X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Bekijk Poll Resultaten: Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

Stemmers
18. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Bellewaerde Aquapark

    0 0%
  • Fury (Bobbejaanland)

    14 77,78%
  • Dino Splash (Plopsaland De Panne)

    0 0%
  • K3 Roller Skater (Plopsaland De Panne)

    0 0%
  • Fun Pilot (Walibi Belgium)

    1 5,56%
  • Popcorn Revenge (Walibi Belgium)

    8 44,44%
  • Lago Kortrijk Weide

    2 11,11%
  • De Zes Zwanen (Efteling)

    1 5,56%
  • Fabula (Efteling)

    0 0%
  • Untamed (Walibi Holland)

    13 72,22%
  • Rulantica

    2 11,11%
  • Snorri Touren (Europa-Park)

    0 0%
  • Area 51 – Top Secret (Movie Park Germany)

    0 0%
  • Crazy Bats (Phantasialand)

    1 5,56%
  • Thunderbirds (Fort Fun)

    0 0%
  • Dynamite (Freizeitpark Plohn)

    0 0%
  • Highlander (Hansa-Park)

    1 5,56%
  • Colossos: Kampf der Giganten (Heide-Park)

    2 11,11%
  • Wilde Hilde (Schwaben Park)

    0 0%
  • The Twilight Zone Tower of Terror – A New Dimension of Chills (Disneyland Paris)

    0 0%
  • Phantom Manor (Disneyland Paris)

    1 5,56%
  • Animation Celebration – Frozen: A Musical Invitation (Disneyland Paris)

    0 0%
  • Attention Menhir! (Parc Astérix)

    0 0%
  • Uitbreidingen in Parc Spirou

    1 5,56%
  • Sésamo Aventura (PortAventura)

    1 5,56%
  • Desmo Race (Mirabilandia)

    0 0%
  • Holiday Park Kownaty

    1 5,56%
  • Zadra (Energylandia)

    2 11,11%
  • Tigeren (Djurs Somerland)

    1 5,56%
  • Taiga (Linnanmäki)

    1 5,56%
Dit is een Meerkeuze Poll
Resultaten 1 tot 14 van de 14
  1. #1

    [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    De laatste jaren worden we steeds vaker verwend op mooie uitbreidingen, en dat lijkt mij dit jaar niet anders geweest te zijn. In 2019 openden heel wat nieuwe achtbanen en themagebieden, maar ook volledig nieuwe pretparken en waterparken. Wat me verder opviel is dat er ook veel attracties een grondige renovatie ondergingen, om ze zo als 'nieuw' te presenteren. Kortom, een heel grote variatie aan nieuwigheden kregen we dus in 2019.

    Vorig jaar werd gepeild naar de top 3 van nieuwigheden waar het meest naar uitgekeken werd in 2019. Dat leverde het volgende op:
    (1. F.L.Y. (Phantasialand))
    2. Untamed (Walibi Holland)
    3. Rulantica (Europa-Park) / Uitbreiding Walibi Belgium

    Ik ben dus benieuwd naar jullie ervaringen van het voorbije jaar. Je kan in de poll opnieuw meerdere dingen kiezen; kies er bij voorkeur 3. Daaruit kan je dan in je antwoord een top 3 samenstellen met je mening.

    Sowieso was het onmogelijk om alle nieuwigheden erin te steken, dus heb ik een selectie gemaakt van de - volgens mij - belangrijkste nieuwigheden. Je kan gerust zelf ook nog aanvullen in je antwoord.

  2. #2

    Re: [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    Voor mij is dit Fury. Fijne baan, met een hoge herhaalbaarheidfactor….

  3. #3

    Re: [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    Altijd moeilijk zo een poll, want eigenlijk moet je alle nieuwigheden gedaan hebben voor je er écht over kan oordelen van diegene die ik gedaan heb, kom ik aan de volgende top 3:

    1) Untamed: Zoals ik eigenlijk wel verwacht had is dit by far de beste nieuwigheid van 2019 voor mij. Iets minder verwacht is het zelfs mijn nieuwe nr1 achtbaan, dus de eerste plek spreekt voor zich.

    2) Fury: Zonder twijfel één van de beste investeringen in België de laatste jaren, en misschien wel de beste investering ooit in Bobbejaanland. Fury is een zeer goede baan en met heel het Land of Legends heeft Bobbejaanland opnieuw laten zien wat ze kunnen.

    3) Popcorn Revenge: Deze nieuwigheid heb ik zonder twijfel het vaakst gedaan, ik gok zo'n 30x. Dat zegt niet alleen veel over het aantal keer dat ik in Walibi kom, maar ook over hoe leuk ik de attractie vind en hoe hoog de herhalingswaarde is. Geweldig wat Walibi hier neergezet heeft op zo een kleine oppervlakte.


    Andere nieuwigheden die ik deed:

    - Bellewaerde Aquapark: een heel mooi waterpark dat zeker aan de verwachtingen voldeed. Er is nog ruimte voor uitbreiding, maar al bij al waren mijn bevinden zeker positief
    - Dino Splash: heel mooi gethematiseerde attractie, maar niet echt een nieuwe attractie voor mij.
    - K3 Roller Skater: ook niet echt een nieuwe attractie
    - Fun Pilot: schitterende coaster voor de doelgroep.
    - Area 51 - Top Secret: heel nette opknapbeurt van een attractie die in erbarmelijke staat was.
    - Highlander: mooi gethematiseerd en prachtig uitzicht bovenaan, maar qua intensiteit kon hij mij niet overtuigen
    - Colossos: Kampf der Giganten: Ook niet echt een nieuwigheid voor mij, al deed ik zijn voorganger nooit. Wel een heel goeie houten achtbaan.
    - Phantom Manor: Ook dit vind ik moeilijk een nieuwigheid te noemen, maar het is wel één van mijn favoriete darkrides.
    - Tigeren: Geweldige flatride die prima past binnen Djurs.

    Over Lago Kortrijk, Fabula, De Zes Zwanen, Rulantica, Snorri Touren, Crazy Bats, Tower of Terror en misschien nog anderen kan ik later dit jaar of volgend jaar oordelen
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  4. #4

    Re: [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    Ik heb gestemd op (in willekeurige volgorde) Untamed, Fury en Phantom Manor.

    De vernieuwing van Phantom Manor vind ik echt enorm geslaagd! Voor mij is het nu mijn favoriete attractie in DLRP, al stond hij voordien ook zeker al hoog in dat lijstje. De vernieuwing van ToT vind ik ook enorm geslaagd, maar dat vind ik een iets minder grote update dan bij Phantom Manor en die kan ik dus moeilijk als 'nieuwigheid' zijn, hoewel Phantom Manor dat ook niet echt is natuurlijk...

    Verder is Untamed de beste nieuwe achtbaan van 2019 die ik zelf heb kunnen uitproberen. Ik denk dat Zadra en Taiga nog beter zijn, maar beide banen heb ik jammer genoeg nog niet kunnen testen.

    Tot slot heb ik gestemd op Fury. Ik ben er niet zo weg van als vele anderen hier, maar ik vind het wel een héél goede en bovendien ook broodnodige toevoeging voor BJL. Dus dan verdient hij dit plekje wel.

    Een eervolle vermelding gaat naar Popcorn Revenge. Met weinig poeha voorgesteld en het is ook zeker geen topper, maar het is wel een attractie die ik bij elk bezoek aan WB zal doen. Zo'n attracties kan elk park gebruiken, vind ik.

  5. #5

    Re: [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    Ik heb gestemd op Untamed, De zes Zwanen en Rulantica

    Ik vind de meerwaarde van Untamed echt gigantisch. Die extra baan vervangt een buitengewoon middelmatige woody en het coasteraanbod heeft gelijk de prestige die het voorheen miste. De bijhorende thematische saus werkt enorm goed samen met de andere zaken die er al over het park werden uitgestrooid.

    De Zes Zwanen is een prachtige toevoeging voor de Efteling. Het is zeer stijlvol vormgegeven en past helemaal in de filosofie van het park. Ik geloof niet dat er veel attracties zo naadloos aansluiten bij een bestaand park als het geval is met het 30e sprookje van de Efteling. Er valt amper wat aan te merken op deze uitbreiding.

    Rulantica Een heel nieuw park openen is vaak indrukwekkend. Ik ben er van overtuigd dat dit tweede park in Rust een succes wordt én ook in de toekomst een mooi verhaal blijft. Ondanks dat het park niet de overweldigende afwerking krijgt die ik er van verwacht had, blijft het een bijzondere prestatie om zo'n groot waterpark met dermate veel details neer te poten.

    Zadra, Fury en Taiga zijn volgens mij zeker goede coasters en toevoegingen voor de bijhorende parken. Ze halen bij mij echter geen toppositie omdat ik de afwerking wat te knullig vindt of de aansluiting bij de essentie van het bijhorende park mis. 'Verbeteringen' weiger ik als nieuw te beoordelen. Attention Menhir valt ook af door zijn nogal plompe uitwerking qua gebouw. Snorri Touren, Popcorn Revenge, Fun Pilot missen de perfectie die voor hun kleinschaligheid kan compenseren.

  6. #6

    Re: [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    Untamed op plek 1, die baan was gewoon top!

    Fury neemt van mij de 2de plek in. Eindelijk krijgt bobbejaanland nog eens een publiekstrekker van formaat en direct ook de beste coaster van belgië.

    En rulantica neemt voor mij de 3de plek in. Hier hoop ik nog dit jaar naartoe te gaan want dit is een project die zo geweldig groots is gebouwd en met nog zoveel uitbreidingsmogelijkheden...

  7. #7

    Re: [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    Ik heb maar een schijntje van al die nieuwigheden kunnen doen, dus het is echt moeilijk om een keuze te maken.

    1. Untamed - Untamed is een fantastische coaster geworden, eindelijk een RMC (relatief) dicht bij huis. De meerwaarde tegenover Robin Hood is gigantisch en ook het thema is goed uitgewerkt. Een gedurfde keuze, die wilderness, maar in mijn ogen werkt het en is dat deeltje van het park nu het meest gezellige gebied van het park geworden. De coaster zelf is typische RMC madness, lekker stevige en snel opeenvolgende airtime momentjes gemixt met de zalige gewichtloosheid in de 270° corner...

    2. Fury - Bobbejaanland heeft me toch enorm positief verrast met Fury. De baan is veel beter dan ik voordien verwacht had. Ondanks een triple launch zijn de launches echt goed en de beugels zijn enorm comfortabel en geven zoveel vrijheid. En dan ook nog dat element van voor- of achteruit gaan... Ook de aankleding is - voor Bobbejaanland normen - goed te noemen. Fury is net wat het park nodig had en ik hoop dat deze baan een positieve omslag teweeg brengt voor het Lichtaartse pretpark.

    3. Colossos: Kampf der Giganten - Zelf de vernieuwde Colossos niet gedaan maar toch op gestemd vanwege het belang van een open Colossos voor Heide Park. Dat park verloor voor mij zijn gehele aantrekkingskracht toen ze die baan moesten sluiten. Ondanks dat ze er heel wat andere achtbanen hebben staan, waaronder 2 B&M's, blijft Colossos daar gemakkelijk letterlijk en figuurlijk boven uitsteken. De heropening doet me dan weer zin krijgen om toch nog eens terug richting Soltau te trekken.



    Zadra, Taiga & Rulantica zijn de nieuwigheden waar ik erg benieuwd naar ben en hoop deze in de nabije toekomst te gaan ontdekken. Raar genoeg ook de Dino Splash niet kunnen doen (wel voorbij gewandeld) maar daar kijk ik toch niet zo hard naar uit aangezien ik vrees voor een totale verkrachting van de oude getrouwe Boomstammetjes die ik fantastisch vond...

  8. #8

    Re: [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    1. Untamed. Behalve het zicht en de eerste drop: beter gesmaakt dan Wildfire. Zegt genoeg.

    2. Fury. Ik was één van de eersten om te k@kken op dat stem- en achteruitrij-gedoe. Maar het proeven zit in de pudding. Stemmen is mss overbodig. OK, klein verrassingseffectje en wereld-primeur, maar de afwisseling vooruit en achteruit is een grote meerwaarde, niet in het minst een herhalings-meerwaarde. En zoals meerdere Gerstlauers - n.a.v. de bouw van Kärnan werd ik hier door 'echte kenners' belachelijk gemaakt met volgende mening - B&M-soepel!

    3. Sesamstraat darkride. Toegegeven: bijna ex aequo met de popcorn-attractie in Wavre. Normaal geef ik het voordeel aan niet-IP-gebonden attracties, maar voor creaties van Jim Henson en van Aardman maak ik uitzonderingen. Bovendien zijn er meer niet-virtuele ornamenten bij de darkride in Salou. De schermen bij Popcorn komen daardoor iets repetitiever over.

    Nog nieuwigheden gedaan:

    Misschien wel mijn absolute nummer 1 nieuwigheid van 2019: de walkthrough in Puy du Fou die over Clovis verhaalt.

    Colossos2.0 Tuimelt in m'n Europese woodie-top (& hybrid voor de zifters) van plaats één naar drie. Reden: knullig knip- en plakwerk theming in de wachtrij en een remming op één van de eerste mega-bulten. Maar blij dat hij terug operatief is en het onride vuureffect is zeker geslaagd.

    Dynamite: vond ik best OK maar niet beter dan het gelijkaardig Mack-geval in Wal. Hol.

    De naam van de kindercoaster in Wal. moet ik gaan opzoeken. De ritten waren voor mij dus een weinig blijvende herinnering (of beginnende dementie).

    In dezelfde categorie qua niet lang blijvende beleving: de Zes Zwanen. Tenenkrommende capaciteit. Ik gok dat ze het varen enkel nog gaan toelaten in gezelschap van een kind < 10 jaar.

    Volarium in Cinecittà. Scheelt maar enkele letters met het veel betere exemplaar in Rust. Met da Vinci als thema kan je veel meer bereiken.

    Tryll in Bø Sommarland: Deze tube met 5 misleidende schermen opende één jaar later dan voorzien. Leuk maar voor mij iets te repetitief, natuurlijk.

    Wild Immersion (Jardin d'Ac...): Gezeten in een kale kamer op een draaiende bureaustoel ... dat geldt ook voor de situatie waarin ik nu zit te typen. 3 keer niks dus.

    Met honderd tegelijk een VR bril op en dan racen voor een hoger doel (een medicijn leveren tegen een epidemie) vond ik best OK, helaas heb je in Futuroscoop te veel dergelijke attracties.

    De 4D in Asterix: broodnodige extra indoor ginds, met het spookhuis nu definitief dicht. Niks beklijvend maar wel verbazend dat een film-attractie zo lang op zich liet wachten in een park met deze IP.

    Dungeon in Alton Towers is dubbel jammer: niet het niveau van stedelijke Dungeons en de enige familie-darkride is er voor moeten wijken.

    Ik was best enthousiast over de Crazy Bats. Maar dat was vooral om de toen nog smoothe dispatching en ... Omdat alle andere VR-coasters die ik al deed simpelweg slechter waren. Ik moet nu toegeven: Bats is tijdelijk en niet 100% geslaagd opsmukwerk. De belangrijkste verdienste is misschien dat deze attractie wat volk wegtrekt uit de wachtrijen van Taron en Mamba.

    Op 10 minuten na gemist: de flume Nui Lona in Rainbow Magic Land

    K3coaster in Plopsa DP beschouw ik niet als iets nieuws. De vernieuwde fluim heb ik er nog niet kunnen ervaren.

    Grote nabije afwezige was het waterpark van Bellewaerde. Hopelijk kan ik het nog voor Nieuwjaar compenseren in Lago Kortrijk.

    En iets te vroeg voor deze poll: Fabula. Slechter dan de voorganger kan al niet. In Aardman we trust.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 07-12-19 om 08:58.

  9. #9

    Re: [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    Voor mij was dit duidelijk Untamed. Het feit dat we nu een RMC zo dichtbij hebben, is echt wel zalig. Het is nog maar de tweede die ik mocht doen, maar ik ben verkocht aan dit type banen.
    Een andere potentiële eerste plaats was Tiaga maar helaas niet geraakt dit jaar.
    Go down like Hyperion, launch like a Taron, fly like a Fenix and challenge your Nemesis

  10. #10

    Re: [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    Het lijkt alsof er toch wat nabijheid doorweegt in de beoordeling van de nieuwigheden.

  11. #11

    Re: [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Het lijkt alsof er toch wat nabijheid doorweegt in de beoordeling van de nieuwigheden.
    Uiteraard. Als Untamed in Albanië of boven de poolcirkel stond, zou deze geen enkele stem gekregen hebben. Al wordt er hier blijkbaar ook op attracties gestemd die de persoon zelf niet bereden heeft, vind ik ook wat raar.

    Zelf hou ik het op:
    1. Untamed
    2. Popcorn Revenge
    3. Fury

    Al acht ik de kans groot dat er elders in Europa zaken staan die ook in deze top 3 thuishoren.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  12. #12

    Re: [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    Oei, ik heb maar drie dingen uit deze lijst gedaan: Fury, Fun Pilot en Popcorn Revenge. Zelf vond ik ze alle drie geslaagd, maar ik heb uiteindelijk toch voor Fury gestemd omdat ik die baan erg goed vind - zeker achterwaarts - en omdat ze voor mij de reden was om eindelijk eens naar Bobbejaanland te gaan (ik weiger nog steeds om dat bezoek als vierjarige kleuter mee te tellen want daar herinner ik me volstrekt niets van). Bobbejaanland heeft me als park trouwens ook wel positief verrast

    Fun Pilot vind ik prima voor de doelgroep en bood me zelfs nog een nostalgie-momentje. Ik werk al sinds 2011 als postbode, en het vertrekgeluid van Fun Pilot was exact identiek aan het opstartgeluid van de brievensorteermachines die begin 2018 uit ons kantoor in Leuven werden verwijderd (dat deel van de sortering gebeurt nu in Brussel). Grappig om dit geluid nog eens terug te horen. Walibi heeft Fun Pilot beter gethemed dan ze zelf weten

    Popcorn Revenge vond ik ook leuk. In de laatste scène was ik altijd afgeleid door de popcornstukken die brutaal hun tong uitsteken. Die vroegen er gewoon om dat ze afgeknald zouden worden

    Untamed komt in 2020 aan bod, hopelijk zal ik deze volgend jaar als beste nieuwigheid kunnen invullen.

    En ben ik dè énige die gemërkt heeft dât de âccentèn én de speçiàle tékèns opnieüw wérken? Proficiat en dankuwel aan de technische ploeg van het forum! (Het viel mij pas op toen ik de berichten hierboven las, daarom vermeld ik het hier even.)
    Once you sit back, you never go back.

  13. #13

    Re: [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    Van de opgesomde nieuwigheden die ik dit jaar heb gedaan, kom ik uit op volgde top 3:
    1) Fury: baan die je echt wel verschillende keren wil doen omwille van de (vrije) keuze tussen voorwaarts of achterwaarts. Knap dat dit in Bobbejaanland is gekomen in een goed uitgewerkte zone 'Land of Legends' rond water, vuur, aarde en lucht.
    2) Lago Kortrijk: waterpark met ruim aanbod van glijbanen, welness en wildwaterbaan. Prijs/kwaliteit heel sterk.
    3) Popcorn Revenge: leuke darkride in Karma World. Cinema, popcorn, de zaaltjes, … in een Indische omgeving. Een voorbeeld van een attractie uitgewerkt naar het complete plaatje.

  14. #14

    Re: [Poll] Wat was de beste nieuwigheid van 2019? - top 3

    Van de nieuwigheden die ik dit jaar gedaan heb, heb ik gekozen voor:

    1) Fury
    2) Untamed
    3) Popcorn Revenge

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •