X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 60
  1. #1

    Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Eén van de heftigste houten achtbanen van Europa krijgt een enorme renovatie. Parc Astérix gaat rollercoaster Tonnerre de Zeus verbouwen, bevestigt een woordvoerster van het Franse pretpark aan Looopings. Dat roept de vraag op of de attractie dezelfde behandeling krijgt als de oude houten achtbaan Robin Hood in Walibi Holland.

    Die achtbaan werd een jaar geleden getransformeerd tot Untamed: een hybrid coaster met houten ondersteuningen en een stalen baan, inclusief inversies. Daarvoor werd het Amerikaanse bedrijf Rocky Mountain Construction (RMC) ingeschakeld. Walibi Holland en Parc Astérix zijn allebei eigendom van parkengroep Compagnie des Alpes. Mag RMC nu ook in Frankrijk aan de slag?

    "Ik kan bevestigen dat Tonnerre de Zeus voor seizoen 2021 gerenoveerd wordt", meldt een woordvoerster van Parc Astérix aan Looopings. "Welk bedrijf daarbij betrokken zal zijn, is op dit moment nog niet te zeggen."

    Betrokken
    RMC-voorlichtster Amy Garcia reageert verbaasd als we haar telefonisch vragen naar het project. "Waar hebben jullie deze informatie vandaan?", laat ze weten. "Ik kan bevestigen noch ontkennen dat wij bij dit project betrokken zijn. Over lopende projecten mogen wij niets zeggen totdat het bewuste park zelf met een officiële aankondiging komt."

    Tonnerre de Zeus, geopend in 1997, werd gebouwd door de inmiddels ter ziele gegane fabrikant Custom Coasters International. De baan is dertig meter hoog en ruim 1200 meter lang. Tijdens een ritje halen treinen een topsnelheid van 83,7 kilometer per uur.

    Uitgesteld
    Parc Astérix heeft ook plannen voor de bouw van een tientallen meters hoge lanceerachtbaan met bijzondere elementen. De opening had in 2021 plaats moeten vinden, maar het project is uitgesteld tot 2022.

    Bron: Looopings

    ——

    Afgaand op het feit dat GCI vorige winter een relatief groot stuk gere-tracked en gere-profiled hebben zou ik echter een volledige GCI make-over verwachten door hen, maar ook RMC kan aardig wat doen met de lay-out van Tonerre. Echter zie ik deze liever een woodie blijven dan een hybrid, daarvoor is de baan nog te goed en de lay-out te leuk ...
    Ich bin Roland Mack. Seit über 30 Jahren mache ich Achterbahnen, als ob sie für mich wären, sehr solide und zu einem sehr wettbewerbsfähigen Preis. Mack Rides, Wir machen deine Achterbahn.

  2. #2

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Laatste keer dat ik hem deed was het echt pijnlijk. Bovendien is de lay-out nog een beetje van de oude stempel om het zo oneerbiedig te zeggen, voorbijgestreefd door de nieuwere GCI's die later in Europa gebouwd zijn. Laat RMC er maar op los zou ik zeggen.

  3. #3

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Kunnen we niet uitgaan van de planning van GCI en RMC? Aangezien de lanceerachtbaan uitgesteld wordt naar 2022 en het park nu al uitpakt met een grootse renovatie, doet mij vermoeden dat ze deze toch als een 'nieuwigheid' gaan presenteren.

  4. #4

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Ik zou het toch jammer vinden als het een RMC wordt. Voor mij is Tonerre de Zeus nog steeds één van de beste woodies in Europa. RMC mag gerust nieuwe banen komen bouwen in Europa, maar de (goede) woodies mogen ze wat mij betreft met rust laten

  5. #5

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom iedereen Tonerre de Zeus zo'n fantastische woodie vond. Ik heb hem eigenlijk nooit als comfortabel aanschouwd. Ik kan mij vooral herinneren dat hij erg pijnlijk was. Daarom kan ik een RMC-behandeling alleen maar toejuichen moest het echt zo ver zijn.
    Wenn das Glück an eure Tür klopft, versäumt nicht zu öffnen

  6. #6

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Comfortabel is TdZ voor mij ook niet. De treinen zijn van die anti-aerodynamische vierkanten bakken, daar sjezen ze ook op Stampida mee. Best jammer, want zowel in P.Ast. als P.Av. vind ik de parcours van beide woodies echt wel heel gevarieerd / verrassend. Een renovatie die ook het comfort verhoogt, juich ik daarom enorm toe.

    Nog een reden voor contentement: net als in Heide Park apprecieer ik wanneer de levensduur van monumenten wordt verlengd i.p.v. tabula rasa en iets nieuws. Want markt-strategisch verkoopt zo'n dure operatie minder dan het plaatsen van een totaal nieuwe coaster.

