Citaat Oorspronkelijk geplaatst door siroccofreakske Bekijk Berichten
Ik begrijp de reacties hier niet goed om eerlijk te zijn. Dat de Efteling ook denkt aan bezoekers met een beperking, kan je toch alleen maar positief vinden? Dat het geen loze woorden zijn, maar effectief om een behoorlijk forse investering gaat, vind ik persoonlijk knap.

Ik denk echt niet dat er ook maar iemand is die het een slechte zaak vind dat de Efteling hun park inclusiever wilt maken en denkt aan mindervalide personen. Dat is inderdaad mooi en lovenswaardig, maar de meeste mensen zijn ontgoocheld omdat er een mechanische attractie weggaat, en er een speeltuin in de plaats komt. De inclusiviteit van de speeltuin is irrelevant want de mensen die ontgoocheld zijn (waaronder ikzelf) zien een speeltuin tout court niet als een waardige vervanger van een mechanische attractie.

Het is gewoon enorm dom van de Efteling om het sluiten van de Polka Marina en de aankondiging van de speeltuin tesamen te doen. Daardoor worden beide beslissingen automatisch aan elkaar gelinkt, terwijl dat natuurlijk los van elkaar (kan) staa(n/t). De Efteling kan perfect een ander plan hebben om het verlies van de Polka Marina op te vangen, met een echte mechanische attractie, maar door in één zucht die speeltuin erbij aan te kondigen geef je de indruk dat dat de vervanger van Polka Marina zal worden. En geef toe, een speeltuin presenteren als vervanger van een volwaardige mechanische attractie is pover en iets wat je niet verwacht van een park dat zichzelf als Europese top bestempelt.

En ik zal het nog maar eens herhalen: er is echt al veel te veel geschreven en gezegd over een speeltuin. Ok, een inclusievere wat het iets specialer maakt maar geef een aap een gouden ring, het blijft nog steeds een aap... Speeltuinen vind je in elke gemeente en zijn meestal gratis. Zelfs inclusieve speeltuinen zijn her en der nog wel te vinden (zeldzaam, maar ze bestaan wel en ik denk dat we die vaker gaan zien verschijnen). Efteling doet hier niks nieuws of speciaals, dus laten we het ook benoemen zoals het is. Een speeltuin. Toen Bobbejaanland hun "speeltuin, uniek in de Benelux" presenteerde werd er lacherig over gedaan - compleet terecht. Ik zie niet in waarom we nu met handjes zouden moeten klappen voor de Efteling?! Ik durf er nog geld op te verwedden dat de Efteling nog pers en fans gaat uitnodigen voor de opening van hun speeltuin

Conclusie: logische investering maar knullige communicatie van een park dat niet zo goed is als het zelf denkt te zijn.