Voorstelling attractie Wakala:
http://www.wtv.be/nieuws/zo-ziet-rol...lewaerde-eruit
Afdrukvoorbeeld
Voorstelling attractie Wakala:
http://www.wtv.be/nieuws/zo-ziet-rol...lewaerde-eruit
3 treinen: als het goed is, mag het ook gezegd worden. Vraag is of ze die vaak alle drie gaan inzetten. Voorbeelden genoeg van parken en coasters waar ze graag extra treinen aan de kant laten. Omdat Belw. geen fastpassen slijt, kan extra gewin al geen reden zijn om de max. cap. niet te benutten.
Enkele conceptjes voor op het forum:
Bijlage 1496
Bijlage 1499
Bijlage 1498
Bijlage 1497
Ik sla niet stijl achterover van de vormgeving, maar het heeft dezelfde degelijkheid die ze in hun toevoegingen van deze eeuw meestal presenteren. Redelijk goed basisidee met een leuk thema, maar toch goedkoop genoeg afgewerkt dat je het niet indrukwekkend kan noemen. :p
Ik weet niet hoe goed de indianen zullen aansluiten op het bestaande Canada-thema. Zoals al aangehaald is het wat Tiki-waka-esque.
We hebben er ook een artikel over gemaakt:
http://www.pretparken.be/article/216...tbaan%20bekend
Grappig om te zien dat Wakala wat meer betekenissen heeft dan wat BWP voor ogen had :).
Persoonlijk vind ik de baan er alvast leuk uit zien. Zeker als de bebossing en theming terug op punt komen gaat dit een leuke belevenis worden.
Ziet er mooi uit :)
Het blijft natuurlijk een baan voor families, maar hij lijkt toch groter dan ikzelf in eerste instantie verwacht had.
Deze baan doet me steeds denken aan een grotere versie van Dragonfly in Duinrell. Ik heb veel goede dingen over die baan gehoord, dus ik denk dat deze baan ook wel zou aanslaan.
Ik ben ook niet superenthousiast, maar als ik de directeur hoor spreken over geen diepe dalen, geen scherpe bochten, geen loopings, ... Op den duur haal je er ook alle toffe elementen uit die een achtbaan kán hebben. Wat blijft er dan nog van over, vraag ik me dan af.
Ik vind het excuus dat het voor families moet zijn maar flauw. Kijk naar Pégase Express, die heeft pittige bochten en afdalingen en daar gaat ook heel de familie in, dus dan denk ik dat je achtbaan dat ook wel mag bevatten, omdat de doelgroep nu éénmaal meer aan kan.
En financieel vind ik het ook maar raar. Fury heeft een kostprijs van 4 miljoen euro dacht ik (lees ik op Wiki) (coaster alleen). Dan is de 7,5 miljoen euro wel heel ruim uitgegeven voor een coaster met minder impressionante elementen. En waar Bobbejaanland het maximale uit het budget tracht te halen, is er hier duidelijk wat te veel uitgegeven. Of geeft Bellewaerde er niet zo veel om.
Het was de grootste investering in de geschiedenis van het park: dus moest het de 12 miljoen overklassen van 2004 waar ze gelijktijdig typhoon, oki doki en Sledgehammer openden. Natuurlijk zijn er ook nog de kosten van de nieuwe fonteinen en de afbraak van de attracties en wat verdere infrastructuurwerken.
Elf miljoen lijkt me wat aan de hoge kant als je de kost van de andere zaken meetelt, maar 10 zou zeker kunnen.
"Duurste investering" is natuurlijk ook vooral een reclamestunt. Als ze de investeringen van 2004 elk apart rekenen, dan zit je al snel over het bedrag van elk individueel project heen.
Lol.. Voor 11 miljoen heb je een kleine B&M (black mamba was 11 miljoen voor enkel de baan en nog eens 11 miljoen voor de theming)
Gerst is niet persé duur. Dus puur voor enkel de baan lijkt me 4 miljoen zeker niet onrealistisch.
BWP spreekt echter over 7,5 miljoen voor de totaalinvestering. Daar zit de prijs van de baan in, maar ook de grondwerkzaamheden en theming. Wellicht zelfs ook al de sloop van het apenhuis.
Als je dus bedenkt dat 4 miljoen voor enkel de baan (fury) vs. 7.5 miljoen voor een totaal project eigenlijk 2 verschillende maten zijn om te meten, dan zijn de bedragen wellicht niet meer zo gek ;)
Het is ook wel zo dat staalconstructies veel duurder zijn dan vroeger ook door zowel inflatie als de hogere prijs van staal.
Dit dus. Volgens mij durft er binnen het directieteam van Bellewaerde niemand in een achtbaan, of leven ze nog in de jaren '80 en gaan ze er van uit dat al hun bezoekers voor de eerste keer in hun leven een achtbaan gaan zien...
Die nieuwe baan is misschien een beetje hoger dan Huracan, maar deze gaat het verschil niet maken in het aanbod. Jammer van het geld, met Dawson Duel (4 miljoen), waterpark (17 miljoen) en deze coaster (7.5 miljoen) hadden ze het budget om een dikke Mantakloon neer te zetten. Nu zitten we opgescheept met een dubbele gehandicapte rodelbaan, een zwembad zonder zwembad en een derde - mogelijk de derde matige - familiecoaster.
Daar heb je het wel mis, de directeur heeft aan het vertellen geweest in ons groepje dat hij ook van wilde achtbanen houdt, hij had zelfs spijt geen tijd te hebben gehad om Untamed te testen. Maar zijn redenatie blijft dat het publiek dat Bellewaerde bezoekt enkel op zoek is naar familiale dingen.
Op zich denk ik dat de baan nu wel wat onderschat wordt. Juist als je van pittige achtbanen houdt - zoals de directeur dat blijkbaar doet - dan bevat een familieachtbaan al snel geen scherpe bochten of stijle duiken meer. Op bijvoorbeeld Pegase Express valt dat ook wel mee, maar een duik hoef niet stijl te zijn en een bocht niet scherp om toch een leuke baan te hebben (de wisseling tussen de elementen is belangrijker)
Daarentegen heeft deze wel een (klein) stukje achterwaarts. Dat gaat voor veel mensen toch al een stukje toegevoegde thrill zijn. En gezien er ergens een versnelling op de lift zit, verwacht ik daar ook wel een passend effect bij.
Natuurlijk zeg ik altijd dat een familiepark wel degelijk ook thrill moet bieden, simpelweg omdat thrillseekers ook tot de familie behoren. Maar met een Space Shot, Boomerang en Topple Tower denk ik dat het park niet persé een tekort aan thrill heeft binnen zijn beperkte aanbod. Op dit moment moet het aanbod vooral groeien en daar zijn ze mee bezig.
Toegegeven: De volgende achtbaan zou wél weer wat meer richting thrill mogen gaan. Ondanks dat Walibi en Plopsa er al hebben, zou een goede woodie zeker niet misstaan in het park, zeker omdat zo een baan goed in de settings past. Maar ook dan denk ik dat een relatief kleine, doch pittige baan (zoals in Gröna Lund of St. Paul) zou moeten zijn. Daar durven nog steeds enorm veel mensen in (St. Paul heeft zelfs een extra trein moeten kopen om de capaciteit op orde te krijgen), maar biedt toch nog de nodige thrill.
Maar na het openen van deze baan denk ik dat het park eerst verder moet werken aan andere types attracties voordat ze de volgende achtbaan gaan zetten, willen ze de attractie-mix een beetje op orde houden.
Het park heeft zelf wat foto's gepost van de vooruitgang. Ze planten gelijk ook een hele hoop extra bomen.
Bijlage 1541
wordt leuk als die bomen wat groter zijn. Ga je door een groene tunnel heen.
De bouw van de houten wachtruimte van Wakala werd lokaal uitbesteed aan de firma Van Holme uit Reninge (West-Vlaanderen). Ook in Plopsaland De Panne en in Planckendael mochten ze al een houten brug bouwen. Een nieuwe speler (in wording) op de markt van de theming? Of onder jullie reeds gekend?
In afwachting van de seizoensopening, geeft Bellewaerde, via een filmpje, een inkijk waarin je ziet waar ze volop bezig zijn met opfris- en onderhoudswerken:
https://youtu.be/FvkKwVrX2cE
Het gaat vooruit in Bellewaerde: ondertussen staat al een groot deel van het station overeind en liggen er al paden voor de wachtrij.
Mooi, hier zullen ze er toch in slagen om hem te openen tegen seizoensopening :) Even het positieve zien hé?
Ik denk dat dit wel mooi kan worden als alle groen weer wat gegroeid zal zijn.
Ik wordt hier niet warm of koud van ... De wachtrij die op het eerste zicht een beetje boven het grondniveau staat kan best mooi uitvallen eenmaal het groen zijn werk heeft gedaan (én + punt: het is geen veehok), maar de rest ziet er sober en eentonig uit, allemaal hetzelfde hout enzo ... Met een Indianen thema kon toch meer gedaan worden, hopelijk volgt dit nog. Vooral het station ziet er nu zeer basic en generic uit ...
En het laatste gedeelte van de wachtrij ziet er toch weer een beetje als een veehok uit.. net het gedeelte dat eigenlijk altijd - dus ook op rustige dagen - gebruikt wordt. Hadden ze beter andersom kunnen doen.
Verder helemaal eens over het stationsgebouw. Vond het er zelf uitzien alsof het zo'n Doe-Het-Zelf-Pakket van de bouwmarkt is. Maar ik moet er ook bij zeggen dat het deze "look" en prima backdrop kan zijn wanneer je er meer theming op gaat aan brengen. Ik ga er dus nog van uit dat er nog het één en ander bij komt.
Ook hier toch een beetje positief nieuws brengen: Wakala zal meteen bij seizoensstart operationeel zijn! Merk trouwens de 'potloodtekeningen' op op het station bij een van de foto's uit het artikel. Er zullen dus zoals op de concept-arts nog verschillende tekeningen in Indiaanse stijl op het gebouw komen.
-> https://pretparken.be/NL/article/218...-seizoensstart
https://pretparken.be/dynamic_pics/t..._640_480_1.jpg
Foto: © Van Holme bvba
Haha, dus toch nog voor 1 iets goed: we krijgen iets nieuws bij seizoensopening dit jaar! :)
Ik was ook aan het denken: met al die verlate openingen moet je toch al u best doen om je attractie pas later op het seizoen open te gooien. :p
Enkele bouwfoto's, de track is compleet:
Bijlage 1616
Bijlage 1617
Bijlage 1618
Bijlage 1619
Het ziet er minder saai uit dan gedacht, maar nog altijd saai genoeg. Ik weet niet zo goed wat de meerwaarde is ten opzichte van Huracan. Ik begrijp ook niet zo goed dat die baan zijn laagste punt heeft in die spike: dat moet toch ooit tot een onaangename evacuatie leiden. :p
Op zich zit er weinig tussen de first drop en die spike in. Dus hij moet al héél erg veel snelheid verliezen om dat (relatief) piepkleine heuveltje erna niet te halen.
Het lijkt me ook prima mogelijk om de trein vanaf dit punt met een kabel terug tot de eindrem te trekken. Kabel pakken, bootje in en dan achter aan de trein koppelen.
Ik zie overigens wel nog steeds genoeg potentie in de baan, maar ik vrees dat ze die niet waar gaan maken. Het lijkt er op dat we het qua theming vooral van het station moeten gaan hebben, terwijl juist wat elementen onderweg enorm veel meerwaarde kunnen bieden bij deze baan. Zeker op die "lifthill met versnelling" zou er eigenlijk iets moeten zijn wat die versnelling doet maken..
Op zich lijkt het minder erg dan ik aanvankelijk gedacht had, maar inderdaad: een echte meerwaarde voor het park (zeker op lange termijn) zie ik het niet worden, een (ja daar ga ik weer) woodie had toch echt veel meer toegevoegde waarde gegeven, zeker nu ze toch zoveel groen en een verblijf opgeofferd hebben leek een, zelfs al kleine, woodie een pak interessanter.
Canada is zowat de enige zone waar in Bellewaerde een woodie te bouwen valt en na Dawson Duel en nu Wakala lijkt er echt geen oppervlakte meer om dit ooit nog te verwezenlijken ...
Thematisch gezien pakt Bellewaerde nooit sterk uit (zeker niet tegenover vroeger) dus vrees ik dat we het ook hier zullen moeten doen met een mooie groene omgeving en een hopelijk “ok” station. Ik ben enorm benieuwd hoe de doorsnee bezoeker deze investering zal smaken ...
