Schoolvoorbeeld is momenteel Disneyland Parijs die al vlijtig hebben aangekondigd dat het huidige reservatiesysteem geen terugweg meer zal kennen en gewoon permanent blijft (althans onder het huidige beleid. Who knows of er na Bob Chapekhole nog iemand met verstand volgt die al zijn dooddoende beslissingen zoals het behoud van reservatiesysteem en afschaffing Fastpasses durft terugdraaien).

Ik kan vanuit het standpunt van de parken uit, de beslissing wel begrijpen. Ten eerste al voor de zekerheid van inkomsten (ticket gekocht = betaling binnen. of je nu effectief gaat of het pijpestelen regent op uw geplande bezoekdag zal hun een worst wezen), ten tweede waarschijnlijk qua personeel en vooral budget aan verloning veel handiger want als je op voorhand heel goed weet hoe druk/niet druk het zal zijn kan je ook heel goed en exact inschatten hoeveel personeelsleden je moet inzetten en zit je niet met een overkill aan jobstudenten en werknemers die doelloos vingertjes staan te draaien en aan het einde van de dag alsnog betaald moeten worden ookal hebben ze misschien die dag niet bepaald veel nuttigs gedaan.

Ik vind het op zich ook niet erg of belastend om een reservatie te moeten maken, het enige wat ik wel belangrijk vind is dat er voldoende capaciteit en ook last minute capaciteit voorzien wordt zodat je niet maanden op voorhand je hele pretparkkalender moet gaan vastleggen om overal waar je naartoe wilt nog een reservatieslot te kunnen bemachtigen.

DLP slaat hier in mijn ogen de bal serieus mis met hun betreurenswaardige 3 dagen max gelijktijdig voor jaarpashouders wat, vooral voor buitenlandse AP-holders, belachelijk weinig is, zeker als je meer dan 1 tripje vooruit wil boeken. De kans op een spur of the moment weekendje is er hierdoor ook niet meer, want je 3 parkdagen voor je volgende bezoek liggen al vast en als je die moet gaan intrekken om je aankomende weekend dan eerst te boeken (en dat is al in de zeer optimistische veronderstelling dat er überhaupt nog vrije sloten zijn, wat in mijn ervaring de laatste maanden en zeker op weekenddagen eigenlijk een no-go geweest is) dan riskeer je dat tegen dat jij weer thuisbent van je last minute tripje, iemand anders de sloten heeft ingepikt van je tripje verder in de toekomst.

Bobbejaanland werkte vorig jaar ook met reservaties, ik kon prima op woensdag nog een ticket en reservatie bemachtigen voor de daaropvolgende zaterdag. Als het op die manier kan, vind ik het als pretparkbezoeker geen enkel probleem. Moet ik daarentegen een halve boekhouding gaan bijhouden om mijn kalender ingepland te krijgen en toestanden met virtual queues om een ticket te kunnen bestellen zoals bij het bemachtigen van Tomorrowland tickets dan is het een ander verhaal.