Met een huurauto kun je ook niet van Finland naar Rusland of Andersom. Trein van St. Petersburg naar Helsinki (of andersom) kan ik wel aanraden. Is beduidend sneller dan met het vliegtuig. (Dat omdat vliegvelden best ver buiten de stad liggen en je ruim op voorhand aanwezig moet zijn). Ik heb nog niet kunnen vergelijken met de boot.

Qua rijden valt het in de omgeving van St. Petersburg nog wel mee (maar het is flink aanpassen). Moscow is een stuk lastiger. Als je goed assertief kunt rijden dan kom je er wel doorheen. Ze houden op een of andere manier wel rekening met je als je doet wat te verwachten valt (dus daadwerkelijk rechtsaf slaan als je op het betreffende vak staat en richting hebt aan staan), maar zodra je ook maar éven twijfelt beginnen ze te toeteren (niets van aantrekken trouwens).

Het huren van een Auto in Rusland is inderdaad best duur vanwege de hogere verzekering. Dat wil zeggen: Die ben je niet verplicht te nemen (natuurlijk), maar ik zou aanraden om ten alle tijden elke vorm van verzekering te nemen die kan. Wij hebben het voor elkaar gekregen om onze huurauto met even veel beschadigingen terug te brengen dan zoals we hem gekregen hebben, maar dat was deels te danken aan het feit dat we eigenlijk met 2 chauffeurs waren en redelijk efficient met 4 ogen konden kijken. Mocht er toch iets gebeuren: Altijd politie bellen en een rapport laten opmaken. Anders gaat de verzekering moeilijk doen. Op zich kon de verhuurder (europcar) dat prima en heel vriendelijk allemaal wel uitleggen. (Wat dat betreft was het aankomen in rusland en het huren van een wagen stukken sneller, vriendelijker en beter geregeld dan wat ik gewend ben in USA).

Laat maar weten als er nog vragen zijn over een tripje naar Rusland.