X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 29
  1. #1

    Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Lang niet elke attractie heeft er één, maar toch komen ze vaak genoeg voor in pretparkland: de voorshow! Volgens sommigen een essentieel deel van de totalbeleving, voor anderen iets dat ze liefst zo snel mogelijk willen overslaan. Maar voorshows zijn er in allerlei soorten en maten. Wanneer past een voorshow bij de sfeer van de attractie? Welke elementen maken of kraken een voorshow? Welke attracties staan bekend om hun briljante of rampzalige voorshow? Hier ben ik weleens benieuwd naar!
    Once you sit back, you never go back.

  2. #2

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Ik vind ze doorgaans het best te pruimen in mad houses. Bij Villa Volta, le défi de césar en zelfs Feng Ju vind ik het zeker geen straf om ze telkens te moeten uitzitten.

    Bij achtbanen erger ik me er vaak dood aan. Psyké Underground kan wat mij betreft perfect zonder dat onnozele scherm en bij de Baron in de efteling vind ik ook eerder een noodzakelijk kwaad. Als ik ook nashows mee in het bad mag trekken valt dat knullig laatste bochtje bij heidi ook onder de categorie volledig overbodig. Er zijn wel enkele banen waar het wel werkt. Bij Hansa park vind ik de voorsorteervoorshow zeer fijn en écht een meerwaarde. De voorshow van Mamut in Tripsdrill of Fenix in Toverland kan ik ook smaken, hoewel die eigenlijk al en-route is en daarom misschien niet meetelt.

  3. #3

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Armageddon in DLRP had zo een rampzalig lange en saaie voorshow.
    Thank god dat we daar Spiderman in de plaats krijgen
    Coastercount: 958 coasters.
    Proud staffmember of RollercoasterFriends & Brakesection Magazine

  4. #4

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Jezus ja, die van Armageddon inderdaad. Wat een triestesse was dat. Er kwam daar ook maar geen einde aan hé.

    Zoals die voorshow van Feng Ju Palace in Phantasialand. My god.

    --> Als het té lang duurt ben je mij dus al kwijt. Logisch wel ergens.

    De beste vind ik nog altijd de bibliotheken van Tower of Terror. Prachtig ingericht, zet direct de donkere sfeer die komen zal en is uitgewerkt tot in de puntjes. De voorshow van Le Défi de ceasar kan ik ook wel smaken in Parc Asterix.

    Bij alle andere ben ik vooral onverschillig. Stoor me er niet aan, maar vind het nu ook niet altijd een meerwaarde.
    Je vois la vie en des biscuits.

  5. #5

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Fluch der kassindra.. rampzalige voorshow vind ik... Voor een park als EP mag dit beter

    Daarom staat ook de Villa Volta op nr 1 kwa mad house. le defi de césar is ook wel mooi en speciaal.

  6. #6

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Goh. Ze komen inderdaad in allerlei soorten en maten.

    Op zich vind ik het wel slim hoe ze het bij Van Helsing in MPG gedaan hebben. Daar is Voorshow en Wachtrij een geheel. Maar qua story telling werkt een aparte voorshow wel vaak toch beter.

    Naast Voorshows in de wachtrij heb je dan ook nog eens voorshows in de rit. Zoals het stukje net vóór de lifthil van de Baron. Die vind ik toch altijd wel sterk om het verhaal goed uit te beelden. Mits goed uitgevoerde en dan vind ik de baron juist eerder een slecht voorbeeld.

    In de praktijk stoor ik me zelden aan voorshows. Ik sta liever in een voorshow - hoe slecht die ook is - dan in de wachtrij. De enige uitzondering is als het héél rustig is en je eigenlijk gewoon steeds rond wilt lopen en je de voorshow ook al heel goed kent, maar dat lijkt in de praktijk steeds zeldzamer voor te komen.

  7. #7

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Goh, op zich stoor ik me er meestal niet aan, en vind ik ze soms wel versterkend. De allerbeste voor mij is die van Tower of Terror, omdat de medewerkers ook vaak een schrikgrapje uithalen met de bezoekers. De sfeer wordt er direct gezet, zowel door de voorshow als het personeel.

    Andere die ik ook wel aangenaam vind, zijn die van Symbolica, Le Défi de César (waar ik de 1e keer echt geen idee had hoe lang alles zou duren en wat het juist zou worden), Baron 1898 (vooral bij het voorsorteren) en zo zijn er nog een paar. Wanneer ze ook deels in de wachtrij zijn, zoals Star Tours, kan ik er ook best mee leven.

