Voor wie in België in ’t onderwijs staat ... of iemand heel dichtbij kent met zo’n professie. Naast de gratis Vlaamse lerarenkaart (interessant voor o.a. Lego Brussel of een Plopsa Funcard à 50%) is er de veel minder bekende Waalse Educpass. Deze is betalend, de digitale versie kost ca. 30 euro en is een kalenderjaar geldig.

Inschrijven was destijds - ik begon ermee in 2017 - nogal omslachtig via enkele heen-en-weer-mails. Maar in wezen heb je niet meer nodig dan een geldig stamboeknummer. Lidmaatschap verlengen is zo simpel als wat maar geenszins verplicht of van stilzwijgende aard.

De totale voordelenlijst is mogelijk enkel te zien op een ledenpagina. Ik probeer het gewolkte pdf-bestand hier voor iedereen zichtbaar te maken. https://acrobat.adobe.com/link/revie...0-55c7a3b3f65f

De automatisch gemarkeerde voordelen zijn nieuwigheden voor 2023. Daar is 1 x 1 persoon gratis in Parc Astérix de opvallendste. Oude getrouwen zijn o.a. Futuroscope ( 1 pers. 1 of 2 opeenvolgende dagen gratis), Walibi Bel., Bellewaerde, Aqualibi, Bellewaerde Aquapark en Bagatelle (allemaal 1 x 1 pers. gratis).

In o.a. Zoo Antwerpen, Zoo Planckendael, Monde Sauvage, Mont Mosan en Boudewijn Seapark geldt eenmalig gratis toegang voor de pashouder en één begeleider (ongeacht de leeftijd van die tweede). Hou wel rekening met datum-restricties.

Meerwaardezoekers zien dat de meeste voordelen in het cultureel-historische segment te vinden zijn en haast allemaal inclusief een gratis metgezel. Bij deze kunnen de fanatiekste forumleden al een inschatting maken van een deel van mijn 2023-where-abouts.