Toch te vermelden dat - zolang de onzekerheid duurt - je best een paspoort meebrengt / aanschaft en een nationale ID-kaart niet zal volstaan. In een ultraworstcasescenario moet je zelfs een reisvisum aanvragen. In het afgeketste pre-akkoord tussen May en de EU stond een uitdoof-scenario voor de Europese ID's. Het UK-government vindt die letterlijk onbetrouwbaar, maar zou ID's nog toelaten tot eind 2020.

Wij gaan dus begin april 2019 UK-waarts (I know!) en hebben nog geen paspoorten. Da's voor een gezin dat z'n vleugels niet buiten Europa uitslaat toch een serieuze meerkost voor zo'n relatief kort tripje. En omdat ik met de wagen (en ferry) reis, moet ik misschien een internationaal rijbewijs gaan aanvragen en moet ik wellicht mee tussen de camions in de file gaan staan. Ook moet ik bij m'n verzekering navragen of ze me in geval van een ongeval nog wel dekken wanneer UK geen EU (of zoals Noorwegen: EER) meer is. Voorlopig wacht ik nog met al die formaliteiten, maar eind februari schiet ik - bij onzekerheid - in actie. Ik zal niet de enige zijn, dus enige vertraging aan Belgische zijde is ook nog mogelijk.

Nog een nadeel voor ons: mogelijk duurdere roaming-kosten! En het zou me niet verbazen indien veel accomodaties en trekpleisters buiten Londen nu rapper volzet of drukbezocht zullen worden... omdat onzekere UK'ers zelf minder naar het buitenland gaan reizen. Simpel gezegd: ze gaan deze zomer voor het zekere naar de Midlands en doen Alton Towers ipv met Cryin'Air naar Reus te vliegen voor zuip, strand en PortAventura.

"Misschien is het geen toeval dat zowel Alton Towers en Blackpool Pleasure Beach - de twee bekendste parken in de UK - één jaar voor het ingaan van de Brexit uitpakten met een grote nieuwe coaster" Sorry maar voor attracties à la Wickerman en Icon duurt de planning, timing, pre-financiering, publiciteit, ... t.e.m. de realisatie en opening volgens mij toch veel langer dan twee jaar. Ik kan niet geloven dat ze daar pas midden 2016 mee ingang zijn geschoten. Toch bedankt voor de Brexit-aandacht.