X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 10 van de 18 EersteEerste ... 89101112 ... LaatsteLaatste
Resultaten 181 tot 200 van de 341
  1. #181

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Voor de hyper-contenten die menen dat de parken al het mogelijke doen voor hun abonnees: Ik heb een testje uitgevoerd op Heide Park. Je kan als abonnee of bezitter van een pre-sale ticket nu geen toegang meer reserveren (= kopen à € 1 p.p.) voor de resterende dagen van mei 2020: noch individueel, nog in 2, 3, 4-voud. Sold out zou je dan denken. Maar je kan voor diezelfde data wel nog altijd 1, 2, 3, ... dagtickets met gereserveerde toegang kopen. M.a.w. wie al betaald heeft, is er aan voor de moeite, wie vers geld op de digitale tafel legt, is van harte welkom. Het verbaast me eigenlijk niet van deze geldwolven-groep, al had liever ongelijk gehad. Het park wordt nu natuurlijk als open beschouwd, dus de verlenging van het abo houdt dan ook op.

    Ik ben benieuwd of er nog parken dit gaan lappen met hun abonnees of met pre-sale-ticket-bezitters. Walibi Holland mailde me als pre-sale-bezitter dat ik een datum moet reserveren en dat ze "zeker ook voldoende reservatie-toegangen voorzien voor wie al een ticket uit voorverkoop heeft". Het kan aan mij liggen, maar zo'n pseudo-geruststellend bericht maakt het voor mij net verdacht. MPG boezemt me ook weinig vertrouwen in wat dat betreft, dat kan wederom aan mij liggen.

    Dan toch liever wat Efteling of de Vlaamse Zoo's deden: eerst exclusief voor hun abonnees openen. Wat EP doet is in die optiek ook nog zo slecht niet: verlengen van je abo-tijd zolang het park niet op volle kracht kan draaien en gelijktijdig toegang verlenen à 1 keer / maand.
    Op zich is dat logisch. Als je uitsluitend abbo houders to laat tot je park ben je ook in no-time failliet. Heb je ook als abo houder niets aan. En zoals uit dit topic al blijkt: Parken hebben het in deze periode best al moeilijk.

    Voor de meeste parken geldt dat ze het gemiddelde pakken van wat er normaliter als abo-houders in het park is en dat aantal ook nu toegang geven. Logischerwijze lopen juist die abo houders in het begin veel harder naar het park dan mensen met dagtickets. Dat probleem zag je ook al bij de Efteling. 1 of 2 dagen voor enkel abo-houders zou wel slim zou geweest.

    Ik verwacht dat dit effect gaandeweg wat minder wordt. Dat zag je ook bij bijvoorbeeld de Efteling en EP.

    Wat ik wel raar vindt: Mei is niet bepaald lang meer (dus ook niet heel verrassend dat het al vol zit). Tegen nu zouden ze toch eigenlijk wel de plekken die nog over zijn ook aan de abo-houders mogen gaan toekennen. Je kunt dan beter gratis volk in je park hebben dan geen volk lijkt me.

    maar goed: Dat ze bij HP al een euro reserveringskosten vragen zegt wellicht ook al genoeg over de mentaliteit van het park naar zijn bezoekers toe. Best wel schandalig.

    Zelf trouwens net nog een reservering gedaan voor Toverland voor komende zaterdag. Wel enigszins verrast dat dat nog kon, maar park was wel één van de eersten die open was, dus denk dat die hun abo-toestroom al gehad hebben. Daarnaast blijf ik toch het idee hebben dat TVL het verreweg het beste geregeld heeft van alle parken die ik tot nu toe bekeken heb en bezig zijn met openingen.

    Tickets voor PHL op 26 juni zijn ook gereserveerd. Hun systeem is wellicht nog het vreemste. Goed; Qua mix van mensen werkt dat wel het meest optimale, maar als je met een verjaardag en een vooraf gekocht ticket zit weet je dus nooit 100% zeker dat je ook samen kunt gaan. Al neem ik aan dat de klantenservice daar nog wel een mouw aan kan passen indien nodig. Volgens FB doen ze in elk geval hun best om dit op te vangen.

  2. #182

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Goh, voor abonnees vind ik het enerzijds een zeer aanvaardbare regeling van EP: 1 keer per maand + extra compensatie. Misschien wordt dit laatste zelfs een beetje te veel van het goede?

    Daarnaast vind ik ook het systeem van 1 lopende reservatie ook meer dan aanvaardbaar. Op die manier heb je telkens 1 bezoekmoment vastliggen en kan je zo daarna een nieuw moment bepalen. Lijkt me eerlijk voor iedereen.

  3. #183

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Het virus verspreidt zich over meerdere topics, misschien effe de boeiende discussie naar het basis-topic verplaatsen:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    ... Ze beweerden dat door de chloor het virus niet door het water gaat.. maar het virus gaat ook inderdaad niet door water ... Mensen zitten sowieso dicht op elkaar in zo'n bad wat specifiek voor Corona blijkbaar wel van belang is...

    Nogthans heb ik tot dusver enkel gehoord dat buitenbaden open mogen. Alle sportbaden in de omgeving zijn nog steeds gesloten en mogen nog niet open ... Wel wil men nu de baden en sauna's nog sneller doen heropenen dan eerst gepland... De logica er achter: Om te voorkomen dat ze failliet gaan... Nederland heeft in principe nog steeds het idee dat we groepsimmuniteit moeten opbouwen. Dat behaal je natuurlijk alleen als er genoeg mensen ziek zijn geweest.
    Ik zie zwembaden deze zomer openen, maar dan eerst enkel open baden en indoor uitsluitend voor sport-zwemmen op reservatie. Plezier-glijden zal voor een later stadium zijn. Met sauna's die geen deel uitmaken van zwembad-complexen heb ik quasi geen ervaring, dus ook geen idee hoe dat daar zit. Maar wegens een sterk beperkt aantal toegelaten aanwezigen die elkaar bovendien kennen en voorheen ook al op reservatie, zie ik die zaken binnenkort ook openen.

    Dat heel wat zaken geforceerd moeten open om faillissementen te vermijden of om de overheid te ontlasten van te veel werkloosheidsuitkering: daar geloof ik ook sterk in en dat had ik hier al eens eerder verwoord. Een politiek debat kunnen we hier missen als kiespijn, maar blauwe een gele (en in de USA knal-oranje) beleidsvoerders durven daar wel meer in te pushen dan de 'subsidie-sossen'. En wie is in Dui, Fra, NL, USA, UK, Oost. e.a. aan de macht? En los van polletieke kleur: toch straf dat zwaar getroffen landen als Spa en Ita hun deuren voor buitenlandse toeristen wellicht heel binnenkort open zetten. De enige reden is geld, want toerisme is daar een heel belangrijke bron van inkomsten. Terwijl toerisme voor Dui, UK, Scand. en BeNe wellicht een 'verlies'post is, waarmee ik bedoel: het bedrag dat 'inlanders' besteden aan vakantie in het buitenland is groter dan het inkomend bedrag uit buitenlandse toeristen. Al zijn er binnen een land natuurlijk enorme regionale verschillen (Vlaamse kust, Beieren, Londen, ...). Een land als Noorwegen kan het zich permitteren om deze zomer geen buitenlandse toeristen binnen te laten en is dat - helaas voor mijn gezin - wellicht nog van plan ook.

    Wars van enige medische kennis durf ik toch te twijfelen aan groeps-immuniteit. Dan ga je er vanuit dat wie al 'gestekt' werd door COVID-19, daar voor de rest van z'n leven of toch voor lange tijd immuun voor blijft. Ik heb bepaalde wetenschappers al het tegendeel horen beweren, net zoals je ook meerdere keren de griep krijgen. Bovendien bestaat er wellicht niet één onveranderlijk COVID-19-type. Dat onding muteert (zo is het vermoedelijk ook ontstaan) en het is mogelijk ook locatie-afhankelijk. Mocht je al immuun zijn voor een bepaald COVID-19-type, dan ben je dat mogelijk niet voor een (latere) variant. En net met vakantie loop je daarom mogelijk een groter risico, al hangt dat natuurlijk van je bestemming af.

    Ik maak me hier onsterfelijk onpopulair door te melden dat ik liever alle pretparken potdicht had, en heus niet alleen om in dat geval m'n huidige abo's volgend jaar te kunnen verzilveren. Of ik nu bang ben om het virus op te lopen in een pretpark? Naïevelings zeg ik nee, maar ik ben wel 'bang' voor een tegenvallende pretpark-dag met meer wachten, minder attracties, minder ritten en vooral minder sfeer. Of erger: 500 à 1000 km rijden + extern verblijf boeken en dan (met abo) niet binnen kunnen wegens bedrieglijke maar volgens sommigen hier perfect te verantwoorden 'onder-reservatie' (zie een vorige mail).

    BTW Ik ben wel cinefiel maar niet cinemafiel (€ 36 voor een gezins-uitje van anderhalf uur en geforceerd gedwongen doorheen een moddervet overpriced snoepwinkel ... ik zit nog liever veertien dagen in een Hollandse frituur). Toch snap ik niet dat bioscopen niet open zijn. Daar is het aantal bezoekers, de zeer beperkte beweging en de soc. dist. toch perfect te regelen. En het reservatiesysteem is er al langer ingeburgerd. Zou het zijn dat een cinema op 1/4 capaciteit, met extra kosten voor toezicht en schoonmaak en zonder snoep- en drankverkoop niet rendabel is?
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 28-05-20 om 22:14.

  4. #184

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Tsja.. zelf ben ik wel cinefiel en voor 21 euro de maand kan ik zo vaak gaan als ik wel en krijg 10% korting op de snoep: Die inmiddels overigens zo duur is geworden dat ik zelfs mét die 10% korting het meestal gewoon oversla.

    Wat betreft het Nederlandse concept voor groepsimmuniteit: Daar zitten enorm veel haken en ogen aan.

    Zoals je al noemde is het nog volstrekt niet bewezen dat je immuun kunt worden. eerder het tegendeel.

    Nederland gaat uit van 60% van de bevolking immuun te krijgen voldoende is. Maar ze weten eigenlijk niet heel zeker of dat niet hoger moet. Ik ben eens op zoek gegaan naar de minima voor diverse ziektes en heb geen enkele sociaal overdraagbare ziekte kunnen vinden die onder de 80% werkt. De ziektes die bij 60% werken verspreiden zich doorgaans via ontlasting.

    Het aantal 60+ers in nederlaand bedroeg 2 jaar geleden nog 18% van de bevolking. Dat betekent dat hooguit 2% van de rest van de bevolking tot de "risicogroep" mag horen wil groepsimmuniteit kunnen werken. In de praktijk gaan we dus veel mensen moeten laten sneuvelen om daadwerkelijk groepsimmuniteit te kunnen behalen.

    Nederland heeft een meldplicht als iemand corona heeft, maar geen meldplicht als iemand genezen is. Er is dus volstrekt geen zicht op hoe veel personen genezen zijn, waardoor je dus ook volstrekt geen idee hebt in hoeverre we in de buurt van die beoogde 60% komen.

    Jezef niet populair maken door de parken liever gesloten te houden.. tsja.. ik begrijp de opmerking op zich wel. Maar MITS goed uitgevoerd zie ik het probleem van de opening van parken niet zo in. In hoeverre dat altijd even goed wordt doorgevoerd.. tsja, dat zal moeten blijken.

    Men heeft het in het begin simpelweg veel te licht opgevat. De opmerking dat iets niet zomaar van China naar hier kan overwaaien is bijzonder naïef als je kijkt hoe veel er tegenwoordig gereisd wordt, en zeker als je bedenkt dat tegen de tijd dat we van het virus wisten dit dus al maanden lang een issue was in Wuhan.. De WHO heeft het in het begin dood gezwegen, maar toen ze er eindelijk mee kwamen, waren ze gelukkig wel eerlijk er over dat het al een tijdje gaande was. Wat op zich al de ernst van de zaak aan gaf.. De Chinese cijfers heb ik nooit echt vertrouwd en doe ik nu nog steeds niet.

    Maar ach.. het enige wat we nu kunnen doen is kijken hoe die 2e golf gaat verlopen. Voorkomen kunnen we het niet en ik zie regeringen in veel landen nu al weer hetzelfde doen als in het begin: véél te laat of niet reageren en het veel te licht opvatten. De 2e golf is in veel situaties echter vele malen heftiger dan de eerste golf. Dus nu de beperkingen ietwat gelost worden, ga ik wel proberen daar een beetje van te profiteren.. maar wel op een manier die ik zelf veilig acht; Dus liever 2 meter dan anderhalf. En waar nodig toch mondkapjes en handschoenen, ook al zijn die in NL niet verplicht.

  5. #185

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Vandaag is PHL open voor publiek. Ik zie een livestream en zie diverse updates in het park. Qua Coronamaatregelen vind ik het tot nu toe mager.. In de wachtrijen staan stippen op de grond die de anderhalve meter aan geven. Die zijn LANG niet zo duidelijk als bijvoorbeeld de rood/witte lijnen in de Efteling (al vloeken ze minder in thema). Daarnaast zijn ze blijkbaar vergeten dat het virus ook zijdelings kan gaan, want op diverse plaatsen passeer je elkaar op beduidend minder afstand dan die anderhalve meter. Wél zijn maskers in de wachtrijen verplicht, wat dit wellicht een beetje op vangt (al zie je dan wel weer van dat volk dat te stom is dat ze masker goed op doen)

    Bij meanderings is er wel ruimte tussen de rijen gelaten.. Enkel op smalle stukken redden ze het niet (denk aan de tunnel/trappen in de wachtrij van Taron die van de gewone rij naar het plein to gaan).

    Tot dusver heb ik eigenlijk alleen nog klugheim gezien, maar ik ga er van uit dat de rest van het park op dezelfde manier is geregeld.

  6. #186

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Port Aventura heeft een openingsdatum, 1/07: https://www.mundodeportivo.com/elotr...-de-julio.html

    Parc Asterix opent de deuren op 15/06.

  7. #187

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Goh, nog even terug naar de zwembaden. Een bezoek aan Aqua Mundo is toch bijna dé basis van een verblijf in Center Parcs? Ik zag dat de eerste parken er heropenden, mét ook de Aqua Mundo's. Voor de Belgische parken staat aangeduid op de site dat deze wellicht niet mee openen bij de heropening. Als internationaal bedrijf is dat toch ook lastig? Ik denk dat als de zwembaden openen, dat we ook eerst enkel baantjes kunnen trekken na reservatie (in juni), maar dat we daarna ook wel waterplezier kunnen beleven (vanaf juli). Wel vermoed ik dat er meer redders zullen aanwezig zijn om de boel extra in de gaten te houden, zodat er geen opstoppingen ontstaan aan bvb. de wildwaterbaan.

    Op vlak van cinema's vind ik het eerder wat triestig... Ik zie op social media wel plannen passeren van drive in cinema's, maar voorlopig nog niet veel concreets vertaald. Bijna elke Kinepolis had toch al lang een drive in kunnen organiseren op hun parking? In Brugge hebben ze dit jaren geleden nog eens gedaan, en lijkt me nu toch ook weer het moment om zoiets op te starten. En zelf ben ik wel een bioscoopganger, maar tbh is het aantal cinemabezoekjes ferm gezakt pro-corona wegens minder interessant aanbod. Als dit zo doorgaat dit jaar, zullen ze me er ook niet veel meer zien.
    En ergens wel jaloers op coasterfrenzy met een cinema-abo voor 21 euro! Daarmee betaal je hier nog geen 2 films aan het normale tarief!

    Even terug meer on topic: in Frankrijk heeft Puy du Fou als één van de eerste een heropeningsdatum gecommuniceerd, maar hier kwam al snel veel kritiek op. In welke mate verschilt dit park van een theater, concert, optreden of festival? Je brengt er ook veel mensen samen op een beperkte oppervlakte. Wellicht zullen zij wel een tegenevolutie in Frankrijk kunnen opwekken, die zich dan misschien ook naar hier zal lijden met aangepaste maatregelen...

    Wat de kermissen betreft, ben ik heel blij te zien dat ze in Duitsland niet bij de pakken blijven zitten en mooie steuninitiatieven opzetten, maar waarom blijven wij weer achter? Op sommige vlakken vind ik het in België toch wel wat triestig van sommige initiatieven, want vrije tijd en toerisme zijn wel degelijk best belangrijk voor ons land, met zowel de kust, de kunsthistorische steden, de Ardennen en de Kempen als regio's. Stel dat een stad of gemeente het niet ziet zitten om een 'tijdelijk pretpark' te openen zoals in Duitsland, waarom dan geen festivalterrein hiervoor gebruiken? Mits goede afspraken met de buren zal de overlast beperkt blijven, de infrastructuur en vooral ruimte is er al aanwezig, en de omgeving kan er zo nog een graantje van meepikken.

  8. #188

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simon Bekijk Berichten
    Bijna elke Kinepolis had toch al lang een drive in kunnen organiseren op hun parking?
    Dat hangt toch af van de locatie he. Hier in Gent is daar gewoon geen plaats voor. Langs de andere kant lijkt het me wel doenbaar om de zalen gewoon open te doen, weliswaar met beperkte capaciteit én grondige kuisbeurt/ontsmetting na elke film.

  9. #189

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Er bestaat bij mij weinig twijfel dat de parken in België binnenkort open gaan en dat grensoverschrijdende uitstapjes worden toegelaten. Ondanks mijn scepsis kan ik ook positief zijn: Wie een Polpsa-abo heeft, zou daarmee z'n beloofde korting behouden - mist datum-reservatie - bij BillyBird, Bobbejaanland, Bokrijk, Boudewijn Seapark, Diergaarde Blijdorp, Familiepark Harry Malter, Pairi Daiza, Sea Life Blankenberge, Het Speelgoedmuseum, Technopolis, ZOO Antwerpen, ZOO Planckendael en ZOO Serpentarium. Alle andere kortingen (dat zijn er gauw een 40-tal, waaronder Efteling, Liseberg, PHL en EP) vervallen of zijn niet gegarandeerd.

    De mooie belofte geldt ook in omgekeerde richting: met een abo op o.a de Zoo / Plackendael of op BJL, blijf je korting genieten in de Plopsa-parken. Geen idee of dit ook voor de Duitse, Nederlandse en Poolse Plopsa-parken geldt, ik las de info bij Plopsa Coo https://www.plopsacoo.be/nl/praktisc...en-coronavirus

    Heide Park was twee maanden dicht, maar verlengt de abo-geldigheid met een extra maand, dus in totaal 3 maanden extra. Voor ons gezin betekent dat 4 nov. i.p.v. 4 aug. Klinkt mooi maar het park sluit al in het eerste weekend van de Belgische herfstvakantie.

    Ik kan natuurlijk nog altijd azijn pissen. Drie dagen geleden konden abonnees voor het gemoedelijke Bayern Park enkel de drie weekdagen van volgende week boeken, dus niks t.e.m. Pinkstermaandag en ook niks het weekend erna. Niet-abo-houders konden er om het even welke dag t.e.m. eind augustus boeken ... en betalen. Ja, ik snap de economische logica wel maar ik blijft het sneu vinden voor de abo-houders ginds. Zeg nu niet dat in geval van meer kalender-soepelheid voor abonnees er geen plaats meer zou zijn voor ticket-kopers. De begrijpelijke restrictie van geen tweede boeking vooraleer je eerste bezoekdag aangebroken is, belet dat 'lokale' abonnees nu al de weekends van juli of later zouden boeken. Maar een 'verstandige' abonnee mijdt wel de lange weekends en plant mss een 'gewoon' weekend. Dat lukt dan niet met de beperking tot enkel de nakende Arbeitstagen.

    Naar houders van een pre-sale ticket vind ik deze praktijken van heel beperkte datum-keuze nog meer laakbaar. Bijna iedereen doet 't, maar bij Lego Dui was er weinig tot geen datum-restrictie voor abonnees of pre-buyers. Wie er een nieuw abo aankoopt hoeft voor de eerste bezoekdag zelfs niet te reserveren.

    Bij MPG werkt volgens drie-keer-nul de reservatie met een Slagharen-abo niet. Dit zou een tijdelijk probleem zijn van IC-technische aard. Volgens mijn wantrouwige geest komt dit het Duitse park wel goed uit en zal het niet anders zijn voor BJL-abonnees ...

    @Simon: Opstopping - of anders gezegd: een onbekende naderen tot minder dan anderhalve meter - lijkt me bij zwembad-attracties als Rapido O.N.V.E.R.M.I.J.D.E.L.I.J.K. Of je moet op z'n Deens - één gezin per rollercoaster-rit- telkens een gezin (of loner) doorlaten als de voorganger het hele parcours bij wijze van spreken voltooid heeft.

    Puy du Fou lijkt me zeer ongeschikt om te opereren met soc. dist. Het park is ontzettend groot en de capaciteit is enorm - wanneer wordt hier nondegodver mijn Parkgis-bijdrage gepubliceerd? - maar je dreigt er wel dicht bij elkaar te zitten. Drie lege stoelen per bezette stoel: dan is het park volgens mij niet rendabel. Het vergt ook heel wat reken- en puzzelwerk voor de toezichters: waar singles, waar duo's, waar trio's, ...? En last but pas dernier: die acteurs inter-ageren doorgaans ook op minder dan anderhalve meter met elkaar en vaak in bezwete toestand.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 30-05-20 om 22:43.

  10. #190

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Phantasialand heeft de VR weer (tijdelijk) Verwijderd bij Crazy Bats.. wat wel te verwachten was.

    Ook de Pre-Show van Feng-Ju Palace wordt niet meer gedaan.

    Ik kan me voorstellen dat beide Items voor sommigen als een pluspunt gelden

  11. #191

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    De wachttijden volgen OOO zagen er nog okee uit in PHL. Op een 'normale' zonnige pinksterzondag mag je toch ook op 45 min. voor Taron, Chiapas en de rapid rekenen.

    De wachttijden in EP vond ik schrekweilig. 90+ voor BF, waar de mondmaskerbin de wachtrij en onride verlicht zijn. Mag je dan drinken in de wachtrij? En zou de WC open zijn halverwege de wachtrij van Wodan?

  12. #192

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Wij zijn vandaag als abonnee op Pairi Daiza eens een dagje geweest. Het park doet veel inspanningen om tegemoet te komen aan de Corona-richtlijnen. Aparte ingangen, overvloedige bewegwijzering, afgesloten paden waar volk bij elkaar kan komen, aankondigingen om de regels te respecteren, personeel dat op te korte afstanden wijst... In het begin is het wel wat schrikken om in zo'n aparte regeling terecht te komen, maar naarmate de dag vorderde werden we dat wel gewoon. Hoewel het park zeer veel aandacht schenkt aan de regels, zijn er enorm veel bezoekers die deze aan de laars lappen. Dit werd ook meerdere malen afgeroepen om de mensen er bewust van te maken.

    Het aangepaste parkplan duidde mooi aan we wel en niet mochten doorgaan, alsook de horeca die beschikbaar was voor afhaalmaaltijden. het nadeel is wel dat je niet veel plaatsen hebt om eens even te stoppen, zeker met kleine kinderen is dit toch wel handig. Wat me wel opviel, was de lange wachtrij voor de ingang van het park. In onze rij stond er een tiental groepen/bubbels voor ons, maar toch hebben we makkelijk 20 minuten moeten aanschuiven. Ook in de andere rijen ging het even traag. Ik vraag me af hoe ze dat gaan oplossen wanneer er weer meer volk in het park mag. Tot slot: wacht een prachtig park is dat toch. Ik had de nieuwe gebieden met de verblijven nog nooit bezocht, maar dat zijn toch wel pareltjes.

  13. #193

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    De 'sfeer'beelden op OOO van de Efteling geven me toch weinig zin om pretparken op die wijze te bezoeken. En dan is de Efteling in oppervlakte nog enorm groot en staan de meeste attracties best ver van elkaar.

    Bemerking: de anderhalve meter kan niet gegarandeerd worden op het openbaar vervoer (in België) en is daar dan niet verplicht. Wel is net daarom een mondmasker verplicht voor al wie boven 12 jaar is. Waarom kan dit niet elders, i.h.b. in publieke buitenruimtes? Natuurlijk is het o.v. maatschappelijk veel essentiëler dan een parkbezoek.

    De duur van een rit met het o.v. varieert wel, maar lijkt me in de meeste gevallen zelfs langer dan in een wachtrij voor een attractie. Doorgaans vertoef je natuurlijk wel langer in een park. Je moet er dus geregeld kunnen eten, drinken en ontlasten. Op locaties voor die behoeften zou dan wel de strikte afstandsregel kunnen blijven gelden.

    Van bedrijfseconomie heb ik ook weinig verstand. Maar deze toestand - EP op 1/6 capaciteit en ongetwijfeld veel minder inkomen uit horeca voor Europa's tweede verblijf-park - lijkt me weinig rendabel ... en frustrerend voor het personeel dat nu op veel meer zaken moet letten, niet in het minst op zichzelf.

    Zouden de pretparken zelf niet kunnen pleiten voor een omschakeling (noem het dan geen versoepeling): mondmasker ipv anderhalve meter of ipv beide? En omdat het commerciële bedrijven zijn: verplichte aankoop van een mondmasker voor 12+ en voor wie geen eigen masker kan voorleggen. Ze kunnen die dingen bij voorkeur extra comfortabel maken (het is voor een hele dag) en (of possible) water-en-coaster-proof: b.v. op achterhoofd te sluiten ipv achter de oren te bevestigen.

    Ik vrees dat overheden niet snel gaan mee stappen in zo'n omschakeling. Men zal wijzen op de twijfel: "Heeft iedereen wel een vers mondmasker aan en draagt iedereen het correct en consequent?" Zeker bij hittegolven zal dat niet aangenaam dragen zijn. Maar de huidige anderhalve meter wordt ook niet minutieus opgevolgd, blijkt uit foto's ... en uit mijn dagelijks leven. En zullen er wel genoeg goede mondmaskers zijn?

    Daarenboven riskeren overheden bij een algemene opheffing van de 1,5 meter - mits mondmasker - een klachtenregen van concertorganisatoren e.a. die heel de zomer moesten cancellen en niet zo maar kunnen heropstarten.

    Maar ... als we er in Europa qua besmettingen niet op achteruit gaan deze zomer en er voldoende mondmasker-toevoer is, zie ik wel dergelijke 'omschakeling' in het najaar gebeuren. Dit nu al doorvoeren bij aanvang van de zomervakantie, zou voor sommige burgers een verkeerd signaal geven. De afstandsregel maakt dat veel mensen potentieel drukke plaatsen mijden. Dan denk ik naast pretparken ook aan markten, het strand - zwemmen met een mondmasker ??? - shoppingcenters e.a.

    Dus behouden we de absurde toestanden zoals je kan zie op actuele foto's uit de Efteling en EP. Ik ga hier niet mee juichen op 8 juni (opening Belg. parken of aankonding ervan) maar ik zal toch hier en daar een parkje mee pikken. Niet in het minst diegene waar ik al vet en in viervoud voor betaald heb.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 01-06-20 om 09:20.

  14. #194

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Ik weet niet wat poopings heeft laten zien in de Efteling, maar de beelden die ik zie van meer betrouwbare bronnen vallen heel goed mee. Veel is afgezet met plexiglas en de afstanden werken doorgaans best goed.

    Zelf afgelopen weekend in TVL geweest en vond het heel aangenaam. Er zijn enkele momenten geweest dat de anderhalve meter er even niet was, dat krijg je als je elkaar op een hoek tegen komt. Maar iedereen hielt er goed rekening mee. Soms moet je even inhouden zodat een ander groepje op anderhalve meter langs kan, maar dat is kleine moeite. Maar ik zie het toch moeilijk werken als men meer mensen gaat toelaten.

    Mondkapjes kunnen inderdaad dan een oplossing worden, maar als ik de beelden vanuit Duitsland bekijk heb ik daar toch weinig vertrouwen in.

    Feitelijk zijn zowel mondkapjes als die anderhalve meter niet bepaald waterdicht. Idealiter zou je een combinatie van de twee gebruiken, wat je in Duitsland veel ziet. Maar er moet wel een betere controle komen op nitwits die zo'n mondkapje verkeerd op doen.

    Daarnaast moet je je af vragen of je de hele dag met een mondkapje op wilt rond lopen. Voor sommigen zal dat meer een probleem zijn dan voor anderen. De vorm van je hoofd/gezich kan een enorm verschil in comfort betekenen, maar bijvoorbeeld brildragers zitten dan nog met het probleem dat die bril steeds beslaat.

  15. #195

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Dat hangt toch af van de locatie he. Hier in Gent is daar gewoon geen plaats voor. Langs de andere kant lijkt het me wel doenbaar om de zalen gewoon open te doen, weliswaar met beperkte capaciteit én grondige kuisbeurt/ontsmetting na elke film.
    Vandaar dat ik ook zei 'bijna elke Kinepolis'. Die in Gent zou dan kunnen uitwijken naar Flanders Expo (genoeg ruimte om te projecteren en genoeg parking), die van Leuven naar de Brabanthallen, die van Kortrijk eventueel uitbreiden naar Kortrijk Xpo...

  16. #196

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Café's en restaurants gaan hoogstwaarschijnlijk op 8 juni mogen heropenen, maar zoals het er nu naar uit ziet ook de toeristische sector.

    Bron: https://www.hln.be/nieuws/binnenland...ning~a6627e56/

    Zouden de pretparken vanaf volgende week maandag dan ook weer open kunnen? Veel langer gaan ze die toch ook niet kunnen dichthouden denk ik, als je kijkt naar onze buurlanden... Grenzen openen zou dus 15 juni worden.

    In een gesprek tussen de kermisbond dacht ik dat het was en Marc van Ranst gaf die laatste aan dat er deze zomer meer mogelijk gaat kunnen zijn dat de mensen nu denken. De Veiligheidsraad zou eerder aan gemeenten ook hebben doorgegeven niet te snel kermissen af te gelasten. Dit zou betekenen dat er deze zomer waarschijnlijk ook weer (kleine?) kermissen gaan mogelijk zijn. Ik kan het bericht op Facebook echter niet direct meer terugvinden.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  17. #197

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jefke88 Bekijk Berichten
    Café's en restaurants gaan hoogstwaarschijnlijk op 8 juni mogen heropenen, maar zoals het er nu naar uit ziet ook de toeristische sector.

    Bron: https://www.hln.be/nieuws/binnenland...ning~a6627e56/

    Zouden de pretparken vanaf volgende week maandag dan ook weer open kunnen? Veel langer gaan ze die toch ook niet kunnen dichthouden denk ik, als je kijkt naar onze buurlanden... Grenzen openen zou dus 15 juni worden.

    In een gesprek tussen de kermisbond dacht ik dat het was en Marc van Ranst gaf die laatste aan dat er deze zomer meer mogelijk gaat kunnen zijn dat de mensen nu denken. De Veiligheidsraad zou eerder aan gemeenten ook hebben doorgegeven niet te snel kermissen af te gelasten. Dit zou betekenen dat er deze zomer waarschijnlijk ook weer (kleine?) kermissen gaan mogelijk zijn. Ik kan het bericht op Facebook echter niet direct meer terugvinden.
    Zuhal Demir heeft inderdaad vorige week al enkele keren benadrukt dat ze ernaar streeft ook de toeristische tak open te krijgen vanaf 8 juni. Ik betwijfel echter of we al meteen geopende parken gaan mogen verwachten. De parken gaan desondanks ze zichzelf de afgelopen weken al erg voorbereid hebben nog steeds een tijd nodig hebben om het ook daadwerkelijk operationele te krijgen. Denk daarbij aan o.a. het oproepen en zoeken van medewerkers. Misschien ten vroegste het weekend van de 13de en mss zelfs enkelen pas het weekend erna?
    Laatst gewijzigd door yelle8; 02-06-20 om 10:49.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  18. #198

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Zodra de parken weten of ze zullen kunnen openen (vanaf morgen dus), kunnen ze in principe al beginnen met medewerkers in te plannen. Dan hebben ze nog ongeveer 5 dagen om de laatste dingen te regelen. Persoonlijk denk ik wel dat dit moet lukken aangezien ik veronderstel dat het grootste werk (markering aanbrengen voor afstand, plaatsen van dispensers voor desinfecterende handgel, ...) al gedaan is. Ik heb er dus eigenlijk wel vertrouwen in dat de parken zodra ze groen licht krijgen vrij snel kunnen opstarten. Of misschien ben ik weer te optimistisch.

    Morgen zullen we hoe dan ook meer weten, oftewel het goede nieuws dat de parken terug open kunnen, oftewel het slechte nieuws dat de parken nog langer dicht moeten blijven. Ik veronderstel ook dat de parken vanaf morgen of overmorgen ook gaan communiceren over hun eventuele openingsdatum.
    Laatst gewijzigd door SanderV; 02-06-20 om 12:20.
    Wenn das Glück an eure Tür klopft, versäumt nicht zu öffnen

  19. #199

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SanderV Bekijk Berichten
    Zodra de parken weten of ze zullen kunnen openen (vanaf morgen dus), kunnen ze in principe al beginnen met medewerkers in te plannen. Dan hebben ze nog ongeveer 5 dagen om de laatste dingen te regelen. Persoonlijk denk ik wel dat dit moet lukken aangezien ik veronderstel dat het grootste werk (markering aanbrengen voor afstand, plaatsen van dispensers voor desinfecterende handgel, ...) al gedaan is. Ik heb er dus eigenlijk wel vertrouwen in dat de parken zodra ze groen licht krijgen vrij snel kunnen opstarten. Of misschien ben ik weer te optimistisch.

    Morgen zullen we hoe dan ook meer weten, oftewel het goede nieuws dat de parken terug open kunnen, oftewel het slechte nieuws dat de parken nog langer dicht moeten blijven. Ik veronderstel ook dat de parken vanaf morgen of overmorgen ook gaan communiceren over hun eventuele openingsdatum.
    Als je naar Nederland of Duitsland kijkt, zie je dat de pretparken minimaal twee (of meer) weken nodig hadden om te kunnen opstarten vanaf het moment dat aangekondigd werd dat ze open mochten.

    Nederland kondigde op 6 mei aan dat vanaf die datum de parken open mochten. Het eerste doorsnee pretpark dat opende was Duinrell op 16 mei (10 dagen), Toverland volgde op 19 mei (13 dagen) en de Efteling en veel andere parken op 20 mei of later (14+ dagen). Plopsa Indoor Coevorden opende zelfs pas het voorbije weekend (23 dagen).
    In Duitsland was ook al van 6 mei bekend dat o.a. Movie Park Germany en Phantasialand vanaf 11 mei mochten openen, echter konden beide parken pas op 29 mei hun seizoen starten (18 dagen).

    Als we dit patroon doortrekken naar de Belgische situatie met een officiële aankondiging op 3 juni, zou je ten vroegste enkele heropeningen vanaf 15 juni mogen verwachten en de volledige meute in het weekend van 20 juni. Misschien zal het in de praktijk vroeger zijn, aangezien de parken de mogelijke datum al enige tijd kennen. Laat ons hopen, al vrees ik er ergens voor. De heropening van een pretpark is volledig anders dan een heropening van een dierenpark (wat wel relatief snel gegaan is). In een pretpark moet je plots véél meer personeel hebben, dat momenteel tijdelijk werkloos is of ontslagen is waardoor je toch enige tijd nodig hebt om genoeg personeel te verzamelen. Personeel moet opgeleid worden voor de coronamaatregelen, enzovoort.
    Laatst gewijzigd door yelle8; 02-06-20 om 13:32.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  20. #200

    Re: Zal het een rampjaar 2020 worden voor de pretparken, door het coronavirus?

    Voor de situatie in Nederland is die telling wellicht wat Misleidend.

    De parken waren gesloten op last van de zogenaamde veiligheidsregio's. De overheid heeft nooit beslist dat de parken moesten sluiten op nationaal niveau.

    Doordat het per zone bepaald was, werd ook de opening per zone geregeld. De melding van 6 mei. was slechts een bevestiging dat het nooit op nationaal niveau geregeld was.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •