X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 5 van de 18 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Resultaten 81 tot 100 van de 341
  1. #81

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xarbero Bekijk Berichten
    die paar 100€, ja... ik hoop gewoon dat er een oplossing is voor onze orlando-reis in september-oktober, want daar spreken we niet over een paar 100€, maar toch richting de 10.000€ eerder...
    Dan hoop ik dat dit de prijs voor een 3 of 4 personen is.. anders is het toch wel héél duur

    Voor wat betreft alle issues met reizen. Ik heb gelukkig een doorlopende reisverzekering. Op zich moet ik het sowieso eerst opnemen met de plaatsen waar dingen geboekt/gekocht zijn. Maar als die niet meewerken (en ik daar bewijs van heb) kan ik altijd de verzekering raadplegen. Die zullen wellicht ook niet alles dekken, maargoed.

    Trouwens: Als het goed is geld voor de hele EU al een tijdje dat ELK land op code oranje staat. Dus de regelingen die voor BE/NL gelden, gelden ook voor DE.

  2. #82

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Dan hoop ik dat dit de prijs voor een 3 of 4 personen is.. anders is het toch wel héél duur
    Heel duur? 10 nachten on site in disney gemiddeld hotel, verder 1 nacht hard rock hotel en de overige in een airbnb. Auto gehuurd voor de dagen buiten disney. verder alle parken in de buurt + Kennedy space center... zitten we nu richting de 8000€ qua budget. Die overige 2k zal er ook nog wel ergens doorgaan... We moeten nog eten ook he ?

  3. #83

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Voor wat betreft alle issues met reizen. Ik heb gelukkig een doorlopende reisverzekering. Op zich moet ik het sowieso eerst opnemen met de plaatsen waar dingen geboekt/gekocht zijn. Maar als die niet meewerken (en ik daar bewijs van heb) kan ik altijd de verzekering raadplegen. Die zullen wellicht ook niet alles dekken, maargoed.
    Even terzijde: de meeste reisverzekeringen dekken geen pandemieën. Althans: in België niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xarbero Bekijk Berichten
    Heel duur? 10 nachten on site in disney gemiddeld hotel, verder 1 nacht hard rock hotel en de overige in een airbnb. Auto gehuurd voor de dagen buiten disney. verder alle parken in de buurt + Kennedy space center... zitten we nu richting de 8000€ qua budget. Die overige 2k zal er ook nog wel ergens doorgaan... We moeten nog eten ook he ?
    Even terzijde of het duur is of niet: als het coronavirus dan nog steeds woekert zoals nu, zal het wel meevallen. Zelf zat ik normaal nu in Dubai. Voor die trip hadden we quasi alles al betaald, zo'n € 1.500 per persoon. Het is nog even afwachten op sommige maatschappijen, maar zoals het er nu naar uit ziet gaan we daarvan maximum een € 250 pp kwijt zijn. Dat blijft natuurlijk jammer en ik had liever in Dubai gezeten nu, maar het is niet onoverkomelijk.

    Het enige mogelijke 'rampscenario' voor jou lijkt me dat de hele wereld uit lockdown gaat en enkel nog in een paar landen, waaronder België, een lockdown en/of reisverbod zou blijven gelden. Dat zou het moeilijker maken om alle terug te krijgen. Maar zelfs in dat geval, denk ik dat grote partijen zoals Disney, Universal en de maatschappij waarmee je vliegt echt wel hun best zullen doen om je zo goed als mogelijk te vergoeden hoor. Ik zou me dus weinig zorgen maken over dat geld. Of je reis al dan niet doorgaat, dat gaat natuurlijk iets blijven om je zorgen over te maken tot we effectief zover zijn...

    Jammer, maar helaas, dat is de realiteit waarin nu iedereen leeft. We kunnen niet meer doen dan er het beste van maken, denk ik dan.

