Afgezien van het park zelf, is er nog nooit iemand beter geworden van fastpassen. Het énige voordeel dat het heeft is wellicht als compensatie bij een panne of storing. Parken kunnen beter een SRL aanleggen. Heb je als bezoeker véél meer aan.
Afdrukvoorbeeld
Afgezien van het park zelf, is er nog nooit iemand beter geworden van fastpassen. Het énige voordeel dat het heeft is wellicht als compensatie bij een panne of storing. Parken kunnen beter een SRL aanleggen. Heb je als bezoeker véél meer aan.
Naar mijn beeld werden zowel voor de fastpasses als voor de gewone wachtrij de plaatsen toegewezen. De trein wordt dus gewoon van achter naar voor gevuld en je moet gaan zitten op de plek die jou wordt toegewezen.
Wij hadden zaterdag gevraagd of we een ritje mochten wachten om achterin te kunnen zitten maar kregen een (vriendelijke) nee te horen. Blijkbaar hebben anderen er wel geluk mee. Het zal misschien even van de drukte van het moment afhangen...
Het antwoord kan meerdere dingen zijn:
1) Ieder attractie werk met een soort van hitbox. bij het testen zie je vaak dat ze met de pul tru een frame op de karretjes monteren. deze representeert het beruik van de bezoeker plus nog een veiligheidsmarge. Mocht er een risico bestaan dat een gast een decoratie element/ stuk van de attractie/ enz. aanraakt komt er een max lengte. Bij een lanceertoren is dit meestal de benen.
2) Beugels worden voor de standaard mens ontworpen. als je te groot ; te dik ; een abnormale lichaamsvorm hebt passen deze minder goed/ comfortabel (afhankelijk van de situatie)
3) Misschien een beetje vreemd maar restricties bestaan ook als soort van leeftijdsgrens. De krachten die een bepaalde attractie op het lichaam los laat is niet goed voor een persoon in groei. aangezien je redelijk kan vorspellen hoe grot je zal zijn op een bepaalde leeftijd (gemiddeld genomen) kan de operator zo zonder veel dicutie zegen ne je bent te jong.
4) G krachten worden gemeten op het zitvlak van de achtbaan. Als een baan op een bepaald moment met de grenzen flit van wat de gemiddelde mens zonder probleem aankan (ergens iets van 1 op 10 000 die een ongemak mag ervaren zeer ruim opgenomen) moet er worden uitgerekend wat de max lengte is om niet over de limiet te geraken. (meestal per 5 cm). Dit komt omdat de G krachten meestal een gevolg zijn van een radius afleggen aan een bepaalde snelheid.
Het eigenlijke risico kan je als grote mens beperken door je ledematen dichter bij je te houden (bv de beugels vast houden en je voeten iets naar voor te wijzen in een hangende baan). Hoe streng ze zijn op de lengte laat je meestal wel iets weten over het probleem. comfort en G krachten word er niet te veel gehamerd bij het personeel. Voor veiligheid is dit een No go.
Zondag ook eindelijk Kondaa gaan uittesten. Een achtbaan waar ik enorm naar uitkeek, al een paar jaar, dus het hielp wel dat ik al wat verslagen heb gehoord & gelezen om toch niet met té grote verwachtingen de baan te doen. Teleurstelling is dan vaak het gevolg.
In totaal 4 ritjes kunnen doen. Er is duidelijk een groot verschil tussen een koude en opgewarmde Kondaa. 's Morgens voelde het meer aan als een - weliswaar krachtige - B&M hyper met floater airtime. Als hij warm stond was het dan echt meer de ejector airtime die we van Intamin gewoon zijn. Van mij had hij nog iets bruter mogen zijn op dat vlak, moet wel zeggen dat Kondaa enorm smooth aanvoelt. Niet alleen in ervaring maar ook in het aandoen van zijn elementen.
We hebben er met de podcast-kliek weer een aparte aflevering over gemaakt (die je HIER kan beluisteren ;) ). Geen tijd gehad om foto's te maken, die volgen later nog wel :)
Om één of andere reden vergelijk ik Kondaa met Expedition GForce. Kan de ritervaring ermee vergeleken worden (als hij opgewarmd is)?
Oei, dat is maar één centimeter onder de limiet. Als hij het absoluut wil proberen, dan kunnen jullie misschien barefoot-schoenen meenemen in de rugzak?
Misschien een onnozel advies, maar ik wou het toch gezegd hebben. Zelf ben ik nog nooit afgekeurd voor een attractie omdat ik nog klein genoeg ben. Helaas heb ik vroeger (buiten de pretparkwereld) wel iets vervelends meegemaakt vanwege mijn lengte :( Daarom vind ik het nu altijd ambetant wanneer mensen hierop 'gepakt' worden.
Ok.. ik weet nu precies wat je bedoelt :D
Die rare slinger die voor de airtime heuveltjes komt had er voor mij niet in gehoeven. Wanneer de baan nog koud is, is dat eigenlijk een heel awkward element dat ik eerder op een Mack zou verwachten. Wanneer de baan warm is stoort het niet zo, maar voegt het eigenlijk ook niets toe.
De airtime heuveltjes die erna komen geven nog verrassend veel airtime voor hoe laag en vlak ze eigenlijk zijn. Desalniettemin geef ik persoonlijk toch eerder de voorkeur aan de bunny-hops zoals Goliath ze heeft. Goeie Ejector-Airtime mag gerust ook wat langer duren. De banking op het laatste heuveltje stoort mij niet, maar past inderdaad niet helemaal er in. Het werkt bij Storm Chaser juist heel goed omdat ze het herhalen aan beide kanten maar zo'n heuveltje slechts één keer doen lijkt een beetje alsof ze te laat bedachten om nog eens wat anders te doen.
Ondanks dit commentaar is het in gehele lijnen een top-baan voor de Benelux en wat mij betreft - mits warm gereden - absoluut de beste baan die we in de Benelux hebben. De first drop is waanzinnig en vond ik persoonlijk toch pakken beter dan die van EGF. De baan is vooral in de eerste helft ontzettend sterk en gaat in de tweede helft zeer zeker ook niet vervelen.
Beetje late reactie, ik weet het.
Bij Kondaa hebben ze jullie dus totaal niet gecontroleerd. Heeft het personeel bij Vampire en Dalton Terror lastige vragen gesteld? Of hebben ze jullie bij alle drie de attracties niet eens bekeken of aangesproken?
Misschien val ik in herhaling met deze vraag maar ik heb en persoonlijke reden om ze te stellen.
Dan vraag ik me toch af waarom ze een maximumlengte opgeven, als ze niet eens de moeite doen om te controleren. Nu rijst natuurlijk de vraag of het dan nog wel veilig en comfortabel genoeg is, kan me wel voorstellen dat iemand die eigenlijk te groot is ook geplet zit.
Voelde dat gezelschap van 1m98 zich veilig genoeg in alle drie de attracties? En was de rit niet te pijnlijk?
Niet dan ik mensen wil aanmoedigen om doelbewust regels te overtreden, maar stiekem toch zéér blij dat jullie in die drie attracties geraakt zijn ondanks drie centimeter te veel. Zoals eerder gezegd, ik heb ooit een (niet-pretparkgerelateerde) negatieve ervaring meegemaakt vanwege mijn eigen grote lengte, dus nu hecht ik wel belang aan dit soort zaken.
Ik weet niet hoe het de laatste tijd is, maar ik weet wel dat ik bij mijn laatste bezoek, 2 jaar geleden, bij de Dalton terror tegen het latje mocht gaan staan. Op de vraag: Hoe groot? heb ik 1m89 geantwoord... maar eigenlijk is het 1m96. Ik dacht dat de limiet 1m90 was.. maar die bleek achteraf 1m95 te zijn. Die operator keek een beetje vreemd, maar ik mocht toch gewoon gaan zitten :-p
Trouwens een vreemde gewaarwording als ge daar moogt gaan staan vlak na een kindje van 1m20 :-)
Vandaag eens afgezakt naar Walibi om de nieuwe aanwinst te gaan testen, in 1 woord wow wat een beest, hier zit gewoon alles in genoeg airtime, snelheid,een fantastische drop wat voor mij meeste kick gaf van alle elementen.
Die kant van het park was altijd dood maar nu is er echt een prachtige zone ontstaan, alleen spijtig dat je nu al ziet dat de vandalende jeugd al goed bezig is geweest op de muren enzo te schrijven wat een triest.
Vandaag ging het heel vlot bij Kondaa wachtrijen tot maximaal 30min.
Het was heel druk in het park veel attracties liepen de wachttijden tot 60 min op, ook wordt er laks omgegaan met de maatregelen daar er word nauwelijks iets gezegd en als er iets gezegd word dan krijgen ze verwijten terug van de mensen.
Maar al bij al een heel goede dag gehad in Walibi in mijn ogen gaan ze elk jaar er op vooruit.