Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

Eén van de heftigste houten achtbanen van Europa krijgt een enorme renovatie. Parc Astérix gaat rollercoaster Tonnerre de Zeus verbouwen, bevestigt een woordvoerster van het Franse pretpark aan Looopings. Dat roept de vraag op of de attractie dezelfde behandeling krijgt als de oude houten achtbaan Robin Hood in Walibi Holland.

Die achtbaan werd een jaar geleden getransformeerd tot Untamed: een hybrid coaster met houten ondersteuningen en een stalen baan, inclusief inversies. Daarvoor werd het Amerikaanse bedrijf Rocky Mountain Construction (RMC) ingeschakeld. Walibi Holland en Parc Astérix zijn allebei eigendom van parkengroep Compagnie des Alpes. Mag RMC nu ook in Frankrijk aan de slag?

"Ik kan bevestigen dat Tonnerre de Zeus voor seizoen 2021 gerenoveerd wordt", meldt een woordvoerster van Parc Astérix aan Looopings. "Welk bedrijf daarbij betrokken zal zijn, is op dit moment nog niet te zeggen."

Betrokken
RMC-voorlichtster Amy Garcia reageert verbaasd als we haar telefonisch vragen naar het project. "Waar hebben jullie deze informatie vandaan?", laat ze weten. "Ik kan bevestigen noch ontkennen dat wij bij dit project betrokken zijn. Over lopende projecten mogen wij niets zeggen totdat het bewuste park zelf met een officiële aankondiging komt."

Tonnerre de Zeus, geopend in 1997, werd gebouwd door de inmiddels ter ziele gegane fabrikant Custom Coasters International. De baan is dertig meter hoog en ruim 1200 meter lang. Tijdens een ritje halen treinen een topsnelheid van 83,7 kilometer per uur.

Uitgesteld
Parc Astérix heeft ook plannen voor de bouw van een tientallen meters hoge lanceerachtbaan met bijzondere elementen. De opening had in 2021 plaats moeten vinden, maar het project is uitgesteld tot 2022.

Bron: Looopings

——

Afgaand op het feit dat GCI vorige winter een relatief groot stuk gere-tracked en gere-profiled hebben zou ik echter een volledige GCI make-over verwachten door hen, maar ook RMC kan aardig wat doen met de lay-out van Tonerre. Echter zie ik deze liever een woodie blijven dan een hybrid, daarvoor is de baan nog te goed en de lay-out te leuk ...