Een doemscenario met een erger 2021 dan 2020 - voor pretparken althans - lijkt me meer en meer realistisch. Er wordt nu bijna algemeen vanuit gegaan dat er bij aanvang van de zomer van 2020 te snel en te veel is versoepeld. De reizigers van nu lijken wel de gedemoniseerde rokers van vorige decennia.

Ik verwacht tot ver in de zomer van 2021 minder versoepelingen, zeker wat internationaal reizen betreft. En als reizen al kan, zullen bus, trein en vliegtuig wel een pak duurder zijn omwille van de gemiste inkomsten en de mensen die met stapels reisvouchers zitten. Misschien idem voor de hotels. Pretparken gaan sowieso minder investeren. Niet alleen in nieuwigheden (gelukkig zijn de belangrijkste twee al besteld en bijna opgebouwd in België), maar ook in personeel, in service, misschien ook in openingstijden.

We zijn nog niet aan de nief pattaten en dat verhoopte wondermiddel gaat op korte tijd geen wonderen verrichten, laat staan alle economische verliezen wegtoveren. Ik moest destijds lachen met de fatalisten die over een pre- en een post-corona-tijdperk spraken ...