-
Re: [Walibi Belgium] Intamin Mega Coaster 2021!
Velocicoaster in IoA zal zeker wel een topbaan zijn, maar ik denk dat sommige mensen de achtbaan wat overhypen, ik kan hier fout zijn maar de achtbaan lijkt ni zo forceful te zijn, vele mensen hypen de airtime hill voor de heartline roll heel hard op, maar eerlijk gezegd zie ik het niet als een sterk airtime moment. Ik verkies ook Kondaa puur voor al de airtime dat op deze baan te vinden zijn, de laatste bunny hills op het einde van de ride lijken sterker dan die bunny hill van Velocicoaster. We weten ook dat deze heuvels -1.3 G's gaat geven, en de rest van de achtbaan zit vol met ejector airtime, een airtime monster dus. Deze baan kan toch, als de airtime momenten zoveel ejector geven als gezegd wordt, wel misschien top 5 in de wereld worden.
-
-
Amai, de top van de lifthill klinkt allesbehalve goed. Als dat maar geen (grote) beschadigingen heeft opgeleverd...
-
Zeker niet slecht voor een eerste ritje 'midden in de winter'. Vanuit dit perspectief lijkt dat cobraroll-achtig element wat slomer, maar ik veronderstel dat het uiteindelijk niet veel trager gaat aanvoelen dan die leuke richtingswissels vlak na de tweede launch van Taron. Ik vraag me af of dat geluid bovenaan de lift nog wat gedempt kan/zal worden: daar gaan de buren waarschijnlijk niet mee lachen. :p
-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
yelle8
Amai, de top van de lifthill klinkt allesbehalve goed.
Is dat niet gewoon de klassieke ratel wanneer het achtereind van je trein al meer snelheid heeft dan de kettinglift?
-
Ik weet waarnaar je refereert, maar het klinkt voor mij helemaal niet zo. Dit is véél luider, je staat hier ook al op een behoorlijke afstand. Het geluid begint ook al vanaf het begin van de afbuiging, wanneer er dus nog geen versnelling optreedt. Lijkt ofals er te weinig speling is bij de antirollback of de ketting en de haak tegen de tanden aan schuurt.
-
Er zijn ook enkele met winterzon overgoten foto's van de eerste rondjes. Jongens ik heb hier zin in! :D
Bijlage 2275
Bijlage 2276
Bijlage 2277
Bron
-
Meer en beter videomateriaal:
https://www.youtube.com/watch?v=_SjdjL8X96Q
Het zware geluid valt hier nog harder op bij de top van de lifthill. Na de eerste testrit hebben er ook geen nieuwe meer plaatsgevonden blijkbaar.
-
Ook Walibi zelf heeft een video gepost met een stukje onride:
-
Snelheid lijkt er goed in te zitten. Enkel op die naar buiten gebankte camelback lijkt hij erg traag te gaan (maar wellicht moet dat ook wel voor dat element).. Ben benieuwd naar een volledige onride.
-
Als Walibi het zelf ook post met de melding "sound on", zou ik denken dat het geluid misschien toch niet verontrustend is? Ik ben wel akkoord met Yelle dat het wel opvallend is en toch wel luider klinkt dan de klassieke ratel.
-
Ik vind het geluid ook opmerkelijk. Het begint inderdaad al vanaf de trein over de top gaat en nog niet versneld is, dus het is niet het "uit de ketting rijden", maar misschien zijn het anti rolback-ratels die ergens over moeten bovenaan de lift?
Ik zou het toch sterk vinden als het de bedoeling is, gezien de moeite die ze al doen om lawaai te beperken voor de buren... En het klinkt echt als metaal dat op metaal botst.
Maar inderdaad, gezien Walibi het in hun eigen video ook heeft laten staan zal het wel niets ergs zijn zeker? Doet men trouwens geen pull-throughs op megacoasters, of is dat alleen als er veel theming is? Ik kan mij voorstellen dat dat een hoop werk is met zo'n baan. :p Maar dan hadden ze dit wel kunnen opmerken alvorens de trein op snelheid door de baan te jagen.
-
Normaal kunnen ze de supports deels vullen met wat zand om dergelijke geluiden te dempen. Want krijg de indruk dat de supports het geluid versterken.
-
Citaat:
coasterfrenzy
Snelheid lijkt er goed in te zitten. Enkel op die naar buiten gebankte camelback lijkt hij erg traag te gaan (maar wellicht moet dat ook wel voor dat element).. Ben benieuwd naar een volledige onride.
Tussen lijken en zijn kan er nog wel een verschil zitten he ;) Meestal lijken coasters nogal traag op hun testvideo's. Benieuwd wat het gaat geven als hij eenmaal open gaat.
-
Kennelijk zou het niet zo bijzonder geluid zijn. Hyperion zou dit bij de eerste testen ook hebben gehad en is daarna verdwenen.
Zalig om de tests te kunnen zien!
-
Citaat:
Rickie97
Maar inderdaad, gezien Walibi het in hun eigen video ook heeft laten staan zal het wel niets ergs zijn zeker? Doet men trouwens geen pull-throughs op megacoasters, of is dat alleen als er veel theming is? Ik kan mij voorstellen dat dat een hoop werk is met zo'n baan. :p Maar dan hadden ze dit wel kunnen opmerken alvorens de trein op snelheid door de baan te jagen.
Pullthrough is al gebeurt enkele weken terug.
Voor de koude omstandigheden momenteel lijkt de baan net best goed snelheid te halen, zeker voor een eerste test run. Het delen van de beelden is ook HLN niet ontgaan, en dat is dan weer de mensen niet ontgaan. Lang geleden een HLN post te zien met + 2.000 reacties zonder gezeik (behalve iemand die het jammer vindt dat het Intamin is wegens angst voor downtime ...).
Walibi gaat (buiten corona gerekend) een topjaar tegemoet als dit blijft lopen zoals het nu gaat.
-
Citaat:
etwien
Lang geleden een HLN post te zien met + 2.000 reacties zonder gezeik
Hier moest ik eigenlijk best wel om lachen :p
Vraagje tussendoor: Rondom de metalen stangen van de beugels zit iets geels, weet iemand waarvoor dat dient? Ik neem aan dat dit verwijderd wordt voor de opening.
-
Volgens mij is dat louter bescherming. Het lijkt op isolatie rond een waterleiding tegen de vorst. Dit zal eraf gaan bij de eerste rit met mensen of misschien al vroeger.
-
8 Bijlage(n)
Themeparkmagic blijft gigantische albums lossen op de facebookpagina. Er zijn drie zaken opvallend:
Voor het restaurant lijkt men zoals in eerder concepten wél te kiezen voor een leem-achtige uitstraling:
Bijlage 2279
Bijlage 2280
Voor de wachtrij van de achtbaan moeten we niet al te veel frivoliteit verwachten:
Bijlage 2281
Bijlage 2282
Aan het stationsgebouw zelf komt wél wat frivoliteit, er zijn ook muurschilderingen te zien in het station:
Bijlage 2283
Bijlage 2284
Bijlage 2285
Aan de achterzijde gaat men om god weet welke reden twee verschillende daktypes combineren op gelijke hoogte. De houten balken links zijn nieuw.
Bijlage 2286
-
Dat de wachtrij kaal ging zijn konden we wel al ergens zien aankomen zeker?
Maar op zich... Hoe lang het niet zo van die grote hokken zijn die zigzaggen...
Er zal ook wel genoeg zijn om naar te kijken, zeker als je zo tussen de achtbaan gaat staan.
-
Dat de wachtrij niet aangekleed wordt vind ik nu niet zo erg: net zoals bij Untamed zal je hier over wat paden lopen terwijl je een mooi zicht op de baan hebt dus dat is in mijn ogen al even goed als een aangeklede (overdekte) wachtrij!
-
Citaat:
Pretparkfreak7
Themeparkmagic blijft gigantische albums lossen op de facebookpagina. Er zijn drie zaken opvallend:
Voor het restaurant lijkt men zoals in eerder concepten wél te kiezen voor een leem-achtige uitstraling:
Bijlage 2279
Bijlage 2280
Voor de wachtrij van de achtbaan moeten we niet al te veel frivoliteit verwachten:
Bijlage 2281
Bijlage 2282
Aan het stationsgebouw zelf komt wél wat frivoliteit, er zijn ook muurschilderingen te zien in het station:
Bijlage 2283
Bijlage 2284
Bijlage 2285
Aan de achterzijde gaat men om god weet welke reden twee verschillende daktypes combineren op gelijke hoogte. De houten balken links zijn nieuw.
Bijlage 2286
Zal hier een stuk van de wachtrij komen of niet? Want er is zoals we kunnen zien in dat binnen gedeelte met het groene dak een ingang, is dat dan waar de gasten zullen binnenkomen en daar in het station te komen?
-
Citaat:
Belgiumwaffle
Zal hier een stuk van de wachtrij komen of niet? Want er is zoals we kunnen zien in dat binnen gedeelte met het groene dak een ingang, is dat dan waar de gasten zullen binnenkomen en daar in het station te komen?
Ik veronderstel dat een wachtrij alleszins een aanzienlijk deel heeft dat buiten ligt en zich links van het station bevindt als je dat in vooraanzicht bekijkt en het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat je via de wachtrij uiteindelijk in dat overdekte deel aan de achterzijde van het station sukkelt.
Ik ben wel nog niet helemaal mee met de ingang en uitgang. Het stationsgebouw heeft centraal een grote poort die ik wel geschikt zou vinden als entree, maar die rots met de naam van de attractie bevindt zich aan één van de twee zijkanten. Het lijkt mij echter het meest logische als je het station aan de rechterzijde langs de voorkant zou verlaten en daar nog door een souvenirshop wordt geduwd. Dan kan de entree in het midden naar de buitenwachtrij links lopen. Waliboy heeft daar waarschijnlijk het beste zicht op.
-
Volgens mij ga je door de 2 grote poorten en dan kom je direct terug buiten en ga je naar buiten naast de lift hill en wandel je naar de de stengel dive en dan ga je terug richting het stationsgebouw. Het is mogelijk dat we dan op deze laats nog langst de achterkant van het station (bekeken van de 2 grote poorten) nog wandelt en dan langs deze ingang naar binnen gaat en dan naar het load en un-load platform gaat. De uitgang zal zich tussen rotsen bevinden die je kan zien langs de linkerkant vooraan het station (bekeken van de 2 grote poorten) en zal je zo de shop binnenwandelen. Dit lijkt mij het zowat te zijn.
-
Citaat:
Belgiumwaffle
Volgens mij ... Dit lijkt mij het zowat te zijn.
Ja wat jij zegt: ik ben niet bijzonder denderend met links en rechts en ik heb ze in mijn uitleg door elkaar gehusseld. :p
-
Walibi heeft in een video de naam Kondaa bevestigd als naam van de achtbaan.
-
-
-
Nu de naam officieel is: 10 op 10 voor de naamgeving.
- Bestaat nog niet als coaster en na even te googelen zou Kondaa niet eens als naam of begrip tout court bestaan. Dat noem ik dan taalverrijking!
- Bijzondere spelling met die 'K' en dubbele 'a': oogt zo meer Nederlands dan Frans maar (voor mij) belangrijker: geen Engels!
- Leuke omzeiling van de bestaande coasters met de naam Anaconda https://rcdb.com/qs.htm?qs=Anaconda en de vele waterglijbanen (RIP Océade).
Achtergrondverhaal 5 op 10.
Dit verhaaltje heb ik al tientallen keren gehoord in steeds een iets ander sausje, zie b.v. Huracan in een zusterpark. En is Pulsar ook al geen ontketende kracht maar dan van artificiële aard? Toegegeven, na ca. 50 ritjes op Fury weet ik nog altijd niet precies wat daar het achtergrondverhaal is. Dergelijke verhaaltjes zijn voor mij meestal ver ondergeschikt aan de attractie zelf en de (visuele) theming. Bekendste uitzondering: Hex in Alton Towers.
-
Citaat:
Earlyspencer
Achtergrondverhaal 5 op 10.
Dit verhaaltje heb ik al tientallen keren gehoord in steeds een iets ander sausje, zie b.v. Huracan in een zusterpark. En is Pulsar ook al geen ontketende kracht maar dan van artificiële aard? Toegegeven, na ca. 50 ritjes op Fury weet ik nog altijd niet precies wat daar het achtergrondverhaal is. Dergelijke verhaaltjes zijn voor mij meestal ver ondergeschikt aan de attractie zelf en de (visuele) theming. Bekendste uitzondering: Hex in Alton Towers.
Het achtergrond verhaal voor een coaster vind ik in een park als Walibi ook ondergeschikt. Het is leuk dat er iets klein is bedacht wat mooi binnen de zone past. Ik denk dat de gemiddelde bezoeker een uitgebreide verhaallijn oon niet verwacht zoals ze dat wel doen bij een park zoals Disneyland.
-
Kondaa niet wat sneller officieel bevestigd worden :p
Ik vraag me af of Walibi zich echt bewust is van de mogelijke woordgrappen in het Nederlands. Maar ik vind Kondaa een prima naam.
-
Citaat:
Azmidiske
Ik vraag me af of Walibi zich echt bewust is van de mogelijke woordgrappen in het Nederlands. Maar ik vind Kondaa een prima naam.
Heb de indruk van niet. Met hun Red & Blue Pass voor komend jaar heb ik ook eens moeten lachen.
-
haha, ik ben ook gaan kijken wat die pas precies omvat, of is dat nét wel een voorbeeld van marketing ?
-
1 Bijlage(n)
Het verhaaltje is even dunnetjes als dat van Gröna Lund, maar in Waver hebben ze tenminste nog de moeite genomen om het beest niet gewoon 'beest' te noemen. Verder vind ik de zone tot hiertoe genoeg verhaal uitademen om mij er weinig van aan te trekken dat het verhaal voorlopig geen literaire thriller lijkt. Die tempel is huge!
Bijlage 2294
Bron: Walibi Band
-
Citaat:
knessel
haha, ik ben ook gaan kijken wat die pas precies omvat, of is dat nét wel een voorbeeld van marketing ?
Walibi zou niet de eerste zijn die zich markt-strategisch tot deze groep nich ... eh richt: https://www.gva.be/cnt/aid1271626
On topic: de thematisatie ziet er puik uit. Maar gaat het voetvolk - zij die geen rit mogen / durven maken - deze pracht in wording vanuit meerdere standpunten kunnen bewonderen? Kondaa ligt serieus in een uithoek, al geldt dat eigenlijk voor de meeste grote coasters in het park.
-
Citaat:
Zeuzzz
Ik denk dat de gemiddelde bezoeker een uitgebreide verhaallijn oon niet verwacht zoals ze dat wel doen bij een park zoals Disneyland.
Zelfs bij Disney gaan heel veel verhalen niet bepaald veel verder dan dit, of zijn ze achteraf enorm slecht in een bestaand iets geforceerd.
-
1 Bijlage(n)
Ondertussen is er ook wat gewerkt aan een skelet en een takkendak.
Bijlage 2297
Bron
-
Dat gaat daar mooi worden... :rolleyes:
Weinig twijfel dat het thematisch gaat moeten onderdoen voor andere zones.
Ik hoop wel dat deze nieuwigheid wat over de tongen gaat bij de Vlamingen, want de afgelopen nieuwigheden, had ik het gevoel dat dit helemaal niet was. Bij Tiki Waka nog een beetje, maar bij Popcorn Revenge al helemaal niet. Zelfs bij Pulsar had ik het gevoel dat weinigen hierover bezig waren. Maar al goed dat ze wat actiever beginnen worden op sociale media.
-
Citaat:
Jak
Ik hoop wel dat deze nieuwigheid wat over de tongen gaat bij de Vlamingen, want de afgelopen nieuwigheden, had ik het gevoel dat dit helemaal niet was. Bij Tiki Waka nog een beetje, maar bij Popcorn Revenge al helemaal niet. Zelfs bij Pulsar had ik het gevoel dat weinigen hierover bezig waren. Maar al goed dat ze wat actiever beginnen worden op sociale media.
Dit is dus exact wat ik al tijden probeer te zeggen. Walibi doet naar mijn mening ook niet genoeg zijn best (of toch deed) om het Vlaamse publiek aan te spreken. Waar andere Belgische parken vlotjes adverteren in Vlaanderen lijkt Walibi altijd achterop te hinkelen, en misschien ligt dit misschien een klein beetje aan de tegenvallende eerste bezoekerscijfers na invoegetreding van World Of Walibi.
Nu Kondaa al een Vlaamse “teaser” kreeg heb ik een beetje hoop dat dit nu minder het geval zou zijn, en afgelopen zomer zag ik ook op verschillende plaatsen meer marketing rond Walibi dan dat ik de voorbije jaren zag, dus misschien herpakt het park zich nu op dat vlak.
Ik denk trouwens ook dat de Walen sowieso vlugger uit zichzelf de weg naar Waver vinden dan de Vlamingen, al is dat natuurlijk maar een gok ...
-
hier zitten de liefhebbers van pretparken hé. Vraag eens rond bij de niet-freaks of ze weten dat er een nieuwe coaster komt in Plopsaland, laat staan welke... Dat is voor elk park zo. Als wij met vrienden 'niet-freaks' naar de Efteling gaan, vallen die uit de lucht bij het zien van de Baron 1898, of M&M. Tiens, dat stond hier vorige keer nog niet, denk ik....
-
Citaat:
knessel
hier zitten de liefhebbers van pretparken hé. Vraag eens rond bij de niet-freaks of ze weten dat er een nieuwe coaster komt in Plopsaland, laat staan welke... Dat is voor elk park zo. Als wij met vrienden 'niet-freaks' naar de Efteling gaan, vallen die uit de lucht bij het zien van de Baron 1898, of M&M. Tiens, dat stond hier vorige keer nog niet, denk ik....
Dat laat dus zien hoe belangrijk reclame is en hoe het totaal zijn doel kan missen als het niet goed wordt gedaan. De Efteling is geen park dat zich richt op thrillseekers en de gemiddelde jeugd (waar jouw vrienden ongetwijfeld onder vallen), dus ze zullen niet snel reclame maken wat die doelgroep aan spreekt. Desondanks willen ze er wél voor de gehele familie zijn, dus moeten er ook thrill rides (zoals de Baron) staan. Dus op zich denk ik dat het bij de Efteling wel goed gewerkt heeft.
In het geval van Walibi ligt dat denk ik anders. Daar zijn jouw vrienden waarschijnlijk wél de doelgroep. En dan moet er toch ook via andere media geadverteerd worden dan hoe de Efteling dat doet.
-
Walibi stelt het alvast niet (meer) op prijs dat er gefotografeerd wordt. Ook al gebeurt dat vanop de openbare weg, als de security passeert wordt verzocht de foto's te wissen.
-
-
Citaat:
bobby turbo
Walibi stelt het alvast niet (meer) op prijs dat er gefotografeerd wordt. Ook al gebeurt dat vanop de openbare weg, als de security passeert wordt verzocht de foto's te wissen.
Dat vind ik eigenlijk een beetje flauw, als park zou je de verspreiding van zulke foto's ook als een soort gratis aanvullende reclame kunnen zien (vergeleken met een dure marketingcampagne die ze zelf moeten betalen). Maar dat is mijn persoonlijke mening hierover.
-
Citaat:
bobby turbo
Hoe ben je dat juist te weten gekomen? Of zelf meegemaakt?
-
Citaat:
8banen
Hoe ben je dat juist te weten gekomen? Of zelf meegemaakt?
Eigen ervaring inderdaad.
-
Citaat:
Azmidiske
Dat vind ik eigenlijk een beetje flauw, als park zou je de verspreiding van zulke foto's ook als een soort gratis aanvullende reclame kunnen zien (vergeleken met een dure marketingcampagne die ze zelf moeten betalen). Maar dat is mijn persoonlijke mening hierover.
Ik begrijp het wel deels, de naam is bijvoorbeeld vroegtijdig uitgelekt en de eerste testritten. Zo konden ze dat zelf niet als primeur brengen.
-
Zijn er nog testritten geweest behalve de rit die we allemaal wel gezien hebben?
-
Citaat:
JeffreyDC
Zijn er nog testritten geweest behalve de rit die we allemaal wel gezien hebben?
Voor zover geweten is het bij één testrit gebleven tot op de dag van vandaag.
-
Citaat:
Azmidiske
Akkoord en niet akkoord. Het is spijtig, maar ze lieten het toe en dan draait het uit op slechte ervaringen. Nu is zoals bobby turbo zegt de naam al vooraf uitgelekt, het ontwerp van de treinen stond al op internet voordat ze dit zelf konden laten zien... Eerlijk gezegd vind ik dat ook maar wat respectloos van de personen die dit doen, laat de primeur aan het park hé. Dit is daar een logisch gevolg van vind ik. Ik ga ervan uit dat ze met gewoon bouwfoto's geen problemen zouden hebben, dat is inderdaad mooie aanvullende reclame.
Zelfs op Looopings werd de uitgelekte naam nooit in een artikel genoemd voordat het park deze had bekendgemaakt, dat vond ik dan ook weer opmerkelijk :p
Citaat:
yelle8
Voor zover geweten is het bij één testrit gebleven tot op de dag van vandaag.
Ook opmerkelijk toch. Er moet toch bijna echt iets niet pluis geweest zijn met dat geluid? :p Hoewel als er een pull-through geweest is kan dit niets nieuws zijn.