Ik wil mee muggenziften: bij die zgz reële wachttijden moet je ook rekening houden met storingen. Ik deed FLY nog maar op één bezoekdag maar wel 4 keer (zonder aso-pass). In één van de wachtbeurten zat een half uur storing. Een ongeschreven regel - maar vooral ook ervaring - leert dat attracties in hun eerste volle jaar de meeste storingen hebben, doorgaans wel kortstondig van aard.

FLY zal wrs het afgelopen jaar meer storingen hebben gehad dan Taron. Daar bestaan wellicht ook statistieken van. Dus zou de wachttijd - louter veroorzaakt door interesse van het publiek en ongeacht de storingen - bij FLY misschien wel lager liggen dan bij Taron. Voor wat het waard is, natuurlijk.

De (schijnbaar) grotere interesse voor Taron zou ik niet meteen durven toeschrijven aan het feit dat het publiek dit de beste van beide achtbanen vindt. Ik denk dat het ook te maken heeft met naburige attracties. Bij Taron tel ik de twee grote waterattracties, de valtoren en eventueel nog de kleine boomerang mee. Bij FLY tel ik niets mee. Toegegeven: misschien is de afstand van FLY tot een andere parktopper niet groter, maar FLY ligt beduidend meer afgesloten van de rest.

En dan kan je de (visuele) nabijheid van andere attracties ook dubbel interpreteren: Trekt Taron meer volk door mensen op naburige attracties of ondervindt Taron meer ’concurrentie’ van diezelfde naburige attracties?

Een ritje Taron geeft ook minder gedoe met tassen en sleutels en phones dan FLY met hun kastensysteem. Maar of men daardoor liever Taron wil berijden dan in FLY? Klinkt nonsense ... En het effect van hotelgasten: kunnen die en FLY en Taron berijden na de reguliere parksluiting of enkel FLY? Sowieso denk ik dat hotelgasten in de huidige (post-)coronatijden een bijna te verwaarlozen minderheid van parkbezoekers betreft. Maar ik kan me in deze vergissen.