Geen idee of het voor alle PR-parken zo zal zijn, maar Tusenfryd belooft op haar website om abonnees als volgt te vergoeden. Het aantal verloren parkdagen in seizoen 2020 (dat ginds normaal pas eind apr. of begin mei moest beginnen) zal je met een 2020-abo gratis binnen mogen in 2021. Ik veronderstel dat ze daar dan de eerste dagen van seizoen 2021 mee bedoelen, wat dan +/- neerkomt op een tiental dagen in mei 2021. Een tiental vrije ticketjes geven voor data naar keuze in heel 2021 zou voor velen immers gelijk zijn als op een gratis abo 2021. In dat geval ga je waarschijnlijk geen ticket of abo meer kopen in 2021. Bovendien riskeert het park om inkomsten te mislopen wegens onderlinge doorverkoop van compensatie-tickets.

Beter dan niks denk ik enerzijds, want de sluiting is niet de schuld van de parken. En zij lijden er nog meer onder dan de vaste bezoekers.

Maar anderzijds ...
1. Abonnees van 2020 die ook in 2021 een abo kopen, hebben geen fluit aan deze compensatie.
2. Er wordt blijkbaar geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende abo-versies. Ik begin er al voor te vrezen dat door de reserveringsverplichting in 2020 - nog los van reisverbod - je met een zilveren of gouden abo uit de PR-stal deze zomet niet gratis binnen kan in de buitenlandse zusterparken. En dat is toch dè reden waarom mensen deze abo-versies koopt. Of denken parkbestuurders dat het is voor de 10 of 20% korting op de overgeprijsde catering?

Niet dat ik de pretentie heb dat park-bestuurders hier mee lezen, laat staan zich laten inspireren door ons. Maar waarom niet de optie laten om de verloren parkdagen financieel in mindering te brengen bij een abo voor 2021? Dan kunnen ze perfect differentiëren naar gelang je huidige abo-versie, met of zonder parking e.a. En het genereert ook gegarandeerde inkomsten in 2021. Toegegeven, dan ga je uit van een 'normaal' park-jaar 2021. Maar dat geldt eigenlijk ook voor elke andere compensatie die ik al heb vernomen.

@Simon e.a. Het kan zijn dat voor jij een wachtrij betreedt, enkele gezinsleden die wachtrij tijdelijk hadden verlaten om een kind naar het toilet te laten gaan. Al denk ik ook wel dat de meeste herenigingen in wachtrijen - vrienden of familie - kwaadschiks gebeuren, m.a.w. als ongeoorloofd voordringen. In P.Av. viel me dergelijk gedrag van gezinnen en de gelatenheid van quasi alle omstaanders zwaar tegen. Ik werd zelfs even bedreigd door zo'n voordring-vader. Dat kan natuurlijk ook aan mijn groot bakkes hebben gelegen. Maar de meeste gevallen van voordringen associeer ik toch met pubers, i.h.b. in schoolreis- of groepsverband. Dan kennen ze wel heel vaak iemand die al een eind in de wachtrij staat, dus voegen ze zich daar schaamteloos bij. Groepen blijven doorgaans ook niet tot het sluitingsuur, wat hun tijdsdruk nog verhoogt. Natuurlijk zijn er ook voorbeeldige pubers.