Wie Heide Park wil bezoeken als abo-houder of bezitter van een (pre-Corona-)ticket, moet voor de verplichte dag-reservering € 1 p.p. neertellen. Stel dat dit het thuispark is voor een 4-koppig gezin uit Hannover. Als die 6 keer het park willen bezoeken is dat 24 € extra. Geen fabelachtig bedrag en ruim onvoldoende om een voor mij werkende roze bril mee te kopen. Maar erg kosjer vind ik deze meerkost toch ook weer niet. Of moeten bezoekers nu een gat in de ozonlaag springen uit dankbaarheid voor de 'gratis' zeep van 1 euro? Voorts betwijfel ik of het park hiermee het aantal bezoekjes van de trouwste bezoekers (lokale abo-houders) daadwerkelijk gaat afremmen.

Momenteel kan je enkel reserveren voor de laatste week van mei en de eerste week van juni. Ik veronderstel dat je niet een tweede park-bezoek kan reserveren alvorens de datum van het voorgaande bezoek aangetreden is. Dat is zeker te begrijpen, anders is de reserverings-limiet wel heel snel bereikt, met frustratie alom. Maar de kans op een tweedaags bezoek is nu voor iedereen die niet in het resort verblijft wel heel erg risky business. Dat zou bezoekers die niet nabij wonen wel kunnen tegenhouden. Ook uitbaters van externe verblijf-accommodatie zijn hier dan mogelijk de dupe van.

Persoonlijk zou ik tegen een meerkost van € 5 p.p. voor een gegarandeerde tweedaagse minder bezwaar hebben. Dan koop je garantie op iets dat als exclusief mag beschouwd worden in deze onzekere tijden. Lokale veelbezoekers zouden daar dan wellicht quasi geen gebruik van maken. Maar natuurlijk valt er voor het park veel meer geld te rapen uit verblijvers op het eigen resort. De kans is dus groot dat abo-houders die veraf wonen, wegblijven of voor één blits-bezoek opteren. Prima voor Merlin: hun geld is toch al ontvangen en zonder die abo-bezoekers over de park-vloer kunnen er meer dagkaarten worden verkocht.

De extensie van de abo-geldigheid is een mes dat aan twee kanten snijdt. Voor lokale abo-houders lijkt het een aanvaardbare compensatie. Dat is het misschien nog meer voor al wie z'n jaar-abo aan het begin van seizoen 2019 kocht. Die kunnen nu 'onverhoopt' in juni en juli het park bezoeken met hun abo. Dat zal de potentiële drukte wel serieus verhogen waardoor de bezoekerslimiet nog sneller bereikt wordt. Voor veraf-woners biedt het een opportuniteit, doch afhankelijk van de oorspronkelijke termijn. Als je er september en oktober bij 'wint' compenseert dat mogelijk niet de verloren voorjaarsdagen.

Natuurlijk heeft een pretpark meer prioritaire taken te vervullen dan het compenseren van potentiële bezoekers, bijvoorbeeld overleven. Niet vergeten: de nu tijdelijk afgevoerde fast-passen waren soms een goudmijntje in de Merlin-parken. Dat verlies moet dus ook enigszins gecompenseerd worden. Ik begrijp dus zeker het markt-strategisch handelen van de Merlin-parken. Merlijn is z'n toverkunsten blijkbaar nog niet verleerd. Met het oog op het afwenden van een faillissement zou ik dat mits passende beglazing zelfs als iets positiefs kunnen zien.