  4. #84

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    De steeds kleiner wordende kans om deze zomer naar een buitenland te reizen, vindt haar oorzaak in het internationaal karakter van de corona-crisis. Voor mij is het duidelijk: 2020 is een historisch scharnierpunt met nooit geziene reikwijdte. Natuurlijk waren de wereldoorlogen gevaarlijker, onzekerder, dodelijker en (hopelijk) langduriger. Maar deze crisis treft werkelijk elk land, ik durf haast zeggen elk dorp ter wereld.

    Voor de EU en de Shengen-landen is het vrij reizen van personen en goederen een verwezenlijking waar quasi elke onderdaan tevreden over is. Wie van jullie jonkies hier kent de grenscontroles nog van en naar Sluis, Hulst, Breda, Rijsel, Duinkerke en Aken? Het lijkt me politiek makkelijker om in al deze landen nog een tijdje de landsgrenzen te sluiten dan om hier en daar een grens te openen en een andere grens gesloten te houden. Ter illustratie: de kans is groot dat het 'pandemietje' in Scandinavië sneller de kop wordt ingedrukt dan in Zuid-Europa. Is het dan mogelijk dat DK, ZWE en NOO onderling reizigers toelaten maar dat diezelfde landen Spanjaarden, Italianen en wie weet ook Belgen gaan weren? En zullen die noordelijke landen ook niet proberen te vermijden dat hun onderdanen op terugreis van het zuiden het virus (opnieuw) importeren?

    De grenzen openstellen betekent natuurlijk ook dat je ze in twee richtingen open stelt (Trump en de voormalige DDR lijken me geen lovenswaardige tegenvoorbeelden). Een centraal gelegen land als DUI zal daarom mogelijk eerder geneigd zijn tot langer sluiten. Ik las dat het stadsbestuur van München liever geen EK-matchen ziet plaatshebben in de Alianz Arena ... in 2021.

    De Belgische toeristische sector deelt in de internationale malaise. Ik vind het vrij simplistisch om de Belgen dan komende zomer in hun land te houden en hierbij en passant onze eigen toeristische sector een boost te geven (voorstel geponeerd door ene J. Jambon). Als al wie in juli of aug. normaal naar een buitenlands strand zou reizen, deze zomer naar onze 67 km kust afzakt, ... zakt mijn broek spreekwoordelijk ook af. Hopelijk ben ik dan in Bredene-oost want daar mag dat ... en is de sociale afstand meteen gegarandeerd Of schakelen de kustgemeenten over op een voormiddag- en een namiddagstrand waar je vooraf online moet reserveren om de sociale afstand te bewaren? Hopelijk houden ze dan ook nog rekening met de getijden.

    Vertaal dat uitreisverbod even naar de (Belgische) pretparken. Ik beschik niet over cijfers, maar denk dat het aandeel buitenlandse bezoekers over het algemeen niet zo hoog ligt. Natuurlijk komen er veel NL'ers naar BJL en Fransozen naar PDP, Bellew. en in iets mindere mate naar Wal-Bel. Maar laten we eerlijk zijn: veel internationaal appeal hebben onze B-parken niet in vergelijking met de A-parken in het buitenland (geen aanval op de vele Walibi-fans hier). M.a.w. door de buitenlanders weg te houden en de Belgen in België te houden, gaan er wellicht veel meer potentiële bezoekers zijn voor de Belgische parken. Ik zie de €uro-tekens al blinken in de ogen van Gertje en VDK. En ik geef ze vanuit economisch standpunt zelfs 100% gelijk. Maar als die parken dan ook nog eens in social-distance-modus gaan opereren, zie ik dat praktisch / organisatorisch echt niet goed komen en huiver ik als potentiële bezoeker. En dan spreek ik nog niet over eventuele risico's en nefaste gevolgen voor de volksgezondheid.

    Toen dit topic verscheen, kwam de titel bij mij nogal lacherig over, in de zin van "Zo'n vaart zal het wel niet lopen." Nu ik de titel nog eens lees, ervaar ik opnieuw iets lacherigs, in de zin van "Wie maakt zich in deze omstandigheden nu druk om zo iets als pretparken?" Wij dus ...
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 13-04-20 om 13:53.

  5. #85

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Ook Bellewaerde maakte zojuist hun 'coronaplan' bekend dat duidelijk in lijn ligt met dat van Plopsa: maximumcapaciteit van 4000 personen gelijktijdig in het park, afstandsaanduidingen in de wachtrijen, ...

    Meer info: https://pretparken.be/NL/article/219...met-coronaplan
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  6. #86

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    En intussen is ook Toverland bezig met een plan achter de schermen, waarbij ze ook denken aan een maximumcapaciteit en tijdsloten (zoals PDP). Je kan het artikel op Looopings lezen.

    Ik denk dat we vooral moeten hopen dat de parken snel groen licht gaan krijgen om te openen, en dat ze daarmee niet worden vergeleken met concerten en festivals (veel volk bijeen voor een podium) of sportwedstrijden (veel volk naast elkaar in tribunes). Voor deze bestaan er alternatieven... die niet altijd even economisch verantwoord zijn.

    Als pretparken (en bij uitbreiding andere toeristische trekpleisters) over een andere kam geschoren worden, kunnen deze hopelijk binnenkort openen. Wanneer zie ik binnenkort? Ten vroegste vanaf half mei / begin juni voor musea, en begin juli / half juli voor de pretparken. Hopelijk zien de meeste het dan nog zitten om dit seizoen te openen, en vinden ze hiervoor voldoende personeel.

    De zomer lijkt me dan best haalbaar om het volk te spreiden, want op enkele uitzonderingen (en ons) na, zal iedereen een park maar 1 keer bezoeken. Vooraf online tickets reserveren lijkt me dan een must, maar wat met abonnees? Die zullen volgens mij ook een 'gratis' ticket moeten reserveren, zodat op die manier de max. capaciteit bewaard wordt, maar ook hier denk ik aan een max. aantal abonnees per dag. Wat dan wel zal volgen... is minder entertainment. Als nu al shows en meet & greets geschrapt worden, lijken mij de zomerse extra's ook uit den boze.

    Indien alles na de zomer onder controle blijft, nadert natuurlijk het Halloween seizoen... En hier vrees ik het meeste voor! Dit is traditioneel de drukte periode van het jaar, maar hoe gaan we dit beleven? Nieuwigheden zullen heel beperkt zijn... en de capaciteit zal ook beperkt moeten worden. Of slaan we dit jaar Halloween over, om zo het zomerseizoen langer te spreiden?

    En wat krijgen we na de herfstvakantie? Bobbejaanland hield het park vorig jaar een weekend langer open... Zullen ze dat dit jaar herhalen? En zullen er nog parken volgen? Dan krijgen we zo misschien nog enkele extra (beperkte) winteropeningen?

    Wat buitenlandse bezoeken betreft, vrees ik dat we hier heel voorzichtig mee moeten omspringen. Ik zou voorlopig niets nieuws plannen, en misschien zelfs annuleren wat je kan - op voorwaarde dat je niets verliest. Elk land wilt nu de situatie in eigen land onder controle krijgen, en de grenzen gesloten blijven houden. Wanneer de situatie onder controle is en een land covid-vrij is, lijkt het mij ook niet aangewezen om meteen de grenzen te openen, want zo riskeer je een nieuwe golf het land in te sturen. Spanje kondigde aan de grenzen deze zomer mogelijks gesloten te houden, en hier zullen nog landen in volgen. Voor buitenlandse parkbezoeken vrees ik dus dat we tot volgend jaar zullen moeten wachten, en al zeker over de grote plassen.

    Ik hoop natuurlijk voor Earlyspencer, Xarbero en anderen dat ik ongelijk krijg en jullie sneller de grote reizen kunnen maken!

    Tenslotte nog even over de buitenlandse abonnementen... De al dan niet voorgestelde compensaties zijn mooi, maar zullen ook gelden zolang het park in eigen land gesloten blijft. Stel dat de Efteling of DLRP vroeger mogen openen dan de grenzen, denk ik niet dat je als Belg nog extra compensatie zal mogen verwachten, maar het zal moeten doen met de periode van de sluiting. Wat denken jullie hiervan?

    Tip: OiP heeft hier ook een speciale aflevering aan gewijd.

  7. #87

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    'Toverland beweert (zie L000...) dat super-drukke dagen definitief tot het verleden behoren. Ik wil dat niet geloven. Ik neem wel aan dat het mss nog een jaar duurt - wanneer dankzij een werkend vaccin corona relatief beheersbaar wordt zoals de 'gewone' griep - vooraleer we terug dicht tegen elkaar gedrumd staan in een wachtrij, in een voetbalstadion, in een concertzaal, op een festivalweide, ...

    De vraag die pretpark-bestuurders - en wij, de fans - dan stellen, luidt: wat in tussentijd? Ik heb hier al vermeld dat soc. dist. volgens mij heel moeilijk te handhaven is in een pretpark. En dat de pret er dan heel gauw af is: overal controleurs, attracties telkens voor 1/4 gevuld, nog meer vertraging door het continu reinigen, kans op nog voor het betreden huiswaarts gestuurd te worden, bezoekers die elkaar argwanend bekijken, ... Ik zie daar echt de lol niet van in, maar begrijp wel de economische noodzaak vanuit het standpunt van de parken. Zij willen nu vooral aantonen dat pretparken anders zijn dan bij b.v. concerten. En qua tewerkstelling wegen pretparken ook veel zwaarder door dan 'tweedags-vliegen' à la Werchter en TML. Dat kan polletiek belangrijk zijn.

    Als pretparken gaan werken met pre-boek-tickets met tijdslot, kunnen de abonnees de pineut zijn. Bekijk het economisch: als mijn gezinnetje met 4 naar BJL trekt, levert dat het park 0,0 vers inkomen op (ik koop daar ook zelden voedsel of souvenirs en heb al een parking-abo). Een ander gezin dat tickets online koopt, brengt wel het broodnodige geld in het laatje. Het klinkt mss stom, maar als parken echt willen inzetten op soc. dist. door middel van een beperkt publiek, kunnen ze beter ALLE HUIDIGE ABO'S ALS NIET GELDIG VERKLAREN zolang het park maar op 1/4 van haar kunnen functioneert. Ter compensatie zouden al die abonnees volgend seizoen 'gratis' een uitgesteld abo kunnen krijgen. Voor seizoens-abo's betekent dat dus: niet geldig in 2020 en geldig in 2021. Voor abo's die aflopen op een random datum - b.v. 30 mei 2020 - wordt het wel complexer. Dan moet het park gaan rekenen hoeveel 'normaal geopende dagen' de abonnee kwijt is. En wanneer gun je die abonnee dan zijn/haar verloren dagen? Vanaf het moment dat alles opnieuw 100% draait? Dan moet iem. met een Efte-abo die het voorjaar heeft gemist mss vrede nemen met de winterperiode.

    Er zijn natuurlijk nog enkele zwakheden aan mijn voorstel: het park verliest volgend seizoen veel inkomsten aan de uitgestelde en verlengde abo's. En niemand weet wanneer alles terug normaliseert. Stel dat alles normaliseert op 1 aug. 2020. Dan heb je volgens mijn voorstel voor een Belgisch seizoens-abo 4 van de 7 maanden gemist. Het park zou je de rest van het seizoen kunnen binnen laten en dan een evenredige korting kunnen aanbieden voor het daaropvolgende seizoen (abo 2021 kost je dan 3/7 = 42%, dus 58% korting). Zo wint het park, want niet iedereen die een abo heeft, was initieel van plan om het volgende jaar te verlengen. En al zeker niet na zo'n tering-jaar. Maar wat als er later opnieuw een piek of een 'pandemietje' opduikt?

    Nog iets dat me pessimistisch stemt: Zou het - na de crisis / volgend seizoen - gedaan zijn met de soms echt wel gulle abo-voordelen in (buitenlandse) parken? De argwaan tegenover elke buitenlander zal wel nog een tijdje groot zijn. En die buitenlandse bonnekes-mensen brengen weinig op bij een park-bezoek. 't Is ni miêr wa 't gewest is en 't zal noêt ni mer wörre wad et was
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 14-04-20 om 19:40.

  8. #88

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Het zal allemaal heel moeilijk worden dit jaar. In Duitsland heeft de overheid bekend gemaakt wat het allerlaatste is wat zal vrijgegeven worden: de volksfeesten. Reken er dus maar op dat dit pas gaat kunnen wanneer er een vaccin is, en dat zal volgend jaar zijn. Voor pretparken zal dit misschien iets makkelijker liggen, maar toch...

    In München is men aan het bekijken of men het Oktoberfest kan laten doorgaan voor enkel mensen uit München/Beieren/Duitsland, wat dus ook zou inhouden dat tegen die tijd de grenzen waarschijnlijk dus nog altijd gesloten zijn... Overigens lijkt een afgeslankt Oktoberfest in die vorm meer dan waarschijnlijk ook niet haalbaar trouwens. Op Duitse kermisfora is men er al van overtuigd dat er in Duitsland dit jaar geen enkele kermis meer zal plaatsvinden.
    Laatst gewijzigd door jefke88; 15-04-20 om 09:44.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  9. #89

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    nu alle grote festivals onmogelijk zijn tot minstens 31/08, wat met de pretparken? Zou men deze toelaten om te openen, of zijn we er aan voor de moeite ?

  10. #90

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knessel Bekijk Berichten
    nu alle grote festivals onmogelijk zijn tot minstens 31/08, wat met de pretparken? Zou men deze toelaten om te openen, of zijn we er aan voor de moeite ?
    Volgende week is er opnieuw een veiligheidsraad en dan staan o.a. Pretparken en kermissen op de agenda.
    Ik heb er niet veel hoop in, maar we zullen zien.

  11. #91

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Dat was ook de eerste vraag die in mij opkwam toen ik dat nieuws hoorde. Het gaat hier vooral over massa-evenementen die worden afgelast uiteindelijk, geen idee of ze pretparken hierbij meetellen. Het is wel zo dat er op festivals, volksfeesten, ... over het algemeen meer volk rondloopt dan in pretparken op een gemiddelde dag in de zomervakantie. Bij Tomorrowland of Rock Werchter lopen er bv. meer dan 60 000 mensen per dag over het festivalterrein terwijl dat de maximumcapaciteit van de meeste pretparken toch wel een stuk lager ligt denk ik.

    Ik denk dus niet dat de hele zomer verloren is, maar een topzomer zullen we zeker niet hebben dit jaar. Ik denk dat we eerder een regeling zoals Plopsaland De Panne zullen zien verschijnen bij meerdere pretparken of alleszins een alternatieve regeling in diezelfde trend om er voor te zorgen dat bezoekers niet al te veel met elkaar in contact hoeven te komen.
    Wenn das Glück an eure Tür klopft, versäumt nicht zu öffnen

  12. #92

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Men legt bij de massa evenementen ook wel duidelijk de focus op de angst voor het internationale publiek en het onbedoeld "terug binnenbrengen" van het virus eens het hier iets of wat onder controle is. Wanneer men bewust de keuze gaat maken om de grenzen gesloten te houden en er enkel binnenlands publiek naar de pretparken kan, is die vrees onnodig.
    Het feit dat men pretparken (nog) niet meerekende onder de massa evenementen (anders hadden ze die nu wel mee vernoemd) is in mijn ogen eerder positief dan negatief. D.w.z dat dit nog op tafel ligt, en men nog zoekende is om hier wat marge in te voorzien afhankelijk van hoe de situatie de komende week/2 weken evolueert. Wat in mijn ogen wel getuigt van het feit dat men zoekt naar een oplossing en manier om deze toch de kans te geven ergens in de komende maanden ook een heropstart te doen, vermoedelijk onder zeer strikte voorwaarden, maar da's beter dan niks...

  13. #93

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Dierentuinen staan dan weer genoemd bij de lijst van dingen die vanaf komende maandag weer (beperkt) geopend mogen worden:

    https://www.zdf.de/nachrichten/polit...oJthJb0rqPC_04

    Wellicht dat als de opening bij Dierentuinen goed loopt, de pretparken later ook kunnen volgen. Maar kan me ook voorstellen dat men later weer toch de dierentuinen weer sluit als het niet goed loopt.

    De vraag is een beetje hoe dat gaat werken met combi-parken, zoals Serengeti Park.. Wellicht dat die open kunnen, maar de attracties gesloten moeten blijven? Ik denk dat dergelijke parken héél belangrijk gaan zijn voor de toekomst van "gewone" pretparken (zonder dieren dus).

  14. #94

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Ik veronderstel dat de pretparken nog niet open zullen gaan voor juli, maar in tegenstelling tot een festival of massa evenement lijkt het mij bij een pretpark wel makkelijker om maatregelen toe te passen en te laten naleven.

  15. #95

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    De site met 3 O’s laat weten dat er in Duitsland geen kermissen zijn tot 31 augustus.

  16. #96

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steventje Bekijk Berichten
    De site met 3 O’s laat weten dat er in Duitsland geen kermissen zijn tot 31 augustus.
    Ja.. dat is wat Jefke hierboven al eerder schreef

    Logisch ook, want daar dromt heel veel volk erg kort op elkaar zonder echt mogelijkheden om ze uit elkaar te houden. Kermissen in Duitsland zijn vaak veel drukker dan pretparken.

    Het gaat trouwens niet alleen over kermissen maar alle volksfeesten.

    Het feit dat dierentuinen wel al vanaf maandag open mogen gaan ze blijkbaar volledig aan voorbij. Het lijkt me echter wel belangrijk om ook het positieve nieuws te tonen.

  17. #97

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Ergens begrijp ik wel waarom ze eerst dierentuinen openen in Duitsland - en zie ik hier ook sneller gebeuren. Enerzijds heb je er ook de dieren die verzorgd moeten worden, anderzijds heb je er quasi geen wachtrijen en is je volk sowieso verspreider. In tegenstelling tot een pretpark liggen de vaste kosten stukken hoger in een dierentuin: de dieren kan je niet in wintermodus zetten, dus die vragen aandacht, verzorging en vooral voeding! De noodkreten van de dierentuinen klinken steeds luider, tot zelfs een Duitse dierentuin waarschuwt dat ze dieren zullen opofferen als voedsel voor andere dieren of zullen euthanaseren. Ik vermoed dat de Duitse politiek hier ook wel oren naar heeft. Daarnaast is quasi alles daar in open lucht (ik zie het gebeuren dat bepaalde binnenlocaties gesloten moeten blijven), waardoor je veel verse lucht hebt. Wachtrijen zijn er ook bijna niet, want je bent veel in beweging en loopt van dier tot dier. Uitzondering hierbij zijn dan de panda's in Pairi Daiza. Verder heb ik me nog nooit in een wachtrij weten aanschuiven in een dierenpark.

    De uitspraak dat pretparken minder bezoekers trekken dan festivals, zou ik toch ook even ter discussie willen plaatsen. Akkoord, we hebben vooral de écht grote gehoord, zoals Rock Werchter, Graspop, Tomorrowland, Pukkelpop... Maar ook de kleinere zoals Cactusfestival of Rock Zottegem hebben hun editie afgelast. En dan denk ik dat je hierbij al snel aan dezelfde capaciteit van de pretparken komt. De Belgische festivals hadden ze ook perfect 'Belgisch' kunnen maken, door buitenlandse bezoekers te weren (ochere voor de People of Tomorrow), en de geannuleerde internationale artiesten te vervangen door Belgische artiesten. Dit had de event-, muziek- en festivalsector economisch echt vooruit geholpen. De personeelskosten bij een pretpark zijn inderdaad hoger dan bij een festival, waarbij de crew op het terrein grotendeels vrijwilligers zijn, maar toch zal ook voor deze sectoren dit alles een grote negatieve impact hebben...

    Ik hoop nog steeds op een versoepeling van de maatregelen, maar vrees echt voor de pretparken en kermissen. Vooral die laatste zullen de echte grote dupe worden van het hele verhaal, want die hebben werkelijk niets... Onze Belgische pretparken maken quasi allemaal deel uit van grote, internationale groepen (die wel een buffer zullen hebben), maar de families foorreizigers zullen die reserve wel niet hebben.

