Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
Leg eens uit, want ik vind de uitwerking bij Baron wel goed geslaagd
Zie onderdeel bagage en operations

Daar moet ik dus nog aan toe voegen dat er nooit goud in Nederland was. Enkel het "Zwarte Goud", maar wie in de drop opgelet heeft ziet beneden in dat gat wel degelijk geel goud (zo ver gaan ze wel met hun details).


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
@Coaster Dank voor de respons waar je wel wat tijd aan besteed hebt.
Jij hebt ook tijd in je originele post gestoken. En ik denk dat een goede discussie ook degelijke diepgang mag hebben . Niet iedereen vind het prettig om veel te lezen natuurlijk.. het zij zo.. des te fijner is het dat mensen er nog tijd voor nemen om dat wel te doen

Geen enkel park in de top 5 is bij mijn weten zo kwistig met kortingen als o.a. de PR- en Merlin-parken en zelfs PHL. Als occasionele bezoeker (in viervoud!) in die parken ben ik natuurlijk erg blij met die mega-kortingen, maar soms lijken die op een (wanhoops)poging om de bezoekerscijfers op te krikken. En voor ik met een karrevracht faecaliën word beladen: PHL heeft dat - gelet op hun kwantitatief en kwalitatief aanbod - m.i. niet nodig. Iem. schreef hier dat voor Eft. enkel de cijfertjes gelden, dat wou ik onderbouwd ontkrachten.
Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben. De Merlin Parken draaien niet altijd even goed en korting helpt om mensen te komen. Bij PHL is het denk ik nodig om in de top mee te kunnen spelen qua cijfertjes (want daar wordt vaak enkel heen gekeken, niet naar niveau of aanbod). Ik denk wel dat PHL het ook op andere vlakken wel nodig heeft, het park is enorm klein dus er passen weinig bezoekers binnen en een vergunning voor jaarrond open te zijn krijgen ze niet. Door hun manier van werken verspreiden ze de bezoekers veel beter over het gehele seizoen, waardoor het park ook effectief mooie cijfers kan voorleggen. Ik denk dat ze die bezoekers ook wel nodig hebben om de investeringen te kunnen doen die ze de laatste jaren doen. Buiten Disney en Universal denk ik niet dat je dit niveau nog elders gaat vinden. Zelfs dat park wat de attracties aan inkoopprijs kan zetten en dubbel zo veel bezoekers trekt, lijkt er moeite mee te hebben om te investeren in deugdelijke theming (enkele uitzonderingen daar gelaten).

Wat je wellicht vergeet bij het stukje "korting geven" is dat het ook op andere vlakken effect heeft.

1: Obviously: Het trekt mensen over de streep. Zelfs €2,- korting kan ervoor zorgen dat mensen jouw park kiezen ten opzichte van de concurrent die geen korting geeft. Zelfs als jouw entree met die €2,- korting nog steeds duurder is dan de concurrent. Mensen gaan voor de korting.

2: Uit onderzoek is gebleken dat mensen die met korting binnen komen, gemiddeld genomen veel meer uit geven aan Horeca. Het park verdient die korting dus ruim terug. Je ziet in Duitse parken dat er sowieso veel wordt uit gegeven aan Horeca. Dat zal er uiteraard mee samenhangen dat prijs/kwaliteit verhouding in Duitsland doorgaans goed ligt. Maar op de typische dagen dat veel mensen met een gratis ticket naar PHL komen, lijken de rijen daar nog langer dan gebruikelijk.

Korting geven is dus een lucratieve business.. maar in sommige gevallen kan een korting-oorlog ook leiden dat ondernemingen er aan ten onder gaan. Dat zie ik bij een pretpark niet zo snel gebeuren, maar bijvoorbeeld bij Supermarkten is dat in het verleden wel gebeurd.

Okidoki noem ik geen kiddie maar een familie. Ik wou er eens met een stel 9-jarigen in, maar moest daartoe meermaals als 'bij-zitter' mee voor wie geen 1m40 was. Da's dus eerder 'family' dan 'kiddie'. En het argument dat er voor zo'n 'kiddie' niet veel gegadigden zijn, wordt al meteen ontkracht door de verplichte begeleiding. Als Eft. een echte kiddie zou plaatsen (big apple type) zouden heel veel bezoekers deze willen doen wegens de nieuwigheid. Met de lage capaciteit doe je het eigenlijke doelpubliek dan wel de duvel aan. Dus: goeie zet met die twee geplande familie-coasters.
Als iemand zonder kinderen was ik niet op de hoogte van de bizar hoge lengtelimit voor Oki-Doki. Vreemd, gezien Rollerskaters meestal wel als kiddy-coasters worden beschouwd.

Tenminste.. Dat zeg ik wel, maar vanuit de fabrikanten bestaat zoiets als een kiddy coaster niet. Zowel Rollerskaters, Zierer Tivoli/force en jawel: Zelfs big apples worden officieel verkocht als familie-achtbanen. Er zijn slechts weinige uitzonderingen. De Kiddy-Racer van Gerstlauer is één van de weinige types die écht als kiddy-coaster verkocht wordt.

Je hebt er uiteraard gelijk in dat als de Efteling een Big Apple zou plaatsen, deze aanvankelijk heel veel volk zou trekken. Iedereen wil hem eens doen. Sommigen als efteling fan, anderen voor de credit.. maar die drukte zal héél snel afnemen en na maximaal 2 seizoenen hoef je hier echt geen rijen voor te verwachten. Inzetten op hoge capaciteit puur om die eerst piek op te vangen is ook een zinloze zaak qua kosten en investering. Er is ooit een park geweest dat een big-apple met draaischijf had zodat er 2 treinen op konden. niet hel zinvol.

Je ziet het effect bijvoorbeeld ook bij Raik: In het begin stond daar makkelijk een uur. Er werd zich vaak genoeg afgevraagd waarom een park als PHL - dat doorgaans toch wel in zet op capaciteit - niet voor een draaischijf of wisselstation gekozen heeft. Wel. Ruimtegebrek is natuurlijk één reden, maar anno 2019 staan er amper nog lange rijen voor Raik en zou dat station gewoon een onnodige kostenpost zijn.

Bedankt om de mankementen van Baron bloot te leggen. Laar me zeggen dat ik me er totaal niet aan stoor, terwijl ergeren toevallig één van m'n specialiteiten is. Ook al ben ik geen alom beschuldigende / fatalistische Anunees, ik geef middels 20 jaar woon-werk-verkeer per fiets ook wel een beetje om het milieu. Maar k@kken op die ticketjes bij Baron, voelt toch weer als een spijker op het droge. Ik erger me de pleuris aan parken die met veel bombarie hun plastic rietjes bannen maar wel wegwerp-poncho's blijven verkopen, vaak nog eens verpakt in plastic. Die hypocrisie hoop ik niet bij Eft. aan te treffen. Blij toe dat ze het betalend (!) parkeren voor fietsers hebben afgeschaft.
Zoals ik al schreef: Voor de bezoeker werkt het wel.. maar vanuit commercieel oogpunt is het een bende. En hogere exploitatiekosten dan nodig betekent voor de Efteling weer minder geld. Dat moet ergens vandaan komen. Hogere parkeerkosten, hogere entreekosten, minder kostingen of gewoon langer wachten met iets nieuws. Van dat laaste weten we dat dit momenteel niet bepaald aan de orde is, dus 3x raden waar ze die verhoogde operationele kosten gaan terugwinnen. Zeker voor iemand die zich als "über-krent" bestempeld weet ik dus dat het je indirect wél stoort. Je wist alleen nog niet dat dit één van de oorzaken was dat de prijsverhoging de laatste keer €1,50 was in plaats van €1,- (cijfers heb ik niet gecheckt en dienen als voorbeeld)

Overigens lig ik voor die bonnetjes niet wakker voor het milieu, ik sprak toch echt over de operationele kosten die de bonnetjes + personeelslid die ze moet uitdelen met zich mee brengt. Als ik me niet vergis zijn de bonnetjes wel van gerecycled papier gemaakt. Mooi dus.

