X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 2 van de 2
  1. #1

    [TR] Majaland Kownaty – 8 juli 2021

    Elk attractiepark probeert per definitie om middels pullfactoren een voldoende groot aantal mensen aan te trekken. En toch was het hoofdzakelijk een pushfactor die ons begin juli naar westelijk Polen deed uitwijken. De duwer van dienst was de Duitse Abteilung van Merlin Entertainment. Het begon allemaal op Zwarte Vrijdag 2018 … maar je mag gerust de twee volgende alinea’s overslaan.

    De Jahreskarten stonden toen in promo. “Door deze abo’s pas begin augustus 2019 in Heide Park te verzilveren, krijgen we twee halve zomers gekruid met Duitse en Deense Spass en in het tussenliggend voorjaar van 2020 scoren we nog wat vertier in Amsterdam, Berlijn, Wenen, Noord-Italië en Zuid-Duitsland.” Dat had mijn ingebouwde kalender eind 2018 al voorgeprogrammeerd. Maar een minuscuul micro-organisme uit een ver, ver land doorboorde als een gigantische neuswisser een aanzienlijk deel van deze plannen. Niet getreurd: Merlin haalde ter compensatie van de voorbije lockdowns een gratis abo-verlenging uit zijn puntige toverhoed. Onze julimaand 2021 zou daarom en in combinatie met externe BJL-voordelen Duits zijn of niet zijn, geen Testpflicht zou ons hinderen!

    Maar bepaalde Merlin-attracties in Berlijn beperken hun openingsdagen ook in deze zomervakantie tot vrijdagen, zaterdagen en zondagen. En een bezoek aan Heide Park leek voor abo-houders enkel te reserveren op weekdagen. Mijn meermaals gewijzigde reisplannen moesten daarom opnieuw worden aangepast. Een last-minute uitje voorbij de historisch beladen Oder-Neisse-grens bood letterlijk en figuurlijk een uitweg. Deze beslissing viel te laat om in het thuisland nog gauw Plopsa Funkaarten aan te schaffen. Geen nood, onze BJL-abo’s bieden 40% korting met de code BOBBEJAANLAND40. Nougatbollen, de online te reserveren tickets op datum gaven geen korting-kik. Dan maar eens EFTELING40 proberen en warempel, er ging opeens 40 zloty af … van de 300 voor drie tickets. Da’s dus maar 13% maar nog altijd beter dan niks.



    Geef toe: Plopsaland Polen is een eindje rijden. Vanuit Berlijn – of in ons geval vanaf Tropical Islands – bedraagt de reistijd gelukkig nog geen twee uur. Toch verkozen we voor een overnachting in westelijk Polen daags voor het parkbezoek. In de omgeving van ons motel viel na ons vervroegd diner geen hol te beleven. Bij de speurtocht naar accommodatie nabij Majaland had ik m’n oog even laten vallen op een ander motel 20 km verderop. Daar bevindt zich een voor iedereen gratis te betreden dierentuin, dagelijks geopend tot minstens 20:00. Mini Zoo Port2000 was zoals verwacht kleinschalig, maar leverde ideaal tijdverdrijf, getuige deze foto van twee voorlopers van de QR-bra.



    Voor andere dieren kwamen we helaas 100 miljoen jaar te laat, maar de taxidermist van dienst maakte er toch nog iets levendigs van.



    Veeleer toevallig was ik in ons motel digitaal te weten gekomen dat nog eens 20 km verderop een tweede gratis attractie te bewonderen is: een Here Jeejses die nog hoger is dan het wereldberoemde exemplaar in Rio de Janeiro. Ik kan het niet laten hier een passend streepje muziek bij te plaatsen. “Ik wil de grootste zijn” Van Raymond v.h. Groenewoud had hier ook gepast.



    Net als bij het diner werden we ’s anderdaags aan de ontbijttafel masker-loos bediend. Wie corona, wat corona, waar corona, hoezo corona? De GPS werd geprogrammeerd naar Majaland. Ik ging ervan uit dat we tijdens de rit van amper 10 km nog wel een dorpje zouden passeren voor wat picknick-inkopen. Helaas maakte dat satelliet gestuurde apparaat er 15 km van door boerenvelden. Onderweg geen supermarkt of kruidenier en zonder enige bewegwijzering kwamen we aan bij de lege parking van Majaland op een manier die Herman Brusselmans naar eigen zeggen prefereert: achterwaarts. En zoals het onvermijdelijk is voor de meeste mannen vanaf een zekere leeftijd: veel te vroeg.



    We moesten nog enige tijd onbeschut wachten in het warme en droge Kownaty. Trouwe lezers van mijn TR’s weten dat ik al betere woordspelingen heb gemaakt. In een Plopsa-Indoor-Hasselt-achtig inkomgebouw was het net niet doodkalm dankzij dit groepje jonge (school-)kinderen.



    Onze tickets werden vlot gescand en naar onze (vervallen) Efte-abo’s werd niet gevraagd. De toegangsporten geven uit op een binnen-attractie-hal die een mix lijkt van Hasselt en het Heidi-deel van Holiday Park. Zin in en spelletje ‘Plaats het plaatje: Hasselt of Hassloch’? Excuses voor de vaak ondermaatse beeldkwaliteit.



















    Zoals je kan opmaken, bereden we meteen een groot deel van deze binnen-attracties. Ik ga ze niet allemaal vermelden en al zeker niet in hun exotische benaming. Een uitzondering maak ik voor Wikingów, de Zierer-achtbaan. Sta me toe even te spoilen zonder spoiler-knop: op het einde van de dubbele rit spreekt Halvar de inzittenden toe met een stem die wel heel dicht aanleunt bij die van Peter Van De Velde. Zowel Florian, Leon als ikzelf meenden de begroeting “Schip Ahoi Piraatjes” te herkennen. Voor de zekerheid gingen we nog enkele keren re-riden en inderdaad, wij moeten die dag (die week, die maand) zowat de enige bezoekers zijn geweest die zich NIET afvroegen wat het Viking-stamhoofd declameert.



    Dankzij een gigantisch berglandschap-schilderij oogt de buitenkant van de schoendoos-loods aan de park-zijde minder klinisch dan vanop de parking. De gekende fonteinenpartij gaat thematisch mooi over in de even gekende bloemenmolen. Ik bespaar u en mezelf de complexe naam van dit interactief water-vangend draaiding.



    We hadden er onbewust goed aan gedaan om ons eerst op de binnen-attracties uit te leven. Het later openen van verder afgelegen attracties – ooit noemde ik dit de ziekte van Parques Reunidos – heeft zich inmiddels viraal verspreid over meerdere parken, parkgroepen en landen. In heel de buitenzone was rond 11:00 niet veel meer geopend dan de bloemenmolen, een brand-blus-attractie en deze splashbattle.



    De bijhorende Viking-disk’o ging ook nog voor de middag open. In de nieuwe Superwings-zone waren technici druk in de weer met het uitproberen van de twee recentste aanwinsten. Het opperbevel hierbij werd gevoerd door een Vlaming, die ons verzekerde dat beide attracties nog diezelfde dag operatief zouden zijn. De officiële opening zou pas enkele dagen later gebeuren. Terwijl mijn kinderen de klassiekers in het Viking-deel bisten, verliet ik kortstondig het park om hun zwemkledij uit de wagen te halen. Terloops scoorde ik ook een parkingticket voor net geen € 3 denk ik.



    Hoog tijd voor de top-attractie, de Siamese houten Heidi-kloon Wilkolak. Die zou pas om 12:00 openen, maar een storing maakte daar 12:30 van. Tijd genoeg om me aan de geslaagde horror-theming te vergapen ...



    … en me te ergeren aan de echte horror: aanschuiven op anderhalve centimeter van tieners die hun mondmasker gebruikten om – ik fantaseer het niet – zichzelf koelte toe te wuiven. Tel er nog het typerende voordring-gedrag bij en je snapt dat we het voorlopig op één rit en één re-ride hielden. Een vroegere opstart, een crowd-controlerende operator en rijden met een extra trein hadden dit grotendeels kunnen verhelpen, dus hier scoort het park wel drie strafpunten.



    De Vlaamse bevelhebber hield woord want ondertussen zagen we de vliegmolen Jett Fly met piloten is spe rondjes draaien. Dat waren dan vooral rondjes rond de centrale pilaar, veel spinnerij kwam er niet bij kijken. Florian – volgens mij minstens provinciaal kampioen spinnen op die dingen – bakte er ook niet veel van, net als ikzelf. Ik vond de vleugels erg stroef, misschien moeten die nog wat worden ingevlogen. Maar met deze soft-opening scoort het park dan weer wel een dik punt. In De Panne vielen ons eerder al soft-openingen van Anubis en Ride to Hapiness te beurt, voorwaar een sympathiek parkgroep-trekje!



    Mijn jongens moesten het waterplezier bij Aqua Team Playground wel nog even uitstellen tot onze Poolse kebab in Vikingland werd verorberd. Geen culinaire hoogvlieger, maar ach.



    Na die nattigheid deden we iets waar ik stiekem wel op gehoopt had: meerdere re-rides op de houten Weerwolf, quasi zonder aanschuiven. Dat de tweede trein op stal bleef, viel nu wel te verantwoorden. Ik doodde de niet bestaande wachttijd met haastige on-ride en off-ride foto’s.

















    De laatste foto hierboven is genomen na het buitenrijden van de parking. Op attractiegebied is er behalve nog een speeltuintje links en rechts niks meer te beleven in Majaland. Het park heeft ook geen centraal meer waar je omheen kan wandelen. De planstructuur van het buitendeel laat zich botanisch misschien wel omschrijven als een drieledig blad, met centraal onderin de fonteinen en drie vertakkingen naar het Viking-gebied, de Super Wings en de Weerwolf.

    Majaland is i.m.o. daarom niet dag-vullend: het park moet zowel ruimtelijk als qua attractie-aanbod nog groeien. Daar is op zich niks mis mee, maar zonder de 13% korting en met een gemiddelde Poolse wedde zou ik het toch verrekt duur gevonden hebben. Dit verklaart misschien de lage aanwezige van gezinnen. De enkele georganiseerde groepen die het park bij momenten onveilig maakten, zullen wellicht aan reductietarief zijn binnengeraakt.

    Qua thematisering zit het wel snor in Kownaty, Torzym. Het charmante maar andersoortige Legendia en het chaotisch-overdadige Energylandia indachtig, moet Majaland ongetwijfeld het best en meest coherent gethematiseerde park van het land zijn. Wie iets gelijkaardigs over het hoofdpark in België beweert, verdient pek & veren.

    Dank voor het lezen.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 04-08-21 om 05:33.

  2. #2

    Re: [TR] Majaland Kownaty – 8 juli 2021

    Dank je voor het TR, het lijkt inderdaad wel een déja-vue uit de andere parken :-).

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •