X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 6 van de 6
  1. #1

    [TR] Wild- & Freizeitpark Klotten, 8 juli 2022

    Zunächst einmal meine Grüße an den sympathischsten Freizeitparkbetreiber, den wir je getroffen haben. Ich habe ihm eine Online-Rezension versprochen. Ich entschuldige mich dafür dass die Veröffentlichung so lange gedauert hat. Nach dem tödlichen Unfall, der sich einen Monat nach unserem Besuch hier ereignete, schließe ich dem gesamten Parkteam sofort meinen Wunsch nach moralischer Stärke an.

    Een eerste bezoek voor mij betekent altijd een tripreport. Door ons drukke reisschema aflopende zomer maak ik dit verslag ruim anderhalve maand na het bezoek. De meeste lezers weten wel wat zich in tussentijd heeft afgespeeld in dit park. Dat wil ik geenszins negeren, kopieer ten bewijze de eerste paragraaf in het linkervenster van Google Translate. Maar graag schrijf ik dit TR in de onbevangenheid die ik tot enkele weken na ons bezoek ervaarde.



    Daags voor ons bezoek maakten we vanuit de jeugdherberg een avondwandeling naar de Reichsburg van Cochem. Met de verrekijker konden we bovenop een andere heuveltop een witte constructie spotten. Dat moest wel de hoogste attractie zijn van Wild- & Freizeitpark Klotten. Ik heb het object hieronder in rood – meine Lieblingskleure – omcirkeld.



    De volgende ochtend reden we via een haarspeldbaan naar het park. We negeerden de ruime, bekiezelde en 100% lege parking en reden tot vlak bij de ingang. Daar was immers ook parkeergelegenheid en wie vertrouwd is met de Duitse kneuterigheid – sympathiek bedoeld deze keer – weet dat deze volkomen gratis is.



    Mijn jongste zoon kon het niet laten om met een gelukkig geplooide rechterarm een flauwe visuele woordspeling te maken.



    Voor iets meer dan € 20 p.p. mochten we als één van de allereerste bezoekers die dag het park in. We kregen een soort brochure waarvan twee bladzijden de parkplattegrond afbelden. Geen volwaardig klassiek parkplan dus maar nog steeds handiger dan het papierloze QR-gedoe bij sommige andere parken.



    De rechtermuisknop vertelt me dat onderstaande foto genomen werd om 9:39 u. Het park opende dus waarschijnlijk om 09:30, al zouden meerdere attracties dat pas later die dag doen.



    Ons eerste target werd de Kabelbaan, ik hanteer waar mogelijk de Nederlandstalige attractienamen op de keurig vertaalde webstek van het park. Met deze service illustreert het park meteen ook wie de voornaamste buitenlandse gasten zijn. Het zou niet de laatste gelijkenis zijn met een naburig park dat ik bijna dag op dag twee jaar eerder voor het eerst – en het laatst – had bezocht.



    In sommige parken / musea moet je voor dit soort attractie bijbetalen, in andere parken kan dit een capacitaire miskleun zijn. In Klotten en al zeker op onze uiterst kalme bezoekdag hadden we deze operator-loze attractie elk wel twintig keer kunnen berijden / bevliegen zonder andere bezoekers daarmee tot last te zijn. We hielden het op één herhalingsbeurt in de vroege namiddag.

    Minder positief ben ik over Waterbob. Deze was heel de dag gesloten en wat me nog meer stoorde: dat was nergens aangegeven. Een passerend personeelslid van de groendienst gaf ons nada informatie over de attractie. En omdat zoals gezegd meerdere attracties hier later op de dag openen en soms zonder operator eh … opereren, schiep dit wel wat verwarring en niet alleen bij ons. Later op de dag zag ik jongeren – eerder uit onwetendheid dan uit baldadigheid – aan het draaihekken wringen.



    Wat mijn twee zonen wel ongeremd en opnieuw zonder operator konden, was schommelen op Motorschommel Komet



    … matje-glijden op de Reuzen-glijbaan.



    … en zich optrekken aan de nabije trektoren-attractie Klottitoren.



    Het moet rond 10:00 geweest zijn dat een aardige operator – niet die uit de Duitstalige intro – ons bediende op de Waterglijbaan met rubberboten.





    Onderstand plaatje dat ook reliëf beter in beeld brengt, maakte ik vanuit de trektoren.



    We waren nog steeds te vroeg voor de Heilige Drievuldigheid van het park. Ook de operator van een aangrenzende, nagelnieuwe attractie vroeg ons om wat geduld. Hij meldde terloops dat het de volgende dag – zaterdag en begin van de lokale schoolvakantie – best druk zou worden in het park. Onze bezoekdag fungeerde een beetje als de laatste testfase. We doodden het kwartiertje op deze fraaie speeltuin waarvan ik de naam niet ga opzoeken.



    De nagelnieuwe attractie is Klotti Drifter. Als verwijtende pot post ik hier een veelheid aan foto’s in de hoop de Parkgids-ketel aan te zetten tot een noodzakelijke update.







    Leuke attractie die een beetje schippert tussen de jetski-attracties, de brommers in de lucht en de drifter op een helling uit opnieuw datzelfde naburige park. Dat bij Klotti Drifter alles op een vlakte gebeurt, vond ik geen minderwaarde. Op de webstek van de constructeur tref je wat nuttige info over de attractie aan. Uit sommige foto’s aldaar leidde ik initieel af dat het centrale deel van de attractie ondertussen voorzien is van een ornament dat aan het vlakbij gelegen wildpark-deel refereert. Maar mogelijk gaat het om een ander exemplaar in een ander (wild-)park.



    Dank voor uw geduld, want u wil natuurlijk weten wat we van de drie park-toppers vonden en wat één van de operatoren aldaar zo über-sympathiek maakte. Het was nog geen 11:00 maar een operator – ja die van de intro – gidste ons met oprechte trots en met sigaret in de mond langs de achtbaan naar de ingang van de darkride Kuniberts Avontuur.



    Onderweg hierheen toonde hij ons de ideale locatie om foto’s te maken van toen nog niet rijdende achtbaan-wagentjes in volle actie. Maar dus eerst de darkride met een echt verbluffend gedecoreerde wachtrij. Dat hadden we niet verwacht in een park dat ons tot dan toe eerder aan een veredelde speeltuin deed denken. Het was pas bij latere re-rides dat we de tijd namen om even halt te houden in de – u begrijpt het al – onbevolkte wachtrij.









    Knipogen naar wereldberoemde kunstwerken … dan heb je voor eeuwig mijn sympathie. Het deed me wat denken aan de wachtrij van deze leukerd in westelijk Frankrijk.



    Inclusief fraai smeedwerk, geen knip- en plakbrol.



    De rit zelve dan: het achtergrondverhaal had ik pas dagen nadien door bij het lezen van deze attractiebeschrijving in de Parkgids. Eerlijk, ik dacht dat we bij de start elk een microfoon kregen i.p.v. een mega-lucifer. De figuren en ruimtes binnen zijn zeer mooi en karikaturaal-origineel. Als ik één minpuntje mag geven: te veel oplichtende targets vaak vlak naast elkaar. Less is more zou hier van toepassing zijn. Maar als de examen-opdracht luidde “Maak met 1/8e van het budget en zonder nieuwe parkruimte in te nemen iets zoals Symbolica met minstens een even hoge herhalingswaarde,” dan zijn de uitvoerders geslaagd met grote onderscheiding.



    Dit scorebord zagen we pas na onze – bijna verplichte – re-ride. Ons volgende target bevindt zich dus vlakbij maar dat gaat niet op voor het toegangspad dat naar de ingang leidt van de attractie die ik liever in het Duits benoem: Die Heiße Fahrt.





    Het parcours moet niet onderdoen voor pakweg beide Gesengte Saus (Tripsdrill en Prater) of Tiki Waka en heeft als extra een overtunnelde 180 graden-bocht. Ondanks on-drukte moesten we bij onze eerste rit de vierzitter delen met een dame. Op de plek die de operator van de darkride ons had aangewezen, stond diezelfde operator een foto van ons te maken. Toen we bisten zonder de dame, maakte de operator opnieuw een actiefoto van ons. En toen we wat later de darkride tristen … bood de operator de gemaakte foto’s gratis en verniet aan via Whatsapp. In mijn beste Jean-Marie Pfaff-Duits probeerde ik een voorval van daags voordien in Holiday Park te schetsen. Na een ritje op de Ge-Force passeer je een verkoop-stal. Wie probeert om met de smartphone een foto te maken van de digitale display, wordt daarbij gehinderd door een jobstudent van dienst die met een grote vliegenmepper / klein verkeersbord voor de displays staat te spasten. Als onverbeterlijke pestkoppen besloten Florian en ik om aldaar gelijktijdig foto's te maken van om het even welke display.



    Het zal de pretparkbezoeker met enige Duitsland-ervaring niet verbazen dat mijn jongste zoon en ik een dag voor dit schabouwelijk voorval met de eigen phone werden vereeuwigd door een gewillige operator in een iets sympathieker park.



    Las SVDK maar even mee hier. Maar hé how, sinds kort kleven er op de score-displays van Popcorn Revenge ook foto-verbod-stickers. Niks van die onstilbare honger naar geldgewin in Klotten, zo illustreert onderstand resultaat. Over de gebrekkige belichting ga ik niet klagen na zoveel oprechte klantvriendelijkheid, we waren alle drie in de wolken!



    Oordeel anders zelf over mijn (on)verdienstelijke poging bij een zoveelste re-ride van mijn zonen.



    Hieronder vanuit een ander standpunt, met aandacht voor het natuurlijke en bespoorde reliëf:



    Ons verwachtingspatroon lag letterlijk en figuurlijk hoog bij de derde ‘top’-attractie. Zum Rittersturz was immers de attractie die we daags tevoren al van ver konden aanschouwen. Een deel van deze waterattractie speelt zich af in hetzelfde gebouw als de darkride. De lift buiten en de splash – ook buiten natuurlijk – deden ons voorafgaand aan een watercoaster denken. Helaas … om te beginnen was het hier als allereerste bezoekers en ruim na onze ritten op de achtbaan en in de darkride in het ongewisse wachten tot een soort garagepoort werd geopend. Blijkens de aanwezige asbakken mogen volwassen (?) bezoekers hier naar longlust kindertjes verkankeren.



    De wachtrij binnen was iets minder ‘ridderlijk’ dan bij de darkride.



    Over het voorsorteren lijkt me eerder nagedacht dan ‘voorgedacht’.





    Je wordt hier dus ingedeeld volgens gewichtsklasse. Voeg er nog een weinig geanimeerde / weinig beleefde / weinig efficiënte operator aan toe en je krijgt tenen-krullende dispatchting. Het indoor-deel van de rit staat qua theming iets dichter bij de Middeleeuwen dan de geprezen darkride. Helaas moet je die opmerking letterlijk chronologisch interpreteren: eind-20e-eeuwse meuk zorgt hier voor de decoratie. Met wel als leuk aperitiefje een natmakertje.



    De lift mist wel wat hoogte om een DiVertical- of Speed-ervaring te bieden. Maar dankzij het natuurlijk reliëf en de verbluffende uitzichten vormde dit verticale segment wel het leukste deel van de rit. De splash is me niet bijgebleven. Dat kan je ook positief interpreteren: we werden er niet zeiknat van, wat ik ook onder een zomerse zon zelden een pretje vind. Bemerk dit eigenaardigheidje: de waterloop van het parcours bevindt zich net boven een grotere waterplas. Ik had dat parcours liever (schijnbaar) onder water gezien zoals bij heel wat echte watercoasters. Maar dat is misschien een budget-kwestie.



    Hieronder een plaatje van even tevoren, toen de lange kronkelbadkuip nog moest gevuld worden door de kikker op de voorgrond.



    Diezelfde versteende blaaskaak, die niet zou misstaan op de IJzerkwake (sic) hield niet op met spuiten nadat de attractie in bedrijf was. Op bepaalde zitposities zorgde de dikke straal in combinatie met het trage vaartempo voor onaangename nattigheid. Bij de uitgang waren beide gratis droogblazers buiten gebruik.



    Tijd voor het Wildpark, dat hier een doorwandelgebied is. Je kan dit wildpark volgens mij op drie manieren aanvatten. Wij deden het vanaf de Klotti Drifter, er zijn ook nog minstens twee andere toegangspaden dichter bij de parkingang.





    Ik denk dat er ook een vogelshow werd gehouden die dag maar wel veel later dan bij onze passage aldaar.





    Na een dik en reliëfrijk halfuur waren we hier rond en hadden we dus wel wat tamme wilde beestjes gezien. Liever zo’n vrije wandeling dan een saai nep-treinritje op vastgelegde tijdstippen wat mij betreft.

    De Paardenrenbaan behoort tot een attractietype dat Leon in ‘echte’ pretparken al een half decennium aan zich voorbij laat draven. Veelzeggend bereed hij nu wel een hengst of merrie (dat detail laat men doorgaans achterwege).



    Een uniek ogende attractie vond ik deze Klotti Waterpret.



    Dicht bij de parkingang – en voor ons de uitgang – was het wegens om-en-om-beleid een half uur wachten voor de waterski-attractie met de misleidende naam Wildwaterbaan. Zoveel geduld hadden we niet voor dit piraten-probeersel.





    Ook voor Klotti Botti was het naar onze goesting te lang wachten. Al betwijfel ik of we deze attractie bij instant-toegang wel bereden zouden hebben.



    U hebt het al begrepen: Wild- & Freizeitpark Klotten lijkt ons niet dagvullend, vermoedelijk ook niet bij grote drukte. Dat hadden we toch anders ervaren in het nabije / concurrentiële Eifelpark. Daar bleven we van begin tot einde. Toegegeven, daar zat een half uur schuilen voor de regen bij, een saaie nep-treinrit, een vogelshow en dat alles aan een ca 30% hogere toegangsprijs. We hadden daar in coronaal 2020 ook het geluk dat het park-aanbod toen werd verhoogd met enkele grote kermisattracties. Of dit alles nu Eifelpark het betere park van de twee maakt? Behalve de gyrodrop en de alpine coaster is daar geen enkele attractie waar ik voor zou terugkomen. De darkride en de achtbaan van Klotten hebben op mij een hoger appeal. Maar voor een terugkeer naar Klotten moet er wel één en ander bijkomen, bij voorkeur ... jawel: ook een gyrodrop en een alpine coaster die van het reliëfrijk terrein gebruik maakt. Wie als kinderloze adrenalinejunk één of beide parken bezoekt, riskeert momenteel wel een half-kale terugreis.



    Niet dagvullend betekent daarom nog geen verveling. Diezelfde dag deden we nog twee vermeldenswaardige activiteiten na ons half dagje Klotten. Niet te missen is de Cochemer Sesselbahn. Die kan je enkel of in twee richtingen nemen en met startpunt beneden in de stad of boven. Wij kozen voor een dubbele rit boven–beneden–boven. Al is dat boven relatief. Het is vanaf de ingang van Klotten nog tien minuten te voet dalen – en op de terugweg een kwartier steil stijgen – tot het bergstation.



    Cochem zelf is een fraai stadje aan de immer betoverende Moezel. Doodzonde om dit tijdens je bezoekje aan Klotten te negeren.





    Onderweg naar Sant-Vith hielden we halt in Gerolstein voor een natuurwandeling langs oude vulkaankraters, grotten en vergezichten. Met onnodige grootheidswaanzin noemt men dit hier de Gerolsteiner Dolomiten.









    Vielen Dank für Ihre aufrichtige Geduld und Ihr Interesse. Bis bald.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 18-09-22 om 20:34.

  2. #2

    Re: [TR] Wild- & Freizeitpark Klotten, 8 juli 2022

    Dank je voor het uitgebreide TR. En die drifter, dat lijkt me wel iets bizar; draait die snel of eerder lam ?

  3. #3

    Re: [TR] Wild- & Freizeitpark Klotten, 8 juli 2022

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knessel Bekijk Berichten
    En die drifter, dat lijkt me wel iets bizar; draait die snel of eerder lam ?
    Dat ben ik eerlijk gezegd al een beetje vergeten. Op de website van Inno-Heege meldt men 8 omwentelingen per minuut. Geen idee of dit bij de jetstki’s anders is. Ik had wel het gevoel dat het naar buiten en naar binnen ’driften’ hier vlotter en/of over een iets grotere afstand gebeurt. Wel ergens logisch gezien de mindere weerstand op een waterloze vlakte.

    Misschien maakt het filmpje op diezelfde website één en ander duidelijk.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 28-08-22 om 07:53.

  4. #4

    Re: [TR] Wild- & Freizeitpark Klotten, 8 juli 2022

    Sta ik mooi voor l*l met m’n zinloze vergelijkingen tussen Klotten en Eifelpark: De andere drifter in beeld op de site van de constructeur - die met lichtgroene en rode karretjes en met centraal de wilde dieren decoratie - staat dus in Eifelpark en heet Wildwechsel. https://www.eifelpark.de/nl/attracties/wildwechsel/

  5. #5

    Re: [TR] Wild- & Freizeitpark Klotten, 8 juli 2022

    Bedankt voor het TR. Zelf hebben we Klotti enkele jaren geleden mogen ervaren tijdens een koude dag in april. Omdat de waterbaan daarom gesloten was, mochten we met z'n allen binnen aan kindertarief. Ook toen was het héél rustig, en dat maakte het een aangenaam half dagje. Zoals je zelf aanhaalt, zouden er wat attracties bij mogen komen om het geheel wat meer dagvullend te maken.

  6. #6

    Re: [TR] Wild- & Freizeitpark Klotten, 8 juli 2022

    Sinds nog maar enkele dagen opent de (Nederlandstalige) website van het park niet meer met een grote foto van de achtbaan Die Heiße Fahrt. Er staat nu ook de mededeling "Opgelet: onze achtbaan de “Goeiende Rit“ is tot nader order gesloten"

    De sympathieke operator, Sam genaamd, liet me eerder al weten dat er een nieuwe TÜV-keuring moet komen en dat het nog wel enige tijd zal duren alvorens de dan hopelijk herkeurde attractie terug in bedrijf gaat.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •