Iedereen kent intussen het fenomeen: bij sommige attracties mag je min of meer zelf kiezen waar in de trein/boot je gaat zitten, bij andere staat er een grouper die iedereen een plaats toewijst. Op ons forum is dit al een paar keer aan bod gekomen in verschillende topics, maar mij leek het interessant idee om een apart topic te maken omdat ik toch met wat vragen zit.

Zelf heb ik een dubbele opinie over groupers. Enerzijds ben ik voorstander van dit systeem omdat het instappen dan vlotter en sneller gaat, wat goed is voor de capaciteit. Daarnaast vind ik eigenlijk ook wel dat bezoekers niet overdreven veel speciale eisen moeten gaan stellen. De attractie is er voor iedereen, dus jij kan niet zomaar zeggen dat jij recht hebt op die ene specifieke zitplaats. Verder vind ik respect naar het personeel toe ook heel belangrijk: in discussie gaan met operators is meestal weinig beleefd (tenzij er echt een goede reden is), vertraagt alles en het spreekt voor zich dat je als personeel niet de voorkeuren van twintig passagiers kan vervullen.

Anderzijds erger ik me soms zelf aan het grouper-systeem. Eén van de redenen is mijn voorkeur voor backseat bij veel achtbanen. Parken voorzien vaak een aparte frontrij, maar houden weinig of geen rekening met mensen die liever achteraan zitten. Bij achtbanen met grouper is het dus heel moeilijk om backseat te geraken tenzij je dit expliciet vraagt en het toegestaan wordt. Hier heb ik zeer uiteenlopende ervaringen mee: geen enkel probleem bij RNRC in Disney Studio's maar een resolute weigering bij Taron. Bovendien lijkt het groupen soms volstrekt willekeurig te gebeuren. De laatste rit voor jou beginnen ze de trein vooraan op te vullen, jij kiest je plaats in de wachtrij strategisch en laat zelfs enkele andere mensen voorbijsteken. Wanneer het jouw beurt is beginnen ze ineens de trein achteraan op te vullen en beland je dus alsnog totaal niet waar je eigenlijk had willen zitten ... alle moeite voor niks gedaan!

Niet backseat zitten is uiteraard een luxeprobleem. Maar een tweede punt van kritiek is voor mij dat sommige treinen/boten van een attractie zo ontworpen zijn dat er een verschil in zitcomfort is tussen de plaatsen. Twee voorbeelden:
*Cobra, Walibi BE: minder voetruimte voorin een karretje dan achterin een karretje
*Weerwolf, Walibi BE: geen grijpstang op de eerste rij van een karretje, wel op rijen 2 en 3

In zulke situaties kan plaatskeuze echt een verschil in ritcomfort opleveren. Nog steeds geen drama (ik pas overal wel in) maar toch vind ik het hier iets belangrijker om een minimum aan keuzevrijheid te hebben. Het is ook een minder 'veeleisende' vraag omdat slechts 2 van de 28 zitjes backseat zijn terwijl bij Cobra de helft van alle zitjes OK is en bij Weerwolf zelfs tweederde.
Maar ik vrees dat een starre grouper zelfs daar geen rekening mee zal willen houden.

Hoe denken jullie over het fenomeen 'groupers' ? Ik heb vooral vanuit mijn eigen ervaring geschreven omdat ik enkele concrete voorbeelden wou geven, misschien hebben jullie totaal andere ervaringen? Rickie97 heeft in een TR van Walibi ooit iets geschreven over het groupen bij Pulsar dus ik weet dat het sommige forumleden wel bezighoudt. Misschien heeft iemand zelfs praktische tips?