Gisteren zelf ook eens alles uitgetest tijdens de Fandag. Qua sfeer zat alles heel goed, de drukte viel heel goed mee, het bleef droog en de zon scheen. Wat wil een mens nog meer? Mijn bevindingen kan je hieronder vinden... Let wel op... Spoilers op eigen risico!

Black Rose vond ik tijdens de preview 's middags heel sterk. Op het einde van de wachtrij krijg je een roos die je aan de ingang van de villa afgeeft. De eerste acteur zat al meteen goed in zijn rol, en dat werd ook verder in het huis alleen maar bevestigd. Zelf werd ik af en toe ruw aangepakt. Ik werd ook afgezonderd van mijn vrienden, maar dit alles stoorde me niet.Zeker en vast de 5 skulls waard, maar voor mij niet het engste spookhuis. Het fysieke kan natuurlijk voor sommigen wel wat shocking zijn.
's Avonds gingen we na de vuurshow van 21u nog eens aanschuiven voor een tweede beurt, omdat ik hoopte ook de andere route eens te kunnen doen. Rond 21u20 stonden we in de wachtrij van de RIP Pass. Na zo'n klein half uur mochten we terug naar binnen (opnieuw met een roos). De acteur die buiten de rozen ontving was nu een andere, en je zag die jongen echt afzien van de koude. Hij zat ook niet meer in zijn rol; ik had er echt medelijden mee. De ervaring die we nu kregen... was helemaal anders, maar niet in de positieve zin. We werden echt door de villa gejaagd. Dit keer zonder handboeien én met een gids die ons meenam van de kelders tot boven! De tweede route heb ik jammer genoeg ook niet meegemaakt, en er werd ook niemand afgezonderd. We konden er niet rap genoeg door gaan en er waren ook al wat minder acteurs... die nog minder moeite deden om ons te laten schrikken. Wat 's middags zó goed was, was 's avonds nog een slap afkooksel dat zeker geen 5 skulls waard was. Zeer jammer voor de mensen die nog in de reguliere wachtrij stonden aan te schuiven.
Ga je Black Rose bezoeken, doe het dan 's middags. De wachtrij is er korter dan 's avonds en er zit meer actie in.

Opvallend: enkel Bloc H en Black Rose kregen dit jaar 5 skulls, Lumberjack kreeg er nu 4. Persoonlijk vond ik Lumberjack toch een pak enger dan Bloc H en Black Rose (waar het fysieke wel een 5 waard is). Ook bij andere bezoekers in ons groepje zag ik de schrik in hun ogen en handelen. Hij blijft wel top, met terug meer acteurs en opnieuw een scène in het boshutje. De scène mocht van mij wel iets meer zijn, met iets minder volk samen. De laatste scare actor bij de fotoshoot stond er wel wat verlaten bij, en werd door heel wat bezoekers genegeerd. Dit gaf ons de tijd voor een uitgebreide shoot, inclusief kettingzaag!

Over naar Bloc H, welke de meeste wijzigingen ondergaan heeft. Zelf vond ik hem vorig jaar heel sterk, en dit jaar nog zelfs nog beter. Zodra je de gevangenis binnenstapt klopt het plaatje, waarbij alles veel minder wit en clean is. Ook in de cellengangen oogt alles realistischer, met meer props. Algemeen is er ook iets minder rook, wat de doorstroming beter maakt, zonder alles te zichtbaar te maken. Wel werd er nu niemand meer in de cellen opgesloten? Hier had ik stiekem toch wel echt op gehoopt.

Mine Blast heeft enkele kleine wijzigingen ondergaan. Er is nu ook een kleine kruiptunnel toegevoegd, zoals vroeger in Project InvaZion. Verder is me hier weinig nieuws opgevallen. Deze blijft ook wel heel mooi uitgewerkt.

Quarantine bezochten we dit jaar 2 keer: één keer in de klaarte, en één keer in het donker. Het is een gratis spookhuis, welke je ook wat kan merken aan de lengte ervan. Toch blijft het een geslaagde voor mij. Persoonlijk heb ik veel gelachen met de meisjes rond ons, en kreeg ik met momenten echt de slappe lach.

De scare zones waren dit jaar ook weer talrijk aanwezig, en ik had de indruk dat er ook meer acteurs rondliepen. De sterkste vond ik persoonlijk District H (met veel humor van de scare actors zelf!) en Quarantine Zone (is voor mij geen 3, maar 4 skulls waard). Ik denk dat menig bezoekers die mening zullen delen. Gaz Town vond ik dit jaar wat minder; ook Lord Gazby is hier precies volledig verdwenen. Jammer! Metamorphobia en The Circus kregen beiden 4 skulls, maar die vond ik toch wel wat zwakker.

De Fire Show was dit jaar vernieuwd, en was echt prachtig. Niet zo groots als bvb. in Bellewaerde afgelopen zomer, maar zeer straf was die man en vooral vrouw durfden met vuur! Zeker het bekijken waard!

***

Was alles dan zwarte rozengeur en volle maanschijn? Neen, ik heb ook wel wat kritische punten. Mijn feedback op Black Rose heb ik hierboven al vermeld.

De Blood Bar hebben we helaas niet mogen bezoeken, omdat het om 21u50 al te laat was. We hadden wat tijd verloren bij Black Rose en werden niet meer toegelaten. Blijkbaar was het er wel de moeite, hoorde ik van vrienden die Black Rose geen 2e bezoekje meer wilden brengen. Ik had toch liever gehad dat het park terug tot 23u open was...

Panic House 4D blijft toch wel gigantisch slecht. Hoog tijd om deze te vernieuwen! Ik blijf hiervoor pleiten, en merkte ook op dat die precies weinig aantrek had. Hopelijk volgend jaar iets nieuws?

En tenslotte Mystica... Aaron Crow blijft getalenteerd, maar ik had toch wel graag een andere show gezien. Na 2 jaar dezelfde show op te voeren bij Bobbejaanland, hoopte ik toch wel iets nieuws te zien in Walibi. Beetje flauwe rip-off als je het mij vraagt...

Stiekem had ik toch ook gehoopt dat er gisteren nog een verrassing van formaat zou gepresenteerd worden, maar dit bleek niet het geval te zijn.

Zo, dit was mijn ervaring. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!