X

Privacy Statement (GDPR)

Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team

Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 4 van de 4

RMC single rail Coaster voor Walibi holland 2024

Vreemd dat hier nog geen topic voor is, maar in mei is bevestigd dat er een RMC single rail coaster naar Walibi komt. Deze zou tussen express en goliath komen te staan.

Dit is na Untamed toch weer een zeer mooie toevoeging, en word leuk om volgen!

Re: RMC single rail Coaster voor Walibi holland 2024

Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat er veel te volgen is. Zo'n baan is relatief snel opgebouwd en bij Walibi verwacht ik ook niet heel veel van theming of afwerking.

Gojah, vorige keer was Untamed toch ook leuk om volgen. Die video afleveringen van de bouw vond ik wel plezant. De eerste single rail coaster van europa is toch ook speciaal... Ik ben toch benieuwd hoe dit uitdraait. Welke lay-out komt er? Is het een custom baan of krijgen we een Railblazer/wonderwoman kloon? Ik ben toch benieuwd.

Afgelopen vrijdag bracht ik een bezoekje aan Walibi Holland. Hoofdreden was om YOY eens te testen. Dat de tickets door de valentijnsactie aan halve prijs waren, hielp ook zeker mee.

Vooraleer ik verder ga met spoilers, wil ik nog een kleine tip meegeven: er ligt een pad links naast/langs Condor richting YOY. Dit is wel een relatief smal pad met trappen, dus niet rolstoelvriendelijk. Wellicht is om die reden de bewegwijzering richting YOY langs Goliath aangegeven. De meeste bezoekers die de pijlen volgen, lopen dus helemaal om langs Space Shot en Goliath. Door de shortcut langs Condor te nemen, kan je dus beduidend vroeger dan de meeste bezoekers bij YOY zijn!

Dat pad heeft wat mij betreft ook als voordeel dat Goliath nu niet meer in een uithoek ligt.

SPOILER: hierbij mijn bevindingen, mensen die graag zonder vooroordelen zelf de baan uittesten, lezen dus beter niet verder

Om te beginnen vind ik het gebied zelf eerder simpel, maar wel netjes. De banen op zichzelf zijn al mooi om naar te kijken, dus ze hebben wat mij betreft niet veel extra theming nodig. Het nieuwe restaurant 'Flavours' dat verschillende lekkere Croques aanbiedt, vind ik ook een leuke toevoeging aan het horeca-aanbod van het park. De zitplaatsen zijn gedeeltelijk overdekt, maar wel allemaal buiten.

Het station van YOY vind ik ook goed aangepakt. Je kan je tassen in lockers opbergen vooraleer je naar rij 1 of rij 2 verwezen wordt. Beide rijen vullen beurtelings de treinen. In het station bewegen de treinen doorlopend, alsof ze op een lopende band rijden. Telkens als er iemand uitstapt, kan er iemand instappen. Dit loopt best vloeiend, waardoor de theoretische capaciteit van 800 personen per uur (die volgens velen aan de lage kant lag), volgens mij in de praktijk vlot gehaald wordt, waardoor het qua werkelijke capaciteit volgens mij wel OK zit voor een park als Walibi Holland. Op een vrijdag in de Nederlandse paasvakantie lagen de wachttijden volgens mij niet hoger dan bij andere grote achtbanen in het park.

We begonnen met Chill, omdat het onze eerste single rail coasters waren en we dus graag even wilden 'wennen' aan het concept. (Als tip zou ik nog willen meegeven om te beginnen met Thrill, omdat de wachtrij daar doorheen de dag altijd een stuk hoger ligt.)

Chill beviel me wel. De baan lijkt me qua intensiteit prima voor een grote doelgroep, maar ze bevat zeker genoeg pittige elementen om ook de achtbaanfans te plezieren. Het grote pluspunt vond ik de interactie met Thrill. Vooral als je meer achterin de trein zit, is het echt een genot om te kijken hoe vaak je Thrill kruist. Het grote minpunt is dat de rit niet helemaal soepel verloopt. Ik had al gelezen dat het voor een nieuwe baan toch opvallend schokkerig verloopt en kan dat eigenlijk alleen maar beamen. Het is zeker nog niet storend, maar voor een nieuwe baan van een bouwer met een goede reputatie is het zeker wel opvallend. Al bij al ben ik zeker positief over Chill, maar echt weggeblazen ben ik ook niet. Voor mij komt de baan achter Goliath en Untamed qua favoriete banen in het park.

Vervolgens deden we Thrill. Hier keek ik eigenlijk minder naar uit, omdat ik niet zo'n fan meer ben van banen met veel inversies. Die vrees bleek gegrond. Thrill voelt (voor mij) echt als een aaneenschakeling van inversies, waardoor ik eigenlijk weinig plezier beleefde aan de baan. Ook de interactie met Chill heb ik hierdoor nauwelijks opgemerkt. Bovendien lijkt de baan ook een stuk harder te schokken dan Chill. Dat kan ook gevoelsmatig zijn, door de wildere lay-out.

Al bij al ben ik dus gematigd enthousiast over YOY. Ik vind het mooie banen om naar te kijken en ze spreken, doordat het 2 banen zijn, volgens mij ook wel een grote doelgroep aan. Maar stiekem had ik toch meer verwacht van de single rail coasters. Binnenkort staat hopelijk het exemplaar van SFMM op de planning. Deze is een stukje groter, dus ben ik wel benieuwd of dat de ervaring verandert. Maar de verwachtingen zijn alleszins al wel getemperd.

Tot slot wil ik nog even zeggen dat ik twijfel of dit wel de toevoeging was die Walibi Holland nodig had. Het park was geopend van 10u00 tot 18u00. Het was niet erg druk, maar we zijn om 16u30 al vertrokken omdat we het eigenlijk wel gezien hadden. Een aaneenschakeling van wilde achtbanen is niet meer helemaal wat ik zoek in een dagje pretpark. Ik mis een darkride, ik mis een familie-achtbaan en ik mis ook wat kleinere opvulattracties. De balans in een dagje Walibi Holland is er voor mij niet. Daar slaagt Walibi Belgium met attracties als Tiki Waka, CoT, Popcorn Revenge, Calamity Mine en wellicht nu ook Mecalodon toch veel beter in. Ik besef dat dat wellicht ook komt door het ouder worden, maar als ik daar al zo over denk, terwijl ik toch best wel een grote achtbaanfanaat ben, hoe voelt de gemiddelde bezoeker zich dan na een dagje Walibi Holland? Het park richt zich duidelijk op tieners, maar als je ooit wil stijgen qua bezoekersaantallen, moet je toch zorgen dat de rest van het gezin ook graag komt. Hun doelgroep hebben ze alleszins wederom niet verruimd met YOY, zou ik denken...

Forum Rechten