trailer van Fantissima 'season' 2018 - 2019.
Zoals in elke video vraagt wel iemand naar Fly, maar meestal antwoorden ze niet echt (of toch niet inhoudelijk); maar ik vind dat gebruik van smileys en de zin 'hou ons in de gaten' toch wel veelbelovend.
Bijlage 831
-
Citaat:
Joran
Phantasialand smeet een nieuwe video op hun youtube vandaag: trailer van Fantissima 'season' 2018 - 2019.
Zoals in elke video vraagt wel iemand naar Fly, maar meestal antwoorden ze niet echt (of toch niet inhoudelijk); maar ik vind dat gebruik van smileys en de zin 'hou ons in de gaten' toch wel veelbelovend.
Bijlage 831
Kan weer gewoon marketing praat zijn om ons aan het lijntje te houden of ze gaan écht nog nieuws naar buiten brengen binnenkort. Dus zoals Chris zou zeggen: "Bleib neugierig!" :D
-
Jip, maar ik ben toch hoopvol. ;D
-
Ze reageren wel vaker zo.. Vroeger enkel met "Bleibt Neugierig" (blijf nieuwsgierig). Maar dat hadden ze iets té vaak gedaan, dus brengen ze er wat meer "schwung" in.. Zo hebben ze eens een meme gekregen van een skelet dat zat te wachten op nieuws en ze antwoorden met een "Deal with it" meme.
Desalniettemin zal de winterstop interessant worden.. en dan vooral de opening op 1 april weer. Kans dat dan toch al aardig wat verschillen te zien zien zijn. Daarnaast zou het mooi zijn als nu eindelijk de nieuwe ingang van RQ open zijn gaan. En zullen ze ook weer Africa een Upgrade geven?
-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy
Desalniettemin zal de winterstop interessant worden.. en dan vooral de opening op 1 april weer. Kans dat dan toch al aardig wat verschillen te zien zien zijn. Daarnaast zou het mooi zijn als nu eindelijk de nieuwe ingang van RQ open zijn gaan. En zullen ze ook weer Africa een Upgrade geven?
De upgrade van Deep in Africa wordt normaalgezien verder gezet. Daar gaan ze nu niet nog een jaar mee wachten denk ik want dan zou de rest van de reeds nieuw geplaatste theming er al weer minder fris uitzien tegenover de rest.
Wat ik vind dat ze nog mogen doen in DiA buiten nieuw rotswerk is dat ze tussen het liftgebouw van Black Mamba (aan de Mexico zijde) en de achterzijde van Colorado Adventure die open ruimte een dak zouden geven en daar zo meer overdekte zitgelegenheden creëert zodat mensen daar ook kunnen zitten om te eten. Want die paar tafeltjes aan Baobab Snack zijn onvoldoende en staan overigens in de weg omwille van de massa's die elke 2 minuten passeert vanuit de uitgang van Black Mamba naar het hoofdpad.
-
Er is een copyright aanvraag voor een logo ingedient:
https://www.phantafriends.de/uploads...394fabf39c.jpg
-
Ik had eigenlijk gehoopt dat FLY een werktitel was en dat de uiteindelijke naam van de baan anders zou zijn, het zal dus waarschijnlijk FLY blijven, jammer. Ook dit logo zelf vind ik eigenlijk niet echt wauw.
-
Citaat:
Rickie97
Ik had eigenlijk gehoopt dat FLY een werktitel was en dat de uiteindelijke naam van de baan anders zou zijn, het zal dus waarschijnlijk FLY blijven, jammer. Ook dit logo zelf vind ik eigenlijk niet echt wauw.
Als het een werktitel was geweest hadden ze de naam niet zo groots bekend gemaakt en er al helemaal geen copyrights op aangevraagd :)
Het logo zelf.. Tsja, ik heb er gemengde gevoelens bij. Ik denk wel dat het er in het echt straks heel cool kan gaan uit zien als er wat meer reliëf in zit en als het op de juiste plaatsen wordt aangebracht.
-
Het Logo doet me wat denken aan een ouder logo van een of ander automerk.
Als ze de kant uitgaan van een privé jetpak zou het wel mooi kunnen passen. tot iemand met een goed argument komt waarom het niet bedoeld is om het gevoel van een transportlogo op te roepen blijf ik bij mijn punt dat we ofwel een zogenaamd transportsysteem gaan krijgen of een testvlucht van een nieuw prototype. het zou wel een leuk concept zijn: wees de eerste om ons nieuw model X te proberen.
dat bind zich met de Duitse piloot naar wie het hotel word vernoemt. dat was ook een testpiloot.
-
Citaat:
traveler
Het Logo doet me wat denken aan een ouder logo van een of ander automerk.
Het was ook het eerste waar ik aan dacht...
https://i.imgur.com/kNkrN69.png
-
Ik zie er ook een uil in.
-
Tja,
Bentley en Aston Martin hebben ook vergelijkbare logo's.
Het is nu eenmaal een vrij standaard logo.
Ik vind het wel nog altijd bizar dat ze met deze naam verder gaan. F.L.Y. vind ik nu wel echt minder bij Rookburgh (en dus ook Berlijn) passen, puur qua naam dan.
-
Er is recentelijk weer een stuk track gemonteerd en een tweede stuk ligt klaar. Het betreffen de 2 stukken net voor de rem. Het lijkt er op alsof FLY hier een inversie gaat krijgen en vanuit de inversie direct de rem in knalt.
Naar schatting is er 961m aan track nu opgebouwd. Om de baan sluitend te krijgen is er nog aardig wat track nodig. De claim "Langste Flying Coaster ter Wereld" gaat men dus waar kunnen maken, zonder vage randvoorwaarden en dergelijke.
Ook is er beton gestort boven op de onderhoudsloods. Er zijn een paar muren bij gekomen die een ruimte creëeren die groot genoeg is om straks als ontbijtruimte voor het Hotel te kunnen dienen.
Met dank aan Tobi die is gaan kijken.
-
Citaat:
coasterfrenzy
Naar schatting is er 961m aan track nu opgebouwd. Om de baan sluitend te krijgen is er nog aardig wat track nodig. De claim "Langste Flying Coaster ter Wereld" gaat men dus waar kunnen maken, zonder vage randvoorwaarden en dergelijke..
Hoeveel meter zitten ze dan nog af van het minimum dat ze nodig hebben? Maw: wat is de "Langste Flying Coaster ter Wereld" op dit moment?
-
Citaat:
PyongWon
Hoeveel meter zitten ze dan nog af van het minimum dat ze nodig hebben? Maw: wat is de "Langste Flying Coaster ter Wereld" op dit moment?
De langste is Flying Dinosaur met 1124 meter. Dus PHL moet nog 164m track aanleggen om het record te breken (163m om gelijk te komen). Het lijkt er echter op dat veel meer nodig is om de baan te completteren.
-
Het is alweer een paar maanden en 8 bladzijden geleden dat ik deze nog eens naar boven gehaald heb. De pronostiek over de openingsdag (geen soft opening) van F.L.Y.:
De afvallers op dit moment:
smartieke: 7 juni 2018
simon: 22 juni 2018
Phantam93: 29 juni 2018
coasterfrenzy: 29 juni 2018
yelle8: 30 juni 2018
Earlyspencer: 30 juni 2018
etwien: 30 juni 2018
traveler: 30 juni 2018
borisvdd: 27 augustus 2018
Xarbero: 15 september 2018
Ignace: 31 december 2018
De resterende kanshebbers:
Talocan: 28 maart 2019
Phadd-F: 1 april 2019
siroccofreakske: 6 april 2019
fkl8: 26 april 2019
PyongWon: 15 mei 2019
Joran: 31 mei 2019
Nathan G: 29 juni 2019
En nieuwe pronostiek zal starten vanaf 30 juni 2019, maar hopelijk is die overbodig en kent deze pronostiek toch nog een winnaar ;-)
Ik ben benieuwd naar nieuwe foto's eens het park terug open is :-p
-
rip pronostiek waarschijnlijk. ;)
-
Ik hoop zo hard dat er iemand gelijk heeft in deze pronostiek. Echter vrees ik er wel voor. :p
-
Mijn voorgevoel zegt voorjaar 2020.
-
Citaat:
bobby turbo
Mijn voorgevoel zegt voorjaar 2020.
Dat denk ik inmiddels ook. Maar dan wel opening bij seizoensstart 2020
-
Heel heel ergens heb ik wel weer hoop op mijn datum btw. (31 mei), of op de datum van Nathan. (Eigenlijk ben ik stiekem jaloers op de datum van Nathan nu haha)
Als je redeneert dat een baan in enkele maanden kan gebouwd worden... (Zie maar Toverland, en hopelijk BBJ ook); die op deze periode een pak minder ver stonden als Phantasialand nu staat. Mja, het kan wel echt nog denk ik.
Downside van mijn redenering, het gaat over een prototype. (Die wel al voldoende getest is bij Vekoma zelf, upside. :D)
Ben benieuwd wat we te zien krijgen wanneer het park weer open gaat.
Who knows. :)
-
Citaat:
Joran
Heel heel ergens heb ik wel weer hoop op mijn datum btw. (31 mei), of op de datum van Nathan. (Eigenlijk ben ik stiekem jaloers op de datum van Nathan nu haha)
Als je redeneert dat een baan in enkele maanden kan gebouwd worden... (Zie maar Toverland, en hopelijk BBJ ook); die op deze periode een pak minder ver stonden als Phantasialand nu staat. Mja, het kan wel echt nog denk ik.
Downside van mijn redenering, het gaat over een prototype. (Die wel al voldoende getest is bij Vekoma zelf, upside. :D)
Ben benieuwd wat we te zien krijgen wanneer het park weer open gaat.
Who knows. :)
Laat me je even uit de droom halen die ik tot 2 maanden geleden ook nog had.
31 mei 2019? Vergeet dat al maar. :p
29 juni 2019? Vergeet je niet even dat het hotel nog niet eens overeind staat... :D
Als alles in een zeer hoge stroomversnelling terecht komt, zie ik 30 juli 2019 als vroegste datum misschien heel nipt haalbaar, maar het blijft eerder surrealistisch als je ziet hoe de site er bij ligt. :)
-
Citaat:
Phantasiastisch
29 juni 2019? Vergeet je niet even dat het hotel nog niet eens overeind staat...
Ik volg het niet echt op de voet, maar is dat zeker zo? Het is toch niet zo dat PHL in detail uitlegd wat er al wel en nog niet is, dus hoe kun je dit zeker weten?
-
Citaat:
Ignace
Ik volg het niet echt op de voet, maar is dat zeker zo? Het is toch niet zo dat PHL in detail uitlegd wat er al wel en nog niet is, dus hoe kun je dit zeker weten?
Heb je de bouwfoto's bekeken? Enkel de funderingen en eerste muren staan overeind (op de laatste foto's van drie weken /een klein maand geleden).
Heb je ooit een hotel weten gebouwd worden dat van de ruwbouw tot de uiteindelijk gedetailleerde gethematiseerde afwerking gerealiseerd is in minder dan 5 maanden? Ik vrees ervoor. :)
-
Voor het hotel zou je nog eens kunnen verschieten over hoe snel het er kan staan. Het hele ding is volgens de concept arts gebouwd met kokers. Die hoeven allen maar in een metalen frame rusten en klaar. Ik verwacht de het hotel eigenlijk 80% klaar was op het moment van de aankondiging.
Om mijn redenering kracht bij te zetten mijn vader werkte bij essers een transportbedrijf voor constructie daar heeft hij mee gewerkt met een hotel in Oostenrijk (met vierkante pods) dat stond er in 8 weken inclusief de fundering. die pods werden met alles op voorhand geïnstalleerd vervoerd.
-
Dat hotel zou inderdaad nog best snel kunnen gaan, maar de rest van het gebied weet ik toch zo zeker nog niet. In het algemeen is veel ruwbouw te zien, maar dichtbij de weg lijkt die zelfs nog te ontbreken. En ruwbouw is normaliter het gedeelte dat juist het snelste gaat. De afwerking is hetgene wat tijd nodig heeft.
En gezien de toestand van de ruwbouw heb ik het idee dat ook in de gedeeltes waar de ruwbouw wél al staat, er nog veel ruwbouw bij moet komen. Afgezien van de geluidsmuren en een hoekje dat heel dicht bij de Berlijnse straat staat, is er eigenlijk nog weinig in de hoogte gebouwd. Bijna alles ligt nog in het gat. Gezien dat hoekje nabij de Berlijnse straat al ver af gethemed is (pannen op de daken, schoorstenen, etc.) ga ik er van uit dat de rest van het gebied ook ongeveer deze hoogte moet gaan bereiken (uiteraard zullen daar wat variabeles in zitten, anders wordt het te ééntonig). Ik zie 2019 ook niet echt meer lukken. PHL heeft in het verleden laten zien dat ze opeens enorm snel kunnen gaan, maar dit lijkt me iets té.
-
Ik denk dat 2019 ook te vroeg is. Daarnaast moeten we ook rekening houden met de data waarop ze het nieuwe gebied openen. Alles na de zomervakantie is onlogisch want dan trekken er sowieso minder mensen naar het park (al geweest, geen vakantie meer, school begint terug, etc.) Het park is dan ook nog een paar maanden toe, op uitzondering van de winterperiode. Maar die laatste is altijd wel vrij druk, dus een nieuwe attractie dan openen is ook niet ideaal.
Stel dat je er dan nog marketing tegenaan gooit (en dat doen ze sowieso), dan is dat ook nog een verliespost, want je return is kleiner. Dus ik zie het gebied enkel openen begin 2020 of ten laatste eind juni 2020. Dat zou dan 4 jaar na Taron zijn, waarbij het hotel ook direct gebruikt kan worden en het gebied dus ook volledig 'af' is. PHL is niet het park dat eerst zijn attractie opent en pas daarna het gebied afwerkt.
Gokje nieuwe datum:
29/05/2020