Wel ben ik het roerend met je eens over de plastic hypocrisie. Ja, natuurlijk zijn rietjes nog een slag erger dan een wegwerp-poncho. Maar er zijn toch wel veel andere plaatsen waar op plastic bespaard kan worden. In het algemeen zit het hele anti-plastic wereldje nogal vreemd en hypocriet in elkaar. Maargoed, dat is weer een ander debacle lijkt me.

De boompjes weg bij M&M lijkt me eerder een technische noodzaak. Ik heb nog genoeg vertrouwen in het park en in moeder natuur dat deze wel zullen 'bijgeplant' of 'bijgegroeid' worden. Het alternatief was een bouwwerf van tweeëneenhalf jaar. Al zou ik ook dat toejuichen als het eindresultaatesultaat Klugheim-waardig zou zijn.
Helaas vrees ik ervoor. Tot dusver heeft de Efteling eigenlijk nog nooit bos terug geplant waar ze het gekapt hebben. Ze hebben er wel groenzones van gemaakt, maar allemaal heel netjes aangeplant. Geen bos meer, maar een park dus. Persoonlijk zie ik dan toch liever die bouwwerf van 2.5 jaar. Je ziet doorgaans toch dat het zich dan veel meer loont. In het algemeen ben ik tot dusver niet te spreken over de theming van M&M. Toen ik het gebouw in het echt zag schrok ik er toch wel van. Het is echt gewoon een betonnen rechthoekige bunker met enkele balken er in waarbij alles zo recht is dat het wel met een liniaal getrokken lijkt te zijn. Dat past niet in de efteling én niet in de bouwstijl die ze hier proberen te laten zien. Dan hadden ze toch beter wat meer tijd en geld in detail gestoken..

Wat de platte thrill betreft: ik hoop dat je ooit gelijk krijgt over een partieel ondergrondse of binnendeurse valtoren. Natuurlijk is Talocan een prachtbeest, misschien nog meer om naar te gapen dan om te 'berijden'. Al helpt het reliëf wel een beetje in Brühl.

Die topcoaster in het toppark met z'n top-veehok was (natuurlijk) Taron. (Ook) voor mij is PHL het top-park in Europa, ondanks z'n mankementjes. Maar in heel wat kritiek op Eft. - ook van mezelf - herken ik de wens om het park te 'Phantasiëren'. En laat nu net de uniciteit van Eft. voor mij het allersterkste punt zijn. Conclusie: meningen mogen verschillen maar pretparken nog veel meer.
Nou.. het niveau van PHL mogen ze best over nemen.. en dat kunnen ze ook. Met bijvoorbeeld Fata Morgana heeft de Efteling wel een zone die je gerust naast een zone als die van CHiapas mag leggen.

Maar de Efteling moet wel zijn eigen stijl houden en daar wringt het schoentje. In plaats van scheef wordt alles steeds meer kaarsrecht. In plaats van een Bos wordt het steeds meer een park. Juist hetgene wat de Efteling uniek en bijzonder maakt wordt steeds meer achterwege gelaten voor dingen die je inmiddels als "standaard" in pretparkland mag bestempelen. Natuurlijk passen "bos" of "schots en scheef" niet in elk Thema (zie fata morgana). maar daar waar het wél past (M&M ten top zou ik zeggen) zie je het ook niet meer terug. Zoals het gebouw van M&M er tot nu toe uit ziet, zo zie je het ook in Duitse B-parken terug. Van de Efteling mag ik toch wel beter verwachten.

En vitten op een park doe je niet als het park je koud laat, nee, dat doe je juist als je om het park geeft en graag verbetering ziet

Wat betreft het Veehok bij taron - en dit is wat off-topic - Volgens mij was dat als tijdelijk bedoelt, maar gezien men recentelijk geprobeerd heeft wat sfeer/theming aan te brengen op dat veehok denk ik dat de ruimte langer nodig is dan PHL zelf had ingeschat. Toch verwacht ik dat het ooit nog verdwijnt. Zij het volledig, zij het in de vorm van een kelder onder een andere attractie waar de wachtrij in rond slingert (in dat geval hoop ik dat ze de wachtrij tot een soort walk-through omtoveren). Ik ga er van uit dat de opening van F.L.Y. wel zijn effect zal gaan hebben op de rijen van Taron.