Ergens begrijp ik wel waarom ze eerst dierentuinen openen in Duitsland - en zie ik hier ook sneller gebeuren. Enerzijds heb je er ook de dieren die verzorgd moeten worden, anderzijds heb je er quasi geen wachtrijen en is je volk sowieso verspreider. In tegenstelling tot een pretpark liggen de vaste kosten stukken hoger in een dierentuin: de dieren kan je niet in wintermodus zetten, dus die vragen aandacht, verzorging en vooral voeding! De noodkreten van de dierentuinen klinken steeds luider, tot zelfs een Duitse dierentuin waarschuwt dat ze dieren zullen opofferen als voedsel voor andere dieren of zullen euthanaseren. Ik vermoed dat de Duitse politiek hier ook wel oren naar heeft. Daarnaast is quasi alles daar in open lucht (ik zie het gebeuren dat bepaalde binnenlocaties gesloten moeten blijven), waardoor je veel verse lucht hebt. Wachtrijen zijn er ook bijna niet, want je bent veel in beweging en loopt van dier tot dier. Uitzondering hierbij zijn dan de panda's in Pairi Daiza. Verder heb ik me nog nooit in een wachtrij weten aanschuiven in een dierenpark.

De uitspraak dat pretparken minder bezoekers trekken dan festivals, zou ik toch ook even ter discussie willen plaatsen. Akkoord, we hebben vooral de écht grote gehoord, zoals Rock Werchter, Graspop, Tomorrowland, Pukkelpop... Maar ook de kleinere zoals Cactusfestival of Rock Zottegem hebben hun editie afgelast. En dan denk ik dat je hierbij al snel aan dezelfde capaciteit van de pretparken komt. De Belgische festivals hadden ze ook perfect 'Belgisch' kunnen maken, door buitenlandse bezoekers te weren (ochere voor de People of Tomorrow), en de geannuleerde internationale artiesten te vervangen door Belgische artiesten. Dit had de event-, muziek- en festivalsector economisch echt vooruit geholpen. De personeelskosten bij een pretpark zijn inderdaad hoger dan bij een festival, waarbij de crew op het terrein grotendeels vrijwilligers zijn, maar toch zal ook voor deze sectoren dit alles een grote negatieve impact hebben...

Ik hoop nog steeds op een versoepeling van de maatregelen, maar vrees echt voor de pretparken en kermissen. Vooral die laatste zullen de echte grote dupe worden van het hele verhaal, want die hebben werkelijk niets... Onze Belgische pretparken maken quasi allemaal deel uit van grote, internationale groepen (die wel een buffer zullen hebben), maar de families foorreizigers zullen die reserve wel niet hebben.

In elk geval, volgende week zal een spannende week worden!