In 2024 was ik in totaal 20 dagen in een pretpark te vinden. Dat is een stuk minder dan in 2023 (een recordjaar met 46 bezoekdagen), maar kwalitatief was het zeker geen slecht jaar.
Het pretparkjaar begon voor mij in maart, met een bezoek aan Shanghai en Hong Kong. Het hoofddoel was een eerste bezoek aan Shanghai Disney Resort en Hong Kong Disneyland, maar we bezochten ook het kleinere stadspark Jinjiang Action Park en het wat minder kleine stadspark Ocean Park. De start van het jaar bleek ook meteen het hoogtepunt te zijn, want beide Disneyresorts maakten een onvergetelijke indruk! Ook de rest van Shanghai en Hong Kong was trouwens absoluut de moeite.
In juni stond een eerste bezoek aan Wiener Prater met RF op de planning. De zon en de leuke extra’s zorgden ook hier voor een zeer fijne kennismaking met het Weense stadspark. Ook het Oostenrijkse Family Park wist me tijdens deze trip zeker te overtuigen.
In de zomer stonden “resorttrips” op de planning naar Europa Park en de Efteling. Weinig nieuws onder de zon, maar altijd wel een fijne ervaring.
September bracht me een eerste keer op het Afrikaanse continent. Tijdens een huwelijksreis naar Zuid-Afrika kon een bezoekje aan Gold Reef City uiteraard niet ontbreken. Ik had gemengde verwachtingen van het park en ze zijn uiteindelijk ook gemengd ingevuld. Het park is best mooi gethematiseerd en goed onderhouden. Het hotel in het midden van het pretpark voelt ook als een fijne meerwaarde. De andere kant van de medaille was dat zowel Tower of Terror als Anaconda tijdens ons bezoek gesloten bleven wegens een groot onderhoud. Als je aan ‘de andere kant van de wereld’ zit in een park waar je mogelijk maar één keer in je leven komt, is dat wel een behoorlijke bummer. Tel daarbij de lage capaciteit en de daardoor lange wachtrijen en het bezoek was zeker niet allemaal rozengeur en maneschijn. Pluspunt: met Golden Loop heb ik wel nog eens een originele Schwarzkopf Shuttle Loop kunnen doen, voor mij ook de eerste met een weight drop.
Het najaar werd gevuld met ‘jaarlijkse bezoekjes’ aan Toverland, Phantasialand, Disneyland Parijs en de Efteling. Het ‘hoogtepunt’ was hierbij wellicht de overnachting in het vernieuwde Disneyland Hotel. Het was een behoorlijke knauw in de portefeuille, maar als grote Disneyfans was het wel een beetje bucketlisting om dat eens een keer te doen.
2025 is intussen al gestart met een nieuwjaarstrip naar Bellewaerde met RF.
Het hoogtepunt zal wellicht weer in het voorjaar liggen. In mei staat een (door omstandigheden ingekorte) trip naar de westkust van de USA op de planning. De voornaamste reden hiervoor is een bezoek aan Disneyland. Voor mij is het een herbezoek, voor mijn vrouw wordt het de eerste keer. Voor ons beide staat daarna enkel nog Tokyo op de planning in de queeste om alle Disneyparken in de wereld te ontdekken. Naast Disneyland zullen we ook Six Flags Magic Mountain, Universal Hollywood en Knott’s Berry Farm een bezoekje brengen.
Later in mei staat een eerste bezoekje aan Emerald Park met RF op de planning. Op dit moment zou ik bijna durven zeggen dat dat voor mij de laatste blinde vlek in het Europese pretparklandschap is, maar na dit bezoek zal ik wellicht wel weer een andere kleiner park als volgende blinde vlek gaan bestempelen.
In de zomer trekken we met RF naar het Noorden en bezoeken we verschillende parken in Finland en Zweden. Ik kijk vooral uit naar mijn eerste ritje(s) op Taiga, die nieuw is sinds m’n vorige bezoek aan Linnanmäki, maar daarnaast heb ik ook zeker veel zin in herbezoekjes van de overige parken. Wildfire is inmiddels ook weer vele jaren geleden en ik ben benieuwd wat ik van de baan ga vinden nadat ik in tussentijd verschillende andere RMC’s heb mogen testen.
Voor de rest van het jaar ligt er nog niets definitief vast. Mogelijk komen er nog tripjes met RF bij of bezoeken we op eigen initiatief nog andere parken. In het najaar hebben we nog ergens een week vakantie, maar of dat een trip met pretparken zal worden weet ik nog niet. Voorlopig liggen er nog veel verschillende opties op tafel.
Maar al bij al kan ik nu al wel zeggen dat ik weer veel zin heb in het nieuwe pretparkjaar. Er staat weer genoeg moois op het programma!![]()