    Wanneer steken ze tegen? Als ze te lang duren (Feng Ju Palace) of als het er te veel zijn. Op dat punt is Time Riders een beetje op het randje.

  8. #8

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simon Bekijk Berichten
    Wanneer steken ze tegen? Als ze te lang duren (Feng Ju Palace) of als het er te veel zijn. Op dat punt is Time Riders een beetje op het randje.
    Daar noem je wel iets speciaals. Ik heb bij Time Riders het geheel eigenlijk nooit echt als voorshows ervaren, maar echt als deel van het verhaal en het gehele avontuur. Akkoord dat dit bij Time Riders iets minder goed geslaagd is dan toen het nog Batman was. Maar juist dat geheel maakt de attractie voor mij. Zonder de voorshows zou deze juist weer de zoveelste vage simulator zijn.

    Maar als je juist gaat voor de simulator rit zelf, kan ik me inderdaad best voorstellen dat je niet bepaald staat te springen om al die voorshows te zien.

  9. #9

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Ik lees hier niks over Forbidden Caves?

    Het voorspel van Villa Volta duurt veel te lang en is twee keer hetzelfde: een uitgesponnen verhaal. Dat moet voor anderstaligen een marteling zijn.

    Défi César is de shit! Het drievoudig voorgerecht (ze moeten er dan niet in snoeien, laatst deed ik er 0 van de 3) smaakt beter dan het hoofdgerecht. Zeker het fonteinen-ding is een attractie op zich.

    Om nog meer André te volgen: Tower of Terror is ook van hoog niveau en is meer dan bezigheidstherapie: het weet goed de spanning op te bouwen.

    Filmpje bij Wickerman, tronic Baron Hoogmoed e.a. zijn in hoofdzaak functioneel: ze beperken de drukte in het station. Maar het zijn geen voorshows die als een attractie aanvoelen.

    Dat doet b.v. Devil's Mine in FF wel: da's een halve cakewalk. Maar telt dat hier als voorshow? On ride's tellen voor mij absoluut niet. Een voorshow moet bovenal het wachter ver-aangenamen.

    Doodjammer wanneer je aardige decoratie voorbij snelt om daarna lang in een veehok of station te staan. Zie Fenix, die launcher uit Djurs, de rapid remake van MPG en ... Forbidden Caves.

  10. #10

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Klopt, Forbidden Caves had ook wel die voorshows nodig vind ik persoonlijk.

    En van Time Riders, ik vind het vooral jammer dat ze allemaal volledig in het Duits zijn. Zo uitstekend is mijn Duits niet, waardoor ik opeens afhaak...

  11. #11

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simon Bekijk Berichten

    En van Time Riders, ik vind het vooral jammer dat ze allemaal volledig in het Duits zijn. Zo uitstekend is mijn Duits niet, waardoor ik opeens afhaak...
    Dit is inderdaad een beetje het issue met veel internationale voorshows. Zo ook in Spanje, Italie en voor mij: Frankrijk.. En vaak genoeg blijft dat niet beperkt tot de voorshow. Respect voor de plaatsen waar ze dat wél goed voor elkaar krijgen, maar monitoren passen niet altijd goed in een thema.

    Ik zie hier trouwens meerdere keren de bieb van ToT genoemd worden. Ik vind het geen storende show en het verteld het verhaal heel duidelijk. Maar voor mij blijft het juist één van de slechtste types voorshow: Gewoon naar een beeldscherm kijken waar iemand het verhaal uit legt. Ja, de ruimte is mooi en sfeervol, maar dat is de attractie in zijn geheel. Vind persoonlijk die lobby zelfs mooier en dan ook erg jammer dat daar niets mee gedaan wordt. Stel je voor:

    2 of drie balies van de receptie bezet door creepy castmembers. Ieder groepje wordt om de beurt naar de balie geroepen. Doorloopt de lobbie om naar de balie te gaan. Terwijl ze lopen kan cast member al tellen hoe veel personen het zijn en ze zo naar de juiste kant sturen. Via een schermpje in de receptie ingebouwd (onzichtbaar voor gasten) kunnen ze zien hoe veel plek nog overal is zodat de drie afzonderlijke recepties niet langs elkaar af werken.

    Is de voorshow ruimte vol? Dan kan de castmember wat ongein uithalen met de "slachtoffers" die nu aan de beurt zijn. Bijvoorbeeld het wijzen naar de eetzaal die via een gammele deur is, waar een servicekar voor staat met beschimmeld eten er op, of aanduiden dat de koffers wel naar de kamer gebracht worden, wijzende op een set ouderwetse koffers die dik onder het stof en de spinnen(webben) zitten.

  12. #12

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Misschien is het wel een topic waard: of meertaligheid bij (voor)shows gewenst is?

    Wat LIVE gesproken betreft: absoluut niet. Het omkader-verhaal van duikshow in Bellewaerde lijdt daaronder (of beter gezecht: de toehoorders 'lijden'). Ik snap wel dat je > 40% Franstalige bezoekers niet in de kou wil laten. Beurtelings een show in één taal is misschien niet altijd praktisch: wat als je op een kalmere dag maar één show voorziet?

    Ik vind het ook een deel van de charme: een gesproken (voor)show in het Duits, Pools, Italiaans, Spaans. Altijd fier op mezelf als ik dan een woord (of meer) heb begrepen. Je bent in het buitenland voor iets hé.

    Wat vooraf ingesproken (voor)shows betreft: dat valt perfect op te lossen met schermen en subtitles. Het haalt de dynamiek minder weg dan alternerend naar het vertellement in meerdere talen te moeten luisteren. Al schuilt daar dan wel de opportuniteit in om voorshows te rekken - het gevoel te geven dat je mensen langer entertaint / dat ze minder moeten wachten.

    Een verkorte versie van het voorshow-verhaal in het Engels - zoals Baron - vind ik een aanvaardbare toegift. Dat duurt telkens maar enkele seconden en de buitenlanders hebben dan toch de essentie van het verhaal mee.

    Algemeen nog over voorshows: ideaal voor mij hebben ze niet plaats net voor de hoofdattractie maar ergens 'middenin' het wachten. Dat is natuurlijk moeilijk te bewerkstelligen, want afhankelijk van de drukte. En zo'n voorshow ergens halverwege kan dan niet of moeilijk plaats hebben vlakbij het station van de hoofd-attractie. Bovendien bestaat dan het 'gevaar' dat deze voorshows worden geskipt bij minder drukte. Maar nu is het vaak: lang in een veehok, dan het voorspel en dan meteen de attractie. Ja, dat helpt bij het opbouwen van spanning en/of het geven van te onthouden veiligheidsinstructies, maar in geval van lang wachten (> 40 minuten) zou ik het leuker vinden om ergens halverwege al geëntertaind te worden.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 11-05-20 om 10:50.

  13. #13

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Voorshows moeten vooruitgaan bij mij en liefst wat humor bevatten. Mad Houses sla ik vaak over eenmaal gezien, al vormt Défi du Cesar daarop de grote uitzondering. Bij achtbanen als Rock 'n' Roller Coaster en ook de Baron zorgt het serieus voor de sfeerschepping en kan ik er goed mee om. Die scènes zijn ook niet te lang.

    De slechtste voorshow die ik al deed was Fabula in de Efteling, verschrikkelijk gewoon. Nooit krijgen ze mij daar nog binnen.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  14. #14

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    voor mij hoeft een 'echte' voorshow niet echt. Maar actie in de wachtrij mag natuurlijk wel altijd, zoals de voorbeelden die hierboven zijn aangehaald.
    Maar ik beschouw dat dan niet echt als 'show', maar eerder als onderdeel van de wachtrij. Het is dus nog altijd wachten.

    Dat leidt me tot de volgende vraag: als er een aanduiding is van wachttijd: moet die dan inclusief of exclusief de voorshow zijn?

    Wat de meertaligheid betreft heb ik gemerkt dat, als je de versies in de verschillende talen begrijpt, dit eerder vervelend is. Spreek je de oorspronkelijke taal niet zo goed, kan het helpen om die in je eigen taal, of in het Engels of zo te horen.
    Concreet: de Duitse of Franse voorshows begrijp ik wel, maar ik vind het in Zweden, Denemarken of pakweg Polen wel zeker handig als die ook in het Engels is.

  15. #15

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wimvg Bekijk Berichten
    als er een aanduiding is van wachttijd: moet die dan inclusief of exclusief de voorshow zijn?
    Aangezien de meeste voorshows zich heel kort voor de hoofdattractie afspelen, denk ik dat je de wachttijd moet rekenen tot aan de voorshow. Bovendien duren de voorshows doorgaans geen 10 min. en neem ik aangeduide wachttijden altijd met '10 minuten' zout. Dan maakt het niet zo veel uit of de wachttijd inclusief of exclusief de voorshow is.

    Symbolica is wel een attractie waar je na de show terug moet aanschuiven. Dat kan bij leken en eerstelingen een negatief gevoel geven, zeker na een lange tijd in de buitenwachtrij "Verrek nog eens aanschuiven ofwa?" Maar zonder die voorshow of met die voorshow vlak voor het instappen, zou het onafgebroken wachten langer duren. Eigenlijk zou de aangeduide wachttijd hier tot de hoofdattractie moeten zijn.

  16. #16

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Ik heb nog niet zo veel attracties met een voorshow gedaan, en sommige daarvan tot nu toe slechts één keer (Baron bijvoorbeeld). Maar een goede voorshow kan naar mijn mening wel een leuke toevoeging zijn, en ook een wat originelere manier om de veiligheidsinstructies uit te leggen. De voorshow van Tower of Terror herinner ik me inderdaad als één van de betere die ik tegenkwam, de sfeer wordt daar meteen goed neergezet.

    Over Paleis van de Geest in Walibi heb ik een dubbele mening: die bewegende decorstukken vind ik goed gedaan (die wenteltrap bijvoorbeeld) maar het verhaal zelf heb ik nooit volledig begrepen omdat de vertelstem niet altijd even goed verstaanbaar is. Sommige woorden hoor ik bijna niet. Maar dat kan ook aan mijn oren liggen.

    Eén van mijn favoriete voorshows zie je bij elke Vekoma Boomerang die een overdekt station heeft: trein vertrekt, verdwijnt achterwaarts omhoog uit het zicht en na enkele momenten van relatieve stilte hoor je ineens massaal geschreeuw en komt de trein aan maximumsnelheid voorbijgereden. Bij Cobra gaat dan ook nog eens dat tentzeil flapperen. Noch Vekoma, noch de pretparken hebben het ooit zo bedoeld maar ik beschouw dit als de perfecte voorshow


    Edit: mijn post nummer 666 ik heb het getal va de duivel bereikt op dit forum!
    Once you sit back, you never go back.

  17. #17

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?


  18. #18

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Goh, aangezien een voorshow een onderdeel van een attractie is, beschouw ik de wachtrijen tot aan de voorshow. In de meeste gevallen sluit je ook quasi meteen aan op de attractie zelf. Uitzonderingen zijn inderdaad Symbolica en ToT, maar ook daar is de wachttijd dan nog beperkt in het 2e stukje wachtrij.

    Nog even over die meertaligheid: ik verwacht niet dat ik in Polen een Nederlandse voorshow krijg, maar MPG zet ook vol in op Nederlanders (website, aparte FB, parkplannen, communicatie in het park...), en dan vind ik het wel wat een gemis. Een scherm zou dan inderdaad kunnen helpen, ofwel Engelstalige boodschappen ingekort erbij nemen (zoals Baron) vind ik dan zeker een goede oplossing.

  19. #19

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    Je hebt ook voorshows die je enkel ziet mits enige voorkennis of het toevallige tijdstip waarop je de wachtrij betreedt.

    Lach maar, ik denk dat ik pas na > 10 bezoeken aan het Spooksloot doorhad dat je zijdelings een voorshow te zien krijgt. Dat ding zit toch wel erg verstopt en kan ook niet zo veel volk tegelijk aan. Wel leuk om zo iets te ontdekken, maar ook weer zonde voor wie het niet ontdekt heeft of te laat binnen kwam.

    Lach maar (bis) het is pas na > 30 bezoeken aan Spookslot dat ik het geluk en de opmerkzaamheid had, dat ook met de luster 'iets' gebeurt. Wel leuk om zo iets ... (bis).

  20. #20

    Re: Wanneer vinden we de voorshow van een attractie al dan niet geslaagd?

    ik stam nog uit de tijd dat je in het spookslot 40min en langer moest aanschuiven. Dan had je minstens 3x voorshow: een voorshow met die schedels in de muurnis terwijl je bergop aanschuift, een voorshow met het glazen plafond + de hand waar de luster aan hangt en de voorshow met de zijdelings verborgen geest achter het glas...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •