Futuroscope opent dit jaar iets in dat genre, daar koste dat 20 miljoen. Ze kregen met een ritduur van 4:30 en een capaciteit van 120 personen wel maar een uurcapaciteit van 900 personen per uur. Als Efteling eenzelfde aantal plaatsen heeft in haar attractie, moet de ritduur wel fors omlaag om er nog 3 extra ritjes uit te persen.

Ik vind het een meerwaarde dat de gelekte informatie niet wijst op een erg schermgebaseerde attractie. De esthetiek van het ontwerp voor de buitengevel doet meer generisch aan dan het huidige slot en ik vind het gebouw minder geloofwaardig. Ik vind nog steeds dat het een vergissing is om dat te slopen: het is wat mij betreft het Efteling-equivalent van Disney's roze kasteeltje. Het stamt uit een tijdperk waarin Efteling nog een ontwerpstijl had die in al zijn uitbreidingen werd doorgetrokken en anders was dan wat er in de rest van pretparkland verscheen. Maar bon, slopen zullen ze: die kogel lijkt door de kerk.

Waar ik vooral voor vrees is dat ze met te veel enthousiasme bomen gaan kappen. Een groot deel van de sfeer die het slot nu heeft en die ze klaarblijkelijk ook in de nieuwe attractie willen behouden wordt bepaald doordat het slot omringd wordt door grote oude bomen. Dat geeft het slot een tijdloos karakter en ondersteunt met de geworpen schaduwen het huiverplezier. Haal dat weg en het duurt makkelijk een halve eeuw eer die sfeer terug hersteld is.