    In elk geval, volgende week zal een spannende week worden!

  18. #98

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Op HLN staat het volgende:

    Mogelijk toch genuanceerdere beslissing voor kleine festivals
    De Nationale Veiligheidsraad besloot gisteren dat er geen massa-evenementen mogen worden georganiseerd tot en met 31 augustus. Maar die maatregel geldt enkel voor grote festivals, liet Vlaams minister-president Jan Jambon weten in de commissie Cultuur van het Vlaams Parlement.

    "De beslissing gaat in eerste instantie alleen over de zeer grote massafestivals - Werchter, Tomorrowland, Pukkelpop en dergelijke - en dat was op uitdrukkelijke vraag van die organisatoren zelf, omdat die zeer verregaande engagementen moeten nemen", zei Jambon. "Voor de categorie daaronder, waar Vlaanderen toch ook zeer rijk aan is, zal de Veiligheidsraad voor het verlopen van deze verlengingsperiode nog positie innemen. En ik wil zeker niet op de feiten vooruitlopen, maar ik denk dat dat een genuanceerder oordeel zal zijn."

    Misschien dat er toch nog hoop is voor dorpskermissen. Düsseldorf bekijkt of het kan doorgaan als een soort pretpark: https://rp-online.de/nrw/staedte/due...k_aid-50066629
    Laatst gewijzigd door jefke88; 16-04-20 om 16:05.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  19. #99

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Hmm.. ik weet niet.

    Punt bij een festival is dat mensen toch altijd dicht bij elkaar dringen voor het podium. Het maakt niet uit of het festival groot of klein is, net voor de stage is het vrijwel onmogelijk om mensen uit elkaar te houden...

    En ook bij kleinere festivals heb je zwaardere bands.. zie je al een moshpit oid voor je?

  20. #100

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    En bij en pretpark willen mensen niet massaal naar de top-attractie (Fury) of de nieuwigheid (Wakala)? Je gaat heel veel personeel nodig hebben om dat in goede banen te leiden. OK, t.o.v. een optreden kan je dat in de tijd wat spreiden, ja.

    En hoe simplistisch is het om coaster-treinen of andere grote attracties op vullen met 1 persoon en dan de drie stoelen eromheen leeg te laten? Bij wandelen of stilstaan wordt 1,5 m onderl. afstand geadviseerd. Hoe hoger de snelheid, hoe grote die afstand moet zijn. Vergeet het dan om meer dan 1 persoon in de 6-zitter van Anubis te zetten (tenzij wonend onder één dak, misschien). Dan zou je zelfs bij lange treinen eigenlijk enkel met 1 persoon front en 1 persoon back kunnen rijden, waarbij die 'fronter' de bofkont is die quasi geen risico loopt. Het spaart wel reinigings-tijd, -middel, -personeel en dus -kosten uit.

    Ik vermoed dat de pretparken bij de overheid - terecht - naar het econom. belang wijzen, zeker als belangrijke werkgever. Maar ze hebben de timing 100% tegen. Ik ben ondertussen overtuigd dat er bij groen licht na weken / maanden lockdown light en internationaal reisverbod heel veel mensen naar een pretpark willen. 't Is dan ook nog eens zomervakantie. En geen voetbal of koers of Ol. Spelen op TV, geen grote festivals, cinema's misschien maar aan 30% van de capaciteit. De vraag (= het potentieel bezoekersaantal) zou dan wel eens veel groter kunnen zijn dan in een 'normale' zomer, wegens weinig ander entertainment-aanbod en reisverbod en al heel lang 'in ons kot'. Die enkele 'angsthazige' thuisblijvers gaan niet opwegen tegen de massa 'pretpark-willigen'.

    O ja, voor de abo's zie ik onze parken graag de US of A volgen: https://www.themeparkinsider.com/flume/202004/7392/ Alle Abo's 2020 zullen gelden in 2021.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •