Ik werk zelf al ruim een jaar voltijds thuis, ben enkel in de zomerperiode een keer of vijf op kantoor geweest, maar nu al meer dan een half jaar elke dag thuis. Bij veel bedrijven is thuiswerk toch nog steeds de norm.
Dat is voor veel mensen niet evident, dus voor het mentaal welzijn van de werknemers kan het nuttig zijn om mensen toch af en toe samen te brengen.
Maar ik ben het ermee eens dat er meer jobs van op afstand zouden kunnen gebeuren.
Al geven onze experten en ministers allesbehalve het goede voorbeeld natuurlijk. Niet dat ik hen nu persoonlijk als rolmodel zie, maar het zou toch helpen als zij ook gewoon van thuis uit zouden werken, in plaats van zelf hun zin te doen.

Zoals steeds is het een afwegen tussen enerzijds besmettingsrisico, maar anderzijds ook de andere risico's: in dit geval zijn dat depressie, burnout, partnergeweld, kindermishandeling en ga zo maar door.

Vergeet trouwens niet dat voor de actieve bevolking het risico op hospitalisatie en overlijden altijd heel laag geweest, waardoor bij de meesten de angst om ernstig ziek te worden niet meer opweegt tegen de nood aan sociale contacten.
(of vanuit de kant van de werkgever: de behoefte aan fysiek samenwerken).


Wat het onderwijs betreft, is dit nog extremer: kinderen en jongeren hebben behoefte aan sociale contacten en moèten buiten komen. Ik vind het niet meer dan terecht dat het openhouden van scholen absolute prioriteit krijgt. Als dat betekent dat ik altijd moet thuiswerken, en dat ik niet naar een pretpark kan, is dat een compromis dat ik wil sluiten.

Mijn persoonlijke mening is dat het ene het andere niet moet uitsluiten: ik denk dat we gerust een relatief normaal leven zouden kunnen hebben, met een paar basisregels. En dat dus 'alles' open moet kunnen, omdat dit ook positieve effecten zou hebben: mensen komen buiten, bewegen meer, hebben fijne sociale contacten, zijn gelukkiger, hebben minder stress, ...: allemaal zaken die een positief effect hebben op je gezondheid.
Maar dit is mijn persoonlijke mening, en ik heb uiteraard respect voor andere meningen.

In ieder geval hoop ik heel hard dat de pretparken echt open zullen kunnen in de paasvakantie, anders vrees ik voor de volgende jaren.