Goed om te weten, dan geen Alice voor mij.

Na ruim 120 bezoeken - denk ik toch - heb ik afgelopen zaterdag voor het allereerst een nocturne in BJL bijgewoond. We kwamen bewust pas rond half vijf in het park aan. Langer dan een uur of vier-vijf hou ik het daar niet uit en al zeker niet bij die te verwachten drukte.

Maar fijn om BJL toch eens in den donkeren gezien en beleefd te hebben. Heel wat attracties waren uitwendig sfeervol verlicht, ik waande me even in Liseberg van den A... De meeste treinen zijn dan weer niet verlicht, wellicht mede omdat late openingen hier erg uitzonderlijk zijn.

Oki D. was al vroeg dicht, ik vermoed dat het door die enkele buurtbewoner komt. Ik denk dat al de rest draaide (Banana B. en Kinderland niet gecheckt).

Met gratis abo-speedy pass (SP) zijn we in de gigantische rij voor Fury gaan staan, ik denk voor ruim een half uur. Ik vond dit in een zeldzame vlaag van geduld eigenlijk wel grappig. En mensen die uit de rit kwamen vonden dat ook: die lachten luidop de fastpassers uit. Indien ik voor de SP had betaald, zou ik het minder lachwekkend gevonden hebben. Kort daarna met de SP op Typhoon, en daar kregen we - enfin: kregen mijn kinderen - meteen een beurt. Dit illustreert dat BJL i.m.o. maar één echte topattractie heeft die SP'ers als een magneet aantrekt.

Grootste bummer was de slotshow: enkele fakkelzwaaiers op een vlot op het meer tegenover Terra M. Gelukkig zag ik van mijn initieel plan af om het gebeuren - ik had vuurwerkerij verwacht - vanaf de overkant gade te slaan: ter hoogte van Naga-Dizz. Een beetje laattijdig aan de juiste oever aangekomen, moesten we het gebeuren scheef aanschouwen. Pyrotechnisch viel er niet veel meer te beleven dan uit de kluiten gewassen sterretjes. Ik denk dat deze beperking ook aan de zure buur ligt. Is er ooit al echt vuurwerk geweest in BJL? Vorige week maandag overigens een vette vuurwerkshow gezien in Plopsa DP.

Maar hej-how, blij dat ik er in BJL bij was! Best nog veel attracties kunnen doen zonder SP. Ik zou niet van overdrukte gewagen, misschien was het slechte weer voorafgaand aan onze aankomst wel een bondgenoot. Vorig jaar was ik 's ochtends present op een vrijdag-nocturnedag in Wal-Bel en ben ik dat park wegens overdrukte in de vroege namiddag ontvlucht. Credits ook to de leuke sfeer met veel straat- en pleinoptredens in BJL. Niks van calamiteiten of parking-stress ondervonden, op zo'n momenten vertoef ik toch liever daar dan in Biddinghuizen ...