@Knessel: Merci.

@Bob: Ook merci. En eigenlijk bevestig je hiermee een beetje mijn verontwaardiging. De Duitse zeden aangaande andermans eigendom mogen dan wat 'braver' zijn dan in vele andere landen, dit is toch een slechte maatregel van het park.

In Gardaland was het in 2023 nog steeds je tas bovengronds onbewaakt achterlaten bij het Huis-Ondersteboven. Ik zag hier geen betaal-lockers meer, bij m'n vorig bezoek aldaar (2016) meen ik van wel. En dat park haalde al meermaals het nieuws met diefstallen, van prima publiciteit gesproken ...

De kans op diefstal bestaat natuurlijk overal. Ook bij b.v. Typhoon of Fury kan het gebeuren omdat ze daar maar één kast hebben in hun station en doorgaans met meerdere treinen rijden. Maar de kans hierop is toch aanzienlijk kleiner. Het "slachtoffer" zit in één van de volgende treinen en de operatoren - die moeten wel andere dingen in de gaten houden - kunnen met een half oog zien wie wat deponeert en meeneemt.

Verplichte lockers dan? PHL is er bij de Winja's van afgestapt. Energylandia haalt er net financieel gewin uit. En dat was al van voor het dodelijk ongeval op Hyperion, waarbij een hulpvaardige operator de pet of de phone van passagier opzij wou leggen en werd aangereden. Positief aldaar is dat je met één betaling een locker meermaals en verspreid over het park kan / moet gebruiken.

Ik vrees op een beetje de Cedar-Fair-parken voor ons komende zomer. Geen picknick of een snack van buiten het park meebrengen is al één zaak. Dan ook nog eens lang aanschuiven zonder drank of je phone om de verveling weg te surfen. Of om noodzakelijk contact te nemen met mensen die niet mee in de wachtrij staan. The Land of the Free, my armpits!

Het meest ideaal lijkt me de personeel-kwistige service die bij o.a. Baron, Krake en Smiler geboden wordt, relatief op het einde van de wachtrij. Ik vind het daar steeds minder chaotisch dan bij F.L.Y. of Arthur waar ook wel wat personeel bij komt kijken. Aparte kasten of een verschuifbare kastdeur per trein lijken me in hun simpelheid bijna even doeltreffend. Of anders zoals ik me DLP/DS herinner (laatste keer alweer van 2015): alles overal op meenemen.

En zeggen dat de enige plaats waar mij ooit een rugzak werd ontvreemd, de Burger King is tegenover het Prado van Madrid. Misschien dramatiseer ik weer geen beetje