Canada + bos ... Een woodie had daar inderdaad thematisch en ruimtelijk heel mooi kunnen passen. De directe omgevingselementen zouden een virtuele kamp met Plopsa snel beslechten, met het Alpiene weesmeisje knock-out op de grond.
Of er geen andere ruimte over is in Bellewaerde? Die hele western-zone met twee verouderde (wel nog populaire) attracties en vooral veel betaal-rommel mag op de schop. Of daar een woodie past? Doorgaans liggen woodies aan de rand van een pretpark en de zone tussen Boomerang en de jungle-vaart is toch semi-centraal en een belangrijk doordtroom-punt. En de stokoude boomstam-attractie zie ik nog eerder gerenoveerd worden of nog beter: vervangen worden door een nieuwe boomstam-attractie. Thematisch kan het zeker, een houten coaster in een westetn-zone. Maar door de complexiteit van deze locatie, de recente investeringen in het zwemparadijs en Wakala en de onvermijdelijke omzet-daling in 2020, vrees ik dat ik er pas als 60-plusser zal kunnen rondsjezen op een woodie.
Er komt geen woodie in Bellewaerde. Ze hebben 5 miljoen geïnvesteerd in een alpine coaster, 7,5 miljoen in Wakala en 17 in aqua. Als er iets van budget was, is het nu op.
Dat was wat stelliger geformuleerd dan gepast. Dat er nog heel wat op de planning staat wil ik gelloven: zowel de rapid river als de boomstambaan toe zijn aan een grondige renovatie en die twee coasters aan de westernzone gaan ook geen eeuwigheid meer meegaan. Ik sluit ook niet uit dat er nog wel eens een uitbreiding voor het waterpark volgt.
Maar er zijn al te vaak budgetten gepasseerd die het park een meer dan degelijke woody hadden opgeleverd. Als ze dat ginds wilden, hadden ze dat in mijn idee al gedaan. Het type leent zich ook vaak als familie-achtbaan en daar hebben ze er in Bellewaerde genoeg van. Met een thrillvariant moeten ze toch minstens groter uitpakken dan weerwolf of heidi en dat zie ik niet gebeuren. Ik acht de kans klein.
Reportage over voorbereidingen heropening met beelden van Wakala en interview parkdirecteur.
https://www.focus-wtv.be/nieuws/bell...eropening-voor
Ik wil niet de pessimist zijn, maar ik denk dat het nu wel enkele jaren zal duren tot we weer een achtbaan zullen krijgen. De laatste echte investeringen in attracties waren in... achtbanen: Huracan (2013), Dawson Duel (2017) en Wakala (2020). Ik vermoed dat de volgende investeringen eerder zullen zijn in andere attracties, maar nog eerder in dierenverblijven (want het blijft ook een dierentuin) en vooral in een grote upgrade van India (waar de nood het hoogst is!) en Westernzone. Ook de Aquapark kan nog een uitbreiding gebruiken.
Ik vind dat Bellewaerde het op het gebied van investeringen zeker niet slecht heeft gedaan. Misschien moet men zich nu richten op het opfrissen van een aantal zaken in het park.
Ik denk niet dat ze zelf Dawson Duel als een achtbaan zien.
In het verleden is ook aardig in dieren geïnvesteerd en ik vraag me af of dat toekomst heeft. De voorwaarden om dieren te kunnen houden worden steeds stricter, wat betekent dat ze meer ruimte krijgen. Maar ook de wensen van bezoekers worden hoger: Die willen een dier het liefst in zijn natuurlijke omgeving zien. Zoals in Pairi Daiza. Diverse dieren zijn verdwenen waarvoor er geen nieuwe in de plaats zijn gekomen. Het zou me niets verbazen als BWP - Net zoals de Sea World Parken - zich meer op attracties gaat richten en toch wat minder op dieren.
Zo niet: Dan wordt een investering in Dieren inderdaad wel dringend nodig.
Qua attracties verwacht ik als volgende attractie inderdaad wel een kleinere familieattractie. Voor de meeste parken geldt echter wel dat Achtbanen de attracties zijn met de hoogste herhalingswaard en waar de meeste bezoekers op af komen. Dus het zou me niet verbazen als over een jaar of 5 er toch weer een coaster bij komt.
Vraag is of Wakala een wissel op de toekomst is (nu al als vervanger van Keverbaan te beschouwen) of echt een attractie-uitbreiding. In dat laatste geval zal - als de Keverbaan of Boomerang op de schop gaat - er mogelijk wel een coaster bijkomen. Dat is zeker niet voor binnen de eerste zes jaar, gelet op de recente investeringen en de mondiale financiële tegenslag.
Feit is wel dat de Keverbaan en Boomerang een relatief beperkt oppervlak beslaan. En een woodie - ja, laat de uitzondering in Gröna Lund maar achterwege - heeft meestal wat meer ruimte nodig. Het zijn doorgaans ook dingen die vaak imposanter zijn om naar te kijken dan stalen exemplaren, net door hun oppervlakte-verslindende constructie. En dan heeft Bellewaerde - wat Etwien ook lijkt te suggereren - misschien z'n beste locatie al opgeofferd aan Wakala.
Wat beesten betreft: ik zie ze ook liever in een ruimere omgeving zoals Beekse Bergen en Pairi Daiza. Maar Kooi-Zoo Antwerpen blijft volk trekken, natuurlijk deels dankzij z'n ligging. De sterkste dieren-attractie in Bellew. was ooit dat Indisch treintje langs de leeuwen en tijgers. Maar die kat-achtigen liggen meer te maffen dan wat anders. Het is een attractie die ik zonder tegenzin skip als het er wat druk is. De jungle-boottocht vind ik qua beleving eigenlijk sterker, maar daar is het soms zoeken naar een glimp van een beest. Ik hoop dat Bellew. de mix beesten & attracties - ook in ruimtelijke zin, dus geen apart zoo-deel - blijft behouden. Het is in geen enkel Belgisch park zo leuk wandelen als in Bellewaerde.
En om eerlijk te zijn: Heide is absoluut geen slechte coaster. Ik wil maar zeggen de grootte staat niet altijd in evenredigheid met een goede coaster. Voor een park als Bellewaerde zou dat zeker niet misstaan.
En de kano/trein staat op het spoor!
Ik geloof dat ik dat met voorsprong een van de mooiste achtbaantreinen van het land vind. Die van Huracan was ook al zo'n juweel. Waarom kunnen de bijhorende banen niet wat meer potten breken? :o :p
(Ookal simpel) de boten van Pulsar en de treinen van Tiki-Waka mogen er anders ook zijn.
Deze treinen zijn zeker ook mooi, al hoop ik dat ze beter onderhouden worden dan die van Huracan, want deze laatste kunnen nu perfect dienen voor een commercial van Antikal ...
Ondertussen maakt Wakala ook zijn eerste testrondjes.
https://www.facebook.com/Bellewaerde...4801306165396/
Ik vind het er nog best gezellig uitzien. Het is ook leuk als je je bij zo'n spike ook écht een beetje zorgen kan maken of je er al dan niet gaat afrijden, er lijkt daar ook zo weinig dat de trein kan tegenhouden. Als we in het filmpje de begeleidende soundtrack horen, vind ik die wel een tikkeltje te generisch klinken.
Ziet er goed uit :)
Aaah, Slakala is klaar! Prachtige family coaster (buiten dat je bijna een garage poort binnenknalt). Was het thema niet iets van Indianen? Ik herken enkel een slak die met alle moeite zijn parcours probeert af te leggen en dan nog zijn afslag mist en achteruit terug moet kruipen.
Die muziek kon waarschijnlijk ook weer niet meer low budget? Mooie baan, FIKS fout park. Sommige mensen leren het nooit *kuch*Stefaan*kuch* #nocoronaintended
Zó op die baan kakken, maar toch het lef hebben om jezelf achter onze rug in naam van Brakesection uit te nodigen voor de opening van Wakala? Straf, zéér straf! Bij deze is de rest van het forum ingelicht waarom etwien een tijd geband is van dit forum vanwege bijzonder over de schreef gegaan te zijn.
met het verdwijnen van de vlaamse soaps, hebben we toch een vervanger nodig he :P
Laten we verder on topic blijven, het voorval en de melding moeten niet meer aandacht krijgen dan dat ze al gehad hebben.