X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 48

Onderwerp: [Legoland] Belgium?

  1. #1

    [Legoland] Belgium?

    Vandaag verscheen in De Tijd een artikel over de nieuwe bestemming van de Caterpillar-site in Charleroi. Opmerkelijk, Merlin zou interesse hebben om hier een Legoland uit de grond te stampen...
    Uiteraard is er vandaag nog geen zekerheid of er effectief een park gaat komen.

    Legoland bestudeert vestiging in Charleroi

    Merlin Entertainments, de groep die Legoland bezit, bestudeert met het Waals Gewest de vestiging van een attractiepark op de industriële site in Charleroi. Het plan kan 800 à 1.000 banen scheppen.

    Krijgt de lege industriële Caterpillar-site van 100 hectare in Charleroi vier jaar na het vertrek van de Amerikaanse machinebouwer eindelijk een nieuwe invulling? L’Echo meldt op basis van verschillende bronnen dat Merlin Entertainments, de groep die onder meer Madame Tussauds en Legoland in portefeuille heeft, samen met de Waalse overheid bestudeert of hij er een Legoland-attractiepark kan bouwen.

    Merlin bezocht de site eind vorig jaar al een eerste keer. Deze week werd een versnelling hoger geschakeld met de aanstelling van de zakenbank Tandem Capital en de lancering van een fonds om het project te financieren. De operatie wordt samen geleid door Merlin en het Waals Gewest.

    Merlin is bereid 100 miljoen euro op tafel te leggen. Samen met het Waals Gewest hoopt de groep binnen zes weken 200 miljoen euro op te halen bij investeerders. De 300 miljoen euro moet niet alleen de attracties van het park financieren, maar ook de bouw van hotels en restaurants. Merlin wil exclusiviteit voor de site.

    Toch is de nodige voorzichtigheid geboden, zegt een bron dicht bij het dossier. Het project zit nog in een studiefase en er is nog geen contract getekend. Als het park er komt, kan dat 800 à 1.000 banen scheppen op de gewezen Caterpillar-site. De werken zouden binnen dit en vier jaar kunnen starten.
    https://www.tijd.be/ondernemen/enter.../10250585.html

  2. #2

    Re: [Legoland] Belgium?

    Ik zou het interessant vinden voor de dynamiek met andere parken in België. Het voegt immers een nieuwe groep toe aan de Belgische markt. Voor om en bij de 300 miljoen werd indertijd Rainbow Magic Land gebouwd: ik veronderstel dat er voor dat bedrag wel een degelijk basispark kan ontstaan, maar het gaat niet per se hoge ogen gooien.

    Ik heb tot hiertoe enkel het park in Duitsland bezocht en dat deed me er niet toe neigen snel andere legoparken te bezoeken.

  3. #3

    Re: [Legoland] Belgium?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Ik zou het interessant vinden voor de dynamiek met andere parken in België. Het voegt immers een nieuwe groep toe aan de Belgische markt. .

    Legoland richt zich op families en daar hebben we in België al genoeg van. Dus ik zeg, nee bedankt. Ik heb geen zin in een Bellewaerde dat nog méér familie attracties zet om de concurrentie met Legoland aan te gaan. Bovendien heb ik ook schrik dat het merk Lego te veel mensen gaat wegtrekken van de andere parken.

  4. #4

    Re: [Legoland] Belgium?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Legoland richt zich op families en daar hebben we in België al genoeg van.
    Ondertussen heeft ook Steve Van den Kerkhof gereageerd:

    De vraag is of er ruimte is voor een nieuw pretpark in het huidige aanbod. 'In België en Nederland is de markt al oververzadigd', zegt Steve Van den Kerkhof, de CEO van Plopsa Group en secretaris bij Belgoparks, de sectorfederatie van Belgische attractieparken. 'Het enige voorbeeld van een geslaagde nieuwe speler de voorbije 20 jaar is Toverland in Nederland, dat meer dan 800.000 bezoekers per jaar ontvangt.'

    Van den Kerkhof heeft ook zijn twijfels bij de financiële haalbaarheid van het project, nu de coronacrisis er stevig inhakt in de sector. 'Met Plopsa Group halen we dit jaar maar 50 procent van onze omzet. Overal in de sector zie ik dat investeringen worden uitgesteld of on hold staan. 300 miljoen euro is veel geld, zeker als 200 miljoen een lening betreft. En nu de cash door het beperkte bezoekersaantal minder vlot binnenstroomt, wordt investeren een pak moeilijker. Zeker als je weet dat het bedrijf nog een overname aan het verwerken is.'

    In november 2019 werd Merlin voor bijna 5 miljard pond weggekocht van de Londense beurs door de investeringsmaatschappij van de Deense LEGO-familie Christiansen, de vermogensbeheerder BlackRock en de liefdadigheidsorganisatie Wellcome Trust. Merlin was niet bereikbaar voor commentaar. In het jongste jaarverslag is wel te lezen dat de geplande investeringen met 40 procent worden teruggeschroefd wegens het coronavirus. De opening van een nieuw Legoland-park in New York werd opgeschoven naar 2021.
    Bron: De Tijd

  5. #5

    Re: [Legoland] Belgium?

    Ik snap de reactie van Steve want het zou een directe grote concurrent voor zowel Plopsaland De Panne als Plopsa Coo worden. Natuurlijk zit er ook wel waarheid in de zin dat nu misschien niet de beste tijd is om zo'n project te lanceren gezien het een groter risico is dan normaal.

    Daartegenover kan je wel zien dat het een ideale locatie is voor een Lego park: goed bereikbaar met de auto en zelfs per vliegtuig, makkelijk om personeel aan te trekken... Plus ik denk dat er wel een markt voor is om vooral aan Franstalige kant (lees ook Frankrijk) bezoekers te trekken voor het Lego merk.
    Go down like Hyperion, launch like a Taron, fly like a Fenix and challenge your Nemesis

  6. #6

    Re: [Legoland] Belgium?

    Je moet ook rekenen dat als ze pas binnen 4j beginnen bouwen, deze coronatijden al lang vergeten zullen zijn.

  7. #7

    Re: [Legoland] Belgium?

    Eerlijk gezegd lang geleden dat ik nog eens zo enthousiast was bij de voorstelling van plannen voor een nieuw park, en dan nog op Belgische bodem!

    Of onze markt verzadigd is laat ik even in het midden. Nederland is de helft groter dan België (op vlak van inwoners) en telt meer pretparken dan België. En akkoord, er zijn ook heel wat kleinere en eenvoudigere parkjes te vinden, maar toch zijn het er meer dan hier.

    In tegenstelling tot andere projecten lijkt deze me wel een grote slaagkans te hebben:
    * Locatie is echt perfect: directe aansluiting op de snelweg, vlot bereikbaar vanuit heel Wallonië en Noord-Frankrijk, vlak naast de luchthaven...
    * Personeel zullen ze ook makkelijk vinden, want met het verdwijnen van Caterpillar kwamen heel wat mensen op straat te staan. Zo'n grote speler zou wel weer iets kunnen betekenen voor de werkloosheid.
    * Imago van Charleroi kan hierdoor ook een 'boost' krijgen!
    * LEGO is geen kleine speler, maar echt een gerenommeerd internationaal merk!
    * Merlin krijgt zo eindelijk meer voet aan de grond in België, waarbij ze hun abonnementen hier ook makkelijker kunnen verkopen. En zo ook buitenlandse bezoekers naar daar kunnen lokken.

    Wat mij betreft: laat maar komen!

  8. #8

    Re: [Legoland] Belgium?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Legoland richt zich op families en daar hebben we in België al genoeg van.
    Begrijp me niet verkeerd: ik ben weinig enthousiast over een legopark an zich. Maar ik vraag me wel af welk effect een nieuwe speler op de Belgische markt zou hebben. Ik weet niet of daar per se een battle of the family rides van het karakterloze soort uit zou volgen.

  9. #9

    Re: [Legoland] Belgium?

    Ik koester al lange tijd de droom van een Monde Tintin park. Met de luchthaven in Gosselies vlakbij, de grond stukken goedkoper dan in BXL en de Heizelvlakte in de poeperd genomen door bouwpromotoren en kortzichtige polletiekers, leek CRL me het meest geschikt.

    Merlinparken - en Legolanden i.h.b. - hebben wel een hoog copy-paste gehalte. Voor state of the art attracties moet je niet in een Legoland zijn, is mijn ervaring. Het vliegend theater in Billund zie ik eerder als een positieve uitzondering dan als een trendbreuk.

    Met een eventueel Legoland in CRL wordt ook volgens mij vooral op de Fransen t.e.m. regio Parijs gemikt. In de schaduw van Disneyland/Studios en Asterix iets met internationaal appeal neerpoten, lijkt me economische zelfmoord. CRL zal ook meer NL'ers en zelfs NRW'ers aantrekken. Tel er nog de Europese vliegpassagiers post-corona bij, en dit project heeft wel overlevingskansen.

    Niet vergeten: Voor een wereld-IP-merk moet niet betaald worden (kort door de bocht: Lego bezit Merlin en niet omgekeerd). Ook copy-paste attracties beperken de kosten. En in Lego-landen wordt ongezien veel geshopt. Volgens mij zitten ze (bijna) op het niveau van de Disneyparken qua souvenir-uitgave per bezoeker.

    Merk op dat Steve V. - die is wel lekker negatief de laatste tijd - een parkgroep bestuurt dat ook niet vies is van copy-paste en van IP-merchandising. Hij zou de hypothetische komst van een Legoland ook kunnen toejuichen. De buitenlandse auto-bezoekers aan Lego-CRL moeten toch te overhalen zijn om ook naar de Belgische kust te komen.

    Is de markt in BeNe over-verzadigd omwille van recente falende projecten à la Yumble, L. v. Ooit en dat Nature-onding? Of waren die projecten ondoordacht? Noord-Frankrijk is een belangrijk wervingsgebied voor parken in West-Vlaanderen (en eventueel dus later ook voor Henegouwen). Die Franse regio heeft i.m.o. weinig te bieden wanneer het bescheiden Bagatelle daar al de grootste speler is. En Heroic Land in Calais is klinisch dood, las ik onlangs in een lokale krant. De bevolking is woest omwille van de enorme sommen geld (subsidies om de regio er bovenop te helpen) naar enkel het onderzoek van dit project zijn gegaan.

    BTW in de promofilmpjes van Uplace (hoe heet dat project ondertussen?) zag je een Legoland Discovery. Dan toch veel liever een groot 'buiten'park. Volgens mij denken ze er in Scheveningen ondertussen net zo over.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 11-09-20 om 21:52.

  10. #10

    Re: [Legoland] Belgium?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Begrijp me niet verkeerd: ik ben weinig enthousiast over een legopark an zich. Maar ik vraag me wel af welk effect een nieuwe speler op de Belgische markt zou hebben. Ik weet niet of daar per se een battle of the family rides van het karakterloze soort uit zou volgen.
    Het kan ook dat de rest zich meer op thrill gaan willen richten om zich af te zetten tegen het nieuwe Legoland, kan ook. Maar ik zie het op dat vlak anders in. Plus ik ben eigenlijk niet zo enthousiast over de locatie als sommigen hier. Charleroi, de meest depressieve stad ter wereld...

  11. #11

    Re: [Legoland] Belgium?

    Het ligt dan ook 10 km ten noorden van de stad. Zelfs ten noorden van de luchthaven zelf. Maar er inderdaad wel vlak naast.

  12. #12

    Re: [Legoland] Belgium?

    Geen enkel Legoland zal volgens mij ooit het appeal hebben van het origineel. Dat Windsor mogelijk meer bezoekers trekt, ligt natuurlijk aan de wereldstad die daar ten oosten van ligt. De Legolanden zijn net als de Disneys en de Universals parken die ook niet-pretpark-bezoekers weten aan te trekken o.b.v. IP. Bij mijn eerste bezoek aan Billund (2008) was het speelgoed van mij zoon (en van mezelf als kind destijds) de grootste trigger. En de nabije luchthaven faciliteerde dat bezoek.

    Een jaar na de opening in Billund (1968) opende in dezelfde regio een grote dierentuin in Giveskud. Ondertussen is het zwemparadijs Lalandia overbuur geworden van Legoland. En al even vlakbij heb je een mega-klimparcours-park. En op de site van de begraafplaats van enkele Viking-koningen in het nabije Jelling werd een hypermodern inter-actief museum uit de grond gestampt. Of dit nu allemaal onder impuls van Legoland is, weet ik niet. Maar het zou best kunnen.

    In Henegouwen staat nu al één van Europa's mooiste dierentuinen. En op weg naar Brussel passeer je Waterloo, weliswaar in een andere provincie. Als je heel Brabant-Wallon erbij haalt, heb je ook nog Walibi, Aqualibi en Musée Hergé. Deze regio heeft dus wel een enorm toeristisch potentieel, zeker met de Noord-Franse entertainment-woestijn niet zo veraf.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Plus ik ben eigenlijk niet zo enthousiast over de locatie als sommigen hier. Charleroi, de meest depressieve stad ter wereld...
    Dat was tot enkele jaren geleden het geval. Tegenwoordig kan AA Gent van iedereen verliezen

    We kunnen hier smalend doen over het zwarte land van vuile industrie, een mijnramp met 300 doden, M.D. die hier het allerverschrikkelijkste met kinderen uitvrat, generaties beroepswerklozen en corrupte polletiekers. Maar dat vind ik dus onterecht. En om dit project nu al wegens corona on hold te zetten of erger: te torpederen, vind ik kortzichtig. Als de markt in BeNe al verzadigd is, waarom neemt langzichtige Steve dan Comic Station over? Een groot verschil met de recent gefaalde pretparkjes of met Heroic Land (Calais) is dat voor Legoland CRL al een ervaren bedrijf de motor is. En ik denk niet dat de Waalse overheid zal betalen voor een haalbaarheidsstudie. Wel kan die overheid allerlei gunsten bieden, zoals ze ook doet aan Brussels South Airport en dus aan Ryanair. Overheidssteun kan evengoed middels het openen van een passagiersstation. Dat is overigens gepland op de luchthaven voor één van de komende jaren, dacht ik. Een belangrijk economisch verschil met luchtvaartmaatschappijen lijkt me wel dat men in pretparken geen (buitenlandse) mensen kan tewerkstellen aan buitenlandse condities.

    Merlin zal wel niet op één paard gokken, gok ik. Het zou me dus niet verbazen indien ze meerdere locaties onderzoeken. Zo kunnen ze die verschillende regionale overheden tegen elkaar uitspelen. Mogelijk vormt een locatie nabij Rijsel een alternatief. Dat is een internationaal HST-knooppunt, heeft ook een luchthaven, telt meer inwoners en trekt meer culturele toeristen dan Sjarelwater. Maar na het Heroic Land débâcle zijn de Noord-Fransen misschien meer argwanend. En de nabijheid van het VK is doorgaans een troef maar in deze net minder interessant wegens een eigen Legoland in het VK en niet vergeten de Brexit. De Franse Azurenkust vind ik omwille van zijn enorme toeristische populariteit en de aanwezigheid van steden als Nice, Marseille en Montpellier een zeer merkwaardige pretpark-woestijn.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 12-09-20 om 14:40.

  13. #13

    Re: [Legoland] Belgium?

    Ironisch dat Steve enkel Toverland als geslaagde nieuwe speler zit in de Benelux, maar blijkbaar zijn eigen parken dus niet xD

    Dat het pretparklandschap oververzadigd is werd vele jaren geleden ook al door experts gezegd. Toch knalde plopse er toen ook nog enkele pretparken bij..

    Dus die uitleg van Steve ga ik met heeeeele dikke korrelen zout nemen.

    Wat betreft legoland heb ik er gemengde gevoelens bij. De meeste parken van hun vind ik op zich leuk. Er staan wat aardige attracties er is leuke theming en veel humor. De sfeer is doorgaans ook wel OK. Daarentegen zijn het wel ook vrijwel uitsluitend parken die belabberd gerund worden en schandalig duur zijn. Daarnaast zijn de meeste parken gewoon te klein om een volwaardig park genoemd te kunnen worden. De enige uitzondering op zo'n beetje al deze kritiekpunten is wellicht Legoland Billund.

  14. #14

    Re: [Legoland] Belgium?

    Ironisch dat Steve enkel Toverland als geslaagde nieuwe speler zit in de Benelux, maar blijkbaar zijn eigen parken dus niet xD

    Dat het pretparklandschap oververzadigd is werd vele jaren geleden ook al door experts gezegd. Toch knalde plopse er toen ook nog enkele pretparken bij..

    Dus die uitleg van Steve ga ik met heeeeele dikke korrelen zout nemen.

    Wat betreft legoland heb ik er gemengde gevoelens bij. De meeste parken van hun vind ik op zich leuk. Er staan wat aardige attracties er is leuke theming en veel humor. De sfeer is doorgaans ook wel OK. Daarentegen zijn het wel ook vrijwel uitsluitend parken die belabberd gerund worden en schandalig duur zijn. Daarnaast zijn de meeste parken gewoon te klein om een volwaardig park genoemd te kunnen worden. De enige uitzondering op zo'n beetje al deze kritiekpunten is wellicht Legoland Billund.

  15. #15

    Re: [Legoland] Belgium?

    Goh, oververzadigd... Ook in Nederland plannen ze nog een nieuw park te openen binnen x aantal jaren.

    Geslaagde projecten is inderdaad een ander verhaal, en daarbij is Toverland als familiebedrijf inderdaad heel goed in geslaagd! Maar er zijn er nog wel die mooi aan de weg aan het timmeren zijn.

    Grootste verschil met andere projecten is dat het hier wel om een internationale parkengroep en heel bekende IP gaat! Zij weten dus wat mogelijk is voor welke prijs en met welke verwachtingen. Vele andere projecten lijken ook heel mooi, maar qua haalbaarheid hebben ze minder ervaring...

    Wat betreft het copy-paste gedrag vind ik dit hier minder aan de orde... Vooral omwille van het feit dat de parken toch verder uit elkaar liggen dan de Plopsa's, die hiervoor meer moeten opletten: De Panne, Antwerpen, Hasselt en Coo zijn 4 pretparken op telkens zo'n 100 km van elkaar. De dichtstbijzijnde Lego-parken liggen wel wat verder uit elkaar.

    Nog even ook over de locatie... Billund had naast Legoland toch ook heel weinig te bieden op het moment van opening? Ik zie ook alleen maar positieve trends ontstaan door de opening van dit park. Ik geloof er dus wel echt in!

  16. #16

    Re: [Legoland] Belgium?

    Legoland in Charleroi weer een stapje dichterbij: deelgemeente Gosselies gekozen als "prioritaire site"

    De komst van een Legoland-park naar Gosselies is weer een stap dichterbij. De Britse entertainmentgroep Merlin Entertainments heeft de deelgemeente van Charleroi uitgekozen als "prioritaire site", meldt de groep in een persbericht. Het gaat om de vroegere fabriekssite van machinebouwer Caterpillar.

    "Na de verschillende opties grondig te bekijken gaat onze voorkeur uit naar de site in Gosselies in de buurt van Charleroi", klinkt het in een persbericht. "Nu volgen er allerlei haalbaarheidsstudies in nauwe samenwerking met het Waalse publieke investeringsfonds SOGEPA die eigenaar is van het land."

    Als het project uiteindelijk doorgaat zou er een pretpark met overnachtingsmogelijkheden komen. Daarvoor zou zo'n 70 hectare grond gebruikt worden, zowat twee derde van het terrein. De rest wordt achter de hand gehouden voor eventuele latere parkuitbreidingen.

    Een definitieve beslissing volgt wanneer de gevolgen van de pandemie voorbij zijn.

    Bron:vrtnws

  17. #17

    Re: [Legoland] Belgium?

    De allereerste keer ooit dat Charleroi als prioritaire site wordt beschouwd! Het zal daar een groot volksfeest zijn.

  18. #18

    Re: [Legoland] Belgium?

    70 hectare is niet mis. Maar Merlin kennende wordt dit weer zo'n park dat je een keer bezoekt als er toevallig een actie is, maar verder véél te duur is voor wat het te bieden heeft. Dat is jammer, want lego parken kunnen ontzettend leuk zijn. Vaak is er veel humor te spotten en diverse knap gemaakte lego-bouwwerken.

  19. #19

    Re: [Legoland] Belgium?

    Dat is toch zowat het beste Belgische pretparknieuws van de laatste weken! Ik juich het alvast toe, want ik zie heel veel potentieel hierin. Nu vooral hopen dat de pandemie snel ingedijkt wordt zodat we stilaan kunnen terugkeren naar het normale leven en Merlin geen al te grote verliezen meer moet incasseren.

  20. #20

    Re: [Legoland] Belgium?

    Alweer volgens de Tijd, lijkt in afwachting van Legoland Belgium Docks Bruxsel een Legoland Discovery Centre te krijgen. Al spreekt men over een "speciaal voor Docks ontwikkelt indoorpark". Het parkje zou in op de voormalige MediaMarkt locatie komen en attracties zoals een treintje, videogames, 4D-cinema-attracties, games en virtualreality-ervaringen bevatten.

    https://www.tijd.be/ondernemen/retai.../10312161.html

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •