Aah, PortAventura, een park waar ik enorm veel gemengde dingen over lees en met zeer gemengde gevoelens aan terugdenk, en dit TR slaat de nagel op de kop waarom.

Ik bezocht het park voor het eerst (en voor het laatst) gedurende 2 dagen in hoogseizoen 2015, omdat we er met ons groot gezin in de buurt op vakantie waren. Toen had ik met een park of 10 op de teller nog niet veel pretparkervaring, en ik denk dat dat heeft meegespeeld dat ik het park nog wel best leuk vond. Het is op sommige vlakken dan ook geen slecht park, de attracties zijn (meestal) erg goed, de theming is fantastisch en ook op vlak van entertainment scoort PortAventura best hoog.

Het grote probleem is er inderdaad het beleid. Ik had het geluk dat men in het hoogseizoen geen gefaseerde openingen deed en bij Shambhala en Dragon Khan met 3 treinen reed, maar daarmee is ook alles gezegd. Het aantal fast pass-mensen die men doorliet was onnoemelijk groot, de vrijevaltoren draaide met 3 van de 5 bakjes en ??n personeelslid en de dispatchtijd was allesbehalve goed. Ook toen liepen de wachttijden makkelijk op van 1 tot 3 uur. Een fast pass kopen was met een gezin van 7 redelijk snel uitgesloten. Verder herinner ik me inderdaad ook redelijk onvriendelijk personeel dat geen letter Engels kon/wou spreken.

Ik heb zeker een leuke tijd gehad in PortAventura, maar na 4 jaar heb ik nog niet snel de behoefte om terug te keren, zelfs niet voor Red Force of een nieuwe darkride. Dat heeft voornamelijk te maken met de slechte service, want verder is het wel een prachtig park met goede attracties. Naar Europa-Park of Disney keer ik elk jaar met veel plezier terug, maar PortAventura zal ik wellicht nog even links laten liggen.