@Jak: hier een uitgebreid TR uit 2018 https://board.pretparken.be/showthre...-2018&langid=1

Ook in 2019 was ik er. Toen was er niet echt meer volk (wel school-reizende kinderen) maar was het veel langer aanschuiven bij Valhalla. En enkel bij deze attractie sloot de wachtrij een uur voor park-sluiting. Reden: ontzettend weinig bootjes in bedrijf. Op een FB groep van BPB werd dit gelinkt aan de refurb.

Of Valhalla episch is ...? Van buitenaf ziet de attractie er wat kermis-achtig uit. In een stadspark - en al zeker BPB - misstaat dat niet, al zie ik liever 'volwaardige' gebouwen. De waterval buiten deed het b.v. de ene dag wel en de andere dag niet. En het gebeeldhouwde viking-hoofd ernaast had al wat van z'n pracht verloren t.o.v. foto's van voorgaande jaren. De theming binnen is uitvoerig maar hier en daar visueel verouderd. En ook hier zie je soms nog delen van de 'kermis-constructie' terwijl dat in b.v. Chiapas en - lach maar - Indiana River veel minder het geval is.

Maar wat zeker klopt: de rit is lekker lang en de effecten zijn vaak verbluffend. De vrieskou en de vlammenhitte voel je a.h.w. in elke vezel. Ik ken weinig attracties die deze sensaties geven. De vlammen van CoT of Wickerman leken me eerder visueel, die van de darkride in Slagaren laten zich wel voelen maar zijn visueel kleinschaliger. Hopelijk veranderen ze hier niks aan. Laat ze maar de kleine visuele minpuntjes wegwerken en vooral de vaartuigen optimaliseren. Die hadden al van bij het instappen een bodem van 10 cm water, ondanks kortstondig water-stofzuig-werk bij elke dispatch. Op de muziek heb ik niet gelet, wat vooral veel zegt over mijn beperkt waarnemingsvermogen en de weinige waarde die je aan mijn mening moet hechten.

Toch deze tips: in 2021 geen Valhalla, wel Brexit (paspoort nodig vanaf sept.), Covid-onzekerheid en mutaties, dan zou ik zeker BPB een jaartje uitstellen. Ik genoot een gratis dagje extra inkom en all ride wegens regenweer bij het bezoek daags voordien. En ook met een Efte-abo kom je er gratis in incl. all ride. Met een BJL-abo doe je ook nog gratis de zoo (wel 5 km bus). Leuke slides in het Sandcastle tegenover BPB. Van alle Merlin attracties in Blackpool heb ik enkel het letterlijk hoogtepunt bezocht: de Tower (Eye). Prima treinverbinding (1 overstap) vanuit Manchester Airport overigens. Ideale midweek-bestemming en dankzij het overaanbod aan verblijfaccomodatie niet zo duur begin juli of eind augustus. Het kan wel drukker zijn tijdens de lichtparade (ik denk sept) en rond Halloween strijkt het immens populaire Strictly Come Dancing daar neer.