Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azmidiske Bekijk Berichten
Ik ben nog niet naar Walibi geweest en heb twee vragen over Kondaa.

1) Tot nu toe dacht ik altijd dat een maximumlengte van 1,95 meter iets typisch was voor vrijevaltorens en voor achtbanen war je onder de track hangt. Blijkbaar heb ik me dus vergist. Welk veiligheidsrisico loopt iemand groter dan 1,95 meter in Kondaa? Met andere woorden, wat is de concrete reden voor die lengtegrens?
Het antwoord kan meerdere dingen zijn:
1) Ieder attractie werk met een soort van hitbox. bij het testen zie je vaak dat ze met de pul tru een frame op de karretjes monteren. deze representeert het beruik van de bezoeker plus nog een veiligheidsmarge. Mocht er een risico bestaan dat een gast een decoratie element/ stuk van de attractie/ enz. aanraakt komt er een max lengte. Bij een lanceertoren is dit meestal de benen.

2) Beugels worden voor de standaard mens ontworpen. als je te groot ; te dik ; een abnormale lichaamsvorm hebt passen deze minder goed/ comfortabel (afhankelijk van de situatie)

3) Misschien een beetje vreemd maar restricties bestaan ook als soort van leeftijdsgrens. De krachten die een bepaalde attractie op het lichaam los laat is niet goed voor een persoon in groei. aangezien je redelijk kan vorspellen hoe grot je zal zijn op een bepaalde leeftijd (gemiddeld genomen) kan de operator zo zonder veel dicutie zegen ne je bent te jong.

4) G krachten worden gemeten op het zitvlak van de achtbaan. Als een baan op een bepaald moment met de grenzen flit van wat de gemiddelde mens zonder probleem aankan (ergens iets van 1 op 10 000 die een ongemak mag ervaren zeer ruim opgenomen) moet er worden uitgerekend wat de max lengte is om niet over de limiet te geraken. (meestal per 5 cm). Dit komt omdat de G krachten meestal een gevolg zijn van een radius afleggen aan een bepaalde snelheid.

Het eigenlijke risico kan je als grote mens beperken door je ledematen dichter bij je te houden (bv de beugels vast houden en je voeten iets naar voor te wijzen in een hangende baan). Hoe streng ze zijn op de lengte laat je meestal wel iets weten over het probleem. comfort en G krachten word er niet te veel gehamerd bij het personeel. Voor veiligheid is dit een No go.