X

Privacy Statement (GDPR)

Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team

Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 9 van de 9

Pretpark-intenties 2025 (+ terugblik 2024)

Janus was bij de Romeinen een beetje het equivalent van Two-Face bij de Gothammers. Kort na elk Nieuwjaar blikte de godheid terug op het voorbije jaar en vooruit naar het pas aangevatte jaar. Dat kunnen wij anno 2025 ook, liefst met focus op gerealiseerde en te realiseren pret-uitjes.

2. 08-01-25, 23:53

Reden
    Ik kan al beter in de spiegel tegen mezelf zeveren in plaats van te wachten op reacties in dit. En waarom heeft het legertje

Re: Pretpark-intenties 2025 (+ terugblik 2024)

...het legertje pp.be-medewerkers zichzelf een spreekverbod opgelegd op dit forum?

2024 was op zich een redelijk goed jaar bij ons. Na enkele jaren hiaat in het paasverlof terug geweest in Europapark, en onszelf eigenlijk vervloekt dat het zolang geleden was... Dat hebben we dan maar opgelost met een jaarkaart en nog 4 andere bezoekjes in 2024. Grote reis was Zuid Duitsland met ook vele nieuwe parken en enkele missers qua nieuwe coasters, maar zo gaat het nu eenmaal. Toch weer een +100 kunnen doen op de creditlijst in 2024 en zo alletwee hier thuis boven de 500 gearriveerd.

2025 zal een rustiger jaar zijn op dat vlak, nog steeds de jaarkaart bij EP en de nodige bezoekjes daar, maar eerst een andere grote kost met ons komend huwelijk... Wat we dan qua reis nog gaan doen, dat zien we wel. Zoiezo dus EP, maar ook is er een jaarkaart voor WB met de nieuwe coaster aldaar, in het hollandse zusterpark en bij de galliërs. Ook een jaarkaart BBJ want die actie was op zich weer te mooi om te laten liggen. Hiermee hopelijk een citytripje richting Madrid en dan heeft die ook al dubbel en dik gerendeerd. Zoiezo verwacht ik geen +100 dit jaar... maar je weet nooit natuurlijk.

In 2024 was ik in totaal 20 dagen in een pretpark te vinden. Dat is een stuk minder dan in 2023 (een recordjaar met 46 bezoekdagen), maar kwalitatief was het zeker geen slecht jaar.

Het pretparkjaar begon voor mij in maart, met een bezoek aan Shanghai en Hong Kong. Het hoofddoel was een eerste bezoek aan Shanghai Disney Resort en Hong Kong Disneyland, maar we bezochten ook het kleinere stadspark Jinjiang Action Park en het wat minder kleine stadspark Ocean Park. De start van het jaar bleek ook meteen het hoogtepunt te zijn, want beide Disneyresorts maakten een onvergetelijke indruk! Ook de rest van Shanghai en Hong Kong was trouwens absoluut de moeite.

In juni stond een eerste bezoek aan Wiener Prater met RF op de planning. De zon en de leuke extra’s zorgden ook hier voor een zeer fijne kennismaking met het Weense stadspark. Ook het Oostenrijkse Family Park wist me tijdens deze trip zeker te overtuigen.

In de zomer stonden “resorttrips” op de planning naar Europa Park en de Efteling. Weinig nieuws onder de zon, maar altijd wel een fijne ervaring.

September bracht me een eerste keer op het Afrikaanse continent. Tijdens een huwelijksreis naar Zuid-Afrika kon een bezoekje aan Gold Reef City uiteraard niet ontbreken. Ik had gemengde verwachtingen van het park en ze zijn uiteindelijk ook gemengd ingevuld. Het park is best mooi gethematiseerd en goed onderhouden. Het hotel in het midden van het pretpark voelt ook als een fijne meerwaarde. De andere kant van de medaille was dat zowel Tower of Terror als Anaconda tijdens ons bezoek gesloten bleven wegens een groot onderhoud. Als je aan ‘de andere kant van de wereld’ zit in een park waar je mogelijk maar één keer in je leven komt, is dat wel een behoorlijke bummer. Tel daarbij de lage capaciteit en de daardoor lange wachtrijen en het bezoek was zeker niet allemaal rozengeur en maneschijn. Pluspunt: met Golden Loop heb ik wel nog eens een originele Schwarzkopf Shuttle Loop kunnen doen, voor mij ook de eerste met een weight drop.

Het najaar werd gevuld met ‘jaarlijkse bezoekjes’ aan Toverland, Phantasialand, Disneyland Parijs en de Efteling. Het ‘hoogtepunt’ was hierbij wellicht de overnachting in het vernieuwde Disneyland Hotel. Het was een behoorlijke knauw in de portefeuille, maar als grote Disneyfans was het wel een beetje bucketlisting om dat eens een keer te doen.

2025 is intussen al gestart met een nieuwjaarstrip naar Bellewaerde met RF.

Het hoogtepunt zal wellicht weer in het voorjaar liggen. In mei staat een (door omstandigheden ingekorte) trip naar de westkust van de USA op de planning. De voornaamste reden hiervoor is een bezoek aan Disneyland. Voor mij is het een herbezoek, voor mijn vrouw wordt het de eerste keer. Voor ons beide staat daarna enkel nog Tokyo op de planning in de queeste om alle Disneyparken in de wereld te ontdekken. Naast Disneyland zullen we ook Six Flags Magic Mountain, Universal Hollywood en Knott’s Berry Farm een bezoekje brengen.

Later in mei staat een eerste bezoekje aan Emerald Park met RF op de planning. Op dit moment zou ik bijna durven zeggen dat dat voor mij de laatste blinde vlek in het Europese pretparklandschap is, maar na dit bezoek zal ik wellicht wel weer een andere kleiner park als volgende blinde vlek gaan bestempelen.

In de zomer trekken we met RF naar het Noorden en bezoeken we verschillende parken in Finland en Zweden. Ik kijk vooral uit naar mijn eerste ritje(s) op Taiga, die nieuw is sinds m’n vorige bezoek aan Linnanmäki, maar daarnaast heb ik ook zeker veel zin in herbezoekjes van de overige parken. Wildfire is inmiddels ook weer vele jaren geleden en ik ben benieuwd wat ik van de baan ga vinden nadat ik in tussentijd verschillende andere RMC’s heb mogen testen.

Voor de rest van het jaar ligt er nog niets definitief vast. Mogelijk komen er nog tripjes met RF bij of bezoeken we op eigen initiatief nog andere parken. In het najaar hebben we nog ergens een week vakantie, maar of dat een trip met pretparken zal worden weet ik nog niet. Voorlopig liggen er nog veel verschillende opties op tafel.

Maar al bij al kan ik nu al wel zeggen dat ik weer veel zin heb in het nieuwe pretparkjaar. Er staat weer genoeg moois op het programma!

2024 was een jaar waarin wij een aantal nieuwe parken hebben ontdekt. Na een laatste bezoek aan Plopsaland met ons abonnement, was het nog eens tijd om naar Disneyland af te zakken voor 3 dagen. Tijdens de paasvakantie zijn we dan het abonnement gaan ophalen in Slagharen (gekocht met de Black Friday actie). We hebben er toen een weekendje van gemaakt met verblijf in het bungalowpark. We hebben er toen van geprofiteerd om Hellendoorn te bezoeken. 2 leuke parken als je daar in de buurt bent, maar niet de moeite om vanuit het centrum van België de verplaatsing te maken.

In juni bezochten we met een grote groep vrienden Bellewaerde, waarbij we het nieuwe themagebied én Amazonia mochten uittesten. Ik heb hier een soort Vertigo-gevoel bij... In de zomervakantie hadden we dan een trip gepland richting Moviepark Germany en BJL op de terugweg, beiden inbegrepen in het Slagharen abonnement. Eind augustus hadden we dan onze jaarlijkse 2-daagse naar Efteling met overnachting in het Efteling Hotel.

Met het Walibi-abonnement zijn we een tiental keer naar het hoofdpark en Aqualibi geweest. Tot slot heb ik van een citytrip naar Dublin gebruik gemaakt om Emerald Parc te ontdekken. Net voor de feestdagen stond ik in Sevilla voor de gesloten ingang van Isla Magica

2025 belooft een rustiger jaar te worden. Voor het eerst sinds lang staat er geen trip naar DLP op de planning. Voorlopig enkel een 2-daagse naar Parc Astérix en een dagje Efteling. Vooral naar Parc Astérix kijk ik uit, aangezien het toch al zo'n 12 jaar geleden is dat we daar nog geweest zijn. En voor de rest zal het eerder een last minute ingeving worden ;-)

Met bijna-volwassen kinderen is het minder evident geworden om nog veel pretparken te bezoeken. Enerzijds wegens tijdsgebrek om samen op uitstap te trekken, en anderzijds omdat bij hen zelf de zoektocht naar thrills sterk verminderd is.
    Het voorbije jaar werd dus beperkt tot een dagje EP met overnachting in Hotel Colosseo.
    Ook volgend jaar weinig plannen, al zal tijdens een gezamenlijke citytrip naar Wenen zeker het Wiener Prater afgevinkt worden. En ik zoek al jaren naar een geschikt ogenblik om het Studio 100 Hotel in De Panne een keertje te boeken.
    Ik vermoed dat het nog wachten is tot er ooit kleinkinderen komen voor we ons terug aan abonnementen wagen, of misschien moet ik ergens wat tieners gaan lenen om mee op uitstap te gaan

2024 was toch weer een iets magerder jaar op pretparkvlak met "slechts" 14 pretparkdagen. Nog altijd beter dan het donkere 2022 maar toch ver van de hoogdagen pre-corona. Ik had voorgenomen na 2022 de hobby terug weer ten volle op te nemen maar dat is dus niet echt gelukt. Een grote trip zat er dit jaar sowieso niet, rekening houdende met enkele onverwachte financiële kosten die de voorbije 2 jaren mijn pad kruisten én de plannen voor 2025.