    RMC veranderde de eentonige Robin Hood in m'n favoriete woodie (hybride voor de muggenzifters à la ElloCoaster). Dat heeft natuurlijk heel veel met het nieuwe parcours te maken, terwijl een parcoursverbetering voor mij niet aan de orde is bij TdZ. En wat ben je met een comfort-verhoging (soepeler rijden) als je scheenbenen permanent geklemd zitten? Pijn verlaagt meteen de herhalingswaarde voor mij. Inversies hoeven niet voor mij: vlakbij staat en oude inversie-recordhouder. En P.Ast. is voor mij geen (of beter gezegd: "meer dan enkel een") coaster-park zoals Wal. Hol.

    Een scenario zoals Colossos2.0 dan maar? Die leek me afgelopen zomer helaas minder intens dan voorheen, met een duidelijke rem op de eerste (of tweede) grote kamelenbult. Het belangrijkste werk ginds leek mij de coaster terug operatief maken en terloops de theming wat pimpen.

    Zonder al te veel kennis van zaken: Mss is TdZ2.0 toch eerder een klus voor GCI. Maak deze oude woodie wat comfortabeler, zonder al te veel te sleutelen aan het parcours. Een volledige retrack, voeg wat extra (visuele of andere) elementjes toe in de tunnels of daarbuiten en vooral: laat ons genieten in die comfortabele karretjes zoals op de meeste andere GCI-woodies: meer moet dat niet zijn.

  7. #7

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Tonnerre de Zeus was dit jaar na zijn retrack echt genietbaar hoor en terug een beest van coaster, misschien wel de beste houten achtbaan van Europa. Tijdens mijn laatste bezoek een paar weken geleden zelfs 8 ritjes op kunnen doen. Een goeie CCI beuker, veel beter dan wat GCI tegenwoordig neerzet. Het zou dan ook bijzonder jammer zijn mocht Tonnerre de Zeus in zijn huidige vorm verdwijnen. Laat GCI maar retracken, maar van de lay-out en treinen hoop ik dat ze behouden worden. Als ze daar een RMC willen, bouwen ze inderdaad maar een nieuwe baan. De overhypte Untamed vind ik lang niet zo goed als Tonnerre de Zeus anno 2019 (en zo kan ik nog wel wat RMC's opnoemen).
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  8. #8

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Ik sluit me aan bij wat siroccofreakske zegt, tot enkele jaren geleden zette ik Tonnere bovenaan mijn lijstje favoriete woodies, gewoon een out of control gevoel. Maar de ruwheid kroop er wel degelijk in. Ik prefereer dan ook net als Jefke een retrack door GCI, maar ik zou ook gaan voor de comfortabelere Millenium Flyers van GCI. Ook de overhyping van untamed kan ik wel volgen en ik hoop echt dat er wel nieuwe RMC's naar Europa komen, maar dat de klassieke woodies daar niet de dupe van worden.

  9. #9

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Een ritje op Untamed is wel pakken memorabeler dan een ritje op zijn voorganger en ik vind het qua coasterplezier op gelijke voet staan met Goliath. Dat lijkt me niet overhypen.

    Los daarvan zie ik Tonnerre ook liever als gewone woody blijven om de hierboven reeds aangehaalde redenen. Met de lay-out is niet veel mis: houten achtbanen zijn gewoon iets intensiever in het onderhoud.

  10. #10

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Qua ruwheid heb ik wisselende ervaringen, maar baan leek altijd wel op tijd een retrack te krijgen dat het (voor mij) nooit té erg was.

    Overigens: Doet RMC niet ook gewoon Hout retracken, zoals bijvoorbeeld GCI dat ook doet?? Dat hebben ze in het verleden in elk gevaal vaak genoeg gedaan, dus een betrokkenheid van RMC wil volgens mij nog niet zeggen dat de baan ook een "Steel Treatment" krijgt.

  11. #11

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Een ritje op Untamed is wel pakken memorabeler dan een ritje op zijn voorganger en ik vind het qua coasterplezier op gelijke voet staan met Goliath. Dat lijkt me niet overhypen.
    Zowat iedereen is dolenthousiast over die baan. Het is zeker een verbetering ten opzichte van Robin Hood en het is ook een goede achtbaan, maar niet die top-RMC zoals iedereen doet uitschijnen. Ik vermoed dat dat komt omdat Untamed voor velen de eerste RMC was en dan is het inderdaad iets nieuw en overweldigend. Maar in mijn opzicht is dat ook net het pijnpunt van de baan. De typisch korte bochten en kleine drops die op andere banen fantastisch zijn, zijn hier nog extremer doorgeduwd waardoor het niet meer leuk is. Als ik die baan zou rangschikken tussen andere RMC's die ik al deed, staat deze op 1 na laatste.

    In het geval van Walibi Holland is het een verbetering, maar mocht Tonnerre de Zeus opgeofferd worden voor iets wat vergelijkbaar is met Untamed, is het een serieuze achteruitgang i.m.o.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  12. #12

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Hoe je het ook went of keert. Een RMC rijdt niet zoals een woodie.. zelfs niet zoals de meeste stalen banen. Wat mij betreft is (bijna) elke woodie die omgebouwd wordt tot een RMC dan ook best wel zonde. Liever een nieuwe RMC erbij nemen dan

  13. #13

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Voor mij is het zeer simpel. Ze moeten met hun poten van TDZ blijven!
    PTC treinen for the win, eneuh wat ruwheid moet kunnen. TDZ is voor mij nog altijd 1 van de betere woodies, zelfs voor de retracking ik hou wel van wat ruwer... The Voyage, Boulder Dash, Boardwalk Bullet, Rampage zijn ook wat ruwer met de PTC's en zijn zalige banen om te doen.

    I ben zeker ook fan van RMS's zoals Outlaw run en Twisted Cyclone (Untamed net iets minder maar ook leuk). En ook een GCI als troy of een Gravity group met nieuwe treinen vind ik super. Persoonlijk heb ik geen voorkeur van fabrikant, mijn top 10 woodies is gevuld met een varia aan CCI, GCI, GG, PTC, intamen en RMC! Pro diversiteit!

    Een baan als Tonnere de zeus is een old style woodie, en we mogen die niet zomaar laten verdwijnen. Is een RMC
    of GCI beter? Geen idee, ze zijn anders en goed in hun catergorie. Maar diversiteit is net wat ik leuk vind. (Ik kan echter wel leven met topper track en PTC treinen, bestaat nog niet, maar moet kunnen).

    Maar please, Save the woodie!!!

  14. #14

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Ondertussen zijn de werken klaar en is er weer een groot deel van de baan vervangen. Hieronder een vergelijkend filmpje:

  15. #15

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Interessant filmpje! Als iemand 'm de komende tijd doet hoor ik graag de balans van die ervaring. Ik was nooit echt helemaal overtuigd van Tonnerre, maar misschien heb ik hem op z'n slechtere jaren gedaan?

  16. #16

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    zo te zien dus meer dan enkel een re-track. Op enkele plekken is de banking aangepast. Dat zal tot minder zijwaartse krachten en dus ook minder slijtage moeten leiden lijkt me.

  17. #17

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    TdZ moet van mij niet veranderen in een RMC. Goede baan die ik nog voor de retrack bereden heb. Binnenkort doe ik m'n eerste RMC. Volgens wat ik kan afleiden uit filmpjes en commentaren lijkt het gevoel van een houten achtbaan verdwenen te zijn. Een houten achtbaan heeft voor mij een hoog familiegehalte en is bijgevolg voor meerdere mensen toegankelijk. Als we van iedere (slechte) houten achtbaan een RMC gaan maken, zal die voor een kleiner publiek bereikbaar zijn. Hiermee verdwijnt ook de charme en gevoel van een houten achtbaan. Een retrack kan voor vele banen een oplossing zijn. Dit zal ook een stuk goedkoper zijn om te laten uitvoeren en men kan die investering verspreiden door over meerdere jaren een retrack te doen.

  18. #18

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JeffreyDC Bekijk Berichten
    Dit zal ook een stuk goedkoper zijn om te laten uitvoeren en men kan die investering verspreiden door over meerdere jaren een retrack te doen.
    Nee hoor.. een enkele re-track is inderdaad goedkoper. Maar je moet een woodie blijven re-tracken en dat is na een paar jaar al snel duurder dan er een RMC van maken.

    Het hele punt van de uitvinding van de Topper Track (van RMC) is juist om slijtage en onderhoudskosten te beperken door de houten track te vervangen door staal, maar het er wel nog als hout te laten uit zien.

  19. #19

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Met zo'n uitgebreide retracking verwacht ik geen ombouw naar RMC meer (gelukkig), deze retrack uitvoeren voor 1 seizoen zou wat belachelijk zijn.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  20. #20

    Re: Renovatie voor houten achtbaan Parc Astérix: ombouw naar hybrid coaster?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jefke88 Bekijk Berichten
    Met zo'n uitgebreide retracking verwacht ik geen ombouw naar RMC meer (gelukkig), deze retrack uitvoeren voor 1 seizoen zou wat belachelijk zijn.
    Absoluut. En dit is ook geen baan die een RMC make-over nodig heeft. Laat RMC maar lekker een volledig nieuwe baan in het park zetten, die zijn doorgaans ook wel beter dan de ombouw-banen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •