Ik denk persoonlijk dat het media / entertainment landscap een grote invloed heeft gehad op de route die Plopsa de laatste jaren heeft genomen. De eerste figuren van Studio 100 (Piet Piraat, Kabouter Plop, Bumba, K3, Samson en Mega Mindy) waren toen heel snel wereldberoemd in de Benelux. De populairste figuren van Studio 100 in Vlaanderen zijn nog steeds die zelfde classics. Tja, er is nu Nachtwacht, ROX, Heidi, etc. maar ik denk toch dat deze figuren niet de zelfde impact hebben / zullen hebben als een Piet Piraat of Kabouter Plop. Ik heb dus het gevoel dat die nieuwere figuren steeds maar enkele jaren populair zijn - de enige uitzondering naar mijn idee is Maya (ook omwille van het internationale gegeven).

Zie Prinsessia - het kasteel is in 2015 gebouwd en de laatste aflevering is in 2016 uitgezonden. Van Kabouter Plop etc. worden er nog steeds aflevering / shows / boeken gemaakt. Dit heeft volgens mij met twee zaken te maken. 1) Internationalisering van entertainment voor kinderen (er zijn nu meer programma's makkelijker aan te passen in andere talen omwille van CGI en animatie). 2) Digitalisering van de distribute van entertainment (denk aan Netflix enzovoort) waardoor wss minder kinderen naar Ketnet kijken als vroeger en het daarom moeilijker is om een nieuw figuur te lanceren. Destijds keken alle kinderen alleen maar naar VTM en Ketnet - dat is nu niet meer het geval.

Het is als pretpark dus niet praktisch om nieuwe attracties een thema mee te geven dat maar enkele jaren meegaat. Daardoor denk ik dat Plopsa steeds meer kiest voor een thema dat lang meegaat (e.g. Dino's), een "goedkoop" thema dat makkelijk aangepast kan worden (e.g. Starflyer), of een externe populaire IP (e.g. Tomorrowland). Dat laatste heeft ook te maken met het feit dat de catalogus van Studio 100 niet echt content heeft voor de doelgroep van de Xtreme Spinning Coaster.

Ik ben ook geen fan van de sponsoring in het park, maar ik vind niet dat het altijd "in your face is" - behalve met de auto's en het Proximus theater. De andere sponsoring stoor ik mij veel minder aan. In Europa Park stoor ik mij bijvoorbeeld meer aan de sponsoring bij Silver Star & Blue Fire dan de verwijzingen in de Plopsa parken. Dat zal natuurlijk veranderen met de komst van de Tik Tok flyer.

Dus tja, ik begrijp ergens wel dat er een identiteitscrisis is omwille van het feit dat er weinig *nieuwe* figuren van Studio 100 een lange levensduur hebben. Daarnaast heeft Plopsa haar maximale groei in België ook wel bereikt volgens mij - het is dus logisch dat ze figuren of thema's kiezen die in het buitenland ook gekend zijn. Met het hotel en The Ride to Happiness lijkt het ook erop dat ze vooral willen groeien met oog voor internationale bezoekers. Dat heeft spijtig genoeg gevolgen voor de samenhang van het park en de introductie van Studio 100 figuren, en zoals jij het zegt, de gezelligheid.

Het is ergens wel spijtig, maar ik snap hun keuzes wel.