Ik herinner me nog dat je Plopsa-Funcard vroeger 365 + x dagen geldig was. Ze telden de 'verloren' dagen wegens evenementen er zeer fair bij: 5 verloren dagen betekende voor een abo dat afliep in het laagseizoen 5 geopende dagen van het nieuwe seizoen erbij. Ik denk niet dat dit nu nog het geval is.

De Efteling heeft dat bij mijn weten nooit gedaan. Nog een verschil: bij afgehuurde evenementen zijn dag-bezoekers wel steeds welkom in de Efteling. Wellicht is het veel moeilijker om die occasionele dagjesmensen tijdig te waarschuwen. En aangezien die evenementen altijd op een zaterdag of zondag vallen, gaat het doorgaans wel om veel bezoekers. Als de Efteling de drukte dan echt zou willen beperken, zouden ze niet alleen de abo-houders moeten excluderen. Maar dat betekent minder inkomsten en mensen onverrichter zake naar hus sturen. Ik snap hun keuze dus wel.

Maar wat ik me wel afvraag: Waarom voorzien parken nu al een reeks afgehuurde evenementen in 2021? Pretparken zijn nog lang niet toe aan de pre-corona-normaliteit. Maar de situatie lijkt me nog veel minder zeker voor de evenementensector. Natuurlijk verdient die sector alle steun en ja, bij afgehuurde evenementen heb je meer controle over wie en met hoeveel er wordt bezocht.