X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Bekijk Poll Resultaten: Wat met de Vliegende Hollander?

Stemmers
14. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Zo gauw mogelijk vervangwerken, desnoods gelijktijdig sluiten met de huidige Bobbaan.

    3 21,43%
  • De werken pas laten beginnen wanneer de dueling bobbaan voltooid en operatief is.

    6 42,86%
  • Werken zodra er meer juridische duidelijkheid is over de uitbreiding (circus-zone)

    0 0%
  • Werken zodra de circus-zone af is.

    0 0%
  • Behalve het jaarlijks winteronderhoud niks extra doen.

    2 14,29%
  • Liefst Mack

    4 28,57%
  • Liefst Intamin

    6 42,86%
  • Liefst een andere constructeur, namelijk ...

    0 0%
  • Liefst een attractie die ook 's winters kan opereren à la Chiapas

    9 64,29%
  • Liefst meer opspattend water na de drop

    2 14,29%
Dit is een Meerkeuze Poll
Resultaten 1 tot 18 van de 18
  1. #1

    Quid De Vliegende Hollander?

    Sorry voor de recente pollen-regen, maar iets ligt op m'n maag, en het zijn geen pannenkoekern uit Polles keuken.

    De Storende Hollander! Al in de eerste week na het maandenlange onderhoud, lag de ergerniswekkende pracht-attractie er volgens de online wachttijden dagelijks urenlang uit. Zelf heb ik er afgelopen dinsdagochtend een kwartier in vast gezeten bij vertrek, daarna deden we de attractie volledig belicht maar zonder de effecten aan. Bij het uitstappen werd ons een tweede beurt beloofd na tien minuten passagier-loos testen. Ik vond dat wat oneerlijk tegenover de wachtende massa, maar weigerde het overigens geslaagd bis-nummertje niet. In de wachtrij van JeDD zag ik dat de Hollander de strijd alweer had opgegeven en pas tegen 17:00 werd gereanimeerd.

    Ik vind DVH één van de mooiste attracties om van buitenaf naar te kijken, dat hebben ze bij Baron nog eens aardig overgedaan. De makke en haast kurkdroge buiten-rit na de fantastische donkervaart neemt de Michael Jackson in mij er wel bij onder het mom van kindvriendelijkheid.

    Qua schokkerigheid en storingen vond ik de oude Python nog best meevallen. De vernieuwing vind ik qua soepelheid enorm geslaagd, over (het gebrek aan) thematisatie wil ik het hier niet hebben. Maar als ze die nog goed werkende coaster ondertussen hebben vervangen wegens dreigende metaalmoeheid, dan lijkt het geval van het spookschip me toch nog veel urgenter.

    Voor het personeel en voor occasionele bezoekers moeten die storingen toch nog veel frustrerender zijn dan voor een lichtgeraakte veel-bezoeker als mezelf. Vandaar mijn vraag: hoe lang gaat Efteling dit nog vol houden? Het ding lijdt al aan een slepende ziekte sinds 2007, zie https://www.looopings.nl/weblog/7745...-Efteling.html

    Ik snap dat een gedeeltelijke vervanging heel complex en dus ook heel duur is. Ik hoop dat het technisch mogelijk is zonder de binnen- en buitenpracht van de historisch ogende haven te veel te havenen. De attractie ligt eigenlijk vrij centraal in het park, wat het smaakvol afschermen e.d. bemoeilijkt. Mack lijkt me meer ervaring te hebben met watercoasters, maar Intamin heeft naast de DiVertical-types wel natte gevallen - geen coasters pur sang - die ook des winters in bedrijf zijn.

    Misschien een opportuniteit: Met het even niet te souperen budget dat klaar ligt voor de parkuitbreiding, zou operatie 'Red DVH' toch wel enige prioriteit kunnen genieten. Wat denkt en hoopt het kennerspubliek hier?

    1. Zo gauw als mogelijk een constructeur contacteren en desnoods de watercoaster gelijktijdig sluiten met de aanleg van de dueling bob-baan.

    2. De werken pas laten beginnen wanneer de dueling bobbaan voltooid en operatief is.

    3. De werken pas laten beginnen zodra er meer juridische duidelijkheid is over de uitbreidingsmogelijkheden met familie-launcher.

    4. De werken pas laten beginnen zodra de familie-launch er staat.

    5. Behalve het jaarlijks winteronderhoud niks extra doen, het zijn enkel zagen die hier over zagen. En het waait hard dezer dagen, misschien waait het gezanik ook wel over.

    Wie 1, 2, 3 of 4 heeft geantwoord, kan misschien nog wat verduidelijken met volgende keuzes:

    6. Liefst Mack

    7. Liefst Intamin

    8. Liefst een andere constructeur, namelijk ...

    9. Liefst een attractie die ook 's winters kan opereren à la Chiapas

    10. Liefst meer opspattend water na de drop.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 10-03-19 om 20:56. Reden: correctie: KumbaK bestaat!

  2. #2

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Ik mis de optie 'slopen' in dit lijstje. Ik vind de Vliegende Hollander een flop vanaf dat je in de attractie zit, hier kan je toch iets veel beter mee doen...

    Anderzijds lijkt de volledige techniek laten vervangen door Mack (inclusief nieuwe track en layout) me wel de beste optie als je een gelijkaardige attractie wil behouden. Of het de kost waard is? Nee, dat vind ik niet.

    Ps: Kumbak bestaat nog gewoon hoor.

  3. #3

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Ik mis de optie 'slopen' in dit lijstje. Ik vind de Vliegende Hollander een flop vanaf dat je in de attractie zit, hier kan je toch iets veel beter mee doen...
    Wow, wat een snelheid! Ik wou er nog inzetten "slopen is misschien geen optie omwille van de omvang (incl. water-plas), populariteit, attractiviteit e.a." Het is geen kantelend torentje dat je wegens storingen bij het grof vuil zet. Maar goed, die optie had er bij gekund.

    Sorry ,voor m'n Kumbak-onkunde. Al zal ik deze constructeur voor vervang-werken niet aan het lijstje mogelijkheden toevoegen.

    Wat m'n eigen antwoorden betreft:
    1. Zo snel mogelijk, dit duurt al veel te lang. Ooit een collega (pp-leek) mee genomen op 2-daagse Efteling in de zomer. 1e dag DVH kaopt en 2e dag DVH zonder effecten gedaan. Dan voel ik zelfs m'n plaatsvervangend schaamhaar krullen (of zo iets, sorry te veel Neverland gekeken ...)

    6., 7. en 8. Geen voorkeur (mijn technische kennis en ervaring buiten Europa is ook nihil).

    9. Zeker ook des winters open houden (b.v. Kerstvakantie) al moet je wel steeds sluiten voor onderhoud, ook in een 365-dagen-park.

    10. Zeker niet! Hangt een beetje samen met 9 (hoewel, Chiapas) en soaked wil ik enkel zijn op warme dagen.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 10-03-19 om 20:58.

  4. #4

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    DVH is een slechte coaster en een slechte darkride. Maar qua totaal ervaring is het wel één van de beste attracties in de Efteling. Mede door één van de mooiste attractiestations ter wereld. Slopen is voor mij dan ook totaal geen optie. Ik ben fan!
    Zelf heb ik gekozen voor "De werken pas laten beginnen wanneer de dueling bobbaan voltooid en operatief is." kwestie van geen schuttingland te creëren. Voor de uitvoering van de werken heb ik gekozen voor Intamin. Zij hebben tenslotte helemaal in begin al de attractie gered en hebben ook ervaring met het winters opereren van attracties. Die ik ook eventjes heb aangevinkt.

    Tot slot lijkt me de laatste optie niet echt relevant. In de DVH making-off werd heel duidelijk naar voren geschoven dat de boten zo ontwikkeld zijn dat ze bezoekers niet al te nat maken.
    It doesn't need to go faster, higher and longer. The total experience that's important!

  5. #5

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Geen letterlijke optie die ik heb vermeld, maar wie tussen de lijnen van de opties leest en de mening van andere forumleden ter harte neemt, kan zich misschien dit voorstellen:

    - Weg met de watercoaster (te duur om op te lossen, te makke rit, ...)
    - Het bestaande gebouw zo goed als mogelijk bewaren en er een nieuwe attractie in zetten.
    - Die nieuwe attractie zou dan liefst een logflume 2.0 worden, inderdaad een Chiapas-kloon.

    Qua thema hoeft dan weinig of niks te veranderen t.o.v. DVH en zo krijgt het park eindelijk een 2e volwaardige waterattractie. En wat dat (irrelevant) spatten betreft, misschien kunnen ze opteren voor afwisselend gesloten en open vaartuigjes, zie Duinrell. Het park verliest dan een 'halve' coaster, maar Baron is i.m.o. een vrij recent en geslaagd toevoegsel, Python is versoepeld, Bob wordt a.h.w. verdubbeld en na wat juridisch getouwtrek zal die fam. launch er hopelijk wel komen. Met ook nog Vogelrok en JeDD lijkt me dat coasterkeuze genoeg voor een familie-gericht park.

  6. #6

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Gekozen: "De werken pas laten beginnen wanneer de dueling bobbaan voltooid en operatief is." en "Liefst een attractie die ook 's winters kan opereren à la Chiapas"

    Een erg storingsgevoelige attractie en bezoekers moeten teleurstellen wil geen enkel park, en ik denk dat de Efteling zelf ook heel erg verveeld zit met probleemkindje DvH. Een grootschalig refurbishment zou dus zeker niet ongepast zijn. De ride mag van mij 1:1 blijven, ik vind DvH goed zoals hij is, behalve misschien dan de mistscène, daar heeft niemand wat aan.
    Met de tweede gekozen optie wil ik dus niet een ander soort attractie, maar wel gewoon dat DvH kan blijven opereren in de winter in plaats van zo'n lange periode dicht te blijven.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  7. #7

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Ik denk niet dat de Efteling bij Mack gaat moeten afkomen om iets te veranderen aan De Vliegende Hollander .

    Dusja, nu zitten ze er een beetje mee. Kumbak maakt geen coasters meer, enkel nog treinen. Het enige dat je hier kan doen is houden of de baan platgooien. Een Chiapas erdoor maken zou inderdaad nog zo geen slecht idee zijn, maar ik zie de Efteling De Vliegende Hollander nog wel een jaar of 20 houden. Iets wegdoen doen ze daar enkel maar als de technische staat van de attractie niet meer in orde is (Python, Pegasus en Bob), voor de rest zijn het opsmukwerken. Waren er trouwens recent geen berichten dat ze de vallende boegbeelden op de lifthill alsnog wilden gaan toevoegen? Ook het feit dat er vorige maand nog een Single Rider is toegevoegd, wil zeggen dat de Efteling geen plannen heeft snel iets drastisch met die attractie te doen.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  8. #8

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Ik ben geen echte Efteling fan en snap de hype ook niet zo zeer. Voor mij heeft het park geen enkele perfecte “immersive” ride zoals iedereen beweerd. Het begint altijd met den afschuwelijke veehok wachtrij die 99% van alle attracties ginds heeft.

    De Vliegende Hollander is dan echter een omgekeerd scenario. Prachtige wachtrij, station, en zelfs het darkride gedeelte kan mij bekoren. Vanaf je echter door de poorten van de lift vliegt komt de grootste anti-climax ever. Een lomp achtbaan gedeelte met een “splash” (quote Olaf Vugts: snijd in het water) waar je met moeite 2 druppels van voelt.

  9. #9

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Ik zou het laten vernieuwen maar pas als bob zijn opvolger volgroeid is.
    Persoonlijk moet ik niet weten van waterattracties (ik hou niet van de spash en nat worden) daarom is de Hollander misschien een van de beter in termen van splach voor mij.
    Ik dacht dat ze konden aanpassen hoe nat je word (hetgeen voor de winter naar 0 zou moeten).
    De darkride gedeelte is voor mij wat kort als je kijkt wat de wachtrij kan doen.
    Over een achtbaan zou ik eigenlijk niet spreken maar een veredelde drop. als het aan mij lag kwam er hier toch nog een stukje bij.

    kom op mack maak er een posijdon van

  10. #10

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door etwien Bekijk Berichten
    Ik ben geen echte Efteling fan en snap de hype ook niet zo zeer. Voor mij heeft het park geen enkele perfecte “immersive” ride zoals iedereen beweerd. Het begint altijd met den afschuwelijke veehok wachtrij die 99% van alle attracties ginds heeft.
    99% lijkt me wel wat overdreven. Zoals je zelf aangeeft, heeft DVH een mooie wachtrij. Misschien wel de mooiste wachtrij die ik ken.

    Verder zijn er toch een heleboel attracties die misschien niet bepaald een mooie wachtrij hebben, maar toch ook zeker geen 'veehok wachtrij' zoals jij ze noemt. Neem bijvoorbeeld JedD, Bob, Python, lijken me allemaal wachtrijen waar weinig mis mee is.

    Los van het feit dat ik wel akkoord ben dat de wachtrijen voor een toppark als Efteling zeker een punt van verbetering zijn, vind ik ook niet dat er zoveel parken zijn die beter scoren op dat vlak... Tenzij jij 5 parken in Europa kan noemen waar wél elke wachtrij een voltreffer is, vind ik dan ook niet dat je stelling correct is.

  11. #11

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Ik heb gekozen voor "De werken pas laten beginnen wanneer de dueling bobbaan voltooid en operatief is." Reden: er zijn nu al heel wat (grote) renovaties bezig, dus laat deze maar erna komen. Liever goed uitgedacht dan snel snel te gaan. Bovendien zie ik deze graag gebeuren bij een winterperiode, zodat er in de warme zomer wel een extra waterattractie voor handen is.

    Qua constructeur heb ik zowel Mack als Intamin aangeduid. Geen echte voorkeur; elk zal wel zijn eigen specialiteit hebben, maar daarvoor is mijn kennis van constructeurs ook te beperkt. In elk geval iemand met de nodige ervaring, en dat hebben ze beiden volgens mij wel

    Tenslotte koos ik ook voor "Liefst een attractie die ook 's winters kan opereren à la Chiapas". Uiteraard na de winterperiode waarin deze aan bod kwam. Niet dat deze de hele winter moet operationeel zijn, maar bij mijn laatste Winter Efteling bezoek was het niet koud, maar eerder zacht van weer. Op zo'n dagen zou deze dan toch wel mogen openblijven. Indien ze onderhoud plannen, dan wel liefst in de winter

  12. #12

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Afgezien van de storingsgevoeligheid, vind ik De Vliegende Hollander eigenlijk echt een topper. Ik vind de sfeeropbouw wanneer je bootje de mist in vaart geniaal, luister graag naar de begeleidende muziek en vindt zelfs het log achtbaanmomentje zeer goed te pruimen. Het enige dat ik persoonlijk jammer vind is dat de watervallen bij de lift al een kleine eeuw niet meer rood worden uitgelicht.

  13. #13

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Nooit echt die storingsgevoeligheid ervaren, ik heb dus zelf geen weet van een probleem. Soit, technische problemen kunnen meestal wel opgelost worden en als ze een andere constructeur genoeg betalen zal die er wel aan werken. Ik ken het technische aspect niet, dus ik kan daar niet over oordelen. Qua inhoud is DVH voor mij toch een topper, ik ga akkoord met Pretparkfreak7. De sfeeropbouw in die mistscene is echt geniaal en voor mij werkt het.

    Ik zou dus voor optie 2 gaan, eventuele onderhoudswerken maar dan pas wel als Max & Moritz open is. Dan kun je het permitteren om een andere grote ride eventjes dicht te houden. Maar kijkt de Efteling even kritisch tegen DVH aan als sommigen hier?! Ik betwijfel het of ik heb het nieuws rondom Efteling onvoldoende gevolgd... Sowieso lijkt me een vervanging door een compleet nieuwe ride uitgesloten. Daar is DVH toch niet oud genoeg voor. Ik denk dat ze nu andere prioriteiten hebben.

  14. #14

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Maar kijkt de Efteling even kritisch tegen DVH aan als sommigen hier?! Ik betwijfel het of ik heb het nieuws rondom Efteling onvoldoende gevolgd...Ik denk dat ze nu andere prioriteiten hebben.
    Die storingen kan ik als veel-bezoeker echt wel als schering en inslag bestempelen. En tijdens zinloze momenten buiten het park, surf ik al eens naar online wachttijden. Daar wordt mijn ergernis vaak bevestigd. Maar of Efteling daar iets aan gaat doen op korte termijn? Geen idee, en ik heb nu niet zo veel grootheidswaan om te denken dat dit topic op dit forum het park op andere gedachten gaat brengen.

    De recente remake van Python en de plannen voor de Bob, illustreren dat Eftling geen park is dat effe de schouders ophaalt bij een (te vaak) disfunctionerende attractie. Dus hoop ik voor DVH op spoedige en langdurige beterschap, bij voorkeur met behoud van de huidige thematisatie. Wat de leeftijd betreft: Pegasus hield het ook maar een jaar of 17 uit en werd overigens tabula rasa vervangen. Het zou me niet verbazen dat Efteling ook wel een plan heeft voor DVH binnen x jaar, al zal dat wellicht geen 100% afbraak en vervanging inhouden.

  15. #15

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Wat de leeftijd betreft: Pegasus hield het ook maar een jaar of 17 uit en werd overigens tabula rasa vervangen. Het zou me niet verbazen dat Efteling ook wel een plan heeft voor DVH binnen x jaar, al zal dat wellicht geen 100% afbraak en vervanging inhouden.
    Die vergelijking voelt wel enigzins mank aan.
    Een kleinschalige woodie ten opzichte van een meer dan twintig miljoen kostende combinatie van darkride, achtbaan en water met uitgebreid gedecoreerde wachtrij. Zelfs áls de Efteling dat met even weinig gêne zou slopen na 17 jaar, spreken we pas over 2024.

  16. #16

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Eigenlijk zou ik de baan zelf vervangen door een Mack, met lancering ipv lifthill. de scenes en opbouw vind ik dan weer wel goed.

  17. #17

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Pegasus moest gewoon weg, dat was geen keuze. Door de bouw van De Vliegende Hollander is door stijgingen van het waterpeil in dat meer het hout aangetast geraakt.

    De Efteling heeft de afgelopen jaren, op Pegasus na, zo goed als geen attracties van formaat gesloopt. Ze doen dat enkel als de technische staat niet meer in orde is, zoals Python, Bob en dus ook Pegasus. De Vliegende Hollander zullen ze pas gaan slopen vrees ik als de boel op instorten staat.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  18. #18

    Re: Quid De Vliegende Hollander?

    Ik ga mij niet uitspreken over het vervangen van de attractie of de vele storingen. Maar ik ben zelf eigenlijk niet bepaald een fan van de attractie. Voor een groot deel dan omdat ik meer een achtbaanfanaat ben. Maar dat is natuurlijk geen gebrek van de attractie, gewoon een persoonlijke voorkeur.

    Het darkride gedeelte in het begin vind ik wel de moeite waard. Maar wat ik spijtig vind is dat de rit geen mooi einde heeft. Van zodra de splash plaatsvindt is de rit eigenlijk voorbij vind ik, en vanaf dat moment is het gewoon wachten tot je (eindelijk) mag uitstappen. Er is na de splash buiten eigenlijk niks om naar te kijken, niks om je over te verwonderen. Het zou veel beter zijn als je tijdens de splash al direct terug in een darkride gedeelte zou terechtkomen waar vanalles te zien is. Terwijl ik de laatste keer dat ik de attractie deed, niks interessanters vond om naar te kijken dan de mensen in de volgende boot die de splash ondergingen

    Het leukste gedeelte van een attractie zou eigenlijk het einde moeten zijn, met een hoogtepunt als het ware. Maar bij DVH is het buitengedeelte na de splash meer een dieptepunt, waarbij je uit de sfeer van de attractie wordt gehaald. Dat zou minder een probleem zijn als de rit dan al echt voorbij was. Maar dat is niet zo, want je moet dan nog een tijd zitten wachten totdat je kan uitstappen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •