Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
Ik ben geen opgeleid econoom, maar een (kortstondige?) daling van de aandelen is toch niet in even grote mate hetzelfde als de daling van het totale bedrijfskapitaal. Een beursgenoteerd bedrijf moet toch niet al haar kapitaal verbeurzen, dacht ik. Vraag is dan misschien ook hoe afhankelijk een groep is van haar aandeelhouders.
Een kortstondige daling is inderdaad geen erg groot probleem. Er is tenslotte ook geen geld binnen het bedrijf verbrand ofzo, natuurlijk zijn er wel vaste kosten die blijven doorlopen waar momenteel geen inkomsten meer tegenover staan. Het is dus een kwestie om eventuele cashtekorten tijdelijk op te vangen. Op zich lukt dat zeker bij een gezond bedrijf en ook de centrale bank(en) geven goedkope korte termijn leningen om bedrijven te helpen, alsook de overheid steunt hierin door voor de bedrijven borg te staan zodat de banken zeker de leningen geven. Het zal aan het einde van de rit misschien de groei/winst een beetje afremmen, maar geen echt grote schade aanrichten en wanneer het einde in zicht is, zullen die beurzen zich ook wel vrij snel terug herstellen. Tenzij dat het verhaal natuurlijk langer gaat duren dan voorspeld.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
Een sprankeltje hoop voor wie ook met het pretpark-virus besmet is en begin november herfstvakantie heeft. Die vakantie belooft anno 2020 o.b.v. de park-kalenders buiten de landsgrenzen nogal weinig te bieden. Bestaat de kans dat bepaalde seizoensparken met een bovengemiddeld internationaal publiek hun seizoen door de tegenslag in het voorjaar gaan verlengen in het najaar? Of gebeurt dat enkel als de lokale schoolvakanties mee opschuiven? Anderzijds: als schoolvakanties worden ingekort, kunnen ook de openingsdagen worden verminderd.
Dat zie ik niet gebeuren. Veel parken zijn niet gemaakt om la(a)t(er) op het jaar open te zijn. Denk aan: attracties die niet bestand zijn tegen koude temperaturen en waarvoor geen/niet voldoende alternatieven zijn, parken die niet of onvoldoende uitgelicht zijn en wat nodig is wanneer de dagen serieus beginnen te korten, maar vooral: onderhoud moet nog steeds gebeuren, dus wanneer je later gaat openhouden, zal je zeer waarschijnlijk ook pas later gaan kunnen openen het jaar erop...