Akkoord en niet akkoord. Het is spijtig, maar ze lieten het toe en dan draait het uit op slechte ervaringen. Nu is zoals bobby turbo zegt de naam al vooraf uitgelekt, het ontwerp van de treinen stond al op internet voordat ze dit zelf konden laten zien... Eerlijk gezegd vind ik dat ook maar wat respectloos van de personen die dit doen, laat de primeur aan het park hé. Dit is daar een logisch gevolg van vind ik. Ik ga ervan uit dat ze met gewoon bouwfoto's geen problemen zouden hebben, dat is inderdaad mooie aanvullende reclame.
Zelfs op Looopings werd de uitgelekte naam nooit in een artikel genoemd voordat het park deze had bekendgemaakt, dat vond ik dan ook weer opmerkelijk :p
Ook opmerkelijk toch. Er moet toch bijna echt iets niet pluis geweest zijn met dat geluid? :p Hoewel als er een pull-through geweest is kan dit niets nieuws zijn.
Pooopings loopt de laatste tijd wel vaker achter. Ze publiceren vrijwel uitsluitend dingen die ze in hun schoot geworpen krijgen via lekken, tips of persberichten. Zelf ergens moeite in steken zit er niet echt (meer) in.. Anders hadden ze dit echt wel gepubliceerd. Respect kennen ze daar écht niet.
04-01-21, 21:49
Rickie97
Re: [Walibi Belgium] Intamin Mega Coaster 2021!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy
Pooopings loopt de laatste tijd wel vaker achter. Ze publiceren vrijwel uitsluitend dingen die ze in hun schoot geworpen krijgen via lekken, tips of persberichten. Zelf ergens moeite in steken zit er niet echt (meer) in.. Anders hadden ze dit echt wel gepubliceerd. Respect kennen ze daar écht niet.
Neen hoor. Er waren artikels over de megacoaster waarin letterlijk stond dat er op fansites een uitgelekte naam circuleerde maar dat die nog niet officieel bevestigd was door het park, zonder dat ze deze uitgelekte naam vermeldden. Ik heb het even teruggezocht: klik (laatste alinea). En een later artikel: klik (eerste alinea)
Ze hadden gerust een artikel kunnen schrijven en de naam vernoemen en dat hebben ze bewust niet gedaan. Ik weet niet om welke reden, want in het verleden hebben ze dat nochtans wél al gedaan, daarmee dat ik het nu zo opmerkelijk vond. Verder ga ik je niet tegenspreken, ze publiceren maar al te graag (illegale) bouwfoto's of zaken die via personeelsmemo's van een groot Nederlands park steeds voortijdig uitlekken, al zou ik mij hierover dan weer wél bij Azmidiske aansluiten en zeggen dat dit de hype vergroot en net wel goeie reclame is, maar met de primeur van de naam gaan lopen, tjah... Wie weet zijn ze toch aan het veranderen? :p Als je hun oude artikels vergelijkt met deze die ze nu schrijven, vind ik eigenlijk wel dat ze toch serieus verbeterd zijn. Maar dat terzijde, hier gaat het topic niet over maar dit wou ik toch even corrigeren. :)
05-01-21, 09:29
coasterfrenzy
Dat is inderdaad opmerkelijk... Misschien dat ze er de P in hadden omdat ze niet de primeur hadden.. Het zou me niets verbazen als ze daar een afspraak over hadden met het park en daarom wellicht nu het fotoverbod is ingesteld. Dan kunnen ze Pooopings wellicht nog een andere primeur in de schoot werpen.
09-01-21, 13:51
etwien
Dat er massaal foto’s genomen werden via de straat achteraan het park wisten ze al héél lang, dat was al maanden bezig, dus vind ik het een beetje zielig dat ze dan achteraf komen klagen dat de naam uitlekte, terwijl ze best zelf ook wel wisten dat men de naam in spuitbeton van op straat konden zien. Als ze dergelijke dingen wilden voorkomen hadden ze zelf maar vroeger moeten ingrijpen in plaats van maanden van niks te gebaren en ineens “displeased” te reageren tegenover nieuwsgierige fans.
Walibi is altijd al een ramp geweest op vlak van communicatie, en dit bewijst dat het waarschijnlijk altijd zo zal blijven, en erg sympathiek zullen ze nooit zijn, maar dat is niks nieuws ...
Ik vraag me trouwens af of Walibi zal wachten een reclamecampagne op poten te zetten tot ze meer duidelijkheid hebben over de situatie rond april, of als ze binnenkort toch al volop Kondaa gaan promoten. Ik zou beide strategieën begrijpen, maar het kan volgens mij geen kwaad om al wat uit te pakken met hun nieuwigheid om de nieuwsgierigheid bij het publiek te stimuleren. Kondaa zal in mijn ogen ook het masterplan maken of kraken, want ik herinner mij nog zeer goed het vooropgestelde bezoekercijfer die ze wilden bereiken met het masterplan, en het laatste “normale” jaar 2019 was allesbehalve in de lijn van hun verwachtingen ...
09-01-21, 20:00
Rickie97
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door etwien
Dat er massaal foto’s genomen werden via de straat achteraan het park wisten ze al héél lang, dat was al maanden bezig, dus vind ik het een beetje zielig dat ze dan achteraf komen klagen dat de naam uitlekte, terwijl ze best zelf ook wel wisten dat men de naam in spuitbeton van op straat konden zien. Als ze dergelijke dingen wilden voorkomen hadden ze zelf maar vroeger moeten ingrijpen in plaats van maanden van niks te gebaren en ineens “displeased” te reageren tegenover nieuwsgierige fans.
Natuurlijk wisten ze dat. Volgens mij hadden ze met die foto's ook gewoon geen probleem. Dan kun je als fan ook het nodige respect tonen en als je die naam ziet niet met de primeur weglopen, het kan aan mij liggen maar dat vind ik gewoon basisrespect.
Citaat:
Walibi is altijd al een ramp geweest op vlak van communicatie
Dat is sowieso wel een feit en ik heb ze er al vaker op vervloekt :p
Citaat:
Ik vraag me trouwens af of Walibi zal wachten een reclamecampagne op poten te zetten tot ze meer duidelijkheid hebben over de situatie rond april, of als ze binnenkort toch al volop Kondaa gaan promoten. Ik zou beide strategieën begrijpen, maar het kan volgens mij geen kwaad om al wat uit te pakken met hun nieuwigheid om de nieuwsgierigheid bij het publiek te stimuleren. Kondaa zal in mijn ogen ook het masterplan maken of kraken, want ik herinner mij nog zeer goed het vooropgestelde bezoekercijfer die ze wilden bereiken met het masterplan, en het laatste “normale” jaar 2019 was allesbehalve in de lijn van hun verwachtingen ...
De trend die ze al vaker gezien hebben, en niet alleen in Walibi, is dat een gezinsattractie helaas geen extra bezoekers trekt. Jammer genoeg. Maar als deze trend zich verderzet, zou de megacoaster wel een boost moeten geven, so let's hope :)
Alles zal afhangen van hoe snel het weer "normaal" wordt...
10-01-21, 12:52
coasterfrenzy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97
Natuurlijk wisten ze dat. Volgens mij hadden ze met die foto's ook gewoon geen probleem. Dan kun je als fan ook het nodige respect tonen en als je die naam ziet niet met de primeur weglopen, het kan aan mij liggen maar dat vind ik gewoon basisrespect.
Ik zie niet hoe dat basis respect is. Je gaat naar een bouwwerf toe om de laatste stand van zaken te laten zien aan anderen. Als de laatste stand van zaken het feit is dat er een naam aangebracht wordt, hoort dat er ook gewoon bij. Als je niet de primeur wilt pakken, ga dan gewoonweg ook in het algemeen geen foto's maken.
En als Walibi afspraken had over die primeur, hadden ze ook een doek over die rots heen kunnen laten hangen. Genoeg andere parken die het op die manier doen. Dan laat je duidelijk zien aan de fotograferende fans "hier zit iets" zonder te verklappen wat het is. Maak je de hype alleen maar groter mee. Dát is pas goede marketing.
Als er overigens één site is die nooit dergelijk respect gehad heeft, dan is het Poopings wel en ik durf te wedden dat die een advocaat op WB af gestuurd hebben voor het missen van de primeur deze keer en dat dit de schikking is die WB getroffen heeft zodat ze later alsnog een andere primeur kunnen geven. Ik heb het helaas al eerder mogen mee maken hoe belachelijk agressief poopings is in dit soort dingen, wat ik niet eens erg zou vinden, ware het niet dat ze zelf gewoon materiaal van anderen jatten. Ze weten echter donders goed dat een particulier de rechtsgang tegenwoordig ook niet meer kan betalen en anders daar gewoon de moeite niet voor wilt doen.
Prijs lijkt me niet onterecht. Ben er zelf al een paar jaar niet meer geweest, maar als ze de lijn door zetten waar ze de laatste keer mee bezig waren dan past de prijs bij het park.
14-01-21, 14:49
etwien
Ik vind deze prijsverhoging van € 2 wel gepermitteerd als je kijkt wat men de voorbije jaren geïnvesteerd heeft, Plopsa De Panne verhoogt wel met € 3 waardoor ze exact even duur zijn als Walibi nu. Dat vind ik een pak minder gepermitteerd, en ik denk er blijkbaar niet als enige zo over. Kennissen van mij wilden na vorig jaar (amper compensatie op abo’s) geen abo meer nemen, maar nu nog eens deze prijsstijging vinden ze de druppel om te zeggen: geen Plopsa meer.
Toen ik vroeg wat ze dan in de plaats wilden toen kwam Toverland meermaals uit de bus, en zelfs Walibi omdat enkelen op mijn aanraden vorig jaar met jonge kids toch eens geweest hadden en ze ervan schrokken hoeveel er ook voor de kleintjes te doen is.
Nu zal ik wel weer een bak “plopsa-hating” kritiek over me krijgen maar ach ... :)
14-01-21, 19:17
Phadd-F
Citaat:
Nu zal ik wel weer een bak “plopsa-hating” kritiek over me krijgen maar ach ... :)
Dat ze dan maar wegblijven hoor, minder mensen in de wachtrij voor de extreme spinning coaster voor ons dan ;)
14-01-21, 19:37
siroccofreakske
Als we kijken naar alle alternatieven die er zijn op dagafstand, denk ik dat Walibi en Plopsaland op zich die € 41 wel kunnen vragen. Ik zeg niet dat ze daarmee prijs/kwaliteit de beste parken zijn, maar ik denk wel dat ze met deze prijzen voldoende mensen kunnen overtuigen om goed te kunnen draaien.
14-01-21, 21:59
Joran
41 is inderdaad te verantwoorden lijkt me. Met exotic world, karma world en Pulsar de laatste jaren zijn we toch al ferm verwend geweest. Dat en het nieuwe gebied dat er aan komt. Zeker terecht.
Vergeet ook niet de impact van corona at the end. Ik hoop dat ze hier een stuk mee kunnen goedmaken, anders gaan we na deze parel waarschijnlijk nog een paar jaren op onze honger mogen zitten. (lees: investeringen nieuwe ingang / gebied rond flashback / gebied rond vampire etc zullen wrss wel uitgesteld worden of zelfs geschrapt lijkt mij? Ik hoop van niet, maar het lijkt me weinig waarschijnlijk dat Walibi de komende jaren nog veel zware investeringen zal doen...)
Wow, 16.000. Dan begin ik bijna te denken aan het Polynesisch gebied in PortAventura, dat ik het mooiste en meest sfeervolle themagebied van eender welk pretpark in Europa vind. Kan prachtig worden.
15-01-21, 19:50
Jak
Inderdaad, een serieus aantal.
Langst de andere kant zitten daar heel wat bodembedekkers bij. Die plantjes zijn 20 op 20cm.
Hoe dan ook denk ik wel dat het belangrijk is voor veel groen te voorzien. De zone is immers ook niet klein te noemen.
De vraag blijft ook hoeveel planten er rond alle delen van de achtbaan moeten, of enkel rond het plein.
15-01-21, 22:20
Belgiumwaffle
Met 16 000 bomen en planten ben ik er redelijk zeker van dat niet enkel rond het plein gaat zijn maar ook langst de wachtrij zullen er zeker bomen aanwezig zijn. Als ze op het einde van de rit de baan helemaal omsingelen met bomen zou dit wel een leuk effect moeten geven als je op de laastste heuvels door de bomen raast, met 16 000 zal je toch een redelijk groot oppervlakte kunnen vullen met bomen.
15-01-21, 23:24
coasterfrenzy
Het is volstrekt niet in te schatten hoe veel je ermee kunt bedekken.
Als dat 16000 Banyans zijn, ga je half België ermee kunnen vullen. Als dat 16000 grassprieten zijn heb je amper een vierkante meter vol (om even twee héél extremen te noemen).
En als Walibi afspraken had over die primeur, hadden ze ook een doek over die rots heen kunnen laten hangen. Genoeg andere parken die het op die manier doen. Dan laat je duidelijk zien aan de fotograferende fans "hier zit iets" zonder te verklappen wat het is. Maak je de hype alleen maar groter mee. Dát is pas goede marketing.
Daar heb je helemaal gelijk in. Los van of er nu afspraken waren of niet, als ze niet wilden dat het uitlekte was dat het verstandigst geweest. Maar ik blijf óók bij mijn standpunt. En zelfs al vind je niet dat dat over respect gaat, die reactie van het park kan je wel verwachten, dus als je wil blijven foto's gaan nemen of filmen, is het gewoon niet verstandig om het te doen ook. En dat is het laatste wat ik ervan ga zeggen. :p
Ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat. Ik had eigenlijk voornamelijk theming op het pleintje verwacht, maar het hele gebied waarin deze coaster loopt ligt soort van "achter de schermen" en hier had ik niet veel extra van verwacht. Groen sowieso, maar nu lijkt het er toch op dat het groen in thema zal zijn - inderdaad moeilijk in te schatten hoeveel dat nu juist is, maar dit lijkt toch zeer veelbelovend... Zeker met de paar foto's van grote bomen die we al zien: niet allemaal kleine boompjes die eerst nog 10 jaar moeten groeien voordat het op iets begint te lijken!
Naar toegangsprijs toe vind ik de stijging ook zéker te verantwoorden. Ik ben eigenlijk zelfs meer geneigd dit te betalen, dan de prijs die het park vorig jaar had. En idem voor Plopsa eigenlijk, ik ben daar voor het laatst geweest wanneer Anubis nieuw was, nu wordt het toch écht wel tijd om eens opnieuw te gaan. Misschien dat het afgelopen coronajaar er ook wel voor zorgt dat ik sneller bereid ben dit te spenderen. :p
21-01-21, 01:08
Polletje
Het is al heel knap dat Walibi er zoveel planten rond gaat plaatsen. En niet van de simpelste dan nog. Het toont zin voor theming en afwerking en dat apprecieer ik enorm. Voor zo'n compleet plaatje zal ik met plezier die paar euro's extra betalen.
22-01-21, 01:19
Pretparkfreak7
Inmiddels horen we geen dramatische geluiden meer bij die liftheuvel. De trein heeft ook een pittig tempo. Vooral bij dat stukje vanaf 0:58 moet elke coasterfan toch instant blij worden. :D
Dat filmpje ziet er inderdaad heerlijk uit! Ik ben ook blij om te zien dat die baan gewoon bij parkopening normaal gezien sowieso klaar zal zijn om z'n ritjes te draaien. Nu maar hopen dat de parken op tijd open mogen...
22-01-21, 11:13
JeffreyDC
Laat ze maar veel testen nu ze de tijd hebben. Gelukkig is dat lawaai verdwenen. Als we eerlijk willen zijn: daar scheelde toch iets aan.
22-01-21, 12:20
coasterfrenzy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siroccofreakske
Dat filmpje ziet er inderdaad heerlijk uit! Ik ben ook blij om te zien dat die baan gewoon bij parkopening normaal gezien sowieso klaar zal zijn om z'n ritjes te draaien. Nu maar hopen dat de parken op tijd open mogen...
Dat is inderdaad iets wat je tegenwoordig steeds minder ziet. Jammer dat uitgerekend dit jaar het waarschijnlijk niet direct van belang is, maar desalniettemin waardeer ik dit in de aanpak/planning van WB.
22-01-21, 13:37
etwien
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeffreyDC
Laat ze maar veel testen nu ze de tijd hebben. Gelukkig is dat lawaai verdwenen. Als we eerlijk willen zijn: daar scheelde toch iets aan.
Bij Hyperion zijn eerste testritten was dit ook het geval ;)
22-01-21, 23:28
JeffreyDC
Ahzo. Ik heb toen in de tijd daar geen beelden van bekeken.
01-02-21, 12:53
etwien
Blijkbaar is de Speedy Pass dit jaar nu verkrijgbaar in 1x versnelde toegang tot elke attractie, en voor het oude systeem van € 37 naar ... € 79 ...
04-02-21, 11:53
Rein
2 Bijlage(n)
En de nieuwe naam van Stunt Flight zal Kondaala zijn:
Looopings heeft die foto via Themeparkmagic, dat hem op zijn beurt ingestuurd kreeg via een zekere Bert Verbraak. Dan kan je hem net zo goed hier posten.
Ook aan deze site bevestigde het park dat de ketting was losgekomen van de geleidingsrail: het zou niet gaan om een breuk van de ketting. Het is om dit soort zaken niet te ontdekken wanneer de attractie operationeel is mét mensen dat men vooraf zo uitgebreid moet proefdraaien.
Dat gezegd zijnde, lijkt het mij ook mét passagiers hoogstens tot een spectaculaire evacuatie te leiden. De trein zal door het anti-terugrolsysteem immers gewoon op de lift blijven staan.
06-02-21, 17:56
Zeuske83
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7
Looopings heeft die foto via Themeparkmagic, dat hem op zijn beurt ingestuurd kreeg via een zekere Bert Verbraak. Dan kan je hem net zo goed hier posten.
Ook aan deze site bevestigde het park dat de ketting was losgekomen van de geleidingsrail: het zou niet gaan om een breuk van de ketting. Het is om dit soort zaken niet te ontdekken wanneer de attractie operationeel is mét mensen dat men vooraf zo uitgebreid moet proefdraaien.
Dat gezegd zijnde, lijkt het mij ook mét passagiers hoogstens tot een spectaculaire evacuatie te leiden. De trein zal door het anti-terugrolsysteem immers gewoon op de lift blijven staan.
Dat wist ik niet sorry.
06-02-21, 18:14
Pretparkfreak7
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeuske83
Dat wist ik niet sorry.
Excuses: dat was helemaal niet zo bot bedoeld als het overkwam. Mijn doel was eigenlijk vooral dat de foto ook hier stond. Het waarom had ik sympathieker kunnen formuleren.
10-02-21, 08:56
vampire
Kunnen we dit niet als louter `te laat`nieuws omschrijven.
Dit was al een paar dagen geleden zo, blijkbaar was een stuk kettinggeleider niet goed vastgeschroefd. De foto zou trouwens al dateren van voor de testritten... Edit: Deze foto is ook te vinden in het artikel op deze website.
Men is ook wat aan het knutselen bij Radja River zoals themeparkmagic via een zekere Niels in beeld kon brengen. Blijkbaar zijn de uienkoepeltjes nieuw en zouden ze de boel meer naar Karma World trekken. Ik vind het geen slechte zaak.
Het is inderdaad een mooie zaak dat ze echt wel proberen om coherente themagebieden te ontwikkelen. Daar slagen ze wat mij betreft meer en meer in! :)
24-02-21, 22:30
PyongWon
Toch knap die ontwikkeling die dit park de laatste jaren blijft maken. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat als alles van het master plan op punt staat.
26-02-21, 20:12
Pretparkfreak7
1 Bijlage(n)
Ook het restaurant wordt mooi ingeschaduwd Bijlage 2395
Wauw! die belichting in het station met die met de wind meewiegende afhangende planten is echt wel veel meer dan ik verwacht had van Walibi! Bij de rest van hun coasterstations doen ze immers niet overdreven veel moeite om er een totaalbeleving van te maken. Met Kondaa lijken ze echt wel all the way te gaan. :D
17-03-21, 00:13
Jak
Nog een goede foto van het station. Echt overdonderd door de details. Die details zoals die lianen, het perspectief, ... Merk op dat de lichtjes ook aanstaan. Lijkt het nu dat de ogen ook oplichten?
Wanneer de bomen er achter mooi in bloei staan, wordt dit ook een wat geïsoleerd gebied, wat ik alleen maar kan toejuichen. https://www.facebook.com/StarParc.be/
Wat me ook opvalt, er is zo een cirkel gemaakt van gebouwen en omheining, daarachter voorzien ze wat hogere beplanting, maar daar blijft toch nog wel ruimte voor vele uitbreidingen?
Tevens mocht WB de oude molen niet afbreken, blijkbaar hadden ze daar wel op gehoopt. Wat denken jullie voor dit gebied?
Ik durf mijn geld wel inzetten op een Pairi Daiza-achtige/Phantasialand overnachtingsmogelijkheid. Vakantiehuizen en later, overnachtingsmogelijkheden in die molen, lijken me niet zo'n vreemd plan. Bovendien valt het ook soms op dat ik Franse nummerplaten opmerk in WB. Voor die markt is een overnachting in het park wel aantrekkelijk denk ik. Tegenwoordig denken we constant aan een hotel, maar ik zie het wel mogelijk dat er een kleinschalig hotel in die Molen komt, misschien aangevuld met vakantiehuizen tussen Kondaa.
Wauw kijken wij naar een foto uit eigen land? Wat een prachtig stations gebouw is dat, dit is toch al van heel hoog niveau, niveau dat we zien bij europese topparken. Nu nog afwachten hoe het hele gebied is afgewerkt en hoe de binnenkant van het station zal uitzien.
De vraag is wel of walibi wou dat deze foto uitlekte? Want deze week zijn ze begonnen met teasen op hun eigen pagina's met foto's.
17-03-21, 16:02
Rein
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicooke
De vraag is wel of walibi wou dat deze foto uitlekte? Want deze week zijn ze begonnen met teasen op hun eigen pagina's met foto's.
Ontwerper Julien Bertévas heeft deze foto zelf gepost op zijn Instagram.
Walibi zelf heeft inderdaad ook detail foto's geplaatst:
17-03-21, 17:31
Belgiumwaffle
Het stationsgebouw ziet er echt prachtig uit, al de details in het stationsgebouw en ook de toiletblok zijn echt van een heel hoog level voor België en ook voor het algemeen is dit ook van heel hoog level in Europa (als we niet kijken naar Phantasialand, Disneyland, Europapark, etc)
17-03-21, 18:10
Pretparkfreak7
Het is nog niet van het niveau van die Egyptische tempel bij Oziris in Parc Asterix: daarvoor blijft de schaal toch nog iets te beperkt. Maar het kan er wel zonder schaamte naast staan. Leuk dat ze zoveel reliëf in die gevel hebben gestoken. :D
22-03-21, 13:19
coasterfrenzy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Belgiumwaffle
Het stationsgebouw ziet er echt prachtig uit, al de details in het stationsgebouw en ook de toiletblok zijn echt van een heel hoog level voor België en ook voor het algemeen is dit ook van heel hoog level in Europa (als we niet kijken naar Phantasialand, Disneyland, Europapark
Afgaande van de foto's komt dit makkelijk over het gemiddelde niveau van EP heen hoor. EP heeft enkele zeer mooie plekjes, maar buiten die enkele specifieke plekjes speelt matigheid troef als het op theming aan komt. En zelfs die mooie plekjes van EP kan dit makkelijk in mee doen.
PHL en Disney laten hun outdoor banen beiden door een volledige zone lopen (alternatief is baan indoor zitten, maar dan is de theming bij beiden ook maar matig tot slecht). Dat heeft deze baan uiteraard niet (en dat kan bij deze hoogte ook bijna niet), maar het gebied rond het station zelf lijkt qua details en uitwerking prima bij deze parken te kunnen passen. Enkel die grote houten schutting lijkt me wat misplaatst te zijn.
Het enige wat ik lastig kan inschatten is het formaat van de theming. Als ik kijk naar die zij-deur in het stationsgebouw dan lijkt het allemaal niet heel groot te zijn en daar zit vaak veel kracht in. Als die slangenkop in het station 2m hoog is, geeft dat beduidend minder effect dan wanneer hij 10m hoog is. En dat speelt vaak een veel grotere rol bij hoe we iets ervaren dan alle details. Een mooi voorbeeld vind ik Rookburgh, waar er gebruikt is gemaakt van enorme coulissen die heel imponerend werken, maar relatief weinig detail bevatten. Terwijl juist de gedeeltes dichtbij de mensen wél de nodige details bevatten. Nogthans zou het gebied zonder deze torenhoge coulissen lang niet zo imposant over komen.