In 2024 had ik twee kleinere buitenlandse pretparktripjes. In mei trok ik richting Duitsland, met als doel eindelijk Rulantica te bezoeken en Europa Park een nieuwe kans te geven nadat vorig bezoek (dat was al van 2014 geleden...) een beetje tegen viel. We stopten eerst in Metz om op hun kermis nog wat extra achtbanen op de counter te zetten en ook deden we een pitstop in Funny World voor hun butterflies aan te kunnen vinken. Daarna volgden 3 dagen Rust. Twee ervan spendeerden we in Europa Park, één volledige dag in Rulantica. Daar was het plan een halve dag in het waterpark te blijven en erna naar Europa Park te gaan maar het beviel ons zo goed dat we gewoon van opening tot sluit blijven plonsen zijn. In het terugkeren stopten we nog om de achtbanen te scoren in Steinwasen Park en Tatzmania Löffingen, een heuse omweg en een lange rit maar het zijn allebei wel unieke parkjes met een eigen sfeer. Blij er toch eens geweest te zijn.

Begin juli volgde er dan een verlengd weekendje in Frankrijk. Een beetje een herhaling van een eerdere trip een paar jaar geleden: Le Pal & Walibi Rhône-Alpes. Het eerste park is een erg charmant park dat met Yukon Quad al een bescheiden toppertje in huis had gehaald, dus herbezoeken was zeker geen straf te noemen. Ik kon er nu ook hun nieuwe waterachtbaan Fjord Explorer scoren. In Walibi RA kon ik zelfs 2 nieuwe achtbanen doen: Mystic en Mahuka, eigenlijk de twee beste achtbanen van het park. Bij vorig bezoek vond ik het park niet echt dagvullend, maar deze twee achtbanen voegen heel wat toe, al bij al was mijn ervaring in Walibi RA dit bezoek pakken beter.

Daarnaast waren er de gewoonlijke daguitstapjes richting Plopsaland, eens Walibi en natuurlijk ook de nieuwe Danse Macabre gaan ontdekken in de Efteling. Ook nog eens Bellewaerde aangedaan en geluk gehad hun nieuwe spinning rapid river te kunnen doen voor hij met sluitingen begon te kampen.

Afrekening 2024: 20 nieuwe achtbanen gescoord, 14 pretparkdagen (waarvan 3 nog niet eerder bezochte parken).

Nu blijf ik wel de intentie hebben mijn hobby weer op te pikken en de plannen voor 2025 zullen daar zeker bij helpen. Nu had ik het voornemen om dit jaar elke maand minstens 2 dagen naar een pretpark te gaan maar januari strooit al roet in het eten. Een beetje vergeten dat Plopsaland De Panne pas het 2e weekend van februari weer open gaat en het idee om eens 2 dagen naar Disneyland Parijs te gaan moest ik schrappen omdat er iets tussen kwam op de enige data die ik daarvoor voorzien had. Misschien moet ik het maar ophalen door in februari en maart telkens 3 keer naar een pretpark te gaan

Mijn grote pretparktrip dit jaar wordt een reis naar de USA. We vliegen op New York en gaan vanaf daar in een lus op pretpark-roadtrip. Heel wat van deze parken heb ik reeds bezocht in 2018 en/of 2013, maar ik vond deze parken fantastisch en bovendien hebben ze allemaal nieuwe achtbanen geopend sinds mijn laatste bezoek. Sowieso is voor een derde keer Cedar Point bezoeken een droom als grote CP-fan zijnde. De parken die we gaan bezoeken in volgorde: Coney Island, Six Flags Great Adventure, Kings Dominion, Busch Gardens Williamsburg, Hershey Park, Kings Island, Cedar Point (2 dagen), Waldameer, Canada's Wonderland, Knoebels, Dorney Park, Six Flags America & Nickelodeon Universe.

Er zijn natuurlijk nog heel wat parken in de buurt die nieuwe achtbanen openen, en omdat ik mijn 800ste achtbaan niet in Coney Island wil scoren plan ik in het voorjaar nog bezoeken aan Walibi Holland, Walibi Belgium & Parc Asterix. En natuurlijk zullen er waarschijnlijk nog wat parken opduiken in mijn voornemen om maandelijks 2 pretparken bezocht te hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Nu had ik het voornemen om dit jaar elke maand minstens 2 dagen naar een pretpark te gaan maar januari strooit al roet in het eten.
    2 dagen per maand is wel pittig. Ik had in 2023 het voornemen gemaakt om elke maand minstens 1 dag in een pretpark te spenderen en vooral in de wintermaanden merk je dat dat niet evident is. Uiteindelijk is het me wel gelukt.

Mooie reis naar de US voor de boeg, geniet ervan!

Plannen voor dit jaar zijn er maar enkel op de korte afstand:
    Bobbejaanland met opnieuw de dino-expo voor de liefhebbers, WB, Bellewaerde en de Efteling.
    En misschien Legoland Billund deze zomer.
    Eerst goed weer aub .

Forum Rechten