Gisteren naar het park geweest voor Winter Efteling, en het was er inderdaad druk! Dit was ook netjes opgegeven op de kalender, want er was een bedrijfsevent van Unox. Gelukkig waren we op tijd en besloten we gewoon te gaan naar plaatsen waar het kalm was, en dat loonde wel! Langste wachtrij die we trotseerden was Baron 1898 (60 min). Aangezien mijn lief hier nog steeds niet op durft, hebben we besloten het bij 1 zo'n lange wachtrij te houden. Jammer dat er wat grote attracties uit lagen (JEDD, DVH, Piraña parkshow Ravelijn, alsook de BP van Python), maar toch hebben we best veel kunnen bezoeken.

Fabula kreeg uiteraard ook een bezoekje, en ik vond de nieuwe film echt geslaagd. Zowel het verhaal als de projectie waren stukken positiever dan de voorganger. En hoewel het gebouw zelf amper aanpassingen kreeg, scoorde deze voorshow stukken beter als inleiding op het verhaal dan de vorige. Je stapt echt een grot binnen en kijkt toe hoe alles in de grot zich afspeelt. De speeltuin ziet er quasi identiek uit, maar vooral het restaurant is veranderd. We hebben er niet gegeten, maar leek me toch wel een mooi menu te hebben. De McDo / BK touchscreens lagen wel uit...

In het Sprookjesbos ook even De Zes Zwanen gaan bewonderen, en het lijkt alsof het sprookje er al jaren is. Eén iets moet je Efteling toch nageven: oude pracht blijft inderdaad behouden! Zo blij dat ze hier ook verder blijven uitbreiden, met heel wat opfrissingen de laatste jaren (Roodkapje, Hans & Grietje, Kabouterdorp, Indische Waterlelies...), alsook uitbreidingen (De Zes Zwanen, Pinochio...) in het deel waar alles ooit mee begon!

Als ik zie wat ze dit jaar allemaal gedaan heb, vind ik dat het park toch echt goed bezig is, met zowel oog voor nieuwigheden, alsook het bijwerken / aanpassen van oudere attracties of ze op te frissen of opnieuw op te bouwen. Velen vinden de opvolger van Bob misschien een slechte vervanger, maar het was wel het 'gat' dat ontbrak in het aanbod: een (beginnende) family coaster! Stiekem hoop ik wel dat de volgende uitbreiding met de launcher in circusthema dan wel iets pittiger zal worden...

Maar goed, hierover gesproken: Max & Moritz begint stilaan al goed zichtbaar te worden in het park. Hoewel de baan inderdaad klaar is, kan er zeker wat extra aankleding bij komen. Persoonlijk vond ik het er wel al goed uitzien, en de fellere kleuren stoorden mij totaal niet. Ik verwacht wel dat ook de Steenbok en het plein ook nog een metamorfose zullen krijgen, zodat alles wat oogt als een frisser bergdorpje. En dat mag het wat mij betreft ook wel worden. Zo authentiek hoeft het niet te zijn, want je loopt in het park in een grote sprookjeswereld rond. Neen, ik ben al benieuwd naar het eindresultaat (te verwachten rond half april?)!

Verder viel er mij nog iets op, waarover ik hier nog niets gelezen heb (dacht ik). Ook in het Sprookjesbos vinden er werkzaamheden plaats! Tussen Langnek en Roodkapje zijn hekkens geplaatst en heel wat bomen gerooid. Weet iemand wat ze hiermee van plan zijn? Volgt sneller dan verwacht het volgende sprookje in het bos?