Ik ben eigenlijk altijd opgelucht als ik 'groupers' zie. Niets is zo frustrerend om in een station terecht te komen waar iedereen als kippen in een hok bij elkaar staan. Het geeft altijd het gevoel dat er efficiëntie mist. Want iedereen kent het gedoe met mensen die 'samen' willen rijden. En evengoed mensen die de configuratie van de treinen niet snappen (jawel in een B&M zit je met 4 op een rij...). Daarenboven heb ik het al vaak gezien dat in een trein van 24 personen soms 5 single riders zitten, maar allemaal op een andere rij met een lege stoel naast hen. Gezellig...

Tevens zorgen groupers ervoor dat treinen sneller kunnen worden gedispatcht. Want wie kent het fenomeen niet waarbij er (ondanks dat een station vol wachtenden staat) er toch een rij volledig leeg blijft nadat iedereen instapte, waarop het personeel dan toch naarstig op zoek gaat naar mensen die die stoelen willen benutten. Lekker de boel vertragen.

Ik versta dat een extra personeelslid een serieuze kost is, en ik versta ook dat sommige mensen op een bepaalde rij willen zitten. Maar over het algemeen is er voor die speciale rijen meestal een front (en eventueel back) wachtrij. En zo niet: gewoon vragen. Het aantal keer dat ik mijn 'zin' niet heb gekregen kan ik echt wel op één hand tellen. En als het geweigerd wordt is het eigenlijk steevast in Europa Park (zelfs als je de vraag in Hochdeutsch stelt).

Tevens geloof ik ook dat groupers de wachttijd wel degelijk een stuk naar beneden halen. Coasters die dispatchen onder de 40 seconden (Blue Fire, Rock 'n' RollerCoaster, Taron, Oziris, Big Thunder Mountain,...) kunnen volgens mij zulk tempo met volle treinen nooit aanhouden zonder de efficiëntie van hun groupers. Het zorgt er tevens voor dat een wachtrij gewoon lekker consistent doorloopt en niet met half zachte vlagen wanneer er in een al overvol station weer wat volk zich ertussen wurmt.